Overkill på lys eller? Nye Leder

Postet under : Akvariesiden.dk - Planter
Visninger : 393

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger RuneCPH - 09/01-2018 12:33 09/01-2018 12:33
Indlægget er rettet 09/01-2018 12:35 09/01-2018 12:35 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hejsa

For at forsøge at gøre det kort:

Har man +40 lumen/l skulle man iflg. Tropica have lys nok til selv de planter der falder i den mest krævende ende.
Lidt hurtigt matetik for en 64L giver (40 lumen/l) giver 2560 lumen.

Chichiros A-series nyder stor ros. Deres 40 cm anbefaling A401 er på 3850 lumes så vidt jeg kan se. Det er 60 lumen/liter.
Der var en fyr herinde med en flot tank som vist brugte A601 til hans 60-65L ADA (mener jeg). Det er ca. 90 lumen/l.
Nu findes der så A+ series som er endnu kraftigere...(6400 lumen for samme størrelse).

Med mindre folk stille deres akvarier på højkant må dette da være overkill og potentielt problematisk...eller?

Dennerle og Aqualighters produkter er kun en fraktion af ovenstående.

VH
Rune

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger madsjeppe01 - 09/01-2018 17:27 09/01-2018 17:27
Lige pt køre jeg med en A601 lampe på mit 54 liters akvarie, hvilket vil sige at jeg har 107 lumen/L. Planterne gror ihvertfald godt :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Marc s - 09/01-2018 17:50 09/01-2018 17:50
Hej Rune.

Jeg ved ikke om det måske er et af mine akvarier du har kigget på, men hvis det er så siger jeg da tak :D

Jeg tror der hvor mange går galt i byen er ved at smide for kraftigt lys over deres akvarier og ikke får afbalanceret de øvrige parametre som CO2, flow og gødning til at akvariet kan følge med de mange processer som lyset sætter i gang.

Lyset er afgørende for planternes fotosyntese og intensiteten vil være bestemmende for hastigheden - det svarer lidt til at træde på speederen i en bil. Derfor vil det også være sådan, at jo mere lys du bruger, jo hurtigere kan og vil tingene også gå galt, da alger ofte er lige så glade for lyset som planterne.

Der er absolut intet i vejen for at tilføre nærmest ubegrænsede mængder af lys ned i akvariet og det vil ofte give de flotteste resultater i vækst og farver på både planter og fisk, det sætter bare så meget desto mindre større krav til at Co2 og gødning altid er tilstede i rigelig mængde overalt i akvariet. For planterne besidder ikke energidepoter ligesom dyr og mennesker. Derfor vil de, når væksten fremskyndes og CO2 og gødning ikke er tilstrækkelig, begynde at flytte på deres "mobile nærringsstoffer" hvilket betyder at planten bogstaveligtalt tærrer på sig selv. når det sker, bliver der frigivet sukkerstoffer fra planten og især dette elsker alger at sætte sig på.

Det Chihiros lys jeg brugte på mit 60L var faktisk på 9600lumen, men som jeg også har sagt tidligere; så er lumen et visuelt spektrum der fortæller noget om hvor kraftigt vores øje opfatter lys og mindre om hvor meget af lyset planterne faktisk har gavn af. Faktisk er lumen især følsomt på de grønne farver som af vores øje opfattes som "kraftigere". Derfor kan man også få lys, som til trods for væsentlig færre lumen har "stærkere" effekt. Hvilket du bl.a. kan se i testen her: Eksternt link https://www.ukaps.org/forum/threads/ada-wasmas-zetlight-twinstar-...

Den del af lyset som planterne bruger kender vi som 'Photosensitive Active Radiation" eller PAR - og er alt lys inde for en bølgelænge af ca. 350-700nm som faktisk også er det vi kan se med det blotte øje. Nogle "farver" har højere PAR værdi ligesom der også er forskel på hvor hurtigt effekten går tabt når det skal bryde vand. Generelt er den røde farve "bedst" men det er også den som hurtigst taber effekt, hvor farven blå i højere grad er upåvirket af dybder. Men farverne skal ikke kun gro planterne, de skal også kunne repræsentere alle farver på det synlige spektrum mere eller mindre ligeligt for at fisk og planter virkelig skal kunne springe i øjnene. Næste gang du står nede ved køledisken i dit lokale supermarked så prøv f.eks. at bemærke at lyset over de røde bøffer faktisk er lyserødt for at den røde farve skal springe mere i øjnene og se lækkert ud, den samme bøf som ser helt jordbærrød ud nede i slagterdisken kan synes mere brunlig i det normale lys.

For at svare kort på dit spørgsmål så er der i og for sig ikke noget lys som er "overkill" men det giver større udfordringer for at sikre at alt det øvrige i akvariet spiller 100%. mange planter kan faktisk klare sig med en del mindre lys end man skulle tro hvis blot de får tilført rigeligt med CO2, men at få en jævn og stabil Co2 er faktisk det sværeste i hele regnestykket - jeg håber det besvarer dit spørgsmål (:

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger KimJ - 09/01-2018 23:42 09/01-2018 23:42
Indlægget er rettet 11/01-2018 00:32 11/01-2018 00:32 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Glimrende forklaring, men jeg er nu ikke enig i at fiskene (generelt set) tager sig bedre ud i stærkt lys end i mere afdæmpet. Hvis man ønsker at tilgodese andet end planterne, er det nok værd at se på om fiskene nu også har det bedst med at blive belyst med en intensitet der ligger så meget over det de er vant til i naturen.

Min erfaring er, at de fleste fisk ikke er specielt glade for kraftigt lys, og det gælder stort set alle de fisk vi almindeligvis forbinder med planteakvarier, så set fra den vinkel, er der gode argumenter for ikke at sætte mere lys på akvariet end højst nødvendigt (og måske overveje om et akvarium som skal indeholde de mest lyskrævende planter, måske slet ikke skal indeholde fisk?).

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger RuneCPH - 11/01-2018 23:04 11/01-2018 23:04
Indlægget er rettet 11/01-2018 23:04 11/01-2018 23:04 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Det var Marcs jeg havde i tankerne. Utrolig flot.
Tak også for den uddybende forklaring.

#4 Også en pointe der...

Kender i forresten til nogle tommelfingerregler (eller mere nøjagtige) om hvor meget lys aftager med dybden?

Det er jo noget der er påvirket af i høj grad af hvor på spektrummet man er, men hvis vi taler den blå'ish del. Er vi ude i en halvering pr 10 cm eller kun 5% eller lignende...bare for at få en fornemmelse.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Marc s - 12/01-2018 11:02 12/01-2018 11:02
Du kan prøve at læse om Afstandskvadratloven - det er nok nemmere at Google end at kaste sig ud i en forklaring her (:

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger RuneCPH - 14/01-2018 23:23 14/01-2018 23:23

Er der nogen der har erfaring med om eks. Chichiros A husker styrken de er sat til hvis man dæmper dem (på den medfølgende dæmper) og de er på en tænd/sluk timer? ...eller starter de på fuld styrke hver gang?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger madsjeppe01 - 15/01-2018 09:32 15/01-2018 09:32
De starter på den lysstyrke som man har indstillet dem til :-)

Annoncører
Annoncører