Akvastabil fusion 250

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 758

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger madsjeppe01 - 31/12-2017 13:02 31/12-2017 13:02
Hej. Og godt nytår.

Er der nogen der har erfaringer med dette akvarie? Er det god kvalitet eller? Og hvis i har det, kan i så vise nogle billeder af jeres akvarie?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger KimJ - 01/01-2018 19:14 01/01-2018 19:14
Jeg går ud fra at det er et forsøg på at være morsom, men det er i hvert fald faktuelt forkert.

Det er mit indtryk at Akvastabil akvarier bliver lavet af kinesere nu om dage. Hvad man mener om det, er op til den enkelte. Når det er sagt, er det vist efterhånden en kendt sag at der er lidt problemer med kvaliteten på flere flere af Akvastabils produkter.

Jeg er helt enig.

Hvad hjælper det, når de alle sammen er lavet for at skulle se godt ud i stuen, på bekostning af deres brugbarhed til at skabe et ordentligt akvarieinteriør?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Principia - 01/01-2018 20:52 01/01-2018 20:52
Indlægget er rettet 02/01-2018 19:52 02/01-2018 19:52 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#1. Du spørg meget i øst og vest og alle mulige retninger. Det er sikkert de samme svar som vil komme i denne debat, som også var i tidligere ang. mærker osv. Som der kom frem i din debat om specielbyggede. Der er faktisk ikke så mange producenter tilbage, så det skulle jo være forholdsvis enkelt at finde et akvarium, i et kompromis som passer dig. Ellers er det frem med limpistolen.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger KimJ - 02/01-2018 00:48 02/01-2018 00:48
Uanset hvor meget kreativitet man lægger for dagen, vil man altid komme længst med et godt udgangspunkt, M.h.t. markedsandel, kunne man jo sige det samme om Akvastabil...

Sagen er nok den, at det store flertal går efter det indlysende letteste, nemlig et færdigt produkt hvor man ikke behøver at tænke så meget over tingene, og hvis det så også ser smart ud i stuen (læs; det rager ikke så langt ud fra væggen, og er derfor lettere at placere så det ikke står i vejen) er det jo også lettere at "sælge" til en mindre interesseret bofælle.

Uanset hvad, er det TS`s vurdering at målene er dårlige, og at henvise til at der er flere mål, som bare er op/nedskalering af samme form, giver ingen mening.

Desværre er der ikke mange akvariefabrikanter tilbage, og især ikke dem som brillerer med de færdige løsninger, der laver akvarier til akvarister i stedet for deres bofæller...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Administrator Sponsor ken kætbak - 02/01-2018 04:21 02/01-2018 04:21
Jeg har slettet lidt i tråden.
Hold lige en ordentlig tone..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Principia - 02/01-2018 19:50 02/01-2018 19:50
#8 Der er mange som vælger færdigpakker af forskellige oversager. Det er den nemmeste og billigste løsning. Det medgiver jeg dig. Men jeg er meget uenig i, at tingene ikke kan lade sig gøre på standart mål. Man må arbejde ud fra de forudsætninger man har. Det er meget forskellige teknikker som skal til, afhængi af om man dekorerer dybt, eller højt smalt. Samt er det altid en udfordring at få 3D effekt i et hvilket som helst akvarium, hvis man ikke har tankerne med. Men man kan jo også lave det klassiske 2D indretning, hvor dybtevirkningen kommer i 2. række. Man må tænke på pladsen er den samme mange gange når alt kommer til alt. Jeg har en af de nemme og klassiske dekorationsakvarier i størrelse 100x50x50 som menes at skulle være det ideelle, og også bliver brugt i bøger og fremhævet, på samme vis som 160x60x60. Men mine 250L ligget meget tæt på Juwels 240L som så er 120x41x55. Men jeg har set flere af disse som også er meget pæne, sååå. Jeg tror at det kommer meget an på den enkelte akvarist. De fleste af os er vanedyr, og finder hvad der falder bedst for os, og gentager tingene på samme måde i forskellige afskygninger. Det kunne måske være en anden form for udfordring at finde ud af, hvad du i virkeligheden kan stille op med et lang smalt akvarium, i stedet for det dybe.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger KimJ - 02/01-2018 20:07 02/01-2018 20:07
De fleste af mine akvarier har da været lange og smalle, og jeg har da også været den glade ejer af et 530L standart akvarium?

Selvfølgelig må man arbejde med det som man har mulighed for at have og hvis man allerede har et akvarium, skal der vel også gode argumenter til, før man skifter det bare fordi målene ikke helt passer til idealerne, men nu har TS jo gjort det klart at den type akvarium ikke er det han leder efter, og jeg er tilfældigvis enig i, at der mangler alternativer i Juwel sortimentet (jeg fraregner de tumpede akvarier med buede forruder o.l. som igen ikke tager hensyn til at man kunne være mere interesseret i det der er i akvariet end det der er uden på). Det vil da være dumt ikke at vælge de mål man selv synes er bedst, hvis man har muligheden

Man måske se sådan på det, at alt det man kan lave i et højt og smalt akvarium, kan man også lave i et der er dybere, hvor imod det modsatte ikke er tilfældet? Længden har jeg et meget afslappet forhold til, da det er meget let af finde løsninger for alt på den led.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Principia - 02/01-2018 20:29 02/01-2018 20:29
Juwel har taget højde for det. 240 og 350 er samme længde. Forskellen ligger lidt i højde og dybte. Men hvis det skal være et alternativ i nærheden, så er det Aquabase, som laver alle mulige og umulige mål. De laver også lampekasser, som passer. Ellers skal man til Tyskland.
Ts, spørg til kvaliteten, og der mener jeg Aquabase, er bedst til prisen. Og så ellers de tyske. Men jeg er stor fan af de gamle akvarier med ramme, som jeg syntes er pænest.
Ang. længde er jeg ikke helt afslappet. Et stueakvarium, skal kunne betragtes fra et sted. Man skal ikke går frem og tilbage for at kunne nyde det. Så 2m er absolut maks. for hvad jeg syntes er passende, og helst kortere.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger KimJ - 02/01-2018 20:40 02/01-2018 20:40
Enig i at Aquabase er et meget nærliggende valg. Decocean leverer også rigtig flotte akvarier, dog uden ramme. Til gengæld er det næppe muligt at finde på noget som vil overraske producenten, og hvis der er tale om et større akvarium, er det muligt at få akvariet helt eller delvis lavet i Optiwhite glas (det kan man også med et lille akvarium, men det er nok de færreste som kan se forskellen på dem).

Det er klart at et akvarium kan blive FOR langt, men rent indretningsmæssigt mener jeg at længden er langt mindre vigtig end forholdet mellem dybde og højde.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Administrator Sponsor ken kætbak - 02/01-2018 21:36 02/01-2018 21:36
Hvad med de der ferplast? Der iøvrigt er lavet af glas til trods for navnet..

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger KimJ - 02/01-2018 22:00 02/01-2018 22:00
Jeg har kun set et en enkelt gang IRL, og jeg var faktisk ret imponeret, ikke mindst over lampen. Har du et link til en forhandler?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Administrator Sponsor ken kætbak - 02/01-2018 22:30 02/01-2018 22:30
#16 jeg har bladret i kataloget i Malawi amager.
De har ihvertfald noget kontakt til grossisten, men om de har et stående i udstillingen er jeg ikke sikker på.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger madsjeppe01 - 03/01-2018 19:40 03/01-2018 19:40
Problemet ligger i af akvariet maks kan være 110 cm langt, så derfor skal det ikke være et Juwel. Plus, at deres bredde på er alt for smal til min smag.
Aquabase og tyske modeller er undersøgt, og det vil koste det samme som hvis jeg køber et nyt herhjemme, også kommer underskabet udover.

Jeg vil gerne høre mere om Ferplast akvarierne, da jeg selv for mange år siden havde et. Det var et meget godt akvarie. Dog har jeg ikke ser Ferplast nogen steder i langtid, hverken i butikker eller kataloger.. Tror ikke engang af Ferplast er i nogle af de kataloger hvor jeg arbejder.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger KimJ - 04/01-2018 08:22 04/01-2018 08:22
De har en, noget rodet, hjemmeside: Eksternt link https://www.ferplast.com/eu/

Det akvarium jeg så, må have været fra den serie de kalder STAR. Lamen ligner ved første øjekast meget en Effectline lampe, men havde nogle ret smarte løsninger på de problemer der er med disse.

Desværre ser det ud til at også Ferplast er gået over til kun at have akvarier der er højere end deres bredde.

Hvorvidt der er en nogenlunde nem metode til at få et til DK, og hvordan man er stillet hvis der bliver problemer med det, skal jeg ikke kloge mig på...

Priserne er tilsyneladende i det man godt kan kalde den høje ende.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger Principia - 04/01-2018 19:13 04/01-2018 19:13
Før i tiden, gik man meget op i forholdet mellem, højde og dybte. Men det var også før at vandbevægelse og filterteknikken blev udviklet så det ikke er et reelt problem mere. i gamle dage gik man op i at der skulle være et vidst overfladeareal pr liter, for at få iltet akvariet optimalt.
Jeg tror at producenterne bygger som de gør, fordi det er der efterspørgslen ligger. Der er en klar tendens til akvarierne, dels bliver mere designede, samt mindre pladskrævende. Et Juwel, 240L ligner et stort akvarium, stillet op, men uden at det tager meget gulvplads. At det så hapser en del vægplads, øger bar illusionen om at det er stort.

#18. Aquabase har på hyldevare et på 100x50x60 LxHxD. Men uanset hvordan du vender og drejer det, koster det kassen, hvis du skal have syet et bord som stikker ud over normerne. Du kan vælge at lave et DIY projekt, hvor du bygger selv. Du sparer ikke noget særligt i forhold til, et standart setup, men du kan få det som du vil have det. I øvrigt er langt de fleste møbler på markedet skrammel. Men uanset hvad koster alt hvad der stikker ud fra normen.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger KimJ - 05/01-2018 09:44 05/01-2018 09:44
Ingen tvivl om at producenterne retter sig efter det som efterspørges, andet ville jo være det rene selvmord når de skal leve af at sælge deres produkter. Man kan så undre sig over hvorfor efterspørgselen har bevæget sig mere og mere væk fra akvarier der er lette at have med at gøre, bare fordi de ikke kræver så meget fantasi når de skal stilles op i stuen?

De "gamle" grunde er jo ikke blevet annulleret, bare fordi man kan løse problemet med teknik, og der er stadig problemer med at få en ordentlig belysning ned i de høje akvarier.

Det er heller ikke rigtig i fiskenes interesse (nogle få arter undtaget) at få reduceret bundarealet til fordel for ekstra højde. De svømmer nu engang mere vandret end op og ned, og for de territoriekrævende arter, er højde slet ikke en faktor. Der kan med andre ord ikke være så mange velfungerende fisk i et akvarium med lille bundplads, som et med større, uanset at der sagtens kan være mere vand i det første.

Hvis man "bare" skal have et Porsa bord (eller Termotex hvis man handler ind i et byggemarked), koster bordet ofte bare materiale forbruget + den almindelige avance, da rørene først skæres når bordet skal leveres. Hvis der er tale om skabe/kabinetter, bliver det hurtigt en kostbar affære, og ja, man kan let lave noget bedre selv.

Uanset hvad, er der jo heldigvis stadig nogle få producenter som, også til fornuftige priser, kan levere akvarier der falder lidt uden for standarten. Det kræver mest af alt, at man planlægger sit akvariekøb lidt på forhånd, da der selvfølgelig vil være noget leveringstid.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Administrator Sponsor ken kætbak - 05/01-2018 12:40 05/01-2018 12:40
Jeg tror personligt at det mere er et spørgsmål om mode end noget andet.
Men jeg kan kun give ret i at det er en skam!
Det er sjovt at se de gamle akvarier i alverdens underlige dimensioner der blev lavet i gamle dage.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger Principia - 05/01-2018 15:19 05/01-2018 15:19
jeg tror faktisk der er flere grunde til, at udviklingen går i den retning, som den nu en gang nu gør. Det ene er uden tvivl mode. Det er nu heller ikke alt nyt, jeg syntes der er lige hældigt sluppet ud. Men jeg tror faktisk, og især når vi tænker på større producenter, at der, bliver tænkt mere over det, end vi måske tror. De designere, som sidder med opgaverne, med at lave et produkt som er anvendeligt for de fleste, skal jo ikke tage hensyn til hvad Kim, Peter eller Ken vil have. De skal lave et produkt som går bredt ud. Det koster jo alligevel en del at udvikle et nyt design til serieproduktion.
Vi kan så trøste os med, at paletten af flotte akvarier er blevet større om man vil det eller ej. I dag er der højglans, kunstigt træ, og alu at vælge i mellem.
Før i tiden var det dyrere at investere i et akvarium, som typisk vat svejst rustfri stål, som så senere er blevet overtaget af alu. Fællestræ for de perioder, er at akvarierne også dengang var standartmål. Den mest kedelige tid var 90erne og 00erne, hvor der var flere producenter, men en masse ens produkter, forstået at alle lavede glaskasser på samme mål, alle med alurammer som var ens. Om man så valgte et Akvastabil, Aquabase, Aqualine, eller danglas, eller hvad der nu var, var mere et religions spørgsmål, end der var praktik. Man skulle mod syd for at finde helglas uden rammer, som så var i tykkere glas og noget dyrere.
De flotteste som jeg syntes er lavet, er Akvastabils Effectline serie Men der er en smagssag. Det var stadig med rammer, men de bløde former, i stedet for de traditionelle, gjorde dem alligevel andeledes og flotte. Samt lavede de et fleksibelt lampesystem, om man så kunne lide deres armaturer eller ej, så er de stadig pænt designede, og noget af det mest anvendelige, som har været på markedet længe, til trods for deres fejl og mangler.
Men igen det er designeren, og man kan umuligt tage højde for alt. Min pointe er lidt. For folk med specielle ønsker, må man selv til tegnebrættet, så får man lige nøjagtigt hvad man vil have. Det er jo ikke just raketvidenskab, at lime 5 stykker glas sammen. Det er mere alt det andet kort som tager tid. Lys møbel osv. Det som kan undre mig mere, er at vores pumper stadig bruger relativt meget strøm, og indvendige pumper er blevet nedprioriteret til fordel for hmf, og udvendigt. Man kan så trøste sig med at der sker en del på lyssiden.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger HenningS - 05/01-2018 19:49 05/01-2018 19:49
Ligesom Principia er jeg meget begejstret for designet af Akvastabils Effectline serie. Jeg har haft en 250 liters tank i ni år, og både akvarium, møbel og lampe har ikke rigtigt taget spor af tiden. Og for os der bor i gamle lidt skæve huse, er det genialt med de tykke justerbare ben. Eneste problem jeg har med det, er at efter jeg satte et ekstra armatur i lampen, er der ikke megen plads til at ordne i akvariet, uden at fjerne lampen.

Men jeg synes nu det ser lidt klemt ud med Scalarer i et 50 cm højt akvarium. Min største Scalare fylder ca. halvdelen af højden, og 1 meter er vel heller ikke så megen svømmeplads for dem. og når et par går i leg, giver de ikke megen plads til de 4 andre. Jeg kan da godt ærgre mig over at jeg ikke investerede i et 360 liters Mark II, dengang de kunne fås. Jeg synes ikke at nogle af de akvarier, der er på markedet er nær så pæne, og åbningssystemerne virker ikke specielt stabile. Det der kommer nærmest er nok dem fra Aquabase. Desværre har de ikke tilhørende møbler, der pæne nok.

Og må det så være tilladt at rette en meget udbredt stavefejl. Ordet standart betyder ifølge NuDansk ordbog noget i retning af rytterfane :) , medens det, flere af jer mener, staves standard. Men da begge ord findes, fanger stavekontrollen ikke fejlen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger madsjeppe01 - 06/01-2018 08:51 06/01-2018 08:51
Valget faldt på et brugt akvastabil effectline, med armatur og kabinet. Har altid været vild med denne serie.

Er der nogle der ved om man stadig kan købe låger og skuffer til deres kabinetter? :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger Principia - 06/01-2018 09:14 06/01-2018 09:14
Du kan være heldig, at der er nogen forhandlere som ligger inde med et eller andet. Men der tror jeg også enten, du skal lave det selv, eller også finde det brugt. Problemet er nok, at effectline kabinetter ikke tåler vand, og folk smider det hele ud.

Annoncører
Annoncører