Syg Sulewasi

Postet under : Akvariesiden.dk - Andre akvariedyr
Visninger : 320

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger martin13 - 28/11-2017 18:36 28/11-2017 18:36
Indlægget er rettet 28/11-2017 18:38 28/11-2017 18:38 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg har 2 Orange Sulewasi.
Den ene har de sidste par uger ligget tilbagetrukket i huset. Den kommer kun lige frem til kanten og ofte rykker den refleks tilbage igen som om den er generet af noget.
Jeg har fire Guld Molly som ikke altid kan lade dem være i fred så jeg har taget den "syge" op så den kan få lidt fred.
Jeg syntes at kunne se noget film/snaks på den og en plet der ser lidt underlig ud nærmeste rødlig.
Til info så opdagede jeg en unge som kravlede rundt :) så nu ved jeg da at det er et par jeg har. Og den friske snegl har den rille på højre side som jeg har læst mig til skulle identificere hunnen og hvor ægget vandrer ned ad.

Så hvis det er rigtigt må det være hannen som ikke har det så godt.
Er der nogen som har en ide om hvad der kan være galt og om jeg kan gøre noget - medicin?

Jeg forsøger at vedlægge et par billeder af den syge og ungen :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger mob93761 - 29/11-2017 19:56 29/11-2017 19:56
Jeg har ikke en dyt forstand på snegle sygdomme, men det kunne da godt ligne noget svamp. Havde det været en fisk ville jeg forbedre vandkvaliteten med vandskift, fodre mindre og behandle med ESHA 2000. Om du kan gøre det samme for at redde din snegl, må jo være op til dig. ESHA 2000 tåles i al fald fint af snegle.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Anna79 - 29/11-2017 20:47 29/11-2017 20:47
Jeg læste engang at sneglene kunne have parasitter, leeches når de er vildtfangede. Ikke at jeg selv har oplevet det, så har ikke nogen erfaring med det, men kom til at tænke på det, da jeg læste dit spørgsmål. Der står lidt om det her: Eksternt link http://www.rabbitsnails.com/rabbitsnails-lee.html

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger martin13 - 29/11-2017 23:13 29/11-2017 23:13
Tror du har ramt plet. På siden er der 2 videoer den ene viser parasitter og den anden igler (leeches).
På den med igler kan man tydeligt se en masse genstridigt slim som er svær at få til at slippe.
Det er fuldstændig den samme slags slim som min har.
Jeg har manuelt hjulpet sneglen af med en masse slim men har ikke set nogen igler så det må jeg være obs på. Den er også lidt mere udadvendt men trækker sig stadig ofte uprovokeret tilbage.

Vil lige overveje om jeg skal prøve et saltbad *skeptisk*

Og så høre i dyrehandler om de har erfaring med medicin mod igler.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger d9ha - 30/11-2017 11:23 30/11-2017 11:23
Der skal være ret mange igler for at de kan slå sneglen ihjel, og så ville man også se dem jævnligt.
Har den været så langt ude, at du har kunnet se følehornene? Hvis dine fisk har været efter dem, kunne de også have bidt dele af- eller hele følehorn af. Det vil også give den reaktion du oplever.

Synes i øvrigt ikke at ungen ligner en orange. Kunne den måske være kommet med planter i stedet?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger martin13 - 30/11-2017 13:00 30/11-2017 13:00
Ok så slimen kan også være en reaktion på en fysisk skade. Især Guld Mollyerne kan være slemme ved ved dem. Det må jeg lige holde øje med.
I øvrigt så besluttede jeg mig til at give den et saltbad. Måske for hurtig en beslutning af mig set i lyset af det det du siger! Nu håber jeg så at den ikke er blevet alt for stresset oveni evt. skade!

Nu ved jeg ikke hvor hurtigt de vokser men ungen er ikke ret stor (ser større ud på billedet). Så jeg tror umiddelbart ikke den er kommet med planter. Jeg har ikke sat nye planter i siden opstart i august.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger martin13 - 03/12-2017 22:09 03/12-2017 22:09
Lige en opdatering.
Sneglen døde. Jeg fandt ikke ud af hvorfor. Den fortsatte med at producere slim især omkring proppen og foden. Jeg så aldrig tegn på igler eller parasitter. Jeg kunne et par gange lokke den lidt ud med noget lys. Da kunne jeg se at følehornene så fine ud. Men det var tydeligt at den blev svagere og svagere.
Så nu må jeg fokusere på glæden over den lille ny *santa*

Annoncører
Annoncører