Hjælp!! Løs Mit Mysterier

Postet under : Akvariesiden.dk - Nybegynder
Visninger : 262

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger mathilde.quist - 14/01-2018 22:03 14/01-2018 22:03
Hej alle sammen... Jeg købte i november min FØRSTE FISK! Jeg lavede en masse research på forhånd for at være mest muligt klar?? jeg valgte at gå efter at få en kampfisk da det virkede som en god starter fisk, da det betød et mindre akvarie og hvis jeg en dag ville udvide kunne jeg beholde det lille til ham og derefter købe et større. Jeg valgte at købe et 19L akvarie med filte, luftpumpe og varme legeme og self en lampe?? jeg dekorerede det med nogle sten som jeg kørte og rensede på forhånd og en kokos nød der var købt i en butik. Jeg lod det køre i en uge og der viste sig ingen problemer så jeg valgte at gå ud og købe en fisk?? jeg købte den hos tufra i Kolding og da jeg kiggede rundt der virkede det som om at alle fisk virkede sunde og raske og folkene der virkede som om de havde meget omsorg for fiskene. Så jeg købte ham og tog ham med hjem, lod posen ligge i vandoverfladen i 15 min før jeg langsomt lød ham komme i vandet. De første 2 uger gik fint. Indtil han en dag kom til at side fast i filteret (min fejl) så et stykke af hans hale røg af.... hvor efter hans hale blødte lidt men ikke noget voldsomt. Jeg holdte øje med ham i en dags tid og lagde mærke til at hans hale var blevet mere frynset siden aftenen før, selvom jeg havde fjernet alt som var "farligt" eller han kunne sidde fast i. Og det blev kun værre hans hale blev mørk i kanterne og sammen lukket. Så jeg gik på Google og endte med at diagnotisere finneråd ?? hvilket jeg har hørt er meget normalt for kampfisk, så jeg bestilte en flaske esha2000 og lavede et fuldt vandskift hvor at jeg kunne behandle ham med salt kur indtil "medicinen" kom. Salt kuren virkede meget effektivt og "vækkede" ham lidt op efter som han bare lå på bunden. Jeg fortsatte med at skifte vand hverdag og rense akvarie fuldt ud i 6 dage. Da jeg så fik esha2000 begyndte jeg behandlingen. Da den var færdig kunne jeg se at det mærke på hans finner var væk og havde lysnet op igen. Noget ad hans hale var også begyndt at gro tilbage og der var mere liv i ham?? jeg havde også haft et mindre sige problem igennem næsten hele perioden som jeg lidt havde ignoreret imens jeg behandlede ham. Indtil nu. Jeg rensede slaveriet og begyndte at bruge algexit i det for at behandle sagen (som jeg havde læst mig til nok var kommet fra overføring i den første uge jeg havde fisken, som nok også havde lidt af årsagen til finnerådet) men min fisk blev skal igen og endt med at bruge næsten alt sin tid på at ligge på Jordan og "spille" død.... Jeg gav ham noget salt for 3 dage siden for at håbe det ville hjælpe men det gjorde ingen forskel... De sidste to dage har han ikke ville spise, hverken flager eller frossent mad.... og da jeg kom jeg fra arbejde i dag er han død... Det jeg gerne vil vide er hvad jeg har gjort galt så det ikke sker igen, jeg ved at kampfisk normalt lever mellem 2-3 år minimum så det var ikke iorden at han døde så tidligt... er der noget derude der kan løse mit mysterie??? ... ekstra fakta for omkring 1 uge side da jeg begyndte at behandle algen gik hans øjne fra at være blå til sort.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger MortenDAD - 18/01-2018 09:43 18/01-2018 09:43
Det var butleren i biblioteket med en lysestage B)

Nå ikke? Din kampfisk er stået af fordi du har "mishandlet" den, først ved at køre den gennem filtret, derefter ved at udsætte den for salt, medicin, kemikaler og salt igen i hurtig rækkefølge -
det hele kombineret med masser af frisk postevand (hvis "rense akvarie fuldt ud" også betyder rense filter er den helt gal).

Et lille ekvarie er meget svært at holde og 2 meget væsentlige forudsætninger for at det vil lykkes er tålmodighed og sparsom fodring.

Min generelle opfatning er at nye akvarister ikke bør have akvarier på under 100 ltr - det er simpelthen for svært!

Annoncører
Annoncører