Etablering af sump for nybegynder

Postet under : Akvariesiden.dk - Nybegynder
Visninger : 768

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Bubka (Inaktiv) - 12/12-2017 22:35 12/12-2017 22:35
Hej
Jeg er i gang med at etablere nyt Akvarie og vil i den forbindelse lave en sump. Men spørgsmålet er hvor mange kamre der skal være, sumpen er 150 X 50 X 50 og er det muligt at lave en sump uden at bore hul i det akv. det skal forbindes til
Vh Benny

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger KimJ - 12/12-2017 22:48 12/12-2017 22:48
Der er ingen regler for hvor mange kamre der skal være i en sump. Man indretter simpelthen sumpen som man selv foretrækker, så den bedst tjener det formål man ønsker.

Man skal dog passe på med at blive alt for smart; Det er fristende at sætte en masse skillerum op så det er helt skræddersyet til det setup man har i tankerne, men det betyder ofte at en ændring bliver umulig at gennemføre p.g.a. de mange forhindringer man har sat op.

Jeg foretrækker derfor at have 1 stort rum i sumpen (og evt. et indbygget efterfyldningskammer) og sætte filterkasser løst ned i den.

Man kan godt lave/købe overløb fra akvariet uden at skulle bore i det, men de er mindre pålidelige end en indbygget overløbskasse med 2-3 huller i bunden.

Den smarteste måde at få info omkring sump og dens funktioner, er at spørge saltvandsfolket. De fleste af dem har allerede glemt mere om sumpe end ferskvandsakvaristerne nogensinde har vidst... tilsvarende er artikler/bøger om saltvand den bedste litteratur om emnet.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Bubka (Inaktiv) - 12/12-2017 23:01 12/12-2017 23:01
Hej KimJ
Tak for svar, men øh hvordan forståes en overløbskasse med 2-3 huller i bunden *rødmer*

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger KimJ - 13/12-2017 07:05 13/12-2017 07:05
Billede af en typisk indbygget overløbskasse med 3 huller:

Det åbne hul i bunden er nedløbet, Det tykke rør er sikkerhedsnedløbet (kommer i brug hvis det normale ned løb stoppes til) og det tynde rør et tilbageløb fra sumpen. Det sidste er ikke strengt nødvendigt, da man sagtens kan pumpe vandet op over akvariets kant som på en almindelig spandpumpe, men det er noget mere elegant.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger nyberg - 13/12-2017 08:35 13/12-2017 08:35
Jeg er enig med #2 i , at det ikke giver mening at gøre det for avanceret. Hvis man får brug for at adskille filtermaterialer fra hinanden, kan man let gøres med tværgående, grove filtersvampe som skillerum. Disse svampe er iøvrigt fortrinelig som filtermateriale i sig selv og er det eneste, jeg selv anvender.

Hvis du overvejer at få saltvandsakvarie på et senere tidspunkt, kan det give mening at lave en såkaldt boblefælde i begge ender af sumpen. Luftbobler er mere sejlivede i saltvand og kan sagten overleve en tur igennem en sump, hvorefter de ender i returpumpen. En sådan boblefælde kan man sagtens eftermontere.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Bubka (Inaktiv) - 13/12-2017 23:28 13/12-2017 23:28
Hej

Tak for de gode råd, jeg vil så prøve med e't stort kammer fyldt med biobolde med en grov filtersvamp i hver ende. Derudover tænker jeg på, at lave en rist i bunden med en varmeslange fra gulvvarmeanlægget, er der nogen der har erfaring med det ?
Med hensyn til hullerne må jeg så igang med boremaskinen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger MortenDAD - 14/12-2017 08:47 14/12-2017 08:47
Skal lige sikre mig at jeg har forstået det rigtigt - du vil koble din sump på gulvvarmen? :o
Det er sikkert en rigtig god ide; hvis man er sikker på at alt står det sted det skal blive stående og kan lave en god styring så fiskene ikke bliver kogt når man selv får det fodkoldt. *rødmer*
Jeg har ingen erfaringer med at bruge gulvvarme til at opvarme akvarier - og får det med garanti heller ikke! jeg foretrækker fleksibilitet og at gøre tingene enkle for mig selv - Det er lidt simplere at dumpe et par varmelegemer i returkammeret. B)
Held og lykke med projektet *santa*

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Bubka (Inaktiv) - 14/12-2017 23:04 14/12-2017 23:04
Hej tak for det *santa* Jeg har været så heldig i forbindelse med en renovering af huset, at kunne indrage et værelse der støder op til stue/køkken, der har jeg indbygget et Akvarie med kik fra stue / køkken men i selve værelset monteres styring af gulvvarme til hele huset. Da jeg købte styringen til anlægget fik jeg en med en kreds mere end jeg skal bruge det var der jeg fik ideen, det er nok en god ide at kontakte en VVS mand. Sumpen på de 375 L skal stå under det store akv. Og skal derfor ikke flyttes

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger nyberg - 15/12-2017 06:49 15/12-2017 06:49
Interessant projekt med gulvvarme. Da vi for godt to år siden fik vores nye hus, mener jeg, at vi blev fortalt at styringen af gulvvarmen sørger for, at der aldrig sendes mere en 28 grader varmt vand rundt i systemet af hensyn til trægulve. Jeg ved ikke om jeres har samme feature. I så fald er det i hvert fald en sikkerhed for ikke at overophede akvariet. Jeg kan dog blive i tvivl om, hvor effektivt det vil være til rigtigt at opretholde temperaturen. Vand har trods alt en noget højere varmekapacitet end luft, hvilket betyder at der skal postes en del mere energi i at opvarme 1 l. vand end 1 l. luft.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger passatb5 - 15/12-2017 09:55 15/12-2017 09:55
Indlægget er rettet 15/12-2017 09:56 15/12-2017 09:56 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Et stort rum i sumpen vil ikke være smart!
I tilfælde af at overløbet lige pludselig ikke kan følge med vil man tømme hele sumpen op i akvariet! Og vandet i sumpen vil jo løbe den letteste vej hvilket vil betyde at man ikke vil udnytte volumen rigtigt!

Jeg ville råde dig til at lave ulige antal rum ..... 3 eller 5 rum hvor vandet løber over væggen til det sidste rum hvor pumpen befinder sig, således at pumpen kun vil tømme det sidste rum op i akvariet i tilfælde af tilstoppet overløb!

Husk også at væggene i sumpen ikke skal være for høje! Der skal være plads til overflade vand ved pumpesvigt!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger MortenDAD - 15/12-2017 11:04 15/12-2017 11:04
Bubka skrev :
Hej

Tak for de gode råd, jeg vil så prøve med e't stort kammer fyldt med biobolde med en grov filtersvamp i hver ende. Derudover tænker jeg på, at lave en rist i bunden med en varmeslange fra gulvvarmeanlægget, er der nogen der har erfaring med det ?
Med hensyn til hullerne må jeg så igang med boremaskinen

Hvis du laver et stort rum med biobolde vil jeg kraftigt anbefale at sætte rigtig meget luft under det, så boldene kommer i konstant bevægelse for eksempel med 2 luftgardiner - så vil du opnå en effekt meget lig "moving bed" -
Jeg kørte med moving bed filtre for et par år siden - det er et genialt filter til biologisk rensning; men skal kombineres med et mekanisk filter - og det får du jo netop ved at have en filtersvamp før boldene.
Jeg gik netop væk fra dem som primærfilter pga den manglende mekaniske filtrering; bruger dog stadig moving bed i kombination med hmf på kraftigt belastede ancistrus tanke.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger nyberg - 15/12-2017 11:51 15/12-2017 11:51
#10 Du har faktisk en god pointe. Det havde jeg glemt at tænke over til trods for, at selv er nogenlunde sådan jeg selv designede min sumpe for over 10 år siden. I mit eget har jeg dog kun en et enkelt skillerum/trappe, der giver ca. 20 cm plads til en returpumpe. Dvs. vandstanden i sumpen hovedkammer er konstant og en smule lavere i det sidste rum, hvor pumpen står. Hvis jeg blokere mit nedløb, kan jeg lige akkurat fornemme, at vandstanden forhøjes i akvariet på det tidspunkt, at pumpen begyndet at tage luft ind. Og hellere en pumpe, der brænder af end alternativet; vandskade i huset.

#11 Er den type filter, du henviser til, ikke mest for ekstremt belastede akvarier eller anlæg? I en normal sump vil jeg mene, at der er så meget overkapacitet, at nitrit og ammonium vil forblive umåleligt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger MortenDAD - 15/12-2017 12:16 15/12-2017 12:16
Moving bed kan virkelig rense vand og er derfor ofte brugt i kraftigt belastede tanke; men i mine filtre vil jeg også meget hellere have betydelig overkapacitet end det modsatte.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger KimJ - 15/12-2017 15:21 15/12-2017 15:21
Det er derfor man har et sikkerhedsoverløb. Der vil aldrig kunne komme mere vand op i akvariet end til det niveau sikkerhedsoverløbet tillader, og når det er aktivt larmer akvariet så meget at man ikke kan undgå at bemærke at der er noget galt. Chancen for at sikkerhedsoverløbet, som typisk et 2-3 gange større end det normale overløb og helt uden forhindringer, også skulle stoppe til inden man bemærker det, er vist ret minimalt.

Man kan under alle omstændigheder ikke fylde sumpen helt, da der skal være plads til den vandstandsstigning der vil komme i den, hvis strømmen går eller returpumpen sætter ud.

Omkring det med filtreringens effektivitet; Der er så stor overkapacitet i de fleste filtre (alt over 1-2% af akvariets volumen er faktisk overkapacitet hvis filtermaterialet er nogenlunde egnet til opgaven) at de finere finesser ikke tjener til andet end at begejstre akvaristen. Fiskene kan jo ikke rigtig mærke andet end at vandet er så rent som det nu engang kan blive, og som man altså kan opnå med meget lidt plads. Et større filter har til gengæld bedre muligheder for at kunne stå i lang tid mellem rensningerne.

Jeg har selv ca. 8% (filterkammeret havde den størrelse fra start og kunne alligevel ikke gøres mindre) uden de store dikkedarer (blå filtervamp- plader stablet oven på hinanden) og har altid haft optimale værdier og har efter 1 år ikke vist tegn på at det trænger til rensning.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger scn - 15/12-2017 18:33 15/12-2017 18:33
Ang varmeslange, så skal du nok lige overveje hvordan det i praksis skal udføres. Jeg ved ikke om du eks. overhovedet må have blotlagte fleksible slanger. Du snakker om en "rist" hvor varmeslangen skal ligge, inden i sumpen, eller uden for sumpen? Hvis det er uden for, så skal der noget knald på før du få flyttet varmen via luften til sumpen.

Du skal som minimum sikre dig at det køre 100% uafhængigt af resten af systemet. Der kan fint være perioder hvor du har gang i varmen i huset, men ikke gang i varmen til akvariet.

Hvis der skal prof. folk ind over, så prøve at se om ikke projektet lider rentedøden. Der er ikke megen fidus i at lave et system som tjener sig hjem på 20 år. Du risikere jo også at sådanne faste specielle varmeinstallationer direkte sænker prisen ved salg. Markedet for folk der gerne vil have et hus med fast installeret gulvvarme til akvariet er nok ret så begrænset. Det koster at fjerne, så mange vil nok kræve nedslag hvis/når huset skal sælges.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Bubka (Inaktiv) - 16/12-2017 02:26 16/12-2017 02:26
Mit gulvvarme anlæg kan sikres til at komme ind med mellem 25 - 35 gr. på fremløbet jeg vil så montere en retur termostat med en fjernføler i sumpen der har en tolerance på 0,5 gr. Dvs hvis den indstilles til f.eks 28 gr. Tager den ikke vand ind før temp. er under de 28 gr. Det giver en dobbelt sikring.
PS. Varmeslangen er inden i sumpen, og har en kreds fra shunten for sig selv.
Mht. antal kamre i sumpen... Vil det så give mening med et til indløb et tl grov svamp et til biobiolde et til svamp og sidst et til returpumpen ???

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger nyberg - 17/12-2017 11:03 17/12-2017 11:03
#16. Du kan blot bruge de grove filtersvampe som opdeling. Og sådremt du ikke laver et sikkerhedoverløb, kan du lave et kammer til returpumpen.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Bubka (Inaktiv) - 18/12-2017 22:01 18/12-2017 22:01
Jeg vil gøre som du anbefaler, altså de grove filtersvampe, næste udfordring bliver så at bore de 3 huller som # 10 beskriver
Er det ok med 35 mm bor og hvor stor afstand mellem hullerne ? Er 100 % novice på det felt *rødmer*

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger nyberg - 19/12-2017 21:12 19/12-2017 21:12
Jeg kender ikke den eksakte formel på tykkelsen af overløbsrør, men de skal være væsentlig tykkere end tilbageløbet, da flowet igennem det/dem ikke er drevet af samme tryk som returpumpen yder. Som lidt inspiration kan jeg nævne, at mit hovedløb er på 32 mm, mit sikkerhedsløb er på 40 mm og tilbageløbet et på 20 mm. Der er hhv. 8 og 9 cm. mellem centrum af hver boring. Dimensionerne på hullerne kan jeg hverken huske eller måle, men de skal passe med, at der kan føres en tankgennemføring til de respektive rørtykkelser igennem. Så det vil måske være en god idé at anskaffe disse gennemføringer som det første, så der er noget at måle efter.

Mit overløb er iøvrigt 15x30 cm. Den har monteret en overløbskam, det kan fjernes og rengøres. Mit akvarie er på 840 liter. Returpumpen yder 2700 l/t i tomgang. Den skal løfte vandet knap 130 cm., så effektivt er flowet omkring 1000 l/t.

I princippet kan man godt undvære en overløbskasse. Det kræver, at man er 112% sikker på, at alle rør er tætte. Det gør det noget nær umuligt at lave noget om uden at tømme hele akvariet og så bliver det vanskeligt at justere slubrelyde væk. Så det er ikke noget, jeg anbefaler.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger passatb5 - 20/12-2017 10:04 20/12-2017 10:04
Her et billede af min sump samt en lille video :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger Bubka (Inaktiv) - 20/12-2017 23:56 20/12-2017 23:56
Tak for inspirationen # 19, har dog et enkelt spørgsmål: kan man nøjes med at tætne med silicone ved tankgennemføringerne eller skal der spændes flancer på begge sider af glasbunden ?
# 20 det ser meget interessent ud, tak for det jeg har netop købt en brugt sump, og efter hvad jeg kan se er de biobolde der fulgte med de samme som dem du viser på din video, også med et stort rum til dem, hvad bruger du til cirkulation i en sådan moving bed ?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger nyberg - 21/12-2017 08:33 21/12-2017 08:33
Du vil sikkert godt kunne lave det tæt med silikone. Jeg vil dog være bange for, hvor holdbart det vil blive. Dels er jeg ikke sikker på, at silikone hæfter lige så godt på PVC som på glas, dels kan der let komme puf og vrid på gennemføringerne, når man roder rundt med et eller andet i akvariet eller sumpen. Silikonen skal blot være sluppet et lille sted for at skabe en utæthed.

Vand på gulvet i stuen er ikke sport sjovt, så jeg vil til enhver tid gå efter en løsning med disse her:
Eksternt link http://koiimport.dk/category/tankgennemfoering-147/
her kan du iøvrigt se, hvad huldiameteren skal være, hvis klikker ind de enkelte produkter. F.eks. skal hullet være 55 mm for en gennemføring til et 40 mm. rør.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger Bubka (Inaktiv) - 24/12-2017 00:47 24/12-2017 00:47
Tusind tak for de gode råd og den fine inspiration, jeg når desværre nok ikke så meget mere i denne travle juletid *santa* men denne tråd har været til stor hjælp for en nybegynder som mig.
Jeg håber at kan færdiggøre mit lille projekt i løbet af januar, og vil efterfølgende ligge nogle billeder op

Annoncører
Annoncører