Alger på planterne og rod

Postet under : Akvariesiden.dk - Alger
Visninger : 1646



Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger tbmikjak (Inaktiv) - 28/11-2017 21:17 28/11-2017 21:17
Indlægget er rettet 28/11-2017 21:24 28/11-2017 21:24 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg har et lille 50 liters akvarie. Jeg kæmper virkelig med alge problemer. Havde 4 planter og en rod som var ramt af den en del alger. Jeg valgte at smide de 3 planter ud og så beholde 1 som ikke var så hårdt ramt. Jeg satte nogle nye planter ned, og de voksede og havde det rigtigt godt de først 3-4 uger. Men nu er det hele ramt af alger igen. Jeg ved ikke helt hvad jeg gør forkert. Min rod er nærmest helt spist af alger, og nu sidder det også på de nye planter.
Jeg har lys på ca. fra kl 16-24 hver dag. Jeg skifter vand hver 2.-3. uge. Her skifter jeg ca. halvdelen eller 1/3 af vandet.

algerne på planterne ligner små tråde, og på roden og den ene plante ligner det nærmest små brune "FLUFFY" puder af en art.

Jeg har virkelig brug for nogle fif til hvad jeg gør forkert, hvad jeg skal gøre for at komme videre med akvariet som det er ny. skal jeg smide planterne ud igen? og hvad er den letteste måde at gøre roden ren på for alger.

Jeg har neon fisk, molly, zebra og et par maller akvariet.

Håber der sidder et par erfarne der kan komme med lidt hjælp.

Mvh
Mikkel

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Principia - 29/11-2017 16:58 29/11-2017 16:58
Altså, det med alger, er der mange tråde om. Det kan være at du kan finde svar der. Og bedst er det at lede på akvariesiden, i stedet.
Når det så er sagt, er alger altid lidt bøvlet, at have med at gøre. i sær i et lille akvarium. De kommer frem når der er overskud af næringsstoffer i akvariet. Stoffer kommer af mange ting, som fiskenes puha, og foderrester, samt er der også lidt i vores ledningsvand.
Du skriver ikke hvor mange fisk du har i akvariet, men 50L er ikke særligt meget vand, og der vil med bare ganske få fisk, ske en forholdsvis hurtig ophobning af affald som er lig næringsstoffer i akvariet.
Så det bedste råd er nok, at skære lidt ned på bestanden, og spar på foderet, samt skifte ca. 1/3 til 1/2 del af vandet hver uge. Dine rødder kan du vaske godt og grundigt, under lunkent vand, med en grov grydesvamp, og dine planter kan du rense forsigtigt med en negl. Når der kommer balance i akvariet igen, og det meste er fjernet mekanisk, burde det køre igen. Men husk mindre vand, mere skrøbelig balance.

Held og lykke med det.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger kristoffer1234 - 29/11-2017 20:09 29/11-2017 20:09
Hej
Jeg er ret ny i akvarieverden, så mine råd skal tages med det forbehold. Mit akvarie er også et lille et, og jeg har tit lidt trådalger på planterne.
Det jeg gør, for at minimere algevæksten er at skære drastisk ned på fodermængden, altså så meget, at jeg tænker, det er for lidt
Det hjælper rigtig meget, og min erfaring er, at mine fisk (rød danio og zebra) virkelig har små maver.
Jeg har også købt et hold amanorejer og de er sgu effektive. Start med en 6 stykker. De yngler ikke, så de overløber ikke akvariet.
Sidst men ikke mindst er jeg begyndt at gøde med easylife profito og easylife carbon. Det har gjort underværker for mine planter.
Nå ja, og så skifter jeg vand hver søndag 30% og rengør filteret ret ofte, så der altid er god cirkulation i vandet.

Roden kan du overveje at tage op og koge, hvis du gerne vil have algerne væk hurtigt. Det virkede i hvert fald på min rod.

Held og lykke med kampen

Vh Kristoffer

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger MortenDAD - 30/11-2017 09:47 30/11-2017 09:47
#3 Du skal nok overveje at skifte filter hvis der er behov for at rense det jævnligt!
Filtret skal gerne operere på flere forskellige plan. filtret er der ikke kun for at lave mekanisk filtrering (fjerne partikler) men mindst lige så meget for at lave biologisk filtrering (nedbryde affaldsstoffer).
Den mekaniske del kører fra det at filtret bliver aktiveret; mens det tager tid at opbygge den bakteriekultur der skal til for at lave biologisk filtrering (tommelfingerregel siger ca 1 måned; men kan påvirkes hvis man ved hvad man har at gøre med og evt har tilgang til filtersnask).
Hvis du renser dit filter jævnligt ødelægger du dele af den bakterieflora der skal gøre dit vand egnet til fisk.
Hvis dit filter slammer til for hurtigt er det enten underdimensioneret eller opgaven er for stor (det er vist det samme - det jeg mener er at du selv sætter filtret under pres ved for eksempel at fodre for kraftigt)
Filterdimensionering er afhængig af belastning - jeg har et 100 ltr med perfekte vandværdier der kører et micro skumpatronfilter 8 cm højt og 5 cm i diameter (tæt beplantet og 2,3 sumpguppyer) mens et andet 100 skal have skiftet vand hver anden dag for at holde værdierne på acceptable niveauer, selv med 2 50*40*5 20ppi hmf (100+ rød ancistrus yngel)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger kristoffer1234 - 30/11-2017 12:33 30/11-2017 12:33
Hej MortenDAD

Tak for rådet. Jeg prøver at holde lidt igen med rengøring af filteret og ser om det påvirker flowet negativt. Mine nitritværdier er stabile på 0,når jeg tester,så tænker umiddelbart bare, at filteret er ok til opgaven.

Mvh Kristoffer

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 01/12-2017 00:42 01/12-2017 00:42
Efter min mening, så er det koncept at det er nærings/gødningsstofferne (opfattet som de traditionelle gødningsstoffer og udviklingen af omsætning af foder til fisk, rejer m.v.) der er årsag til alger helt forfejlet, årsagen er en anden.
Iflg. Tom Barr er det ofte mangel på tilstedeværelse af co2 der er årsagen og ustabile værdier af det, han har den holdning at tilførsel af co2 ofte vil kunne reducere eller nærmest fjerne algerne igen....
Jeg mener det er lidt unuanceret og forenklet, men jeg er enig med ham i konklusionen men i en lidt udvidet udgave...

Det der er den egentlige årsag til at algerne optræder er carbon/kulstof og for at tage den i opløbet med gødningsstofferne der er årsag, så vil man ved at optimere omkring co2 øge planten vækst betydeligt og dermed vil den optage flere næringsstoffer... og dermed vil planten formentlig blive optimalt til gode set netop med næringsstofferne...

Plantens vigtigste og primære funktion er at lave sukker, det sukker som den sender rundt og evt. oplagrer i sit system som stivelse, vil være forskelligt sammensat alt efter hvilke næringsstoffer den har adgang til...

Hvis den ikke har adgang til samtlige stoffer(makro-næringsstofferne), har planten gennem sin million-år lange udvikling udviklet en evne til at kompensere for disse mangler for at overleve, den evne går på at genbruge allerede indsamlede næringsstoffer, ... de der kan bruges til det formål er såkaldte mobile næringsstoffer.
(Hvis modsat, at planten udsættes for et overskud, eller en såkaldt overgødskning, har den intet værn imod den del og det vil resultere i at planten slet og ret forgiftes med døden som et resultat, så man kan sige at naturen ikke på nogen måde er forberedt på et overskud af næringsstoffer i det mindste i en vis mængde, men alger giver det ikke).

Når planten flytter på disse stoffer, sker der det at der vil opstå skader på de blade hvor næringsstofferne tages fra, som oftest vil der være tale om at der sker en misfarvning af bladene, startende i kanten som oftest lyst-gulligt, forholdet kaldes for Klorose efterhånden udvikles der på de samme blade Nekrose som er Celledød og det er som oftest svagt brunligt tendenderende til gennemsigtigt..
En af de alger der optræder i den sammenhæng er oftest Penselalge(BBA) og Staghorn alge, de to har nærmest samme præferencer men med en overvægt til at Penselalgen som oftest er den hurtigste til at etablere sig, men der er sikkert nogle præferencer som jeg ikke er bekendt med blandt de to alger....
Ofte er der her tale om mangel på kalium, men mangel på Magnesium, vil også kunne have indflydelse på Kalium optaget...

Denne mangel, giver formentlig en speciel sammensætning af det sukker/kulhydrat der flyder i planten...

En anden alge som man efterhånden ved effektueres af Fosfor/Fosfat mangel, ... ved man om Fosfor, at det er en meget vigtig bestanddel i plantens dannelse af sukker Eksternt link https://da.wikipedia.org/wiki/Glykolyse og
Eksternt link https://da.wikipedia.org/wiki/Fosforylering
Find selv flere via Google..

Mangel på Fosfor giver Nekrose pletter på bladene, da det netop er mangel på Fosfor som har stor indflydelse på sukker sammensætningen, kunne det se ud til at den alge, der kaldes for Grøn Pletalge(GSA) har specialiseret sig i at udnytte den sammensætning af kulhydratet som planten lækker via disse næsten cirkulære pletter, ... og Pensel/Staghorn har så specialiseret sig i bl.a. Kalium mangel....

Der er ingen tvivl om at disse alger er i stand til at udnytte disse læk fra planterne da det nærmest er gratis energi for dem .. de er ikke selv specielt gode til at danne sukkerstoffer, så det er ren foræring....
Forskerne har idag udviklet en alge, der er helt uafhængig af at få tilført nogen form for energi via belysning, den forsyner sig med energi via sukker, så altså en alge der kan trives i totalt mørke... og det siger vel lidt om hvor effektivt kulhydrat er med hensyn til energi og indholdet af den del i kulhydrat.
Endvidere, hvis man ved hvordan man skal forholde sig, så kan det lade sig gøre at forsyne de akvatiske planter med carbon via en tilførsel af sukker, men det er med stor risiko for at det kan ende ud i et algehelvede... men det er ikke så lidt bedre end EasyCarbo/Excel der ellers nyder godt af prædikatet flydende kulstof... tværtimod vil disse stoffer slå planterne ihjel og det er faktisk som et algaecid det er bedst egnet, altså til at slå alger ihjel men det indebærer også at der er stor risiko for at planterne kan gå samme vej, eller man oplever der blokeres for optag af næringsstoffer hos planterne og da det er et decinfektions-middel, vil det også kunne gøre et indhug i bakteriebestanden i akvariet og for den sags skyld i naturen...

Tom Barr oplyste iøvrigt at planterne uanset de mangler næringsstoffer vil lække en form for kulhydrat, men i så fald ser det ikke ud til at det decideret er noget der tricker algerne, måske hvis der er tale om en meget dårlig cirkulation i akvariet.
Cirkulationen er netop een af de 5 parametre, som jeg nævner i artiklen om alger, disse 5 parametre skal afstemmes efter hinanden, det er de 2 første der stiller kravene nemlig lys-intensitet og temperatur (belysningslængden, altså tiden hvor lyset er tændt spiller ingen rolle.... hvorfor er det så man somme tider kan se en reduktion i algerne hvis man afkorter belysnings-tiden, jo det er sådan set nemt at forklare med at plantens fotosyntese og dermed også lækningen af kulhydrat vil blive mindre, men de løser ikke noget)
Der kan læses betydeligt mere om algerne generelt og også om de enkelte arter via artiklen om alger her Eksternt link http://akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-godni...

Om næringsmangler kan der læses om her... Eksternt link http://akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-godni...

Om næringsstoffernes interaktion med hinanden Eksternt link http://akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-godni...

Nogen vil så sige, at f.eks. Penselalgerne ikke udelukkende etablerer sig i relation til planterne, og det er helt korrekt, det gør de ikke, men de er også istand til at etablere sig på andre carbon kilder som f.eks. en rod/gren, hvor massen er 45% carbon, denne nedbrydes generelt over tid, men fremskyndes faktisk af ophold i vand, de kan også udnytte carbon fra kilder som sten, især kalksten/kridt indeholder store mængder af carbon, men læs artiklen om alger, der skulle det gerne fremgå ... der er også sidst i artiklen nogle tips og trick til hvordan man kan hjælpe algerne lidt på vej....
Når man har kørt den del, kan man med fordel indsætte rejer, Otocinclus m-v. til at rydte op, for det kan man ikke gøre bedre selv end disse dyr... men årsagen kan de ikke fjerne, så det er og vil forblive symptom behandling... så altså ikke nogen præventiv virkning...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger madsjeppe01 - 01/12-2017 12:40 01/12-2017 12:40
Indlægget er rettet 01/12-2017 12:41 01/12-2017 12:41 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Så kunne denne type alge stamme fra næringsmangel på min plante?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 01/12-2017 15:01 01/12-2017 15:01
Ikke decideret hvad der forstås ved næringsmangel i gængs forstand, såvidt jeg kan skønne er der ikke tale om en alge, men snarere en mulighed der er i et akvarium eller i naturen, hvor lys-intensiteten overstiger en plantes behov for at have adgang til den nødvendige co2 mængde, der forsøger planten at beskytte sig selv via såkaldt xanthophyll flere vil formentlig især hvis man ikke anvender co2 tilførsel af nogen art, have oplevet at bladene bliver belagt med en sort film Eksternt link http://www.encyclopedia.com/plants-and-animals/botany/botany-gene...
Så man kan sige at det kan være en slags forstadie til alger, er altså faktisk en mangel på co2 i forhold til hvor kraftig belysningen er....

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger madsjeppe01 - 01/12-2017 19:39 01/12-2017 19:39
Min CO2 ligger på 30 mg/l.. eller den er grøn på min permanenttester. Det kan være at jeg har haft for lav cirkulation omkring diffuseren, men har i dag skruet op for pumpen. Så må jeg se om det hjælper lidt på planterne. Mange tak for svaret :-)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Principia - 02/12-2017 07:45 02/12-2017 07:45
Jeg vil lidt henvende mig til trådstarter igen, og prøve at se lidt på forholdene i 50L. Det er de færreste planter man holder i et så lille akvarium, som vokser hurtigt og kan tage fra, af affaldsstoffer i større mængder. De typiske planter i et sådan set, er Anubias, som ikke stille de store krav. Derfor finder jeg det ikke hensigtsmæssigt at tilføre akvariet co2, som jo også er mere gødning, selvom det er en gasart.

USB. Du er nok en af de mest vidende herinde, med henblik på planter, og alt det nørderi, som hører til på den front. Men du har en lille tendens til at gøre tingene super avanceret. Det ville være fedt hvis du ind i mellem svarede lavpraktisk. Ikke for at starte en diskussion om det.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger KimJ - 02/12-2017 11:06 02/12-2017 11:06
Indlægget er rettet 02/12-2017 11:38 02/12-2017 11:38 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Min indgangsvinkel, hvor jeg tager for givet at der er et filter som virker efter hensigten;

Hold igen med foderet, skift rigeligt med vand (1/4 - 1/3 pr. uge) og hav MANGE planter! Det skal helst være hurtigvoksende planter, i hvert fald til en start, men som #10 skriver, er der ikke så mange egnede til de små akvarier.

Et godt bud kunne være Heliantium "Quadricostatus" fra Tropica.

Glem alt om gødning/CO2, det komplicerer bare tingene når man er ny i hobbyen og sikkert/forhåbentlig går mere op i fiskenes velfærd end planternes optimale trivsel.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 02/12-2017 20:50 02/12-2017 20:50
#10 Tro mig, det er ikke sværere at holde et 50 liter akvarium med både planter og fisk, bare anlæg bunden så der er et anaerobt indbygget filter, så vil planter trives fint og selv Nitrat vil fordampe fra akvariet, helt af sig selv, hvilket vil reducere behovet for vandskift betydeligt... og ligesom alle andre steder med vand, så begræns antallet af fisk til et absolut minimum... alle andre forhold omkring sådant et akvarium er ligesom for alle øvrige med at finde balancen via de 5 parametre... masser af vandskift er nødvendigvis ikke af det bedre og kan skabe problemer i akvariet, ... vandskift på 1/3 ugentlig er rigeligt...
Er der problemer af een eller anden art kan det selvfølgelig være hensigtsmæssigt at skifte mere...

Med hensyn til fiskene og co2 tilsætning, så skal man lige huske på at vandet binder en hel del til sig hvis der da findes en form for karbonat i vandet og det plejer der at gøre, ellers er vandet sådan set heller ikke egnet til fisk.. men co2'en binder sig til karbonat og bikarbonat og danner kulsyre, .... der hvor det for alvor kan blive farligt er hvis beholderen er under tryk f.eks. ligesom i en sodavand, så vil der kunne være rigtigt meget co2 tilstede.... men det er der nu nok heller ikke nogen ej heller nystartere der kunne finde på...
Fiskene er iøvrigt ikke så sarte, især hvis de er tilpasset til at der er co2 i vandet skal der rigtigt meget til før de står af... jeg har forsøgt med 82 ppm og det gav ingen problemer overhovedet... de eneste jeg havde reaktioner fra var pansermallerne der noget tiere var oppe at snuppe en mundfuld luft men det ligger jo i deres natur, de øvrige scalarer, tetra, regnbuefisk, otocinclus lod sig overhovedet ikke mærke med et indhold der var over dobbelt så stort som normalt...

Der findes ikke affaldsstoffer i akvariet, alt hvad der kommes i inden for rimelighedens grænser vil på een eller anden måde blive til gødningsstoffer/næringsstoffer for både fisk, planter, bakterier og hvad der ellers er af mikrobiologi i akvariet, der er intet der går til spilde hvis man som nævnt anlægger akvariet som tidligere nævnt...

Der iøvrigt masser af planter der kan bruges i 50 liters akvarier rigtigt mange endda, men der er selvfølgelig kortere fra bund til top og opnår man en fornuftig vækst vil de skulle reguleres tiere end eet der er dobbelt så højt, ... til gengæld kan man spare lidt på lys regningen...

Tjahh... det er da muligt at det er superavanceret, men det er som ofte også super forenklet i forhold til de ting jeg læser op på, der som oftest er videnskabelige artikler... jeg forsøger at gøre det så godt som jeg kan, men der medfølger ofte en forklaring, ... jeg har det hvert fald selv sådan at jeg gerne vil have en forklaring på hvorfor tingene forholder sig som de gør ellers kan man jo bare stille tingene op i en liste, hvilket jeg så også af og til gør hvis det er hensigtsmæssigt efter mit skøn...
Det er er natur og naturvidenskab og det er ikke nødvendigvis enkelt ej heller at gå til...

#11 Der er masser af planter og endda flere end der nogensinde har været der også kan gå til mindre akvarier, adskillige scaping eksempler hvor en bund mere eller mindre er helt dækket af Hemianthus, Marselia, Glossostigma, Helanthium, og mange flere....

Det med de hurtigtvoksende planter er egentlig ikke så interessant og man kan vel sige at det er begrænset hvad en Hornblad er i stand til at optage af næringsstoffer når den stort set ikke fylder mere end en kraftig sytråd, det er minimalt hvor meget bio-masse sådan een tillægger sig, men lang kan den blive, men det er nu ikke den måde man måler bio-massen på.. og hvis det er for at begrænse en algeudvikling, i form af at reducere næringsstofferne, så kan man faktisk opnå det modsatte, men der er en etableringsfase for planterne hvor de lige skal finde fodfæste med videre, af samme årsag anbefaler jeg at man de første 14 dage kører med halv gødnings dosering, .. på de 14 dage vil de fleste planter have dannet en ansats til rødder m.v. og så kan de begynde at ligge fra land.

Der er ingen grund til at gøre forskel på prioritering af fisk og planter og den med at gødning/co2 komplicerer tingene, er simpelthen ikke korrekt og velfungerende planter, vil uanset forbedre forholdene i akvariet mange fold i forhold til fiskenes behov for f.eks. ilt, hvor der via planterne kan opnås en iltmætning på over 100% og det har en enorm betydning for sundheden generelt i akvariet...
Planterne har brug for næringsstofferne for at kunne gro overhovedet og danne det sukker der kan ernære algerne hvis man på et tidspunkt skulle opleve næringsmangel hos planterne..

Men det er lys/temperatur der dikterer hvilke planter der kan gro og der er forskel på planterne og hvad de kræver, jo mere man skruer op for lysintensiteten og temperaturen, jo mere forbrug vil der være af de 3 øvrige parametre som er gødning, co2 og cirkulation... undlager man det, så vil man med garanti få alger...


Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger KimJ - 02/12-2017 22:52 02/12-2017 22:52
#12

Det er mange ord, og du er selvfølgelig i din gode ret til at antage at alle er villige til at opstille et akvarium med hele teknikhalløjet for at kunne holde 4-5 små fisk i et 50 liters akvarium.

Min erfaring siger mig bare at dette ikke er tilfældet, og for alle dem som ikke er interesseret i komplicerede løsninger (hvis du skulle være i tvivl om hvad der er mest enkelt, kan du jo sammenligne dine indlæg med det jeg skriver i #11. Alene forskellen på længden af vores instrukser her skulle være et vink med en vognstang), er det måske mere interessant at vide hvordan man let og uden ekstra omkostninger kan drive et velfungerende akvarium.

Jeg har overlevet godt og vel 40 år i hobbyen uden alle de sjove tilsætninger af gødning, avanceret bundlag og CO2 og har, det til trods, efter sigende fået stablet nogle rimelig fornuftige baljer på benene. Jeg har også givet det et års tid med de nævnte sager, og bortset fra at der er nogle planter som sikkert ikke ville kunne vokse lige så hurtigt, eller måske endda slet ikke kunne gro, i mine ellers håbløst primitive akvarier, må jeg sige at forskellen primært består i at det hele er blevet mere indviklet og betydeligt mere kostbart. Det er måske de færreste som ved det, men et "ægte" planteakvarium er faktisk lige så dyrt i drift som et koralrevsakvarium og kræver lige så meget teknik... Jeg er med på at hele det avancerede setup i sig selv kan være spændende for nogle. og det er helt fint hvis man foretrækker at gøre hobbyen til en videnskab, men lad nu være med at stille det op som en absolut forudsætning for at kunne køre et akvarium tilfredsstillende!

M.h.t. at høje mængder af CO2/gødning ikke skulle være et problem for fiskene, må jeg bare sige at det nok kommer an på hvor store ambitioner man har for deres ultimative trivsel. Jeg er ikke rigtig indstillet på at køre med overlevelse som det eneste kriterium for succes.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger tbmikjak (Inaktiv) - 03/12-2017 01:01 03/12-2017 01:01
som trådstarter må jeg give kim3 ret desværre USB. Jeg drukner fuldstændigt i dine indlæg, selv om du mener det vel. Det er alt alt for avanceret.
Jeg har alger, hvordan fjerner jeg dem mest simplet. Keep it simpel pls

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 03/12-2017 06:53 03/12-2017 06:53
Helt fint *santa*

Så behøver jeg ikke spilde mere tid på det...

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Principia - 03/12-2017 09:29 03/12-2017 09:29
#12. Se det var et super fint indlæg, på helt forståligt dansk. Tak for det. ;)

Der er dog et par ting, jeg ikke er helt enig i. Når man ser på nystartet akvarister, og nogen gange også på os andre ( jeg er nok lidt skadet som cichlideakvarist ), bygger man sit akvarium op, for først og fremmest, at se og studere det liv som er i det, om det så er fisk eller rejer, eller dyr fra den lokale å.
Det betyder så i min optik, at planterne i sig selv, er en form for levende dekoration, og ikke i sig selv spiller en hovedrolle. Derfor syntes jeg, man skal adskille tingene. Der er opstået inde for de sidste ca.15 år, nogle ( i hver fald for vores hobby ) ret drastiske ting på teknik området, som muliggør, at hobbyen har fået flere facetter at spille på. Aquascaping er f.eks. et meget godt eksempel.
Men nu skal vi også inden at vi besvimer helt over de nye muligheder, tænke lidt tilbage i tiden. Den gang var det som kom tættest på et såkaldt Hollandsk akvarium, med en masse flotte planter, som var hovedrollen i folks set up. Men til fælles for de planter, var dels at antallet af arter, var ringere end de er i dag, og dels, at man sagtens kunne køre sit akvarium, uden co2, og testset og alt muligt diller daller.
Uden at fornærme dig, kan jeg konkludere at du er en anelse ældre end jeg er, og har været med i længere tid end jeg, så du må da også kunne huske de gode gamle dage, hvor hjemmelavet bundlag af spagnum og rødler var det nye sort i hobbyen. Vi må erkende, at mange af de flotte, men også røv besværlige planter som er kommet til, overvejene er sumpplanter, som lever stort set hele deres liv i naturen over vandet, eller i bedste fald som flydeplanter.
Det er så pga. teknikken at vi er blevet i stand til at holde dem under vandet, med større eller mindre succes. Og ikke for at smigre, men vi kunne godt savne en artikel fra dig, hvor du går tilbage i tiden, og kører lowtec, og vejleder i nemme planter, som man har kunnet købe og holde siden 70erne, fra en tid hvor akvariet var en glaskasse med rustfri ramme, lyset var en kerdepære, og filteret var luftdrevet, med nok en af akvarieverdens mest irriterende under, luftpumpen som lå og brummede uanset hvad pokker man gjorde for at dæmpe den.
Der er vi heldigvis kommet videre. Men vi er stadig nogen som kører minimalt, hvor luftstenen er blevet byttet ud med motorfilteret og pæren med LED, men ellers holder os til det gamle, og nogen vil nok sige begynderstadiet.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger KimJ - 03/12-2017 10:13 03/12-2017 10:13
#14
Hvis du gør som beskrevet i #11 skulle det være til at styre.

Filosofien bag, er den at man sulter algerne ud ved at producere mindre næring til dem (kun den nødvendige mængde foder til en rimelig besætning af fisk) og sørger for at den næring der uundgåeligt vil blive produceret, optages af en passende mængde planter, suppleret med nogle gode vandskift som også har andre fordele.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 03/12-2017 12:19 03/12-2017 12:19
#16
Ja, omkring 59/60 fik jeg det første akvarium og har stort set haft siden og har kun i starten af 70'erne haft et par år, hvor jeg ikke kunne have akvarium pga. engagement hos forsvarets skoler ....
Men det var det første der blev anskaffet igen da jeg kom til Århus og fik egen lejlighed.
I 72/73 blev jeg medlem hos Århus Akvarieforening hvor Kristian Iversen var formand dengang og beskæftiget hos Tropica, i 74 blev der lavet nogle interessegrupper i foreningen bl.a. planter, den gruppe hoppede jeg på, gruppen blev forsynet med planter fra Tropica og vi kunne eksperimentere som vi ville, erfaringer ringe som gode skulle bare videregives, da Tropica var interesseret i forholdet... hvilket var rimeligt nok, kan man vel sige... Kristian har en stor del af "æren" for at planteinteressen stadig hænger ved, han har altid været til inspiration ...

Kristian startede så på et tidspunkt for sig selv med Aquartica, hvor jeg var i et par år indtil det lukkede desværre ....

men siden arbejdsgrupperne i Århus, har det faktisk hængt ved med at eksperimentere og ikke mindst med at tilegne sig viden omkring forskelligt og det er så blevet en del nemmere i kraft af internettet, grunden til at jeg holder mig til videnskabelige artikler er at der som oftest også er evidens for de forhold man læser op om.
Der er rigtigt meget fejlinformation på nettet hvis man udelukkende benytter sig af hjemmesider osv...

Der er ofte involveret mange forskellige "videnskaber" for at kunne stykke noget sammen, det er nemlig ofte op til dig selv at "parre" oplysningerne, der er mig bekendt ingen der skriver den slags artikler møntet direkte på hobbyen, dog bliver zebrafisken i stor udstrækning brugt til adskillige forsøg på grund af dens egenskaber på forskellig vis...

Men det har gjort, at mine akvarier mere er eksperimentarier og som oftest også ikke særlig præsentable.

Algerne har også for mig tidligere været et problem og der var ikke nogen løsninger på området, hvilket der egentlig stadig ikke er, hvertfald ikke noget der er nemt at gå til og der er ikke nogen "endlösung" på algerne, de vil altid være der i en eller anden form for uanset hvordan man vender og drejer det, så er det een plante og prædikatet med at næringsstofferne er årsag, er slet og ret ikke korrekt, samt algernes metabolisme er så lille at de kan finde næring i osmose og regnvand, så det hjælper ikke en pind at begrænse en evt. fodring, det tjener kun det formål at man opnår en mindre udvikling af ammonium, nitrit og nitrat og det kan løses ved at man anlægger et bundlag/bundlagsgødning som også fungerer som anaerobt filter... det er efterhånden en del år jeg har anvendt det og til trods for at jeg tilsætter daglig gødning, der indeholder nitrat, så er det ikke noget problem fordi de anaerobe bakterier nedbryder nitrat til rent kvælstof og lattergas og disse ting bobler selv ud af akvariet og så er det altså pist væk fra akvariet, så på en måde svarer det lidt til at man holder løbende vandskift....
men at sulte algerne ud, Glem det, det er slet og ret en umulighed og de reelle planter man har i akvariet vil forlængst have opgivet ævret og vil formentlig også have været årsag til endnu flere alger ikraft af de næringsmangler planterne oplever....
I Canada, har man kørt nogle forsøg i nogle større søer hvor man ikke kunne se bunden pga. alger, her valgte man at tilføre nitrat som resulterede i at søerne klarede op og man kunne derved se bunden igen... den del og resultat tyder jo på at det er andre årsager man skal se sig om efter som værende det egentlige problem og jeg er ikke i tvivl om at den årsag, kan henføres til Carbon/kulhydrat/sukkeralkoholer/ der findes utroligt mange stoffer der er relateret til kulhydrat, selv planternes egen opbygning dannes på den baggrund hvor både blade og stængler er opbygget af cellulose, alle formler der ender med -ose betegnelsen er kulhydrat baseret f.eks. glucose der dannes af planterne selv... så der er muligheder nok for at få sukke i akvariet, vil du have alger i akvariet eller en prøvestand, så tilsæt en smule øl eller vodka ....

Jeg er ikke fortaler for, at man skal investere i en fandens masse teknik, det er unødvendigt med mindre man har specielle krav, bundlagsgødningen som jeg står for, vil samtidig danne både co2 og methan som de anaerobe bakterier i bundlagsgødningen omsætter til co2 også, så der er sådan set dobbelt sikkerhed for at der kontinuerligt tilføres co2 og det giver også en ganske fornuftig plantevækst selv til trods for at der har været tale om en overgang direkte fra forsøg med diatomalger, der ved deres belægning på bladene, hæmmer planternes fotosyntese og belysning på lige omkring 1 watt pr. liter... det er altså rimeligt pænt lys, akvariet kan ses på fotos sidst i denne artikel .. Eksternt link http://akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-godni...

De to Aquaball sørger for vortex effekt i akvariet og sikrer dermed at både gødning og co2 kommer rundt til alle planter...
Så altså et co2 beriget akvarium uden anvendelse af speciel teknik til det formål...

rødlersbundlaget fandtes ikke dengang, man kunne få nogle lerkugler som var baseret på anden lertype, men selve bundlaget er noget som jeg startede ud med i 2007 tror jeg det var...

Det ender nok med at jeg får fabrikeret en begynderguide lidt ala den "co2 for dummies" der ligger på hjemmesiden, men det bliver omkring etablering af bundlag, planter og den eller de bakteriekulturer man kan opnå netop med fokus på plantevækst i både low og high-tech akvarier, så må man selv vælge om man vil det ene eller det andet.... men det kan komme til at tage noget tid, for jeg er blevet præsenteret for en hel del udfordringer i løbet af i år bl.a. synet er et problem og der er dage hvor jeg slet ikke kan se noget som helst på en skærm og det har klart indflydelse på hvor nemt det hele så at sige glider...

Er også blevet opfordret til at skrive en bog, hvilket jeg ikke tror bliver aktuelt netop af samme årsag og at det er en kæmpe opgave, men måske hvis jeg afhænder gødningen at tiden bliver så lang at det nærmest ender ud i et must som et beskæftigelsesprojekt, men det må tiden vise, der er stadig et lille håb om at det bliver en smule bedre... jeg har iøvrigt også planer om at udvikle videre på bundlagsgødningen og dermed forhåbentlig opnå endnu bedre resultater, hvilket jeg har en tro på kan lade sig gøre og det projekt tager mindst et par år.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 03/12-2017 12:19 03/12-2017 12:19
Indlægget er rettet 03/12-2017 12:20 03/12-2017 12:20 Vis/Skjul det oprindelige indlæg




dobbelt konfetti...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger Kristian Paaske - 03/12-2017 17:10 03/12-2017 17:10
Det er sjovt dom man kan have forskellife perspektiver. Jeg synes det er rart at få nogle uddybende forklaringerne.
Problemet ved at vi ofte er prisgivet hinandens usystematiske erfaringsindsamlinger er, at det kan være vanskeligt at forstå, hvad der referes og det kan være vanskeligt at få sorteret skidt og kanel.
Jørn og andres længere, mere fyldestgørende og ind imellem mere teoretiske forklaringer giver mig ord til at beskrive, hvad jeg ser og indsigt i områder jeg så kan anvende i ulige situationer.
Problemet er, at det ikke altid er simpelt. Nogle ting bare mere kompliceret. Og dem der eksempelvus konsekvent foreslår algeædere hvergang vi diskutere alger. Facilitere en simpel løsning, men jo samtidigt en løsning, der er dyr, hvis den skal virke og en løsning, der ikke løser årsagen til problemet.

Så hold endelig ikke op for min skyld!
Og så tilbage til emnet :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 06/12-2017 08:00 06/12-2017 08:00
Tak Kristian, det er egentlig også på den måde jeg har det, man er vel det nysgerrige menneske og søger forklaring på så at sige alting...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger KimJ - 06/12-2017 08:46 06/12-2017 08:46
Der er vel ingen som ikke gerne vil vide mere, men en brugbar løsning på det spørgsmål TS stiller må vel alligevel have højeste prioritet.

Det kræver jo ikke den helt store ledvogtereksamen lige at stikke en finger i jorden og finde ud af hvor spørgeren befinder sig i hobbyen, både m.h.t. niveau og interesseområde.

Nørdede debatter er rigtig spændende, og det ville være fint med flere af dem, men at tvinge dem ned over hovedet på folk som bare gerne vil have en enkel og effektiv løsning på deres problem, er måske ikke lige det smarteste. Det ville være noget mere produktivt at starte en debat op som kalder på netop de der har den specifikke interesse.

At de avancerede metoder der foreslås så også ofte giver anledning til helt nye problemer og ikke giver noget svar på hvorfor de enkle metoder, på trods af at de går mod de fine teorier, virker helt fint, giver ikke ligefrem anledning til at anbefale dem til mennesker der ikke har en specifik interesse i at rode med den ekstra teknik...

Lidt stof til eftertanke; Hvorfor er det mon at så stor en del af det tilgængelige materiale omkring de avancerede setups, består af vejledninger i at løse algeproblemer?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 06/12-2017 15:12 06/12-2017 15:12
Det er ligegyldigt hvor trådstarter befinder sig, det er altid de samme forhold der er skyld i algerne og de skal bringes på plads for at stoppe forholdet... der er en trinvis gennemgang af dem rent grafisk med kommentarer her Eksternt link http://akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-godni...

Det er meget at skulle styre 5 parametre for at opnå den balance der skal til, men der er ingen vej udenom ...
Det kan dog virke lidt mere overskueligt hvis man sætter dem lidt i system...
De 2 af dem er de kravstillende parametre, dvs. så snart et eller andet eller een selv piller ved disse parametre, så skal de øvrige 3 tunes ind igen til der igen er opnået en ny balance
De to der stiller krav er
1. Lys(lysintensitet)(belysningstiden er ikke interessant, har du først balancen, kan der belyses i 24 timer uden der kommer alger af den grund)
2. Temperatur (en øget temperatur vil også øge metabolismen i forbindelse med planten, er dog ikke nær så kritisk som en øget lys-intensitet)

F. eks i forbindelse med lyset, så vil et skift af lysstofrør, være nok til at øge intensiteten af lyset, gamle rør mister langsomt men sikkert effekt og dermed intensitet, det gælder iøvrigt for alle lyskilder selv LED slides ned og man skal ikke forvente at de holder mere end 30-000 timer til plantebelysning og det er formentlig det samme til belysning af koraller også selvom der opgives at de kan lyse i 50.000 timer.

De 3 sidste parametre, er så dem der skal skrues på for at være i balance eller opfylde de krav som lys-intensitet og temperatur stiller... så jo højere lys og/eller temperatur skal følgende 3 parametre øges indtil der er er fundet en ny balance
3. Gødning
4. CO2
5. Cirkulation
Det nytter ikke noget at hælde gødning i og tilsætte co2 hvis ikke der er den sidste faktor på plads også til at formidle disse dele rundt i akvariet til planterne og cirkulationen bør der altid holdes øje med, fordi plantevæsksten i sig selv vil kunne tage op for og standse cirkulationen...

Så svaret på det sidste er, at der som oftest er tale om højt belyste akvarier og det giver alger hvis ikke de 3 sidste parametre er på plads, så jeg vil sige de der døjer med alger i den relation, der er akvariet slet og ret i ubalance i relation til de 5 parametre...

Der kan også ske det at et udløb fra filteret der passerer lange blade som f.eks. Vallisneria og lignende, der vil strømmen ofte kunne danne en form for vacuum så disse blade nærmest klæber sammen, hvis det sker vil der mellem disse blade ikke være nogen cirkulation og der vil ikke komme hverken co2 eller næringsstoffer til og det vil uvilkårligt resultere i en mangel hos disse planter/blade og med 100% sikkerhed give alger.... løsningen vil f.eks. være, at fjerne det ene blad, så vil det forhold være løst...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Administrator Sponsor ken kætbak - 06/12-2017 15:54 06/12-2017 15:54
Uden at have læst hele tråden nøje, så har jeg læst rigeligt til at komme med følgende udsagn:

"Kiss" (keep it simple stupid)

Jeg kan heller ikke forestille mig at mange mennesker vil opgradere og omlægge det første 50 liters akvarie, blot for at komme af med alger på den teoretisk korrekte måde.

Det er aaaalt for omstændigt overhovedet at sætte sig ind i.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger KimJ - 06/12-2017 16:05 06/12-2017 16:05
Indlægget er rettet 06/12-2017 16:44 06/12-2017 16:44 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#23
Man skulle ellers tro at #14 klart anskueliggør at jeg har ret her. Det er bare ikke alle der har brug for den helt store indførsel i teorier som de ikke har en chance for at omsætte til noget brugbart her og nu.

Uanset hvor mange gange du gentager teorierne, forklarer det heller ikke hvordan det så kan lade sig gøre at holde et akvarium algefrit og fuld af grønne planter i god vækst ved blot at gøre som jeg skitserer i #11 og heller ikke hvordan det så ofte går galt med algerne i de fine planteakvarier, at der nærmest er flere artikler om hvordan man får rettet op på algeproblemerne, end om hvordan man ellers indretter sig.

Stort set alle mine akvarier, hvor planter indgår i dekorationen og algevækst ikke er en del af den, har været drevet efter den enkle opskrift, og det er aldrig slået fejl.

Forklaringen er selvfølgelig den, at jeg lader være med at pille ved indholdet af CO2 i vandet og tilsvarende ikke tilsætter gødning. Lyset er det som jeg synes er pænt og som de fisk jeg holder trives ved, hvilket typisk er langt under det man ser i "rigtige" planteakvarier. Tilsvarende er temperaturen givet på forhånd af de fisk jeg holder, så den er heller ikke noget der pilles ved i forbindelse med algernes tilstedeværelse.

Tilbage er tilførsel af foder i forhold til forbrug af næringsstoffer, hvilket nok vil være bekendte faktorer for de fleste som har læst i akvarielitteraturen gennem de sidste 40 år.

Det betyder i praksis, at hvis man sørger for at have så mange planter at de optager tilstrækkelig næring til at udkonkurrere algerne, er man på den grønne gren. Det kan dog sjældent lade sig gøre uden støtte i form af vandskift.

At det næppe kan lade sig gøre at ramme helt rigtigt, betyder bare at man skal skyde over målet med planterne, som så må leve med ikke at vokse så hurtigt som de kunne have gjort, men mit gæt er at det er noget alle der ikke er fokuseret på netop planterne over alt andet, godt kan acceptere.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger greve - 06/12-2017 17:48 06/12-2017 17:48
Indlægget er rettet 06/12-2017 17:50 06/12-2017 17:50 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej tbmikjak.

Mht alger så skal jeg på ingen måde sige jeg har styr på hvad der er rigtigt og forkert. Men i mit akvarie har jeg rimelig styr på algerne så det jeg gør virker her hos mig. Og hvad gør manden så :) jeg renser mine glas indvendigt en gang om ugen for “støv” og lign. Én gang ugentlig tilsætter jeg algemiddel på forkant (happy life algin regular) halv dosis ifht algebehandling. Ved vandskift hveranden uge får det en fuld dosis. Jeg skifter ca 1/3 del vand, køre ikke med CO2 men gøder dagligt - på nær den dag jeg giver den halve dosis alge behandling. Mit er på 275 liter og denne fremgangsmåde virker her hos mig har ikke haft nævne værdige alge udfordringer i over 4 år! Lys JMB led ca 9 timer dagligt i forskellige lys styrker.

René

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger lowteck (Inaktiv) - 07/12-2017 00:19 07/12-2017 00:19
Det sidste indlæg USB skrev er det bedste jeg har læst længe . Det giver 100 % mening i mit tilfælde . købte et juwel 240 med fuld drøn på lyset . men pumpen cirkulere ikke vandet særligt godt og jeg gødede ikke planterne men brugte co2 diy , og der var vildt mange alger . bla på glasset som jeg kunne skrabe hver anden dag . nu har jeg sat en ekstra cirkulations pumpe i og begyndt at gøde en lille smule med profito .og det ser faktisk ud til at det har virket . algerne er begyndt at aftage .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger Principia - 10/12-2017 10:42 10/12-2017 10:42
Altså. Det med cirkulationen som USB nævner, havde jeg ikke lige tænkt over. Men det er nok fordi jeg ikke en stødt ind i problemet.

I det akvarium, jeg har opbygget nu, er der hverken co2, eller noget andet. Der er almindeligt flodsand, som bundlag, som er nedarvet fra mit daværende cichlide akvarium. Jeg gøder kun meget lidt, og kun i forbindelse med vandskifte, for at kompensere, for det møg jeg hiver ud, med det gamle vand. man kan ikke undgå når man skifter vandet, at der også ryger noget med ud, som man ellers kunne finde brugbart.
Efter akvariet er indkørt, er problemerne med alger minimale. Der vil altid være lidt, men om man lægger mærke til dem eller ej, er så spørgsmålet. Men det at undgå alger helt, kan stort set ikke lade sig gøre. Jeg har haft 2 typer af alger under opstart. Brune totter på mine Anubias, som fulgte med fra datterens akvarium. De er stort set væk. Det næste var så nogle trådalger som jeg fik indført, og de er også stort set væk. Det skal så siges at de er kommet af 2 omgange. Første gang da jeg fik den med ind. Og anden omgang i forbindelse med opgradering af lyset.

Sagt på en anden måde, og for at gøre det kort, er det eneste jeg har gjort, at finde en god stor pose med tålmodighed, og lade udviklingen gå sin gang, samt lade planterne etablere sig ordenligt. Så det hele kører totalt low tek, og passer stort set sig selv. Der hvor teknikken kan komme ind i billedet, er under etablering af et nyt akvarium, hvis man ikke har tålmodigheden til at, planter kommer ordenligt i gang.
Bundlag gødning og co2, hjælper helt sikkert processen, men det kan sagtens lade sig gøre uden. I gamle dage, hvor jeg også havde planter, fandtes der faktisk ikke alle de hjælpemidler som er i dag. Og der kunne det også lade sig gøre at holde et godt beplantet akvarium, med et minimum af arbejde.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger Kristian Paaske - 10/12-2017 11:20 10/12-2017 11:20
I gamle dage var der så heller ikke det udvalg af planter, der er i dag. Mange af de planter man kan købe i dag kræver CO2, gødning og en del lys, og uanset, hvor etableret akvariet er så kan de ikke overleve. Så man er nødt til at vælge sine planter alt efter hvilke forhold man kan give den. Lige som med fisk.
Hvordan man tilrettelægger sig akvarie afhænger selv sagt også af størrelse. Har man et lille 100 liters kan noget lade sig gøre og har man 1000 liter kan noget andet sig gøre. Der kan eksempelvis være forskellige forhold i forhold til lysets tab af kraft ned igennem vandsøjlen. Har man 30 cm fra top til bund kan det være rimelig nemt at lave bunddække med vanskelige planter, imens det kan være særdeles vanskeligt hvis der er 70 cm.
Low tec eller high tec giver forskellige akvarieudtryk og man have forskelligt i akvarierne, men jeg kan ikke se, at der er noget der er smartere end noget andet. Det giver bare forskellige akvarie lige som hvis man holder Malawi cichlider eller discus.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Administrator Sponsor ken kætbak - 10/12-2017 11:58 10/12-2017 11:58
#29 spot-on kristian.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger KimJ - 10/12-2017 12:49 10/12-2017 12:49
#28-29
Stort set enig. Jeg synes dog at der ofte springes let hen over det faktum at fisk og planter har modsatrettede interesser når det kommer til vandets indhold af CO2 og NO3, og for de fleste fisks vedkommende faktisk også lyset.

Hvorvidt man vil tillægge det nogen betydning når det ikke umiddelbart er synligt, er selvfølgelig op til den enkelte, men det ændrer ikke på at der er tale om et kompromis.

M.h.t. at alger er uundgåelige, så er det ikke min erfaring. Når akvariet er godt oppe at køre, plejer de at dø helt ud hos mig. I det akvarium jeg aktuelt har stående, er der ingen algevækst overhovedet, og den sidste rest af det grønne skær der sidder på et par sten, falmer langsomt væk. Problemet er selvfølgelig at jeg ikke har en bedre forklaring, end den jeg har givet i #17.

Jeg har ligeledes to stk. 10L akvarier stående, som ikke indeholder andet end sand, et par grene og nogle planter. I løbet af den første måned groede det ene helt til med alger på ruderne, men i løbet af den næste måneds tid forsvandt algerne helt af sig selv, og ruderne fremtræder i fuldstændig fotokvalitet. De eneste dyr i akvaierne er et par indslæbte snegle i det akvarium som aldrig fik en nævnrværdig algevækst, så der er selvfølgelig ikke blevet fodret i dem.

Ligesom Principia har jeg ikke vandbevægelse som et parameter, hvilket sikkert skyldes at vi begge mest har beskæftiget os med akvarier hvor en rimelig kraftig vandbevægelse er en selvfølge.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 10/12-2017 17:11 10/12-2017 17:11
Der eksisterer ikke algefri akvarier, der vil altid være een eller anden form for mikroalger som ikke umiddelbart ses, men prøv at hive et par af de "algefri" planter under et mikroskop og se løjer...

Algerne har et anseeligt antal år på bagen og er vokset op under "kummerlige" forhold hvad angår næringsstoffer og den del er implanteret i deres gener, så alger behøver altså ikke tilnærmelsesvis adgang til større mængder næringsstof for at trives fint i modsætning til planterne der har et langt større behov, så det er helt udelukket at planterne på nogen måde kan udkonkurrere nogen form for alge.
Men planterne har et trick ikke bare overfor alger, men også over for andre plantearter, hvor de kan forsvare sig ved at danne forskellige former for bitterstoffer og deponere i bladene, så kan de også udvikle stoffer for at holde andre arter på afstand ...
Så planter er ikke de "umælende" individer som vi anser dem for at være Eksternt link http://akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-godni...
Forholdet kendes som Allelopati
Eksternt link http://www.iflscience.com/plants-and-animals/plants-chemical-warf...
Der forskes en hel i allelopati, formentlig i håb om at finde et eller flere sprøjtemidler overfor ukrudt der er ufarlig at tilføre naturen... Eksternt link http://pure.au.dk/portal/da/projects/metabololomics-studier-af-al... (7c26b398-4ba3-475f-84a3-93c5dd6fb9d7).html
En del af de stoffer planterne danner er særdeles giftige bl.a. kan deproducere Cyanid.

Der er nogle alger der har en cyclus så at sige og disse alger vil aftage over tid f.eks. denne Eksternt link http://akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-godni...

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Bruger Principia - 10/12-2017 20:55 10/12-2017 20:55
#32. Det var interessant, at planterne forsvarer sig selv med forskellige stoffer. Den havde jeg ikke tænkt over.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
Bruger KimJ - 11/12-2017 07:26 11/12-2017 07:26
#32
Du har helt ret i at intet akvarium er klinisk algefrit, ganske som det heller aldrig, set med et mikroskop er sygdomsfrit.

Det jeg skulle have skrevet er naturligvis at, set fra et praktisk akvaristisk synspunkt, kan et akvarium sagtens holdes algefri med de ganske enkle tiltag jeg bruger.

At der altid vil kunne findes mikroskopiske rester er i mine øjne ikke så interessant i den forbindelse, ikke mindst fordi at selv hvis det lykkedes at fjerne alle alger, kommer der hele tiden kommer nye algesporer til, simpelthen fordi vandoverfladen er i kontakt med atmosfæren.

Uanset hvordan det skal forklares, er det praktiske resultat, at en sund plantevækst i passende mængde, er i stand til effektivt at holde algerne nede på et niveau hvor man ikke kan se dem med det blotte øje. Det skulle være godt nok for selv de mest algeforskrækkede og kan under alle omstændigheder ikke gøres bedre på nogen anden måde.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #35
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 11/12-2017 16:18 11/12-2017 16:18
#33
Ja, planterne gemmer på mere end man umiddelbart tror og en hel del af dem leverer også forskellige former for medicin, krydderurter m.v.

#34 Så er vi egentlig tilbage ved de 5 parametre og har du fundet balancen for de planter du holder Kim, så er det jo det du oplever ...
Har du 30 watt på eller hvordan vi end måtte måle det så har du formentlig fundet balancen i forhold til de krav lyset stiller med gødning, co2 og cirkulation...
Øger du lyset vil kravene blive højere idet planterne slet og ret vil løbe hurtigere og dermed også have behov for flere næringsstoffer og en øget cirkulation til at forsyne planterne, der kan også hænde at skulle reguleres på planterne hvis de gror godt til for at bevare cirkulationen, så de 5 parametre er langt fra en statisk værdi eller værdier...
Ja, algerne venter bare på en anledning til at kunne slå til og der er den såkaldte pensel-alge og staghorn algen virkelig formidable til at udnytte nærmest enhver form for carbon om det så er fra en trærod eller det er planterne der afgiver carbohydrat/kulhydrat.. den del er iøvrigt glucose og betegnes ofte som druesukker og det kan give dem en kolossal vækst og det frigives netop af planterne selv hvis de oplever næringsmangel, så man skal bestemt ikke sulte sine planter på nogen måde, og vil man ikke anvende de høje næringsværdier, så er der sådan set kun een løsning og det er at skrue ned for lys-intensiteten...
Algerne kan også tilføres via hanevand, der er faktisk en del urenheder der transporteres i vand .... bl. a. kan Cyano spredes på den måde.... begynder man at indføre afkalkning rundt om i landet eller de steder hvor man gør, vil man helt sikkert også reducere den del....

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #36
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 11/12-2017 16:30 11/12-2017 16:30
Med hensyn til algernes udnyttelse af sukkerstoffer er der et link her der fortæller lidt om det, desværre er hele artiklen ikke tilgængelig og jeg vil ikke give godt 30€ for et enkelt kapitel og hele bogen er 355€, så en ret pæn pris...
Her linket... Eksternt link https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-94-007-1038-2_10

Algerne kan iøvrigt udnytte såvel organisk som uorganisk Carbon...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #37
Bruger kristoffer1234 - 11/12-2017 19:20 11/12-2017 19:20
#36
Så er det jo helt sort, at easy life sælger et produkt, de kalder flydende co2 og som i virkeligheden er et carbonholdigt produkt. De sælger det oven i købet på, at det kan minimere algevæksten i et akvarium.
Ja, og det er vel ikke nødvendigt at sige, at undertegnede hoppede i med begge ben

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #38
Bruger KimJ - 11/12-2017 19:44 11/12-2017 19:44
#37

Spørgsmålet er så, om det har virket efter hensigten eller ej? Jeg kender ikke produktet, men jeg har da hørt om flere der har brugt det med succes?

Husk at praksis stadig er bedre end teori ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #39
Bruger kristoffer1234 - 11/12-2017 20:17 11/12-2017 20:17
Du har så evig ret Kim. I mit tilfælde "smeltede" mine planter, så jeg stoppede igen. Algerne synes jeg ikke, det havde dem store effekt på, så der er jeg i gang med at afprøve dit råd fra en anden tråd - tålmodighed :)
Og så en smule flydende gødning, hvilket har gjort en stor forskel.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #40
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 11/12-2017 20:54 11/12-2017 20:54
#37 Carbon indgår i rigtigt mange ting, man skal også forvente at det en del af f.eks. en 3D baggrund, i det mindste malingen der anvendes indeholder næsten med sikkerhed Carbon, fiskestænger laves af kulfiber der også er Carbon, stiften i blyanter m.v.
Produktet har intet med flydende CO2 at gøre, det er et decinfektionsmiddel, som bl.a. bruges i stalde til afrensning, i sygehusvæsnet, tandlæger m.m. ... midlet er decideret giftigt i vandmiljøet... flydende co2 findes kun i trykflasker, der er intet co2 der er flydende på denne jord ud over der... så falsk varebetegnelse kan man vel kalde det... og hvis man endelig vil bruge det, så er det "kun" egnet til lavt belyste akvarier, til højere belyste akvarier vil pH stige drastisk idet planterne opbruger co2'en og der kan ikke kompenseres med Excel/Easycarbo... Det kan slå alger ihjel, men er det hensigten vil jeg foreslå at anvende Brintoverilte, som virker fint i den rette dosering og efterlader ikke nogen restkemi i akvariet, det bliver simpelthen til vand.... Easycarbo kan også forhindre planterne i at optage næringsstoffer og påvirke en plantes særhed, som f.eks. Helanthium vesuvius, hvor bladene er snoede under normale forhold, får de Easycarbo, retter bladene sig ud og bliver helt lige...
Eksternt link http://akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-godni...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #41
Bruger Principia - 17/12-2017 07:58 17/12-2017 07:58
#38+#40.

Jeg kan se mellem jeres til tider lidt lange udredninger, at i målretter jeres svar specifikt efter en eller anden type alger. Og så er det jeg tænker. Er der ikke en universal metode, som slår stort set alle ned. Det er trods alt ikke alle som har interesse i at have en kemirum eller mindre apotek, i forbindelse med akvariet. Det er trods for #40 parameter, forskellige parameter som spiller ind afhængi hvilken type man her tænkt sig at slås med. bare en strøtanke.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #42
Bruger KimJ - 17/12-2017 08:33 17/12-2017 08:33
#41

Jeg "bekæmper" da alle alger på samme måde? "Min" metode, som jo egentlig bare er at følge helt almindelige gamle råd man kan læse om i enhver af de akvariebøger jeg er vokset op med, dækker generelt for alle typer af alger. Af samme grund har jeg ikke den store erfaring i at bekæmpe alger som allerede er der, hverken kemisk eller på anden måde. Det er fuldstændig som med fiskesygdomme; Hvis man holder sine akvarier i en stand hvor de ikke opstår, får man ingen erfaringer i at bekæmpe dem! I begge tilfælde må jeg sige, at det er OK for mig at have et hul i erfaringsbasen lige der.

Der hvor der kan opstå problemer, er hvis man ønsker sig et akvarium uden det minimum af planter der kræves, og STADIG ikke vil have alger (jeg har personlig aldrig opsat et ferskvandsakvarium med den kombination, men...). Så er metoden jo ikke anvendelig og man må prøve at finde på noget andet.


Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #43
Bruger Principia - 17/12-2017 08:52 17/12-2017 08:52
#42. Njaa. Jeg troede der var en klog forklaring. Jeg bruger også politikkens akvariebog som fra 1978 som bibel, og har heller ikke nogen ide om hvad jeg foretager mig sådan direkte. Men har heller ikke det store problem. Jeg tænkte bare, at der måtte være en universalmetode, ud over almindelig fornuft og tålmodighed. Man kan jo ikke vide alt, så man kunne jo tænke at der sad en med en hellig gral.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #44
Bruger KimJ - 17/12-2017 09:07 17/12-2017 09:07
Alger antager jo så mange former at det ville være mærkeligt hvis de alle kunne bekæmpes på samme måde, men hvorfor det så er så relativt enkelt at undgå problemet er selvfølgelig lidt af et mysterium.

De fleste bøger giver jo en forklaring, men de er åbenbart helt forkert på den, hvis man spørger de nye guruer. Jeg kan ikke sværge på hvad der er rigtigt, men jeg er nu mest tilbøjelig til at tro på en teori der virker i praksis...

Jeg tror så at mange af dem som TROR de har et problem, simpelthen panikker når de ser de første alger i deres nye setup. De er ikke blevet gjort opmærksom på at det er en mere eller mindre uomgængelig del at et akvariums opstart, som forsvinder helt af sig selv igen, når det hele kører, hvilket typisk tager 1-3 måneder.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #45
Bruger Principia - 17/12-2017 09:37 17/12-2017 09:37
#44. Det her er så en af de mere irriterende tråde, hvor man begynder at spekulere lidt, i stedet "bare" at lade tingene gå sin gang, som man plejer. Min oplevelse af alger, er at det er noget som kommer og går. De er der helt sikkert hele tiden, men om man ser dem eller ej, er en anden sag. Samt kan man vælge at se lidt mere positivt på det, for nogle typer alger er faktisk dekorative, og giver ens setup et naturligt look.
Men det med de kommer og går, er egentligt bare noget jeg har observeret, og egentligt ikke undret mig så maget over før, for sådan har det hele tiden kørt her i huset. Der sker et eller andet, om det er i forbindelse med vandskifte eller hvad der er, er lidt et spørgsmål som jeg ikke har lagt mærke til. Men pludselig er der lidt alger, som så typisk er væk igen efter 3-5 dage, uden at jeg har gjort noget specielt for det. Det er heller ikke noget som jeg egentligt har anset som et problem, for det løser sig selv. Men nu man bliver viklet ind i en sådan tråd, kan man godt undre sig. Jeg har kigget lidt på Ullits parametre, men kan ikke rigtigt se jeg laver nogle større ændringer, så løsningen må være at lade være med at tænke så meget over det, og lade det køre som det gør. Det er jo lidt op til en selv om man vil lave et problem ud af det.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #46
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 17/12-2017 21:13 17/12-2017 21:13
At hænge fast i 40 år gammel viden må vel være det man kalder nostalgi...

I alger f.eks. er der betydelig mere forskning end der nogensinde har været, bl.a. fordi man har fundet ud af at de kan anvendes i industrien til forbedring af vore fødevarer, faktisk er de rigtigt sunde, men de kan også anvendes til at fremstille biogas og bio-olier som således er co2 økonomiske og som jeg vist allerede har nævnt så har forskerne udviklet en alge der ikke behøver nogen form for lys for at kunne gro, den får hvad den har brug for via sukker og det er der mange andre alger der også gør.. der er dog nogle gisninger om at der også er blandet bakterier ind i forholdet.. personligt tror jeg ikke det er aktuelt i alle tilfælde og at den læk af kulhydrat fra planterne ved næringsmangler vil jeg mene sagtens kan stå alene, hvorimod hos rødderne er det muligt at der er en bakterie som katalysator eller på anden vis assisterer algerne...
Som nævnt kommer der masser af artikler om alger, men også om både mikrobiologi, uorganisk og organisk kemi, som alle har stor indflydelse på hvordan tingene er skruet sammen, ....
Der er ingen som helst grund til at blive hængende i gammel viden, hvis der er nyt til rådighed på området... det svarer mere eller mindre til at man bliver hængende i at anvende jernsøm som tilførsel af jern til akvariet... der er langt mere effektive metoder idag og så er det endda i en form som planterne direkte kan optage...
Så der kommer som sagt hele tiden ny viden på mange områder og efter min mening er det bare med at suge til sig og tage det til sig der kan bruges på området eller som i det mindste er sandheden omkring disse ting... bl.a. kan nævnes at Nitrosomonas bakterien der i mange år har været anset for at at være den mest betydende bakterie til omsætning af Ammonium, kun er det i saltvand hvor det i ferskvand tværtimod er en såkaldt arkebakterie... det betyder så også at de der investerer i f.eks. bakteriemidler til opstart i stor udstrækning køber katten i sækkenl da det er de helt forkerte "kunstige" bakterier der leveres og nærmest ikke har den store effekt...

De 5 parametre holder med garanti og det sværeste er at få dem tunet ind til balancen første gang, ellers vil variationer i et setup normalt kun være småændringer der skal til som f.eks. at tilføre en smule mere gødning og co2 ved højere belysning eller hvis man en eller anden årsag hæver temperaturen tilstrækkeligt, så der skal da arbejdes med det før det bliver indlysende, så det er såmænd ikke anderledes end at lære at binde en sløjfe på sine sko.. øvelse gør jo mester som der siges...

Har man et akvarium der ligger på 23 grader Celcius, kan man hænde at få store problemer med at slippe af med diverse diatom-alger, dem som mange kalder brunalger på grund af de ofte har en brunlig farve... men hæv temperaturen til 24 grader, så får de ben at gå på... så nogle gange er det altså i småtingsafdelingen der skal rydtes lidt op for at få det sidste på plads...
En anden ting som de færreste er klar over i relation til netop diatom alger, er at de kan indgå symbiose med Cyano bakterie også kan indgå symbiose med f.eks. vandpest og hornblad og disse planter kan så på den led bidrage til at disse alger også biver hængende i akvariet og jeg er næsten sikker på når Kim snakker om hurtigtvoksende planter så er det også nogle af dem der passerer revy hos ens indre syn hvad hurtigvækst angår ... det værste er bare, at det ikke har nogen effekt med den type fordi biomassen er alt for lille til at gøre en forskel overfor algerne, der skal en større biomasse til der virkelig kan optage noget silikat så det kan bindes i planternes opbygning som f.eks. cellulose, det vil reducere algerne og store planter har altså brug for mere alene i kraft af størrelsen og dermed forbuger og binder de også langt flere stoffer som f.eks. silikat delen...

Der er nogen der går i panik over en smule alger, det er der ingen grund til, der skal "bare" ændres på den eller de parametre der ikke helt opfylder de 2 kravstillende parametres krav... ofte resulter det i at folk stopper med at gøde og det er helt sikkert ikke den vej man skal, tværtimod ellers er det man får druesukker pumpet ud i vandsøjlen af planterne og det giver med garanti Staghorn og/eller penselalger .... men det er selvfølgelig op til hver enkelt hvad man vil ligge i det at have alger og hvilke forholdsregler man vil anvende, hvis nogen overhovedet, men man kan stille en viden til rådighed der evt. kan gøre at der træffes et bedre valg.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #47
Bruger KimJ - 17/12-2017 21:45 17/12-2017 21:45
Indlægget er rettet 17/12-2017 23:41 17/12-2017 23:41 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Tja, når den 40 år gamle viden fører til sikre og dokumenterede resultater og den nye viden egentlig bare består af en lang tågesnak uden et eneste konkret bud på hvordan man får denne "viden" omsat til en brugbar instruktion, så tror jeg egentlig at lidt nostalgi ikke er helt galt...

M.h.t. den garanti for at få alger fordi man stopper med at gøde, kan jeg med sikkerhed sige at det er det rene ævl, for det er lige præcis det jeg har gjort i mit eget akvarium uden at det har haft andre konsekvenser end en øget vækst i nogle af mine planter, og ingen ændring i resten.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #48
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 18/12-2017 05:08 18/12-2017 05:08
Har du læst dit eget indlæg Kim?
For hvis noget er ævl, så....

Jeg går ud fra at du også kan undlade at fodre dine fisk og at de faktisk vokser ved det... det kunne jo være bugvattersot eller noget i den dur grundet ernæringsmangler og dermed dårligt immunforsvar...

Der er kun een forskel på fisk og planters behov og det er at den ene part har brug for næringsstofferne i en organisk form og den anden anvender dem i uorganisk form.

Jeg har linket til en konkret anvisning for hvordan og hvilke parametre der skal/kan justeres på for at opnå balancen, men om der skal drejes til højre eller venstre er op til brugeren /ejer af akvariet, der er heldigvis ting man stadig selv skal foretage sig.

Og det var mit sidste indlæg i denne tråd, det tangerer spild af tid at gå videre, så jeg konstaterer at vi er uenige og så lad det være ved det !

Glædelig Jul til alle *santa*

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #49
Bruger KimJ - 18/12-2017 07:10 18/12-2017 07:10
Indlægget er rettet 18/12-2017 07:33 18/12-2017 07:33 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Du har helt ret, du spilder din tid. Uanset hvor meget du prøver at fortælle mig at det ikke kan lade sig gøre, er det jo lidt svært at tage alvorligt når jeg kan se på mit eget akvarium at dine teorier simpelthen ikke overlever sammenstødet med virkeligheden.

Fakta:

Billede af mit akvarium, taget d. 25/9 2017. Akvariet blev drevet som et planteakvarium med CO2 indhold i vandet på ca.26 mg/l og en NO3 værdi på ca. 30 mg/l. Der blev gødet med univesalgødning fra CO2-Supermarket efter de forskrifter der er på pakken, suppleret med micronæringsstoffer fra samme forhandler. Der ligger også en del gødningskugler af rødler i bundlaget:




Samme akvarium d. 17/10 efter omlægning til Scalareakvarium (fiskene er dog ikke ankommet endnu. Som det ses er der flyttet grundigt rundt på planterne og der er smidt nyt dekorationsmateriale i form af friske grene ned i det. Disse grene gav sig øjeblikkelig til at rådne, og jeg var generelt ikke rigtig tilfreds med akvariets opsætning. Al form for gødning undtagen kuglerne i bundlaget er stoppet. Der tilføres ikke længere CO2 og NO3 indholdet er faldet til under 10 mg/l. Noget der i denne forbindelse helt mangler, er så den algeopblomstring der åbenbart SKAL komme! Måske er det bare mig der ikke kan se dem...




Igen samme akvarium d. 6/11 hvor den endelige indretning stort set er på plads (der er løbende foretaget småændringer i form af flere grene, lidt rokeringer af disse og tilføjelse af noget javamos som er viklet om to af grenene).Som det ses har jeg ofret en hel del planter og dem som er tilbage er skåret så meget ned, at jeg selv blev bekymret over om plantemængden blev for lille, men de uregerlige alger er åbenbart stadig så gammeldags at de slet ikke fattede at det var nu de skulle slå til. Det kan selvfølgelig stadig være mig der bare ikke kan se dem? Stadig ingen tilførsel af CO2 eller gødning.




D.14/12 2017.



Det går da ret godt med planterne, og algerne har stadig ikke opdaget at de har alle tiders chance for at løbe det hele over ende. Der bliver ikke gødet, men der bliver til gengæld fodret ca. dobbelt så meget som da akvariet stod som på det første billede.
Det der har været konstant i hele forløbet, er først og fremmest lyset og mængden af vandskifte som ligger på 20%/uge, halvt postevand og halvt RO-vand (ikke at RO-vandet har nogen betydning i denne forbindelse), men også det at der hele tiden har været en tilstrækkelig mængde planter som har været i stand til at vokse kraftigt (ses vist meget godt på billedet) og optaget de ekstra næringsstoffer der i form af foder tilføres hver eneste dag.

Uanset hvor meget de kloge hoveder fortæller at det er forkert, er det altså lidt svært at se bort fra det der i den virkelige verden sker lige foran mig, og som jeg har oplevet hver eneste gang jeg sætter et akvarium op med planter som en del af interiøret. Så ja, "garantien" for at ændringer i akvariet vil resultere i en algeopblomstring ER noget ævl, baseret på verdensfjerne teorier som her er klart og tydeligt modbeviste.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #50
Administrator Sponsor ken kætbak - 18/12-2017 09:03 18/12-2017 09:03
Det har aldrig nogensinde været sværere at holde akvarie.
Man kan undre sig over fænomenet, for menneskeheden er ikke blevet dummere.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #51
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 18/12-2017 11:03 18/12-2017 11:03
Det der .... er jo heller ikke et ugødet akvarium !

Er der gødningskugler i bundlaget, så er akvariet gødet ..

Samtidig er dit valg af planter såvidt jeg kan se alle nogen der ernærer sig via rødderne...

Så præmisserne for at kalde det ugødet holder ikke ...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #52
Bruger KimJ - 18/12-2017 13:58 18/12-2017 13:58
Indlægget er rettet 18/12-2017 16:05 18/12-2017 16:05 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Der gribes vist efter halmstrå her *skeptisk* Hvad gør det så ved din teori om at CO2 og gødning SKAL følges ad, for at det hele skal virke og ikke blive dækket af alger? Uanset hvordan man ser på det, har akvariet ændret vandværdierne ganske drastisk, og burde jo efter dine udsagn være løbet helt over ende af alger.

Vi behøver dog slet ikke at bruge mit nuværende akvarium som eksempel, hvis du synes at det ikke kvalificerer sig. Ingen af de nedenstående akvarier, hver for sig fotograferet over længere perioder, har nogensinde været i nærheden af hverken gødning eller CO2:

Eksternt link http://www.kim-jakobsen.dk/Freshwater/Akvarieoplysninger/Amerika%...

Eksternt link http://www.kim-jakobsen.dk/Freshwater/Akvarieoplysninger/Amerika%...

Eksternt link http://www.kim-jakobsen.dk/Freshwater/Akvarieoplysninger/Amerika%...

Eksternt link http://www.kim-jakobsen.dk/Freshwater/Akvarieoplysninger/Amerika%...

Eksternt link http://www.kim-jakobsen.dk/Freshwater/Akvarieoplysninger/Amerika%...

Eksternt link http://www.kim-jakobsen.dk/Freshwater/Akvarieoplysninger/Amerika%...


Nogle af akvarierne er faktisk ikke helt algefri, og det bemærkelsesværdige er, at det sjovt nok er dem med færrest planter i! Man vil også se at de fleste af akvarierne faktisk HAR alger i starten, men alle ender med at være enten helt fri for synlige alger, eller have de få steder hvor algerne klarer sig, helt under kontrol, efterhånden som planterne får fat. Det skal jo også lige med, at det er akvarier med store fisk, som sviner og roder betydeligt mere end noget man normalt ville acceptere i dedikerede planteakvarier.

De fleste af akvarierne gennemgår også, som de gør hos de fleste "almindelige" akvarister over tid, en del forandringer, som ikke på nogen måde slår dem ud af kurs, så uanset hvordan man prøver at bortforklare det, er min pointe her vist rimelig veldokumenteret.

Når det er sagt, er det ikke, og har aldrig været meningen at promovere "min" metode som den ultimative eller eneste rigtige måde at drive planteakvarier. Jeg tilbyder den bare som et relativt nemt og driftsikkert alternativ til dem der, som jeg selv, ser planter som en levende del af dekorationen og ikke et mål i sig selv.

At det så åbenbart er så provokerende at det skal kaldes for nostalgi og uvidenhed fordi den kommer på tværs af nogle luftige teorier om hvordan tingende SKAL hænge sammen, er jo ikke rigtig noget jeg kan gøre ved. Man kunne jo vælge at se på det som en hjælp at få påvist at der er noget som ikke helt hænger sammen, og kigge på om der kunne være grund til at revidere de konklusioner man har draget i stedet for at se det som en forstyrrelse af en verdensorden som bare skal fastholdes for enhver pris.

For nu at præcisere; Hvis man har planter som hovedformålet, synes jeg da at man skal forfølge det med alle til rådighed stående midler og gi` den gas, gødnig og hvad har vi, men lad dog være med at pådutte alle andre at de er nødt til at gøre det samme for at kunne drive et fornuftigt akvarium, og lad også være med at latterliggøre folk som bare ikke gider at opfatte deres hobby som en pseudovidenskab.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #53
Bruger Principia - 18/12-2017 19:39 18/12-2017 19:39
Mit indlæg var ikke for at fremprovokere en større konkurrence på specialviden. Der kommer rigigt mange gode oplysninger frem i en sådan debat. Men men men. Jeg ville ønske at man holdte det akvarie relateret. Hvad forskere og videnskab vil med alger, er ikke som sådan uinteressant, men måske en smule irrelevant.

Jeg vil meget gerne høre meget mere om hvilken planter der går i symbiose med hvad, og hvilken planter, som kan fremme algevæksten, hvis jeg altså har forstået Ullits ret.

På den anden side, er jeg meget enig med Kim, om at planteakvariet ikke behøver at være raketvidenskab. Og som i et tidligere indlæg, mener jeg at man selv bestemmer problemets størrelse. Tingene er jo sådan set bare hvad man gør dem til og ikke andet.

Annoncører
Annoncører