Anatome helene snegle æder store snegle

Postet under : Akvariesiden.dk - Andre akvariedyr
Visninger : 503

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger LadyDay - 29/10-2017 12:10 29/10-2017 12:10
Hej med jer.

Jeg har en del AH snegle i mit akvarium. Jeg vil enormt gerne have nogle store snegle til pryd, men hver gang jeg har puttet nogen i er de hurtigt blevet ædt af AH sneglene.
Er der noget jeg kan gøre for at få AH sneglene til at lade de store være? Eller kan jeg på en eller anden måde slippe af med mine AH'er?

På forhånd tusind tak for hjælpen.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Sølz - 29/10-2017 12:36 29/10-2017 12:36
Du kan ikke undgå, at dine AH også æder de ønskede snegle - selv Mysteriesnegle gå de ombord i.

Eneste måde at slippe af med dem på er manuelt at fjene dem - holde skarpt øje med deres yngel; på et eller andet tidspunkt, så er de væk (og så ser du måske endnu en lille unge ;) )

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger LadyDay - 29/10-2017 12:44 29/10-2017 12:44
Tak for svaret :)

Det skulle nok blive sjovt at forsøge at fjerne alle AH'erne i et stort akvarium fuldt af planter. Selvom jeg ønsker mig Mysteriesnegle. Grådige små monstre! Oh well.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger westermann - 29/10-2017 15:09 29/10-2017 15:09
Fang dine A. Helenasnegle og sælg dem - der er masser af akvarister, der gerne vil købe. (y)

Jeg har Helenasnegle gående sammen med Neritina og Majssnegle helt uden problemer.Jeg ved ikke om disse typer snegle har en særlig forvarsteknik mod Helenaer, men jeg har aldrig (10 år) set Helenaerne tage en eneste af dem. Hvis du søger lidt på nettet, vil du kunne se at jeg ikke er den eneste med den erfaring.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger KimJ - 29/10-2017 16:08 29/10-2017 16:08
At fjerne sneglene manuelt i et stort tilplantet akvarium er jo en håbløs affære, især når de er gået i gang med at formere sig. Jeg ville fange så mange som muligt i sneglefæller, og forgifte resten.

Det er jo aldrig fedt at skulle bruge gift i akvariet, men jeg kan ærlig talt ikke se andre alternativer, bortset fra total omlægning med udsmidning af bundlaget og planterne OG en rensning af resten i kogende vand eller eddike(syre).

Akvariet skal selvfølgelig stå i noget tid, gerne med kraftige vandskift og afsluttet med filtrering med aktivt kul, før der kan sættes nye snegle i. Evt. rejer vil formentlig heller ikke synes om behandlingen.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger westermann - 29/10-2017 23:23 29/10-2017 23:23
#5 At fjerne Helenasnegle manuelt er en relativ enkel opgave. Dels er de meget "synlige" og dels er deres formeringshastighed meget langsom (få unger pr. kuld). Hertil kommer at de oftest findes i små klynger for at parre sig, da de ikke er tvekønnede (som mange andre akvariesnegle) og derfor har behov for både en han og en hun for at sætte nyt afkom i verden.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Gnaske - 30/10-2017 01:49 30/10-2017 01:49
Indlægget er rettet 30/10-2017 01:54 30/10-2017 01:54 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

jeg ved godt at man siger at de tager myssere, men jeg har ikke mistet en endnu. og jeg har taget over 500 helenaer fra det akvarie, så mine spiser de altså ikke. Mine myssere var også temmeligt store da de kom i.
de har gået sammen i snart et år... der er kun tårnsnegle ellers af snegle i akvariet, så kan være de har kunnet leve af dem, og hellere ville tage dem end mysserne. Der har været over 30 myssere i det akvarie på et tidspunkt, så det er heller ikke fordi de har været langt i mellem.
Det tog mig ca 6 måneder at fjerne helenaer fra et 65 liters, ja de voksne er oftes lette at se, men ungerne og æg, det er en helt anden sag, plus er det sand, så graver de sig ned :)
Og har de først gået der længe, og har været mange, så sidder der rigtigt mange æg i akvariet og de er længe om at klække :)

neritina har 2 fordele mod helenaer... de er hurtigere og de har en lukkeplade, tror det hjælper dem meget :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger KimJ - 31/10-2017 07:06 31/10-2017 07:06
Det er i overensstemmelse med de oplysninger der var at få, da sneglene dukkede op i hobbyen for nogle år siden. Nu ved vi jo så at formeringshastigheden er stærkt varierende efter hvor godt de trives. Jeg har aldrig haft det store "held" med dem, men jeg kender da til akvarister som reelt set bare har fået skiftet deres tårnsnegle ud med Helena snegle, og ethvert forsøg på at eliminere dem manuelt har været forgæves. Man kan i bedste fald få det til i en periode at se ud som om at de er væk, men de dukker op igen. Overfodring er nok det primære problem, men når sneglene først har fat i et akvarium hvor man ikke lige kan komme til overalt (som f.eks. det #7 nævner), er de kommet for at blive, m.m. man griber til kemisk behandling.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger brib - 31/10-2017 07:39 31/10-2017 07:39
KimJ skrev :
Det er i overensstemmelse med de oplysninger der var at få, da sneglene dukkede op i hobbyen for nogle år siden. Nu ved vi jo så at formeringshastigheden er stærkt varierende efter hvor godt de trives. Jeg har aldrig haft det store "held" med dem, men jeg kender da til akvarister som reelt set bare har fået skiftet deres tårnsnegle ud med Helena snegle, og ethvert forsøg på at eliminere dem manuelt har været forgæves. Man kan i bedste fald få det til i en periode at se ud som om at de er væk, men de dukker op igen. Overfodring er nok det primære problem, men når sneglene først har fat i et akvarium hvor man ikke lige kan komme til overalt (som f.eks. det #7 nævner), er de kommet for at blive, m.m. man griber til kemisk behandling.

En biologisk løsning er Spixi sneglen . Den æder Anatome helenaer . De nakkede alle mine A. helena på rekord tid . Og jeg har ikke set yngel fra Spixierne endnu.

Spixi spiser også planarier og Hydra .

Spørgsmålet er så : Hvornår lander vi der hvor alle kun har Spixi snegle tilbage . ? Jeg savner da min posthornssnegle.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger westermann - 01/11-2017 15:07 01/11-2017 15:07
Tjaa, jeg udtaler mig alene ud fra mine egne erfaringer og jeg kan ikke genkende de problemer, som du antyder. Jeg anskaffede for mange år siden 5 små Helenaer, som i løbet af et halvt ars tid udryddede flere tusind små irriterende skidtsnegle totalt......og jo, de formerede sig da, men i en hastighed, der var yderst beskeden. Der dukker stadig et par Helenaer frem om måneden, men dels er de (i mine øjne) ganske dekorative, dels er de meget nemme at fiske op af baljen, dels er de praktiske (spiser alger og overskydende foder når der ikke er skidtsnegle til rådighed) og - sidst, men ikke mindst - er der hundredevis af akvarister og forhandlere, der med glæde køber dem.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger brib - 01/11-2017 15:16 01/11-2017 15:16
#10: Vores lokale dyrehandler giver med glæde 5 kr pr. stk . for A. helenaer . - Han sælger dem videre for kr: 20.- pr stk .

Så helt "skidt" er det da ikke med de der snegle :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Lyngs - 01/11-2017 15:35 01/11-2017 15:35
Indlægget er rettet 01/11-2017 15:36 01/11-2017 15:36 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Er man desperat for at slippe af med snegle og/eller rejer, kan man fjerne alle dyr som skal overleve og tilsætte 1-2g opløst blåsten (kobbersulfat) pr. 50L. Lad det stå min. to timer og lav så et par store vandskift svarende til 4-5 gange kapacitet. Nogle snegle æg kan overleve så behandlingen kan gentages efter 14 dage.

Blåsten er noget heftigt stads, så med mindre man er desperat, vil jeg ikke anbefale det.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger brib - 01/11-2017 15:47 01/11-2017 15:47
#12: En svampekur med Malakitgreen ( Kobbersulfat) er også et effektivt middel .

Men ønsker man at beholde sine rejer i akvariet , er det en dårlig ide .

I min profil står der : Akvarist efter naturmetoden. Jeg er ikke vild med brug af kemikalier i akvariet . Men mht. snegle kan det være sidste udvej for at slippe af med de små sat"ner .

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Gnaske - 02/11-2017 09:31 02/11-2017 09:31
#11 heldig, min lokale fiskepusher sælger 10 stk for 99kr, så der får man ikke 5kr per stk :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Administrator Sponsor ken kætbak - 02/11-2017 10:41 02/11-2017 10:41
Man kan også stadig købe "gastropex" fra esha.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger KimJ - 02/11-2017 14:38 02/11-2017 14:38
Hvis man bare vil holde dem nede, er det jo fint at du kun ser et par stykker om måneden, men nu er der altså tale om at de skal udryddes helt, for at der kan komme nye snegle i uden at de risikerer at blive dræbt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Kristian Paaske - 02/11-2017 16:00 02/11-2017 16:00
Jeg fjernede mine snegle ved at bruge regnvand og pH sænke vandet i en længere periode. Der er ingen kalk i regnvand og sneglene havde svært ved at producere skjold eller hus. Det betød at de til sidst alle forsvandt. Det kræver dog, at ens fisk kan tåle det og at man holder godt øje med sin pH.
Mit mål var ikke at fjerne snegle men bare at sikre en lav kh. Side gevinsten var dog at sneglene forsvandt.

Annoncører
Annoncører