Katastrofe - tabt flagefoder dræber mit akvarium :(

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 738

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger SATR - 02/12-2017 12:44 02/12-2017 12:44
Hej alle sammen!

Der er sket en kæmpe ulykke for mig og jeg håber nu på, I kan komme med nogle gode råd!

Bunden af en bøtte med grøntflager til guppyer røg af, da jeg skulle fodre i onsdags. :(

Det var desværre en stor bøtte og store mængder sank ned på bunden, så denne blev dækket af et 2-3 cm tykt lag flager plus det løse der flød rundt i vandet... jeg fiskede så meget jeg kunne op med et net af de flager, der flød rundt. Og så har jeg brugt en slamsuger til at fjerne laget fra bunden. Skiftede 2/3 af vandet den aften for at få fjernet alt det synlige foder.

Næste dag er vandet grumset og grønt og fiskene gisper i overfladen. Jeg skifter 25% vand og skyller det øverste filter fri for slam. Der sidder yderligere et filter under dette. Det rensede jeg ikke, da der ikke er nedsat flow. Det virkede til at hjælpe, fiskene fik det bedre, men vandet virkede stadig noget grumset.

Næste dag er vandet igen grønt og grumset, mine cichlider og nogle neon er døde i løbet af natten. :( jeg skiftede igen 25% vand.

Og problemet er... sådan fortsætter det tilsyneladende :(

Jeg skifter vand hver dag og ved hvert vandskifte bruger jeg easy life filter medium. Alligevel dør fiskene en efter en og nogle af de mere sarte planter ser også nødlidende ud nu :( og der er kommet et massivt algeboom :(

Er der noget, jeg kan gøre udover at skifte vand og skifte vand?
Hvor meget vand må man skifte så hurtigt? Kan det blive for meget, så det gør ondt værre?

Jeg frygter en del af de flager, er blevet opløst i vandet og overgøder/dræber fisk/planter. :(

Dag 4 nu og ingen tegn på bedring :( :(

Alle gode råd er meget velkomne!!!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Lars Thorborg - 02/12-2017 13:05 02/12-2017 13:05
Mit bud: Fang alle fisk, fjern alle planter...det hele op i en spand. Tøm akvariet for vand. Rens bundlaget. Rens filteret. Fyld baljen med frisk vand. Væn planter og fisk langsomt til det friske vand, og byg op igen. Surt men nødvendigt :-(
Hilsen Lars

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger brib - 02/12-2017 13:15 02/12-2017 13:15
Lars Thorborg skrev :
Mit bud: Fang alle fisk, fjern alle planter...det hele op i en spand. Tøm akvariet for vand. Rens bundlaget. Rens filteret. Fyld baljen med frisk vand. Væn planter og fisk langsomt til det friske vand, og byg op igen. Surt men nødvendigt :-(
Hilsen Lars

Tja det er sur mås - men det eneste rigtige at gøre hvis du vil redde resterne ---

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger SATR - 02/12-2017 13:46 02/12-2017 13:46
Jeg havde fisk (undtagen sugemaller oppe) samt planter og anden dekoration oppe, da jeg skulle slamsuge bunden...

Skal selve bundlaget så også op? :(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Administrator Sponsor ken kætbak - 02/12-2017 13:52 02/12-2017 13:52
Du kan sagtens skifte 50-75% vand af gangen. Slet ikke noget problem. Gerne med din slamsuger..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger SATR - 02/12-2017 14:06 02/12-2017 14:06
Ok. Må prøve at finde noget at placere fiskene midlertidigt i...

Og så alle tingene op igen og rense bunden igen.

Kan det hjælpe at købe nogle nye planter og sætte i? Når jeg alligevel skal have det hele op af?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger SATR - 02/12-2017 14:07 02/12-2017 14:07
Altså som et supplement til de planter, jeg allerede har?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger SATR - 02/12-2017 14:10 02/12-2017 14:10
Og evt. filter starter? Hvis filteret skal renses i bund?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger nyberg - 02/12-2017 14:36 02/12-2017 14:36
Indlægget er rettet 02/12-2017 16:54 02/12-2017 16:54 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Vent med at købe planter til der er ro på. Lige nu kæmper du mod nitrit og ammoniak og det skal der først styr på. Planter vil ikke hælpe her.

Dit filter skal blot renses i halvkoldt vand. Måske går det ud over bakteriekulturen, men den bliver ikke slået fuldstændig ihjel. Filterstarteren derfor næppe gøre nogen forskel.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger westermann - 02/12-2017 15:29 02/12-2017 15:29
Enig med #9 - pas på med at rense filteret for voldsomt. Du kan nøjes med at skylle det og derefter sætte det i akvariet igen. Bakteriekulturen er altafgørende for dit kvælstofkredsløb.
Meget af din bakteriekultur sidder i bundlaget, så lad være med at tage bundlaget op - slamsugning er fint og vil formentlig ikke skade bakteriekulturen nævneværdigt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Administrator Sponsor ken kætbak - 02/12-2017 20:09 02/12-2017 20:09
Jeg ville sætte så mange luftbobler på det akvarie som overhovedet muligt. Og så ville jeg skifte vand i sådan et raseri.. <75% i så mange dage der skal til.
Jeg ville nok også se stort på bakteriekulturer.
Det er en ringe trøst at have en sund bakteriekultur i et akvarie der er råddent og dødt :(

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger KimJ - 02/12-2017 22:22 02/12-2017 22:22
Indlægget er rettet 03/12-2017 07:12 03/12-2017 07:12 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Alt skal renses HELT i bund. Det hjælper jo ikke noget at slamsuge bunden en gang til, når det allerede er forsøgt, og det er umuligt at sige hvor galt det står til med filtermassen.

Det er altså heller ikke den helt store katastrofe at være nødt til at starte helt forfra. Det sikreste vil selvfølgelig være at finde et kørende akvarium til de resterende fisk eller simpelthen at afhænde dem hvis de ikke repræsenterer et uoverskueligt tab, men det kan sagtens (uden dog at være anbefalelsesværdigt hvis man kan undgå det) lade sig gøre at starte et akvarium op med fisk i.

Kunsten er at undlade fodring i de første par uger, hvilket fiskene sagtens kan tåle og så starte langsomt op. Tilsætning af flydende filter i form af F.eks. Easylife skader ikke og man kan "eksperternes påstande til trods, også kickstarte filteret med Bactozym, om end det sikkert ikke er helt så effektivt som producenten angiver. Vil man ikke bruge kunstgreb, kan man såmænd bare lade tiden gå...

Alternativet er at de delvise rensninger MÅSKE hjælper, men chancen for at det hele kommer til at trække ud i månedsvis er klart til stede, og det er næppe i nogens interesse.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger SATR - 03/12-2017 12:26 03/12-2017 12:26
Jeg nåede at købe nogle egeria densa i går, inden jeg så nyberg frarådede det... håber de klarer skærene... men mon ikke... det er normalt nogle hårdføre, hurtigtvoksende planter...

Jeg har flyttet fiskene fra mit Juwel over i mit i forvejen kørende 54 liter startakvarium. Beboeren en hunkampfisk er flyttet over i en bowle med 3 algekugler, et slot og en anubias. Var bekymret for hvad hun ville synes om at dele akvarium med mine guppyer...

Så status her til morgen:

Fru kampfisk er godt tilpas i bowlen.

De 6 guppyer, 1 neon og 4 gule ancistrus var meget glade for at komme over i mit 54 liter sammen med min hærskare af RCS. De fik det bedre øjeblikkeligt. Så er pt. indehaver af en bowle med kampfisk og et overfyldt 54 liters *rødmer*

Mit Juwel er renset igen igen. Der er kun snegle tilbage i det pt. Tårnsnegle og helenaer. Vandet ser lidt grønnere ud end det plejer, men mindre grumset end inden, man kan da i det mindste se også de bagerste planter... sneglene ser ud til at have det fint.

Så nu overvejer jeg, hvornår jeg kan komme en fisk eller evt. en håndfuld rejer over i juwelet...det ville være en stor lettelse for filteret i startersættet at flytte en ancistrus, men måske for stor en prøvelse for bakteriefloraen i mit Juwel pt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger SATR - 03/12-2017 12:35 03/12-2017 12:35
Og tak for råd sætter meget pris på det ;)

Indtil nu har mine største problemer ud i akvariepasning været guppyerne... der bliver kun født hanner i mit akvarium - ved ikke hvorfor *blink* så kommer der for mange hanner i forhold til hunner. Så køber man nogle flere hunner og så er der altid en del af guppyerne, der får sygdomme og dør... frusterende - bestemt ja... men det her er godt nok meget værre!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Administrator Sponsor ken kætbak - 03/12-2017 13:51 03/12-2017 13:51
Jeg synes du skal lade din samvittighed få ro. Det er bedre at være kampvilje i en bowle , end det er at være kampfisk i fiskehimlen ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger SATR - 03/12-2017 15:16 03/12-2017 15:16
Haha jo, det er rigtig nok (y)

Hun ser nu også vældig tilfreds ud - står et sted hvor hun kan se spisebordet, følger meget med i hvad der sker :)

En bowles placering er jo ikke afhængig af en stikkontakt :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger SATR - 03/12-2017 15:16 03/12-2017 15:16
Haha jo, det er rigtig nok (y)

Hun ser nu også vældig tilfreds ud - står et sted hvor hun kan se spisebordet, følger meget med i hvad der sker :)

En bowles placering er jo ikke afhængig af en stikkontakt :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger SATR - 03/12-2017 21:58 03/12-2017 21:58
En lille opdatering her til aften:

Vandet er stadig en smule uklart, men det virker til at hjælpe på det nu - langt om længe :D

Det myldrer pludselig frem med 10-20 RCS her til aften, der nusser rundt på bunden. Troede ikke der var flere rejer tilbage i det akvarium, de har holdt sig i det skjulte på grund af cichliderne.

Krydser fingre for at det er et tegn på at det vender nu efter den sidste oprensning. Havde ikke bundlaget oppe, men har haft alt oppe, fjernede alt vand og har haft brugt slamsugeren dybt nede i bundlaget.

Har så fundet 3 typer alger som skal bekæmpes efterfølgende: penselalger, cyano og grøn pletalge.

Måske der altid har været lidt, men nu kan de i hvertfald ses... har fjernet mine sten pga. cyano, men beholdt rødderne trods penselalger. Har sørget for der ikke er steder uden cirkulation.

Annoncører
Annoncører