Erfaring med Tropica Substrate og jbl aquabasis plus

Postet under : Akvariesiden.dk - Planter
Visninger : 329

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Fdmar65 - 12/12-2017 20:23 12/12-2017 20:23
Indlægget er rettet 12/12-2017 20:24 12/12-2017 20:24 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hejsa

Jeg skal etablere en nyt setup med fokus på planterne og har besluttet at prøve et færdigkøbt beriget bundlag og jeg har kigget på følgende to:

Tropica Plant Growth Substrat og JBL Aquabasis Plus

Har nogen erfaringer med én eller begge disse bundlag?

Jeg ved godt at mange laver deres egne bundlag og at det er forholdsvis nemt - men jeg vil rigtig gerne høre om nogen har prøvet ovenstående og med hvilke erfaring? Regnede med ca. 2cm på bunden med ca. 4-6cm af Rådasand 0,7-1,4mm over evt. adskilt af et fluenet eller lign.

Er der nogen som kan fortælle mere i dybden om hvad disse indeholder udover spagnum og ler. JBL skriver at den bl.a. indeholder Jern - men ikke i hvilken mængde. Tropica skriver intet om indholdet.

Kan man evt. kombinere disse eller vil det være dårligt?

Hvis jeg har forstået det korrekt - bruges den type bundlag som en slags opmagasinering af de næringsstoffer man tilføjer i form af flydende gødning - er det korrekt?
Hvorlænge kan man forvente et sådan bundlag vil være "aktivt" og dermed bidrage til øget planteværkst?

Skal måske nævne at jeg har planer om at tilføje flyvende gødning samt Co2 via pH controller (JBL pH-touch med 2kg's flaske).

Mit lys består af en kombi af T5 lysstofrør (827) og 6x Lumax LED (4xHvid og 2xPlant).

Håber I kan komme med erfaringer som kan hjælpe mig videre....

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger mob93761 - 22/02-2018 20:52 22/02-2018 20:52
Jeg har brugt Tropica Plant Growth Substrat med succes igennem længere tid, og vil til enhver tid anbefale det. Du behøver ikke ret meget mere end en centimeter bundlagsgødning og derpå 4-5 cm grus/sand. Jeg ville ikke spekulere i at blande flere forskellige bundlagsgødninger, men bare holde mig til et fabrikat. Levetiden på bundlagsgødningen vil nok ligge omkring 2 år, men det skal dine planter nok fortælle dig i tide, hvorpå du får fornøjelsen af at omlægge dit akvarie.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Andersen01 - 23/02-2018 22:49 23/02-2018 22:49
Den 23 dec.

Kun det her bundlag. Flydene gødning og co2 som er styret af ph controller

Annoncører
Annoncører