Køb af planter til Amazonbiotop

Postet under : Akvariesiden.dk - Planter
Visninger : 295

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger kama - 01/01-2018 23:00 01/01-2018 23:00
Efter mange års pause vil jeg atter i gang med akvarier, og jeg har købt et brugt 250l Akvastabil med tilhørende mark II skab.
Det er planen at skabe en Amazonbiotop med Pterophyllum Scalare som den primære del af beboerne. De vil få selskab af en Dekeyseria brachyuran (Butterfly Pleco), en Ancistrus Dolichopterus (Starlight Bristlenose) samt en flok tetra på 2-5 cm, som ikke er endeligt bestemt endnu.

Amazonbiotop med brunt vand har jeg valgt fra, da jeg også gerne vil have en del planter og lidt farver i akvariet.

Problemet er så, at mine omhyggeligt udvalgte planter fra Amazon-området ikke nødvendigvis kan leveres. To lokale forhandlere har meldt pas på bestillingsvarer, da grossisten (her: Tropica) sender de varer, de har på lager fra Holland. Jeg har udvalgt en del planter på Avifauna.dk, som forbeholder sig ret til at sende en "tilsvarende" plante, hvis en plante er udsolgt.

Vallisneria nævnes af mange i forbindelse med scalarer, og er tilgængelig, men den er oprindeligt hjemhørende i Asien.

Hvad gør I andre, der bygger biotoper, for at fremskaffe de "rigtige" planter til akvariet? Alle råd og ideer modtages med tak.

- hilsen Karsten

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger KimJ - 02/01-2018 00:57 02/01-2018 00:57
Jeg kan ikke rigtigt genkende det billede af Tropica? Min mest brugte forhandler (Akvariebutikken) tager planter hjem på bestilling, med levering stort set hver uge fra netop Tropica, og det er meget nemt at få de planter med, man ønsker. Selvfølgelig er der ingen garanti for at alle planter til enhver tid kan leveres, men det er sjældent at det tager lang tid at skaffe dem, og man bliver ikke påtvunget en alternativ vare (en noget besynderlig ide hvis man spørger mig).

Der findes også Vallisneria i Sydamerika, og man skal nok være noget af en kender for at kunne se forskellen på den Amerikanske og de Asiatiske arter.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger SteenB - 03/01-2018 10:52 03/01-2018 10:52
Indlægget er rettet 03/01-2018 10:52 03/01-2018 10:52 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg må give Kim helt ret; jeg kan bestemt heller ikke genkende Tropica i det du beskriver.

Jeg har fået både min "normale akvarie-pusher" og knapt så lødige forhandlere (ingen navne nævnt, men den ene handler meget med stueplanter og begynder m. P, og den anden handler meget med tilbehør og foder til fugle, hunde, katte og gnavere og begynder også med P ;) )til at få også knapt så almindelige planter hjem fra Tropica sortiment.

Så tag en snak med din akvariehandler, og hvis han ikke kan garantere at han kan skaffe det du søger, så find en anden.

Held og lykke med baljen
Steen

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger kama - 05/01-2018 23:19 05/01-2018 23:19
Hej Kim og Steen

Tusind tak for jeres svar.

I har givet mig meget brugbare informationer, for det er åbenbart ikke alle forhandlere, der er interesserede i at sælge bestillingsvarer.

Med en bestillingsliste, lidt pres på forhandler og tålmodighed skulle der være mulighed for at komme tæt på målet.

Retfærdigvis vil jeg nævne, at avifauna.dk ikke påtvinger kunder en anden plante, hvis en plante er udsolgt. Ved udsolgte varer sender de en tilsvarende vare, men denne mulighed kan fravælges ved bestilling. Det fik jeg ikke ordentligt beskrevet i min første mail, og det beklager jeg meget. Ordningen er jo rigtig god, hvis ikke kunden er lidt ”sær” og kun vil have én bestemt plante fra et ganske bestemt område på jordkloden.

Jeg er nu kommet langt videre med mit biotopprojekt og siger endnu en gang tak for jeres hjælp.

God weekend
Hilsen Karsten

Annoncører
Annoncører