Mystisk sygdom

Postet under : Akvariesiden.dk - Sygdomme
Visninger : 324

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger skj62 - 27/11-2017 14:39 27/11-2017 14:39
Hej.

Håber der er en der kan hjælpe mig angående sygdom som jeg ikke kan komme af med, og efterhånden har kostet mig en del fisk ca 30 stk i løbet af de sidste 2 måneder.
Sygdommen startede i min flok gule congo tetraer, ca 25 stk. De døde en efter en. forløbet er at de får en til 2 små hvide pletter på ryggen eller siden som så i løbet af et par dage bliver til røde sår eller plamager, og kort derefter dør fisken.
Nu kan jeg se det på en denisonii barbe. Har taget et billede hvor man kan se 2 hvide pletter på siden af fisken, det er den længst til venstre i bunden af billedet.
Når de bliver ramt af sygdom fortsætter de med at spise, og der er heller ikke andre tegn der indikerer at de fejler noget.
Akvariet har kørt nu i 7 måneder og der er ikke tilført nye fisk i den tid.
Jeg har prøvet medicin mod alt, eller hvad?
Jeg skifter mellem 40 og 50 procent vand om ugen, og det har jeg gjort hele tiden. Der er baggrundsfilter i akvariet.

Hej fra Stephan.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Administrator Sponsor ken kætbak - 27/11-2017 15:01 27/11-2017 15:01
Det kan være flagelatter?
Lille bums bliver til sår og ser forfærdeligt ud?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger brib - 27/11-2017 15:49 27/11-2017 15:49
Der kører efterhånden en del lignende tråde ala. #1 . Symptomerne er ens , og jeg aner simpelthen ikke hvad der sker . Det er sgu frustrerende, for normalt kan jeg omgående spotte sygdommene ud og hvilken behandling de skal have .

Det minder om huller efter en parasit, hvor der går svamp i efter parasitten har forladt fisken .

I mit eksperimentarium har jeg nogle fisk med samme problemer . Jeg prøver forskellige mediciner på dem for at se hvad der virker .

Foreløbig uden den helt store succes.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger westermann - 27/11-2017 16:11 27/11-2017 16:11
#3 tror du er inde på noget af det rigtige.
I min optik (og med de relativt begrænsede oplysninger der gives i #1) er der tale om et svampeangreb (Fungus). Om angrebet er forårsaget af et parasit angreb er muligt, men langt fra sikkert. Svampe angrebet kan kureres med Esha 2000 og hvis der er parasitter indblandet, kan en kombinations behandling (Esha 2000 og Esha Exit) være effektivt. Effektiviteten af behandlingen afhænger imidlertid af at behandlingen startes så hurtigt som muligt.
Der er sandsynligvis andre midler, som virker lige så godt, men jeg har selv haft stor succes med Eshas produkter.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Administrator Sponsor ken kætbak - 27/11-2017 16:55 27/11-2017 16:55
Hulsyge?

Der er ikke nogle af fiskene der ligesom "lander" på bunden og ligger lidt?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger brib - 27/11-2017 17:00 27/11-2017 17:00
ken kætbak skrev :
Hulsyge?

Der er ikke nogle af fiskene der ligesom "lander" på bunden og ligger lidt?

Niks - De opfører sig normalt og pludselig kradser de af .

Nogle har kun en lille "vattot" og andre nærmest plamager der ligner svamp. Ingen af fiskene reagerer på de forskellige mediciner .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger skj62 - 27/11-2017 17:58 27/11-2017 17:58
Hej og tak for Jeres svar indtil videre.

Jeg har også behandlet mod de ovennævnte sygdomme uden held. Har også prøvet noget mod bakterier også uden effekt.
Som regel er det kun en max 2 fisk der viser tegn på sygdom af gangen, og har lige haft 2 uger uden syge fisk, men men men, det er der stadigvæk.
Og som #6 skriver så opfører de sig normalt, ikke noget med at skrabe sig eller noget i den stil, og næste er fisken død.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Administrator Sponsor ken kætbak - 27/11-2017 20:31 27/11-2017 20:31
Her er et indlæg på vegne af den kommende profil "fejesen"
Han venter på sine log-in mail.

Det er et yderst kvalificeret bud om du vil for jeg har haft æren her hos mig i snart 2 år nu så det er blevet til et studium ud i denne særdeles almindelige bakterielle sygdom kaldet mange navne men den korrekte er flavobacterium columnare populært Columnaris. Både i den nye tråd og den sidste med fotos af skalaen med de klassiske hvide læsioner på ryggen og ændre steder på kroppen. Men symptomerne varierer en del og der er flere strains med forskellig aggressivitet. Derfor er den også svær at diagnosticere fordi de klassiske hvide læsioner som oftest vises sent i forløbet og når de først vises er det en systemisk infektion som også er gået i blodet på fisken. Nogle fisk viser næsten ingen symptomer og dør pludseligt andre viser mange symptomer herunder de hvide læsioner der ofte til en start blot ligner hudafskrabninger. Ja der kan skrives meget endnu.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger skj62 - 27/11-2017 21:29 27/11-2017 21:29
Det lyder som et meget kvalificeret gæt, nu har jeg læst lidt om sygdommen og kan se at flere ting passer ind i billedet. Så et sted at det også kan medføre tab af skel, hvilket jeg også har observeret men ikke forbundet med andet en interne kampe.
Mange tak for hjælpen.

Hej fra Stephan

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger brib - 28/11-2017 07:32 28/11-2017 07:32
#8:fejesen lyder som en gut der har styr på tingene , Vi satser på at han snart bliver lukket ind så vi kan lære noget mere og nyt omkring sygdomme .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Administrator Sponsor ken kætbak - 28/11-2017 07:35 28/11-2017 07:35
Han virker meget velovervejet. Jeg ser meget frem til at den ¥%!@@!€ mailserver samarbejder.

Annoncører
Annoncører