Effectlight t5 virker ikke

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 400

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger gsxr (Inaktiv) - 02/11-2017 08:54 02/11-2017 08:54
Hej
Jeg er ved at starte mit 250 liter akvastabil akvarium op igen, efter en pause på ca 5 år. Jeg kan svagt huske, at lyset ikke virkede, da jeg lukkede akvariet ned, men jeg troede bare, at det var rørene, der var kaput. I går skiftede jeg reflektorfolie ;( , og satte to nye rør i, men der kom ingen lys, da jeg trykkede på kontakten. Efter lidt roderi med rørene sagde armaturet en brummelyd hver gang, at jeg tændte for det, men stadig ingen lys. I gamle tråde kan jeg læse, at det ikke er første gang i historien, at det sker, og det måske kan være noget med elektronikke, men jeg kan ikke finde en tråd, hvor der er en løsning (skal lige siges, at når jeg søger kommer der fx ingen tråde fra 2017, måske der også mangler andre?).
Kan det laves, og i så fald hvordan?
Min søde mand havde lige afsløret, at han vil give mig et JMB aqualight i fødselsdagsgave :D Min plan var at rykke grundarmaturet længst tilbage og så montere JMB forrest i håb om, at jeg denne gang ville kunne få bare lidt planter til at gro. Nu ved jeg ikke rigtigt...

Mvh
Mette

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger mob93761 - 02/11-2017 17:18 02/11-2017 17:18
Det kunne tænkes at der "blot" skal skifte den elektroniske ballast/spole i armaturet. Jeg kan ikke lige finde et link til manualen til dit armatur på Akvastabils hjemmeside, men vil kigge i gemmerne senere, så har du forhåbentlig lidt hjælp til hvordan du udskifter den.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger mob93761 - 02/11-2017 17:39 02/11-2017 17:39
Fandt dette i stedet for:

Hvis du kaster blikket på nedenstående link og kigger under "Effect-light instruktion", så finder du en guide til at udskifte glimtænderen i dit armatur. Dette burde nok være første skridt i fejlsøgningen at udskifte glimtænderen idet det er den billigste løsning fremfor udskiftning af elektronisk ballast.

Eksternt link http://www.akvastabil.dk/da/information/downloads?view=category&i...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger brib - 02/11-2017 19:39 02/11-2017 19:39
Hvis lampen er med HF spole , er der ingen glimttændere i . - Hvis det er med ekstern spoleboks ( Den store sorte klump der ligger på gulvet ) Så er der glimttændere i .

Der kan være flere fejl der er årsagen at lampen er død.. Så et lille billede af lampen ville hjælpe gevaldigt kære trådstarter :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger gsxr (Inaktiv) - 02/11-2017 21:30 02/11-2017 21:30
Der er ganske rigtigt ingen glimttændere i.
Indtil videre er problemet løst. Vi kørte op til unimati og købte en JMB led lampe. Den er nu monteret, og jeg kan nu bedre forstå, hvad han mente med, at det vil give rigtig meget lys at montere både led og det originale armatur :D
Men, mere vil jo som bekendt have mere, så på et eller andet tidspunkt kan det være, at jeg gerne vil have de to neonrør i igen.Ideer modtages derfor gerne. Den er afmonteret nu, men her er et par billeder alligevel

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger brib - 03/11-2017 06:33 03/11-2017 06:33
#5 : Der er 2 ledninger på - Den ene er til 22volt , men hvor går den anden hen ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger gsxr (Inaktiv) - 03/11-2017 09:08 03/11-2017 09:08
Den anden ledning er til en sunriser. Sådan én har jeg, men lyset virker ikke, uanset om den er sat til eller ej. Jeg havde akvariet i et par år inden jeg fik sunriser, og da virkede de fint

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Lyngs - 03/11-2017 10:03 03/11-2017 10:03
Jeg har to Effect-light armaturer med lysdæmpningsfunktion. Der har ikke været tilsluttet sunriser de sidste to år. Har ikke haft problemer.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger brib - 03/11-2017 11:12 03/11-2017 11:12
gsxr skrev :
Den anden ledning er til en sunriser. Sådan én har jeg, men lyset virker ikke, uanset om den er sat til eller ej. Jeg havde akvariet i et par år inden jeg fik sunriser, og da virkede de fint

Nååå ok - Så er jeg helt med . :)

Inde i armaturet sidder der en HF spole . Der er 2 løsninger : Enten kan du ofre en mindre formue for at købe en dæmpbar spole . Eller du kan købe en ikke dæmpbar spole der kun koster det halve .

Jeg vil gerne lave en lille guide om hvordan man skifter en HF spole, på et Effectline grundarmatur . Det er nu ikke så svært som man umiddelbart skulle tro . Jeg lægger et link op her i tråden efterhånden som jeg får taget billeder .

Jeg formoder at når du skriver at lampen er til et 250.l , så gør det ikke så meget hvis Hf. spolen er større end det antal watt som rørene bruger . ( Det må endelig ikke være omvendt , så spolen bliver for lille contra watt forbrug )

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger gsxr (Inaktiv) - 03/11-2017 15:14 03/11-2017 15:14
Kæmpe cadeau til dig for at ville lave så stort et arbejde (y) En billedguide er den bedste hjælp jeg kan få, så det vil jeg være uendeligt glad for :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger brib - 03/11-2017 17:07 03/11-2017 17:07
gsxr skrev :
Kæmpe cadeau til dig for at ville lave så stort et arbejde (y) En billedguide er den bedste hjælp jeg kan få, så det vil jeg være uendeligt glad for :D

Er i gang :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Fiskerne - 03/11-2017 18:04 03/11-2017 18:04
Jeg er også lige med på en kigger, da jeg har et armatur liggende til en 180L. jeg ikke kan få gang i :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger brib - 05/11-2017 12:51 05/11-2017 12:51
Lige pt, har jeg kun den gamle model med ekstern spoleboks . Så det kommer til at knibe lidt med den lovede guide , indtil jeg får fat i et armatur med HF spole . Men bare rolig , det skal nok komme .

Annoncører
Annoncører