Mængde og sammensætning af bundlag ved nyopbygning af mit akvarie

Postet under : Akvariesiden.dk - Planter
Visninger : 291

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Fdmar65 - 05/12-2017 17:26 05/12-2017 17:26
Kære alle

Som overskriften antyder, påtænker jeg en omlægning af mit akvarie.

Og da jeg ikke orker at "blande" mit eget bundlag - er valget faldet på Tropica's Substrat.
Ovenpå dette vil jeg anvende RÅDA akvariesand/grus i størrelsen 0,7-1,4mm

Da jeg har et 530l akvarie med rocksolid 3D-baggrund har jeg regner ud at jeg har brug for:

Tropica Substrat i ca. 1,5cm tykkelse (1,5x160x50)/1000= 12 liter
Som "toplag" tænker jeg 4-8 cm RÅDA sand eller gennemsnitlig 6cm (6x160x50)/1000= 48 liter á 1,7 kg/l (ca 80kg)

Er mine beregninger fuldstændig forkerte eller??

Og har nogen herinde erfaringer med både Tropica's substrat og det omtalte RÅDAsand (kornstørrelsen er valgt af hensyn til planter)
Og kan I be-/ afkræfte at 0,7-1,4mm er det ideelle til planter?

Håber meget på lidt erfaringsinput og hjælp til mine beregninger :P

Tak på forhånd

René

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Alpina - 05/12-2017 19:04 05/12-2017 19:04
Det ser helt korrekt ud. Vægtfylden er måske ikke præcis 1,7, men måske en smule mindre.

Råda-sand er høj kvalitet og kornstørrelsen er god til både planter og fisk.

Du kan lægge et lag insektnet på gødningslaget, så du senere har mulighed for at skille de 2 typer fra hinanden.

Det er ikke så vanskeligt med gør-det-selv bundlag:
Eksternt link http://arentoft.eu/wordpress/bundlag/

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger MortenDAD - 06/12-2017 08:29 06/12-2017 08:29
Du har regnet rigtigt.

Du skal måske overveje om du vil lægge substrat over hele bunden eller kun i de områder du vil have intens plantevækst, og så evt lægge lidt ekstra der.
Jeg mener også at 8 cm sand nok er i det tykkeste. Skal du ikke have gravende fisk og kraftige planter i forgrunden kan du sagtens nøjes med mindre på nogle områder. Hvis du kan skal have sand på af visuelle hensyn kan det sagtens være ned til ½ cm tykt.

Råda er, efter min mening, glimrende til planter - hvis ikke det bedste grus/sand på markedet overhovedet. Køb evt også nogle poser af andre materialer og miks det sammen - det synes jeg giver nogle flotte bundlag.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Fdmar65 - 06/12-2017 08:43 06/12-2017 08:43
#2 Takker for input. I denne omgang forsøger jeg mig med Tropica's færdiglavet bundlag. Har fået et godt tilbud på det - så det ikke bliver alt for dyrt.

#3 Jeg har i dag "kun" helt fint ciclidesand i akvariet og det fungere egentlig fint. Men er rimelig træt af at det "flytter" sig meget. Dels pga. cirkulationen og dels fordi fiskene og rykker det rundt ;)
Det betyder at selvom jeg normalt har ca. 3 cm ved "forruden" så i løbet af en uge eller to - stiger dette til det dobbelte på udsatte steder :(

Når du foreslår andre materialer - hvad tænker du så på? Større/ mindre grus/sand/sten - andre farver eller helt andre materialer?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger MortenDAD - 06/12-2017 09:10 06/12-2017 09:10
[citat="Fdmar65
Når du foreslår andre materialer - hvad tænker du så på? Større/ mindre grus/sand/sten - andre farver eller helt andre materialer?

Jeg tænker primært kraftigere typer grus, gerne med lidt afvigende farver - Jeg synes det giver et dynamisk spil i bundlaget - har dog endnu til gode at se et flot akvarie hvor der er brugt neongrus :P
Jeg har nogle gange smidt en håndfuld spagnum eller blade i baljen efter etablering og ladet det finde til rette hvor det bedst syntes om det - det giver oftest et ret begrænset område med organisk snask - panserbasserne elsker det. Det er dog sjældent en god ide hvis der er mange fintløvede planter i tanken :(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Alpina - 06/12-2017 16:09 06/12-2017 16:09
Det ler der er i gødningslaget, kan reducere nitrat, så det er bedst at dække hele bunden så der er ler nok til at holde nitrat nede.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Fdmar65 - 06/12-2017 16:28 06/12-2017 16:28
Havde tænkt et ca. 1,5cm lag af Tropica Substrat over hele bunden. Producenten anbefaler selv ca. 1 cm. Så mon ikke det er nok?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Alpina - 06/12-2017 20:12 06/12-2017 20:12
Ja, 1,5 cm. må være godt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Fdmar65 - 09/12-2017 23:40 09/12-2017 23:40
Hejsa

Har andre erfaring med at blande 2 størrelse af grus?
Overvejer at mixe Rådasand (0,7-1,4mm) med Rådagrus (1-2mm)...

Men kan det overhovedet svare sig eller vil det med tiden blot blande sig, så man ikke længere kan se forskellen/ adskillelsen...
Tænkte nemlig at lave område med mere groft bundlag og andre steder med fint.

Dog er planen mest af det fine sand :-)

Mvh.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger MathiasDK - 10/12-2017 05:59 10/12-2017 05:59
Jeg vil anbefale råda 0,4-0,8 mm og det kan du få lokalt i Garagefisken i Fensmark. :-)
Gå efter 3-4 cm. råda over dit gødningsbundlag, der er intet værre end ler i vandet :-)

Garagefisken har også et JBL gødningsbundlag som svarer til Tropica's

Uanset hvad, er det billigst selv at lave gødningsbundlaget ud af spagnum rødler og rexolin APN

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger MathiasDK - 10/12-2017 06:10 10/12-2017 06:10
Det bundlag jeg plejer at lave, det fungerer super godt!

Hjemmelavede gødningskugler lavet af Rødler, Rexolin APN, & spaghnum

Tropica Aquasoil (Jeg har før brugt ren ugødet spagnum, men syntes det her fungere bedre)

Rådasand 0,4-0,8mm (minimum 3 cm.)

Supeeer bundlag, planterne elsker det ! :)

Annoncører
Annoncører