Genbrugs planteakvarie

Postet under : Akvariesiden.dk - Mit Akvarium
Visninger : 670

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Kristian Paaske - 01/11-2017 09:55 01/11-2017 09:55
Jeg har længe haft et akvariestående tomt ude i et skur og har haft en 'masse' forskellige akvarie'ting' liggende og rode rundt omkring. Så i weekenden i forbindelse med at jeg ryddede op i mit 840 liters akvarie og fjernede en del planter besluttede jeg mig for at lave et "genbrugsakvaire". Reglen er/var, at der ikke måtte købes nyt bortset fra gødning og co2.
Akvariet er på ca. 220 liter, der er HMF filter i (hele baggrunden), varmelegme, CO2 (flaske og en taifun fra JBL) og 5 50 cm Chihiros A series led lys (svarende til ca. 25.000 lumen). Ved ikke om jeg har brug for helt så meget lys, men ellers så skruer jeg lidt ned for styrken.
Af planter er der:
- Rotala indica - rotundifolia
- Eleocharis montevidensis, Eleocharis sp.
- Hydrocotyle leucocephala
- Vallisneria spiralis 'Tiger' oder 'Marmor
- Pogostemon erectus
- Pogostemon helferi
- Blyxa Japonica
- Echinodorus angustifolia ‘Vesuvius’
- Microsorum pteropus trident
- Vesicularia dubyana 'Christmas Moss'
(skulle der være nogen, der om en måned har brug for en aflægger så sig til :) .)

Akvariet er stadig lidt 'gult', hvilket skyldes humus i vandet fra spagnumen, og måtter til MHF filteret er meget blå, men det plejer at rette sig i løbet af et par måneder.

Jeg ved endnu ikke, hvilke beboere jeg skal have I. Men det kan jeg bruge den næste måned på at finde ud af. Muligvis C. Habrosus.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger MortenDAD - 01/11-2017 11:27 01/11-2017 11:27
Indlægget er rettet 01/11-2017 11:28 01/11-2017 11:28 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hvis det er et "genbrugsakvarie" burde du så ikke selv lave nogle fisk til det? :P
Såvidt jeg husker fra tidligere var du meget begejstret for Vinkeltetra - lave da nogle af dem til genbrugsskavariet ;) - eller lav selv nogle C habrosus, hvis du allerede har dem -
C habrosus er dog lidt mere knyttet til bunden end C hastatus og C pygmaeus - så de sidstnævnte vil måske passe bedre i et planteakvarie?
Hvis du virkelig vil teste dine evner som akvarist, kan du jo lave en flok Amano-rejer til plante cirkusset?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Sølz - 01/11-2017 12:26 01/11-2017 12:26
Flot genbrug ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Administrator Sponsor ken kætbak - 01/11-2017 15:03 01/11-2017 15:03
MEGET nydeligt Kristian (y)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Kristian Paaske - 01/11-2017 16:02 01/11-2017 16:02
Mange tak.
Jeg har overvejet om jeg skulle prøve at producere nogle fisk selv og jeg har faktisk allerede nogle habrosus og nogle pygmaeus. Jeg er dog ikke sikker på, at min tålmodighed er til det. Jeg har tidligere lavet en del Habrosus og det er jo en rimelig taknemlig fisk at yngle. Jeg tænker dog at jeg ender med en apisyogramma af en slags sammen med en lille stimefisk og i så fald kommer der ikke mange unger af noget som helst.
Hvad angår amano rejerne så kommer det aldrig til at ske :D det der med at skulle rode med brakvand lyder besværligt og efter at et kort bekendtskab med discus var ved at tage akvarie lysten fra mig, så holder jeg mig til noget kendt og forholdsvist nemt :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger MortenDAD - 01/11-2017 16:13 01/11-2017 16:13
Planteakvarie - nemt????? :o

Så vil jeg heller bakse med amano-opdræt - hver sin fornøjelse - og det er med til at gøre hobbyen så fed at hygge sig med :P

Det kunne for øvrigt blive fedt med "store" stimer af nano-fisk - Dværgpanserbasse, en af de mindre apistoer, og en tetra der holder sig ned i størrelse - måske embertetra eller dværgblyantsfisk?

Alt for ofte er der alt for mange forskellige - flere af nogle få er oftest det fedeste - i min optik B)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Jesper Jørgensen - 01/11-2017 16:53 01/11-2017 16:53
Spændende opstart (y)

Jeg ville personligt kigge i retning af Apistogramma og Nannostomus samt nogle små maller.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Kristian Paaske - 01/11-2017 19:54 01/11-2017 19:54
Jeg er personligt meget begejstret for A. Borellii, den har jeg tidligere haft en lille koloni af der var selvopretholdende. Problemet med apisyogramma er at med den i baljen så er der ingen yngel af habrosusen :)
Embertetra kendte jeg ikke, men det er da en super fin lille tetra. Gad vide, hvorfor jeg ikke er stødt på den.
Nannostromus er også et godt bud jeg har faktisk allerede 20 STK i et andet akvarie.
Jeg synes også hvidfinnet rosentetra er en fin lille fisk... Der er så mange fine fisk.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger MathiasDK - 01/11-2017 20:59 01/11-2017 20:59
Ser fint ud, men roder sådan nogle corydoras ikke bundlagsgødningen op?? :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Kristian Paaske - 01/11-2017 21:32 01/11-2017 21:32
Indlægget er rettet 01/11-2017 22:26 01/11-2017 22:26 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Nej det synes jeg ikke jeg har erfaring med. Der er ca. 3-4 cm sand oven på spagnumén, leret og rexolin.
Jeg har næsten altid corydoras i mine akvarier og jeg synes ikke de får næsen ret dybt ned. Tilgengæld lufter de sandet, der ellers godt kan blive lidt massivt. I mit 840 liters, hvor der både er geophagus og spagnum, har jeg brugt fluenet til at holde spagnumén ned... Om det er nok ved jeg ikke :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Kristian Paaske - 21/11-2017 21:52 21/11-2017 21:52
Så har akvariet stået i tre uger.
Der er kommet en del alger i akvariet så jeg har fjernet en lidt lys.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger KimJ - 22/11-2017 17:24 22/11-2017 17:24
Det er da en imponerende algevækst! Har du overvejet nogle midlertidige næringsslugere som f.eks. vandpest?

Ellers et fint setup!

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Kristian Paaske - 23/11-2017 07:17 23/11-2017 07:17
Jeg har tilsat ca. 30 Amano rejer og så har jeg ladet lidt andemad lægge i toppen for at bruge af det ernæringsoverskud, der er i vandet. Jeg har ikke noget, der bryder vandoverfladen så jeg kan altid fange det op med et net.jeg synes altid problemet her til at starte med er at få balanceret gødning, lys og planter. Især når planterne stadig kun er ved at få fat.
Om ikke andet så er det jo en undskyldning for at hygge lidt med sit akvarie et par gange om ugen :D Sådan kan ting jo forandre sig. Da jeg startede med at have akvarie handlede det meget om at skulle gøre så lidt ved det som muligt. Nu har jeg ikke noget imod at skulle have hænderne i akvariet et par gange om ugen....

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger madsjeppe01 - 18/12-2017 20:37 18/12-2017 20:37
Er det tid til en opdatering? :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Kristian Paaske - 18/12-2017 22:05 18/12-2017 22:05
Ja det er det nok :) men nogen skønhed er det ikke...akvariet er ved at gro til i alger og jeg kan ikke følge med. Nu er jeg gået igang med en brintoverilte "kur" så jeg håber, at det kan være med til at få bugt med algerne. Jeg har haft lidt problemer med at få min gødningspumpe til at virke og jeg tror at en del af problemet er at der har været for meget lys til alt for lidt gødning.

Annoncører
Annoncører