Pensel alger igen.

Postet under : Akvariesiden.dk - Alger
Visninger : 431

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger tosaa - 11/12-2017 16:24 11/12-2017 16:24
Hejsa.

Jeg har 112 l.
19 fisk
En en tredie del af akvariet beplantet.

Jeg har haft penselalger så jeg gik i gang med den helt store udrensning, tog alle store sten og rødder og og kogte dem og rensede dem. Klippede alle angrebene blade af planterne, vakse mine Anubias i klor, havde næsten Inge lys i 6 dage, skiftede 50 % vand, kom algizit I vandet, mørklagte HELT i 6 dage, tog alle plant og fisk op og rensede bunden grunden med en slange og kom 50 % nyt vand i.
Jeg om lagde altså akvariet helt efter min Algekur og sørgede for at min pung Pedersen sendte vandet kraftigt rundt i akvariet. Alt var godt og jeg glædede mig over der var alge frit og over min nye design. 24 ti er efter var der så kommet grønne pensel alger på nogle af mine lava sten og også kommet lidt sorte penselalger på mine rødder. Wtf? Hvordan kan der lade sig gøre så hurtigt? Hvad har jeg gjort forkert? I stedet for at sætte alge spisende fisk eller rejer ind bil jeg helst finde problemet og løse det. Men jeg synes jeg har gjort alt. Har læst mig frem til det nok er fordi mine planter ikke vokser ordentligt så der er overskud af næring til algerne.
Skal jeg rense mit filter helt eller?
Min ide er nu at få planterne til at vokse bedre, så jeg har købt nye lysstofrør osram 865 og osram 827, altså to gange 18w til 112 l akvarie. 2350 lumen I alt. Og så har jeg købt tropicas nutrition tabletter og tropicas flydende premium nutrition og easy life flydende carbon.
Burde jeg så ikke gå gang i mine planter npr det ankommer og burde jeg så ikke komme af med mine alger??

Jeg vil også starte på at gro en mos baggrund og et tæppe af små bundplanter (Hydrocotyle tripartite) så de kan optage en del af den næring som algerne bruger men har nu lige hørt at flydende carbon ødelægger chrismas mos og mine vallesneria,er der sandt??

Undskyld det lange indlæg, men alle detaljer skal jo med hvis jeg ønsker et kvalificeret svar.

Så altså: hvad har jeg gjort galt i mit forsøg på at få algerne væk?
Hvorfor kom de efter bare et døgn igen?
Bør jeg rense mit filter helt så der er inde næring til algerne?
Vil mine nye tiltag få min plantevækst til at udkonkurrere algerne eller har jeg valgt de forkerte ting til plantevæksten??
Og sidst men ikke mindst dræber carbon så mit mos projekt og mine vallesneria??

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 11/12-2017 21:44 11/12-2017 21:44
Jeg vil foreslå dig at læse op her Eksternt link http://akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-godni...
Så kan du følge op her hvis der stadig er spørgsmål...

og så et par kommentarer... hvis det ikke udelukkende er Anubias du har, så har du for lidt lys, det dobbelte ville være noget bedre...
Tilsætter du co2?
vil gætte på du ikke gør da der anvendes Easy Carbo eller lignende, det er et desinfiktionsmiddel og ikke egnet til at tilføre kulstof til planterne, men det kan slå alger ihjel, og kan det det, så kan det også slå planter ihjel...
ny lysstofrør kan give alger og der er et helt sæt parametre der skal afstemmes efter hinanden, det fremgår af den linkede artikel.
Penselalge kan man ikke mørkelægge sig ud af, den henter sin energi fra det sukker planterne lækker når de mangler næringsstoffer og/eller fra store carbon kilder som f.eks. rødder.. .

Det er heller ikke nogen løsning at sætte hverken alge-ædende fisk eller rejer ind, de fjerner kun symptomerne, men løser ikke årsagen til algerne...
Din gødningstilførsel, opfylder ikke planternes krav og det er formentlig hovedårsagen til at du oplever alger...
og... der er ikke tale om at der skal fjernes nogen form for næring snarere omvendt....
De kommer hurtigt igen fordi sukker er problemet og det er den mest effektive energikilde i verden og efter sigende, skulle fotosyntesen faktisk virke hurtigere ved algerne end den gør hos planterne, så de reagerer altså lynhurtigt på lys, jeg kender ikke værdierne på alger som formentlig også vil være forskellig alt efter hvilken type alge der er tale om men planternes reaktionstid fra de får tilført lys og de spalter det første co2 molekyle, går der 300 millisekunder, altså 1/3 sekund, så der er fart på...

Næh lad endelig filtret køre... og planter kan ikke udkonkurere algerne, årsagen er dybest set at planterne lækker sukker pga. næringsmangel, men som nævnt læs artiklen ...
Ja, Easycarbo og lignende er ikke det bedste valg til planter faktisk kan det slå planterne ihjel eller på anden vis reducere planternes mulighed for en naturlig udvikling.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger KimJ - 11/12-2017 23:48 11/12-2017 23:48

Inden du går i gang med at lave hele dit setup om, vil jeg foreslå at du prøver at gøre som jeg plejer;

Hold igen med foderet, skift rigeligt med vand (1/4 - 1/3 pr. uge) og hav MANGE planter! Det skal helst være hurtigvoksende planter, i hvert fald til en start.

Et par gode bud kunne være Heliantium "Quadricostatus", Hygrophila difformis eller Elodea densa. Du behøver ikke at smide andre planter ud, men bare hav de hurtigvoksende planter med.

Dit lys er bedre end det jeg selv har kørt med i årevis, så vent med at ændre på det. Glem alt om gødning/CO2 foreløbig, det er ikke nødvendigt til de fleste planter.

Lidt tålmodighed er nødvendigt, der vil typisk være en periode med en mere eller mindre kraftig algevækst, men efter nogle uger retter det sig, og akvariet burde fremtræde som værende fri for alger. Herefter er du fri til at eksperimentere med flere forskellige planter (Cryptocoryner, Anubias, Echinodorus er gode kandidater), men hvis du har ambitioner om mere krævende arter, skal du begynde at se på gødning, CO2 of måske mere lys. Husk på at disse ting skal følges ad, det nytter ikke noget kun at bruge en af dem.

Man kan dog sagtens lave et præsentabelt akvarium med lette planter. Alle akvarierne her er blevet drevet som beskrevet;

Eksternt link http://www.kim-jakobsen.dk/Freshwater/Akvarieoplysninger/Tidliger...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger kristoffer1234 - 11/12-2017 23:53 11/12-2017 23:53
Hej
Jeg har lige kørt med easy life carbon i tre fire uger og fulgt den anbefalede dosering. Jeg stoppede igen, fordi mine vallesneria begyndte at "smelte". I mit tilfælde gjorde det ikke det store ved mine penselalger eller staghornalger (lidt i tvivl om hvilken type alger jeg har).
Min javamos tog ikke skade af carbonen.
Held og lykke med algerne

Vh Kristoffer

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Falkenlund - 12/12-2017 21:00 12/12-2017 21:00
Hvis du under vandskift hælder easy carbo på de udsatte steder og lader det virke nogle minutter forsvinder algerne efter 3-5 dage. De kan selvfølgelig komme igen, men dem du rammer dør. Det virker for mig.

Annoncører
Annoncører