Opstart af begynderakvarie - input til udstyr m.m.

Postet under : Akvariesiden.dk - Nybegynder
Visninger : 247

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Hundrup - 18/12-2017 18:32 18/12-2017 18:32
Hej alle

Min datter (12 år) og jeg vil starte et 45 l akvarie op.

Planen er
- 12 guppyer (3 hanner og 9 hunner)
- 4 RCS (1 han og 3 hunner)
- nogle majssnegle (antal?)
- En trærod
- lidt Javamos
- en Javabregne
- en Vandbregne
- en Hornblad

Temperatur ca. 23-24 grader.

Så kommer spørgsmålene
- hvilke guppyer?
- hvor mange majssnegle
- mangler lysarmatur - hvilket gerne LED med døgnrytme?
- hvilket filter er bedst til et sådant akvarie?
- hvilket varmelegeme er bedst til et sådant akvarie?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger kristoffer1234 - 18/12-2017 20:10 18/12-2017 20:10
Hej Hundrup

Det lyder da som et super hyggeligt projekt for jer. Uden at være ekspert på nogen måde tænker jeg, at du måske skal tilføje nogle hurtigtvoksende planter til at starte med. Måske hygrophila polysperma, vandpest eller lignende. Bare indtil dine lidt mere langsomtvoksende planter er oppe at køre. Det tror jeg vil spare dig for en del tråde om alger :-) Når ja og så nok også en form for gødning. Jeg bruger selv gødningskugler og flydende gødning (den flydende skal man vente 4-6 uger med ifølge tropicas opstartsguide)

Hvis du vil have RCS skal du måske overveje bundlaget. Jeg har selv fået valgt nogle lidt for store grusstykker, og det kan mine amanorejer ikke rigtig flytte rundt på i hvet fald.

Jeg startede selv ud med 2 zebrasnegle og har tilføjet 4 tornsnegle (ikke at forveksle med tårnsnegle). Zebrasneglene er ret fine, synes jeg, så dem kan du overveje at tjekke ud.

Det er jo egentlig ikke rigtig et svar på dine spørgsmål, men det er de tanker, jeg selv manglede at gøre mig, da jeg startede mit akvarie op i august :(

Held og lykke med akvariet

vh
Kristoffer

Link:
Eksternt link http://tropica.com/da/planter/plantedetaljer/Hygrophilapolysperma (050)/4483

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Sølz - 18/12-2017 23:47 18/12-2017 23:47
Det lyder som et hyggeligt fælles projekt med din datter. Men men men....jeg vil anbefale dig at læse artiklerne her på denne side (ligger under beskrivelser) om opstart af nyt akvarium - du vil blive langt klogere end du er i dag. Klogskaben skal bruges til, at jeres fælles projekt ikke skal mislykkes. ;)

I et 45-liters akvarium er den foreslåede befolkning med de 12 guppyer ikke god - de får et utal børn og så er akvariet biologiske balance voldsomt truet = fiskedød o.s.v.

Begynd med få 3-4 huppyhanner - tilføj efter 14 et par stykker mere og overvej, om I ikke blot skal have smukke hanner således, at I undgår overbefolkning.

Et nyt akvarium bør have mange hurtigtvoksende planter - akvarieforretningen kan vejlede dig. De hjælper med til at opnå en bedre vandkvalitet for fiskene især i begyndelsen; I kan senere udskifte dem med nogle mere blivende og (muligvis) smukkere senere hen.

3-4 majssnegle vil da være fint til at hjælpe med til at æde alger. LED-lys er flot - og fremhæver guppyhannernes ofte smukke farver - de bruger samtidig ganske lidt strøm. Varmelegemet skal blot være et lille et, der kan tåle at være neddykket i vandet.
MEN: læs og lær.

Og så velkommen til en hyggelig hobby til dig og datteren.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Alpina - 18/12-2017 23:49 18/12-2017 23:49
Jeg har samlet en stribe nybegynder-links på
Eksternt link http://arentoft.eu/wordpress/nybegynder/

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger preben - 19/12-2017 08:37 19/12-2017 08:37
*santa*
Ang guppyer vil jeg foreslå du vælger vildguppyer eller enders, de er ikke så store og til tider voldsomme i udseende
Ellers godt projekt. Har selv startet barnebarns akvarie op, dog kun med kirsebærrejer

Annoncører
Annoncører