Hjælp til valg af dværgcichlider

Postet under : Akvariesiden.dk - Cichlider
Visninger : 408

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Lars F - 15/11-2017 22:03 15/11-2017 22:03
Hej folkens

Jeg skal snart have mig nogle dværgcichlider. Jeg forestiller mig 1-2 par.

Jeg synes dog, at jeg mangler et sted hvor jeg kan danne mig et overblik over hvilke arter jeg kan vælge i mellem.

Er der nogen der kan give mig et generelt indblik i hovedarterne, deres adfærd og lignende - eller et link til hvor jeg kan finde det.

Akvariet er på 325l, temperaturen på 24-26 grader, selskabet til dem er ca. 25 almindelig neon. Og ikke helt uvæsentligt, så har jeg hårdt vand, da jeg bor i Aarhus.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger scn - 15/11-2017 22:41 15/11-2017 22:41
Jeg vil starte med at se hvad du kan få fat i ved forhandlerne eller private, og der efter læse om dem. Jeg ved ikke lige hvad du mener med "hoved arterne", der er et par hundrede apistogramma arter og der kommer hele tiden nye til. Der ud over er der eks. Mikrogeophagus altispinosus og Mikrogeophagus ramirezi.

Normalt siger man jo let surt vand til dem, men når du finder en art du har lyst til (og kan få fat på, så finde ud af hvor den kommer fra, ikke alle floder har så sure, nogle har også ret hårdt vand, op over 10 dH). Det med blødt vand har en tendens til at aftage med tiden, så helt nye arter i hobbyen vil nok være mindre ynglevillige end arter der har været i hobbyen i mange generationer.

Nogle arter jeg syntes er flotte:
Mikrogeophagus altispinosus
Apistogramma baenschi
Apistogramma borellii
Apistogramma panduro
Apistogramma Hongsloi
Apistogramma Nijsseni
Apistogramma viejita

Personligt er jeg ikke meget for Apistogramma cacatuoides, den ser så slidt og hærget ud i hale og rygfinne. Men det er vel den mest almindelige apistogramma i handlen.

Se eks hvad de har her:
Eksternt link http://unimati.biz/group.asp?group=423
Eksternt link http://www.tropeland.dk/webshoppen/313-dvaerg-cichlider/

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger KimJ - 16/11-2017 00:43 16/11-2017 00:43
Indlægget er rettet 16/11-2017 07:56 16/11-2017 07:56 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Enig med #2 men jeg vil da lige tilføje den allermest udbredte Apistogramma art, som har været opdrættet i akvarier i så mange generationer at der er kulturvarianter af den, hvis man er til den slags; A. agassizi.

Tilføjelse; Jeg vil da også lige have den, efter min mening smukkeste art med, selv om den tilsyneladende er sjælden i handelen. A. bitaeniata, og så kendt om A. kleei.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger MortenDAD - 16/11-2017 08:40 16/11-2017 08:40
Hvis du vil have et overblik over hvad du kan vælge imellem - så gå til din fiskepusher og se hvad der står på hylderne - det er da en start.
Der er flere forskellige bøger der omhandler ciklider, og også nogle enkelte om dværgciklider. Problemet med at læse er dog at man kan blive forelsket i en art som ikke er til at skaffe; men litteratur søgninger på biblioteket er et rigtig godt sted at starte.
Med dit første indlæg fornemmer jeg at det måske er en god ide at starte med en af de mere enkle dværgciklider - MULTI! De vil for øvrigt også sætte pris på dit hanevand; i modsætning til dine neonfisk og apistoerne der begge synes hårdt vand er nederen

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger scn - 16/11-2017 16:48 16/11-2017 16:48
Selv om jeg er rigtig glad for tanganyikacichliderne, så vil jeg dog ikke betegne multier som værende "dværgcichlider". Men sådan en 325 liters balje kan da helt sikkert blive et rigtig fedt tanganyika akvarie, men nok ikke lige den stil #1 går efter at dømme efter indlægget.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Lars F - 24/11-2017 19:28 24/11-2017 19:28
Hej igen

Mange tak for jeres svar!

Idéen med at spørge herinde var netop for lige at få udvidet mit overblik ift. hvad jeg normalt støder på i handelen - og det er for så vidt opnået.

Og nej, jeg går ikke efter et tanganyika akvarium. Det har været på tegnebrættet, men er udskudt for nu.

Som I måske har luret på mine tidligere indlæg er ambitionen blot at få et velfungerende akvarium. Erfaring har lært mig, at man nemt kommer til at sigte for højt, med dertil hørende skuffelser. Jeg regner med at være i hobbyen i mange år, og skal nok få både større og sværere fisk.

Indtil videre skal jeg have mig nogen der er lidt hårdføre og som har sjov adfærd.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger KimJ - 25/11-2017 01:12 25/11-2017 01:12
Hvis det er hårføre fisk du er ude efter, falder de fleste Apistogramma arter lidt uden for kategori. De er ikke direkte sarte, men heller ikke helt lette. Kig evt. på arterne i slægten Laethacara. Der er typisk et par arter i handelen altid.

Annoncører
Annoncører