Førstegangs akvariet! Begynder spørgsmål !

Postet under : Akvariesiden.dk - Mit Akvarium
Visninger : 667

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Hyggefiskeren (Inaktiv) - 03/12-2017 22:43 03/12-2017 22:43
Hej ! Min kæreste og jeg har for en uges tid siden købt et akvarium på 54l liter og har endelig fået nogle fisk i. Vi synes dog at vandet ikke er helt så klart som vi ser på andres billeder, og synes jeg kan læse mig frem til at det kan være på grund af planterne og at det efterhånden nok skal blive klart. Hvor tit anbefales det at man skifter vandet til en start? Og kan man gøre noget for at farven i vandet bliver mere klar? Vi har noget der hedder AquaLife der skulle hjælpe på at få den krystalklare farve, men det skal vidst kun bruges 1 gang ugentligt eller ved isættelse af nye fisk.

På forhånd tak ! (y)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger mob93761 (Inaktiv) - 04/12-2017 02:01 04/12-2017 02:01
Allerførst tillykke med Jeres nyerhvervelse. Håber den vil give Jer mange gode stunder fremover.
Det er nok Jeres eventuelle roden rundt med planterne, der har hvirvlet lidt skidt ud i vandet. Planterne i sig selv gør ikke vandet plumret, og det skal nok blive fint at se på efter lidt tid.
AquaLife er et vandforbedrings middel, der tilfører akvariet en lille del af den bakteriekultur, der er nødvendig for at omsætte affaldsstofferne i akvariet/filtret til mindre skadeligt nitrat, der til dels kan optages af planterne og dels fjernes ved vandskift. Det er ikke nødvendigt at bruge et sådant middel, men kan være en hjælp. I skal kun tilsætte AquaLife i forhold til den mængde vand i fjerner/udskifter fra akvariet.
I et nystartet akvarium på størrelse med Jeres, ville jeg skifte ca. 25% af vandet et par gange om ugen i de første to til fire uger. Det ville jeg ikke gøre for at få vandet krystalklart, men for at hjælpe filtret, idet det skal have tid til at blive kørt ind. Fiskene er ligeglade med, om der er lidt skidt, der svæver rundt i vandet. I naturen ville mange fisk jo også leve i alt fra krystalklart vand til noget der bedst kan sammenlignes med ungernes mudderbad om sommeren.
Vandets farve afhænger blandt andet af om I har lagt en trærod i akvariet, idet en sådan vil afgive en hel del gul/brun farve. Det er helt og aldeles ufarligt, og vil aftage over en længere periode. Farven kan eventuelt fjernes ved at filtrere vandet med aktivt kul, men det synes jeg vil være spild i Jeres tilfælde. Tålmodighed er det der skal til.

Husk i øvrigt at filtersvampen bør renses i vand taget fra akvariet, og aldrig i vand fra vandhanen. Tag en portion vand fra akvariet ud i en spand, og rens filtersvampen heri, ved at klemme den sammen fem til ti gange nede i vandet. Den behøver ikke at blive skinnende ren, men sørg for at fjerne det værste skidt og ikke mere. Det er jo bakteriekulturen der gror på filtersvampen, der skal rense akvariet, så den skal I passe på at I ikke ødelægger.

I kan i øvrigt med fordel læse et par af de artikler der er her på forummet omkring opstart af et akvarium, f.eks. disse: Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/article/?Type=27

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Øllegaard - 11/07-2018 12:55 11/07-2018 12:55
At skifte vand hjælper da ikke på filteret. Tvært imod vil jeg sige.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Alpina - 12/07-2018 11:11 12/07-2018 11:11
#2 skrev "for at hjælpe filtret"

#3 skrev "hjælper da ikke på filteret"

Ordet "på" gør en stor forskel, så #2 har ikke skrevet noget forkert i den forbindelse.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger hugormen - 15/07-2018 03:18 15/07-2018 03:18
råd nummer 1 er så absolut at gøre jeres egne erfaringer.

De råd der kan høstes på denne side vil gøre at i får en meget ringe start på jeres nye hobby.

Og bare for at komme med et råd - det betyder altså absolut ingenting om du renser et så lille filter i vand fra hanen.

Du/I kan også roligt undvære alle de fine opstartsmidler

Jeg har startet mere end 200 akvarier op og havde jeg fulgt alle rådene herinde med diverse kemikalier og lignende havde der nok ikke været levende fisk.

Det bedste råd er nok at lade jeres akvarie stå i en uges tid uden at pille ved det.

De fleste fisk i amazonfloden eller malawi søen er ikke forvænt med at man hele tiden render og hælder lort købt hos en profitglad dyrehandler i vandet som alligevel ikke har skyggen af effekt

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger KimJ - 15/07-2018 07:11 15/07-2018 07:11
Som #5 så glimrende illustrerer, KAN man sagtens løbe ind i totalt værdiløse indlæg på en side som AS (ganske som i alle andre fora hvor enhver, uanset tilgang til emnet, spørgeren eller stedet man befinder sig, kan give deres besyv med.

Jeg har en lidt anden, mindre forsigtig, tilgang til det med at starte et akvarium op end #2, men der er intet i de råd han giver, som kan skade akvariets opstart.

Jeg er dog enig med #5 så langt, at det vil være en rigtig god ide ikke KUN at bruge internettet som guide. Læs en god akvariebog for begyndere, som kan give nogle kvalificerede anvisninger på hvordan man gør, og brug så AS til at spørge ind til specifikke områder hvor tingene ikke helt virker som de skal, eller der bare er tvivl omkring forståelsen.

De fleste som kommer her, er faktisk indstillet på at hjælpe hvis de kan...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Øllegaard - 16/07-2018 14:23 16/07-2018 14:23
#4 vedkommende skrev: "men for at hjælpe filtret, idet det skal have tid til at blive kørt ind."

Hvorledes hjælper vandskift med det? Hvad menes der i det hele taget med "kørt ind"?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger KimJ - 16/07-2018 16:04 16/07-2018 16:04
Man hjælper filteret med at holde NO2 nede ved at skifte vand, indtil filteret er kørt ind (bakteriekulturen er opbygget).

Du har ret i at filteret ville blive kørt hurtigere ind, hvis man lod NO2-værdien stige uden at skifte vand, men når der nu allerede er kommet fisk i akvariet, kan det jo godt være en dårlig ide. Det er langt fra altid der bliver problemer, især hvis man holder igen med fodringen det første stykke tid, men hvis man vil være sikker, uden at skulle have måleudstyret frem, giver vandskifte en rimelig sikkerhed for at det ikke går helt galt.

Annoncører
Annoncører