54 L, Hvilke fisk

Postet under : Akvariesiden.dk - Mit Akvarium
Visninger : 974

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Magnus Due - 05/12-2017 20:20 05/12-2017 20:20
Indlægget er rettet 05/12-2017 20:47 05/12-2017 20:47 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej, Jeg købte et akvarium for 10 dage siden har det helt klar. men har ingen fisk i det :( . Så det jo nu vi kommer til spørgsmålet, hvilke fisk ville være gode til et 54 L akvarium :) . tænker på at få noget Javamos i den lille plante grotte på billed 4 :D . Kunne godt tænke mig rejer ville det være muligt med mit gros *blink* .

Mit akvarium:

<-- Hele akvarium

<-- Højre side

<-- Venstre side

<-- Lille plante grotte

<-- Gros

Håber nogen kan hjælpe :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Magnus Due - 05/12-2017 20:24 05/12-2017 20:24
Her er et bedre billed af min lille plante grotte (y) .

<-- Nyt billed af plante grotte

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Principia - 06/12-2017 07:40 06/12-2017 07:40
Først og fremmest, ville jeg nok vælge at lave en baggrund. Det kan være noget så simpelt som et stykke mørkt eller sort karton.
Der efter ville jeg undersøge hvad man kan få af små til meget små fisk, for at finde ud af hvilken vej man skal gå.
Dit grus er ok, sikkert også til rejer.
Jeg ville nok ikke lukke hullet i din såkaldte plantegrotte. For det første kommer det nok af sig selv, og for det andet kan dyrene godt lide at have nogle steder de kan trække sig tilbage til.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger MortenDAD - 06/12-2017 09:26 06/12-2017 09:26
Hvis ikke mine gamle øjne spiller mig et puds har du sat planterne ned i de klumper du fik dem i?
Hvis jeg har set rigtigt, så er det en ommer! Få planterne spredt ud, både af hensyn til planterne og fiskene. Hvis alle planterødder skal hente næring fra det samme lille område bliver der ikke meget at hente for hver enkelt.

Med hensyn til fisk så foretrækker jeg personligt få arter (1 eller 2) i små baljer. Måske en lille stimefisk (typ micro-rasbora) og en sugemalle.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger KimJ - 06/12-2017 10:00 06/12-2017 10:00
Generelt enig, men netop E. densa som der er tale om her, trives jo helt fint ved bare at flyde frit rundt i akvariet, så mon ikke det er OK at stille dem som de er? De vil selvfølgelig hurtigere gå ud for neden, men en samlet busk er jo nem at trække op og klippe den døde del af i et hug, og så stikke toppen ned igen.

M.h.t. fisk er jeg enig med det der er skrevet allerede, men vil bare tilføje at bundlaget ikke er egnet til f.eks. pansermaller eller andre fisk som roder i det. Det har skarpe kanter, som vil beskadige fiskene.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger SATR - 06/12-2017 10:22 06/12-2017 10:22
Indlægget er rettet 06/12-2017 10:27 06/12-2017 10:27 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg foretrækker lidt finere grus/sand til rejer, mine løfter det enkelte gruskorn op og rengører det. Jeg har kirsebærrejer, de er nemme at holde. :)

Jeg havde guppy i mit 54 liter. Men der kommer hurtigt mange af dem i så lille et akvarium, det samme med platy. Indtil forleden dag havde jeg kampfisk i mit 54 liter, hun bor pt. i en bowle, da jeg fik problemer med mit store akvarium og måtte flytte fiskene over i det lille. Kampfisk kan være meget flotte, de vil dog spise nogle af dine rejer, men hvis du har rejer, der formerer sig, så kan det være en fordel :) jeg har rigtig mange rejer på trods af kampfisken og de er gode til at rydde det foder op, som hun ikke får spist :) hvis du vil have kampfisk, kan du dog ikke regne med at kunne have mere end 1 fisk i dit fine akvarium. De kan være ret aggressive, som navnet også antyder. :)

Her på siden har jeg opdaget en lille farverig fisk, der hedder danio margaritatus. Den tror jeg godt, jeg kunne tænke mig at prøve at have på et tidspunkt :)

Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=11508

Den kunne også gå i et 54 liter.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Magnus Due - 06/12-2017 13:35 06/12-2017 13:35
Hej igen, tak for alle jeres svar og råd :) . MortenDAD jeg har lige prøvet og sætte dem sammen to og to her er et billed (y) .

<-- Bedre *uhh* ?

Men nogen af jer siger at mit gros er fint og andre siger det ikke kan bruges :( , er der ikke forskel på rejerne om de kan bruge det gros jeg har eller om de kan lide mere fint gros *uhh* . Men hvis det gælder for alle rejer altså at de vil have fint gros, må det jo blive et andet akvarium kun til rejer :D . Rejer skal vel kun have et 15 L akvarium eller hva *uhh* ?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Magnus Due - 06/12-2017 13:36 06/12-2017 13:36
kan man ikke bare bruge en hel normal hvid bagrund eller stresser det fiskene *uhh* ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger MortenDAD - 06/12-2017 16:01 06/12-2017 16:01
Grusset er fint til planter og pelagiske fisk, kan også bruges med sugemaller; men fisk der graver sig ned eller roder i bundlaget duer det ikke til.
Små rejer skal dyrke nogle seriøse overarme hvis de skal løfte et af gruskornene; mens de med deres svage arme sagtens kan løfte mindre partikler (sand, kaviar, fint grus og lignende).
Langt de fleste fisk foretrækker dunklere omgivelser; derfor ses oftest en mørk baggrund af en eller anden form

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Magnus Due - 06/12-2017 16:32 06/12-2017 16:32
Jeg har lige været hurtigt oppe ved dyrehandleren, der sagde de at hvis jeg lagde noget mos rundomkring på bunden ville de klare det fint. Selvfølgelig ville jeg finde en som ikke samler gros op :) . Men var mine planter sat fint nu *uhh* ? og har fået sat en mørkeblå baggrund på (y) . Du skriver bare hvis du vil have et billed for at se om det er ok (y)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger greve - 06/12-2017 17:55 06/12-2017 17:55
Hej Magnus.

Husk at alt mht placering af planter og dekorationer er en smags sag, så dit akvarie = din smag kort og godt, men fint at høre andres mening :) Ellers synes jeg der ser pænere ud efter du har delt planterne op.
Men velkommen og held og lykke med akvarie livet.
René.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Magnus Due - 06/12-2017 19:20 06/12-2017 19:20
Tak Réne håber også selv det bliver et sjovt eventyr :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger DPedersen - 06/12-2017 20:24 06/12-2017 20:24
Indlægget er rettet 06/12-2017 20:25 06/12-2017 20:25 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg skyder lige ud af posen, for at du får en god start (dette er min smag)

Jeg vil sætte en flok på 15-20 danio margaritatus i (Rasbora Galaxy i mange danske butikker) og så en 20+ red cherry shrimp (RCS) rejer. Se Blå avis eller guloggratis for rejer, da de koster 1/10 der . i forhold til butikkerne. Du kan evt. tilføje kampfisk til dette lidt senere, da den godt kan med disse fisk.

Mos evt. vil jeg bare lade flyde rundt, det skal nok sætte sig et sted.

Hold dig til ca. 2-3 racer som MortenDAD skriver, mere end 4 racer gør bare akvariet stresset at se på. Få IKKE en sugemalle i dette lille akvarie. Det er bare syndt for den, da de bliver store.

Rejer kan sagtens gå med det bundlag, MortenDAD gør bare opmærksom på at man vil miste lidt af deres sjove adfærd med det. Rejer vil faktisk hjælpe med at holde bundlaget rendt, så "go for it!" :)

Driller pumpen med larm på et tidspunkt, så kan du skifte den med Eheim Aquaball som er den mest lydløse jeg har fundet.

Køb noget flydende plantegødning og tilsæt det ved hver vandskift. Køb noget bundlagsgødning (små piller med kugler i) og sæt en under hver plante (under substrate). Den plante du har (ret mig hvis andre har andre erfaring) gør det IKKE godt med flydende carbon. Den har det med at smelte væk af det.

Filterets udstrøm skal skabe små bølger (virkelig små er nok) i toppen af vandet, da det ilter vandet for fiskene.

Foder varieret og hav flere ting på lager. Foder altid så lidt som muligt, da overfodring bare gør vandet mere snavset. Foder helst med små granulat, da flagefoder sviner mere, da mere ofte går tabt i bundlaget og rodner.

Lys burde maks være tændt 8 timer om dagen. Justere efter behov og hvor mange alger du får (mere lyd = flere alger normalt). Brug timer for dette.

Skaf Esha 2000 og Esha exit og hav det på lager. Kan købes online eller over grænsen. Evt. skaf nogle Catappa blade med. Mange er glade for dem.

Rens bundlaget ved hvert vandskift. Brug evt. syphon. Rens kun filteret når dens kraft nedsættes. Skal dette gøres med mindre end 2 måneders mellemrum (ca. efter pumpens størrelse. Få evt. større skulle dette være tilfældet. Se om Eheim Aqualball), foder du for meget eller har for mange fisk i akvariet.

Få en type flydeplante, jeg anbefaler Salvia Natans.

Med det bundlag, skal du IKKE have pansermaller. De vil få skader og risikere sygdom/fiskedød.

Put ikke fisk i, før du ser tegn på de første alger på ruden. Det er normalt ca. 14 dage. Vandet burde også være klar til denne tid, og boblerne burde være væk.

Tilføj gerne Neritina snegle (Zebra snegle på dansk), da de seriøst spiser godt med alger! (Flere kalder dem Ajax snegle af god grund).

Evt. Helena snegle, skulle det ske du får uønsket snegle med planter eller lign, som desværre ofte sker. Vent dog med at se om du får, før du overvejer dem.

Tag det hele med et gram salt, men nu har du noget at sætte dig ind i og pointers dertil :)

Annoncører
Annoncører