Gødning via doseringspumpe (grotech)

Postet under : Akvariesiden.dk - Planter
Visninger : 481

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Fdmar65 - 27/10-2017 15:48 27/10-2017 15:48
Hejsa

Jeg overvejer at investere i en doseringspumpe med 3-4 "kanaler"...

Men på den nuværende gødning jeg anvender (HappyLife Plant) står der på flasken at den skal omrystes før brug!

Hvordan gør Jer med en doseringspumpe? Der vil jo netop ikke være menneskelig indblanding og dermed heller ikke mulighed for at ryste flasken før brug :(

What to do *blink*

Mvh.
René

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Fdmar65 - 29/10-2017 15:36 29/10-2017 15:36
Slet ingen der anvender doseringspumpe til gødning, og kan dele deres erfaringer *rødmer*

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger KimJ - 29/10-2017 16:00 29/10-2017 16:00
Hvis gødningen virkelig SKAL rystes hver eneste gang den bruges, er den naturligvis ikke egnet til at bruge i en doseringspumpe. Spørgsmålet er så hvor lang tid gødningen alligevel godt kan bruges uden at flasken rystes, kontra den tid det vil tage at tømme beholderen den står i.

Der er jo også gødningsblandinger som forbliver opløst når de en gang er lavet. Tropica gødning laver f.eks. aldrig bundfald og det samme kan man sige om Alt-i-et gødningen fra CO2-Supermarket (der er sikkert mange flere, men det er dem jeg har erfaring med).

M.h.t. doseringspumpen, ville jeg anbefale at du hellere anskaffer flere 1-kanalspumper end en enkelt 4-kanals. Dels er det billigere, men de er også lettere at programmere, kan tilsluttes/frakobles/anskaffes i det tempo der er brug for dem men de har også den fordel at en defekt kun påvirker den ene type tilsætning den giver, og ikke påvirker resten. Man er således kun henvist til manuel tilsætning af en type gødning i den tid det tager at få den repareret.

Jeg bruger denne type fra Grotech: Eksternt link https://www.akvariebutikken.dk/product/grotech-tec-1-ng-3390/
Som det fremgår, vil det koste 2000,- at anskaffe 4 stk., hvorimod den 4-kanals pumpe i samme mærke vil koste ca. 2800,-

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Fdmar65 - 29/10-2017 19:45 29/10-2017 19:45
Tak Kim

Fik fingre i en brugt Grotech TEC III NG til en rigtig go' pris (y)

Så den bliver testet, så snart jeg har fundet den rette gødning (og som ikke kræver omrystning før brug).

Hvad er din erfaring med løftehøjde på en sådan fætter?

Og hvilke slanger bør man bruge. Jeg har et par silikoneslanger liggende som jeg tænkte måske kunne bruges? Eller skal der specialslanger ala Co2 slanger før det kan tåle at stå med gødning i?

Mvh.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger lars.moana (Inaktiv) - 29/10-2017 22:00 29/10-2017 22:00
har grotech 3 kanal på mit 720 liters. Jeg blander selv min gødning, mikro og makro. den skal ikke oprystet. står i halv liter beholder under mit akvarie. Jeg vil tro der er 2,5 meter slange gødning køre gennem fra pumpe op til udstrømmer på min eheim udstrømmer. Højden er vel 1.5 meter. Den køre upåklagelig. Er i øvrigt nem at indstille. så ingen bekymringer der.Det er super fedt at det køre automatisk og kun skal efterfylde ca en gang om mdr.
mvh
Lars

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Fdmar65 - 29/10-2017 22:58 29/10-2017 22:58

Fedt tak for info... glæder mig til at få tilsluttet "dyret" (y)

Annoncører
Annoncører