Belysning

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 368

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Frederiksten (Inaktiv) - 01/11-2017 15:05 01/11-2017 15:05
Hej med jer

Mit nyindkøbte (bruge) akvarie indeholder 2 alm t5 rør i armaturet.

Ren størm besparelsesmæssigt tænker jeg, at det må kunne opimeres ved køb af LED rør med T5 fatning.
Hvad har I i jeres akvarie? Og hvad anbefaler man til et selskabsakvarie udsensmæssigt, for de forskellige rør påvirker vel også akvariets fremtoning ?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Kristian Paaske - 01/11-2017 16:07 01/11-2017 16:07
Jeg har af nogle omgange prøvet at købe chihiros a series med og det fungere fint. I det akvarier hvor der er plads til T5 rør har jeg dog T5 rør og jeg er rimelig tilfreds med lyset.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Frederiksten (Inaktiv) - 01/11-2017 16:39 01/11-2017 16:39
Okay super god info.

Jeg har et 160 liter akvarie med kurved fron glas. Dertil nogle rødder og grønne planter. Af fisk skal jeg have Blue Moskow guppyer.

Hvad vil man anbefale af lystype der? Watt, Lumen, og Kelvin??

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger MortenDAD - 02/11-2017 08:50 02/11-2017 08:50
Det kommer 100% an på hvilke planter du har tænkt dig at sætte i baljen.
Det buede front glas, rødderne og guppyerne er hamrende ligeglade.
Nemme planter klarer sig med en relativt ringe belysning; mens de krævende skal have LYS.
Ved at vælge planter der kan klare sig med relativt lidt lys (javabregne og anubias kan købes overalt) kan du sagtens klare dig med et standard armatur og et par "normale" rør (alt efter mærke omkring 4000 lumen)
I den anden grøft kører pt en tråd med et "genbrugsakvarie" hvor der er 5*50cm Chihiros (5*33w led - samlet 24,000 lumen) på et 200 ltr. Og der kan sagtens hældes mere lys i.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Kristian Paaske - 02/11-2017 09:45 02/11-2017 09:45
Som Morten skriver så afhænger det dels af planterne, men det afhænger også lidt af smag. Der er nogle, der er glade for lidt mørke akvarier, hvilket hos nogle arter kan give indtryk af, at fiskene er mere farverige. jeg har tidligere haft et akvarie (500liter) med brunt bundlag, masser af rødder, blade og åkander/nymphea'er og så Geophagus og alm. neon. Andre, mig selv sagde hunden, synes at der er noget fantastisk ved meget oplyste akvarier. Jeg kan godt lide et akvarier der kan lyse hele stuen op, så det er det første man ser når man træder ind i rummet. Af blandt andet den grund bruge jeg også oplyst baggrund i mit stueakvarie. Det skyldes dog også, at jeg kan sikre et minimum af lys til de planter, der står ved bagvæggen, også når der er kommet mange planter op...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger mob93761 - 02/11-2017 17:43 02/11-2017 17:43
Jeg bruger Arcadia T5 LED rør. De passer uden videre i dit gamle armatur og der er er godt nok blus på lampen. Du kan finde rør til både ferskvand og saltvand på denne hjemmeside: Eksternt link https://www.aquaristikshop.com/aquaristic/led-lighting/arcadia/

Annoncører
Annoncører