Hjørneakvarium af brusekabinedør

Postet under : Akvariesiden.dk - Gør det selv
Visninger : 432

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger ridder-finn (Inaktiv) - 03/01-2018 06:57 03/01-2018 06:57
hej alle.
håber virkelig i kan hjælpe mig her...
Jeg skal i skole i næste uge (går i lære som smed) og vil som mit H2 projekt, rigtig gerne bygge et hjørneakvarium, med tilhørende underskab og lyskasse.
i den forbindelse, kom jeg til at lege med tanken om at lave frontglasset buet, og benytte en dør fra denne type brusekabine:
men jeg kan se at glasset 'kun' er 5mm sikkerhedsglas...
jeg har fundet en tabel der siger at et (firkantet) akvarium i denne dimension skal være i 6mm glas, men da dette er et hjørne akvarium, er det jo kun halvt så stort, og tænker derfor om det vil være tilstrækkeligt med 5mm...
de 2 lige sider bliver ca 450mm....

har et 25 liters jeg vil stille under som sump, og dermed lave mit første saltvandsakvarium :D

håber der er en der kan hjælpe! :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger ridder-finn (Inaktiv) - 03/01-2018 06:58 03/01-2018 06:58
jeg vil selvfølgelig skære døren af i rette højde (ca 600mm)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger scn - 03/01-2018 08:55 03/01-2018 08:55
Måske det bare er mig, men der er da ikke så meget smedearbejde i at bygge selve akvariet? glas og silikone?
Hvad mener du med at hjørneakvariet bliver "halvt så stort" ? Det handler om vandtryk og spændvidde (typisk 3 sidet understøttet flade med varierende last)

Smedearbejde: Lampen, ja, og det samme med evt. bord.

Hvad er dine erfaringer med at skære i sikkerhedsglas?

Generelt er sikkerhedsglas ikke særlig velegnet, det splintre, så du står med et akvarie der bliver tømt på ½ sek i modsætning til et alm. akvarium hvor man kan have små skader eller flænger unde at glasset splintre og akvariet bliver tømt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger McWearq - 03/01-2018 09:04 03/01-2018 09:04
Man kan ikke skære i hærdet glas. Glas der skal hærdes skæres altid til, huller bores osv. inden varmebehandlingen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger ridder-finn (Inaktiv) - 03/01-2018 09:17 03/01-2018 09:17
scn skrev :
Måske det bare er mig, men der er da ikke så meget smedearbejde i at bygge selve akvariet? glas og silikone?
Hvad mener du med at hjørneakvariet bliver "halvt så stort" ? Det handler om vandtryk og spændvidde (typisk 3 sidet understøttet flade med varierende last)

Smedearbejde: Lampen, ja, og det samme med evt. bord.

Hvad er dine erfaringer med at skære i sikkerhedsglas?

Generelt er sikkerhedsglas ikke særlig velegnet, det splintre, så du står med et akvarie der bliver tømt på ½ sek i modsætning til et alm. akvarium hvor man kan have små skader eller flænger unde at glasset splintre og akvariet bliver tømt.

altså som jeg skriver, så vil jeg også lave underskab m valset låge, bord, hængsler, lyskasse, stel, ramme, og svejse plader sammen med rammen til hjørnerne, så jeg frygter tværtimod at det bliver FOR omfattende.....

jeg mener at det bliver halvt så stort ifht den tabel jeg har fundet, hvor man fx siger et akvarium på 620x450x620 skal have 6mm glas, kunne det jo være at man kunne trække en mm fra, eftersom mit bliver trekantet. 450x450x600, er det jo indltysende at det er mindre dimensioner, og derfor er vandtrykket jo også mindre.... kan godt se at det ikke PRÆCIST er halvt så stort, men så måsjke2/3 dele af størrelsen

jeg har ingen erfaring med at skære i sikkerhedsglas eller hærdet glas for den sags skyld, og vil få en glarmester til det, hvis det overhovedet er muligt... man kan også få glas med folie på.. er det bedre?? eller ville man kunne beklæde begge sider af glasset med folie?? (hvilket jo er en forholdsvis enkel proces)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger scn - 03/01-2018 19:53 03/01-2018 19:53
Tykkelsen indgår i 3. potens i inertimomentet, så forskellen fra 6 mm til 5 mm er at gå fra x*216 til x*125, det giver altså en hel del ekstra deformation.

Hvad skulle folie på glasset gøre? Jeg har ALDRIG set et akvrie med folie på glasset (undtagen som en form for dekoration)

find længden af det længste stykke glas i det trekantede akvarium og lav så beregningen for et firkantet akvarium med den længde. Hvis det er at gå fra 62 til 60 cm, så er der INTET belæg for at få ned i tykkelse.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Administrator Sponsor ken kætbak - 03/01-2018 21:53 03/01-2018 21:53
Got to love Them engineers :D

Som der er skrevet længere oppe, så er det umuligt at genbruge det glas.
Det er lavet på samme måde som bil vinduer.
Det bliver til Tusind små stykker hvis det lider overlast.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger ridder-finn (Inaktiv) - 04/01-2018 06:55 04/01-2018 06:55
scn skrev :
Tykkelsen indgår i 3. potens i inertimomentet, så forskellen fra 6 mm til 5 mm er at gå fra x*216 til x*125, det giver altså en hel del ekstra deformation.

Hvad skulle folie på glasset gøre? Jeg har ALDRIG set et akvrie med folie på glasset (undtagen som en form for dekoration)

find længden af det længste stykke glas i det trekantede akvarium og lav så beregningen for et firkantet akvarium med den længde. Hvis det er at gå fra 62 til 60 cm, så er der INTET belæg for at få ned i tykkelse.

tusinde tak! :) så blev jeg igen i dag lidt klogere :)
jeg tænkte at folie netop kunne modvirke at glasset 'eksploderer' eller splintrer i tusinde stykker... og 'bare' revner inde under folien, som man også ser i visse sikkerhedsdøre/ruder....
at man ikke har set akvarier med folie på før, er vel ikke ensbetydende med at det ikke ville fungere? :)
jeg prøver bare at se om jeg kan finde en billigere og mere genbrugsorienteret løsning, end at købe et nyt/brugt akvarium, skære frontglasset ud, og så stå med et akvarium der er splittet ad, og enten skal gives væk, eller smides ud....
jeg kan godt lide kreative løsninger, og det er roden til mit spørgsmål her :)
men jeg kan godt se hvor svarene fører mig henad :)
det ville bare være fedt hvis nogen lige havde en løsning i ærmet :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger ridder-finn (Inaktiv) - 04/01-2018 07:02 04/01-2018 07:02
Hvad med at bruge acryl/plexiglas??

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger brib - 04/01-2018 07:33 04/01-2018 07:33
Hærdet glas er helt sikkert noget værre lo*t at rode med . Jeg finder stadig glasstykker efter mit sidste projekt .

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger KimJ - 04/01-2018 08:27 04/01-2018 08:27
Jeg skal ikke kloge mig på det med glasset, men vil bare nævne at saltvand og metal sammen, giver nogle udfordringer på den lange bane, hvis det er meningen at akvariet/kabinettet skal bruges efter det har været vist frem. Det vil være noget lettere at begrænse brugen til ferskvand.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger ridder-finn (Inaktiv) - 04/01-2018 10:07 04/01-2018 10:07
brib skrev :
Hærdet glas er helt sikkert noget værre lo*t at rode med . Jeg finder stadig glasstykker efter mit sidste projekt .

Ej noget skidt :(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger ridder-finn (Inaktiv) - 04/01-2018 10:09 04/01-2018 10:09
KimJ skrev :
Jeg skal ikke kloge mig på det med glasset, men vil bare nævne at saltvand og metal sammen, giver nogle udfordringer på den lange bane, hvis det er meningen at akvariet/kabinettet skal bruges efter det har været vist frem. Det vil være noget lettere at begrænse brugen til ferskvand.

Ferskvand eller saltvand kan komme an på et.... Eneste forskel er at saltvandet tærer materialet MEGET hurtigere... Det er derfor jeg vil bruge 3mm syrefast, og efterfølgende coaster det med en seriøs skibsprimer

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger scn - 04/01-2018 13:53 04/01-2018 13:53
Indlægget er rettet 04/01-2018 13:53 04/01-2018 13:53 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Plexi/akryl er noget hø da du kan ikke bruge silikone da det ikke hæfter ordentligt. Det mister vedhæftningen efter ganske få dage i vand, så du kan rive delene fra hinanden uden problemer.

Pas på med materialer der ikke er beregnet til akvarier. Jeg skulle på et tidspunkt lege med noget lak der skulle i akvariet. Var forbi en skibsproviantering, og det eneste de ville kunne anbefale (med tanke på at der skulle være levende dyr i akvariet) ud over epoxy var en lak til træ oven vande, så jeg skulle forvente maks 1 døgns vandtæthed. Det var dog nok til mig.

Hvis du har en metalramme i så fugtigt miljø som der er i et akvarie, så skal du regne med at giften kommer til vandet på grund af kondens.

Hvis du ikke vil have rektangulært akvarium, så find et brugt/defekt som du kan hygge dig med at skifte glas i.

Annoncører
Annoncører