Vandværdier i Malawi søen

Postet under : Akvariesiden.dk - Cichlider
Visninger : 265

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Fiskerne - 08/12-2017 11:26 08/12-2017 11:26
Indlægget er rettet 08/12-2017 11:29 08/12-2017 11:29 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg har gennem tiden lært og hørt at Malawi cichlider meget gerne vil have meget hårdt vand. Folk bruger kalksten i vandet, og spørger foruroliget ind til hvad der sker når/hvis forsynings-selskaberne sætter blødgøringsanlæg op. Forleden kom jeg til at tale med en om det, og da jeg googlede "Vandværdier Malawi" dukkede flg. link op som godt nok lige vender op og ned, på nogen ting i min opfattelse.
Malawicarstens_side skrev :
Eksternt link http://www.malawicarsten.dk/test/default.asp?iID=HHEHHK

Mange tror fejlagtigt at vandet i søen er hårdt. Det skyldes at mange har opfattelsen af at en høj ph er ensbetydende med vandet er hårdt.

Malawisøen er fattig på mineraler men har en forholdsvis høj ph.
Dvs det er faktisk blødt vand men med en høj ph

Jeg bruger ikke kalksten i mine, men marksten, da jeg syntes Kalksten giver et meget unaturligt look (og de er p....svære at holde rene) :D

Er der nogen der kan bidrage med noget der kan opklare tingene for mig.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger KimJ - 08/12-2017 13:12 08/12-2017 13:12
Grunden til at man lige slår ned på kalk som virkemiddel er nok bare den at det er det lettest tilgængelige i DK, og det man sigter på, er en sikker metode til at holde ph-værdien oppe.

Jeg har nu altid ment at rådet om at have kalksten/grus i akvariet, ikke er specielt gennemtænkt. Der frigives stort set ikke noget fra hverken sten eller grus, før ph-værdien er så lav at den for længst er helt ude af skalaen i forhold til det fiskene gerne skulle have.

M.h.t. at holde stenene, uanset hvilken slags, rene, så er det ikke nødvendigvis i fiskenes interesse at der ikke må være alger på, og det er i hvert fald ikke i overensstemmelse med deres naturlige omgivelser at holde alt renskuret.

Jeg har ikke rigtig sat mig ind i det, men er det "bløde" vand der skal komme ud ad hanerne engang, ikke bare frigjort fra kalk? Der er jo mange andre mineraler i postevand, herunder bikarbonat (det vi måler som KH i vandet) som er glimrende til at holde ph-værdien stabil omkring de 8, hvor den helst skal være.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Fiskerne - 08/12-2017 13:35 08/12-2017 13:35
KimJ skrev :

M.h.t. at holde stenene, uanset hvilken slags, rene, så er det ikke nødvendigvis i fiskenes interesse at der ikke må være alger på, og det er i hvert fald ikke i overensstemmelse med deres naturlige omgivelser at holde alt renskuret.

Jeg har formuleret mig forkert. Jeg syntes kalksten kommer til at se rigtigt kedelige ud med alger på. Marksten derimod ser vældigt fine ud, og der kan fiskene komme til at græsse over det hele (skulle nok bare have skrevet pæne, istedet for rene).

Det jeg hæfter mig ved i Carstens udtalelser, er at det er blødt vand. Det hænger jo så ikke lige sammen med at smide kalksten deri.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Administrator Sponsor ken kætbak - 08/12-2017 13:56 08/12-2017 13:56
Kalksten er eminente til at gro alger på. Det bliver hos mig bare altid til sorte korte alger. Men de starter som perfekte langhårede grønne alger.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger KimJ - 08/12-2017 19:39 08/12-2017 19:39
Som nævnt før, er der ingen grund til at anvende kalksten, men heller ingen grund (andet end personlig smag) til at lade være. Bortset fra evt. helt fint støv lige når man lægger dem ned, afgiver de ikke noget til vandet før ph-værdien kommer under 7, hvilket den ikke så gerne skulle komme i nærheden af.

For lidt lys er måske problemet. Jeg løb selv ind i det samme i mit sidste Mbuna akvarium, som stod i en mørk niche, og hvor jeg mente at 4x39W var rigeligt lys til et 900L. Ingen af mine klippekystakvarier havde haft det problem før, men de stod også allesammen med direkte indfald af sollys.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Administrator Sponsor ken kætbak - 08/12-2017 20:45 08/12-2017 20:45
Jeg har virkelig meget lys på. De hidsigste T8 på markedet. De nederste akvarier får direkte sollys.

Men jeg tror simpelthen at mine mbuna slider de grønne alger op.

Jeg har ret mange labeotropheus trewavasae i alle akvarier, og de er især gode til at klippe de flotte alger ned.
Den stress faktor og at der er skygge fra forskellige hammerslåede cryptocryner er for meget tror jeg.

Annoncører
Annoncører