Misfarvninger i akvarie

Postet under : Akvariesiden.dk - Nybegynder
Visninger : 454

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Nathalie (Inaktiv) - 15/01-2018 15:29 15/01-2018 15:29
Jeg står med det trælse problem at der er kommet nogle ikke særlige kønne belægninger i mit akvarie.
Vi har haft akvariet i maks et par mdr og alt gik helt fantastisk indtil jeg tog på ferie og manden skulle varetage akvariet.

Mit akvarie er et fluval edge og mine planter er kunstige. (De kunstige planter blev valgt efter akvariebutikkens medarbejders råd og følgende bekræftet som problemfrit af en medarbejder hos neonfisken)
I akvariet går 4 små killifisk som alle ser ud til at trives godt.

Problemet opstod efter min mand havde indstalleret en automatisk fodermaskine med nogle mærkelige orange kugler som foder. Efter anbefaling i akvariebutikken.
Jeg var af den overbevisning at det havde været bedst at lade fiskene gå uden mad i den uge men min mand synes det ville ære synd for dem.
Desuden lå en masse af dette mærkelige foder i bunden da jeg kom hjem. Maskinen havde tilsyneladende skudt alt alt for meget foder ud.

Nu kommer mit spørgsmål så: er det maden der har misfarvet akvariet eller er det en slags alger der er opstået evt som følge af overfodringen eller måske fordi mine lysrør skal skiftes? Hvad tænker I?
Og hvordan kan jeg fjerne det? Jeg er med på at jeg bare kan stikke lappen ned og skrubbe møget af, men bliver vandet ikke forurenet af en engangssvamp og min hånd?

Jeg kunne godt bruge en punkt til punkt vejledning *uhh*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Nathalie (Inaktiv) - 15/01-2018 15:32 15/01-2018 15:32

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Principia - 15/01-2018 17:24 15/01-2018 17:24
Det ligner noget algebelægning du har fået. stik en slange i, og få suget skidtet op. Derefter en ny ren grydesvamp, og gnub algerne af. Hvis fiskene trives er der ikke noget at være bange for.
Akvariet bliver ikke forurenet af dine fingre, hvis du vasker dem først. samt afgiver svampen heller ikke noget til vandet.

men når det er sagt, kan jeg ikke forstå hvorfor en gut i en butik, vejleder dig til at bruge plastikplanter. Rigtige planter er med til at vedligeholde akvariet, og omsætte affald.

Du skriver ikke noget om akvariet størrelse. Men jo mindre, jo mindre buffer, er der også. Så sug lortet op inden det danner noget uheldigt.

Håber det er svar nok.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger preben - 16/01-2018 09:06 16/01-2018 09:06
Ligner. Brunalger

Prøv at læse denne tråd

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Nathalie (Inaktiv) - 16/01-2018 23:13 16/01-2018 23:13
Tusind tak for svar begge to :) jeg har nu skrubbet og suget alt væk undtagen det på stenene. Men måske jeg også skulle fiske dem op og rense eller evt kassere og putte nye i.

#3 det undrede også os rigtig meget men I begge akvariebutikker fik vi af vide at det ingen betydning havde.
Med den smule biologi jeg lærte i gymnasiet er jeg dog godt klar over at det selvf måtte have betydning for ilten i vandet men slog det hen i tanken om at det job nok skulle varetages fint af pumpen.

Endnu engang tak for jeres svar (y)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Principia - 17/01-2018 18:03 17/01-2018 18:03
Det har nu ikke så meget med ilt at gøre. Mere omsætning af affaldsstoffer.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger MortenDAD - 18/01-2018 09:21 18/01-2018 09:21
Det virker til at være nogle spøjse anbefalinger du har fået af de handlende du har besøgt.

Det er vel logik for perlehøns at der er forskel på kunstige og naturlige planter?
Hvis du har fulgt lidt med i biologi har du hørt om fotosyntese -
planterne afgiver o2 og forbruger co2 når det er lyst/ forbruger o2 og afgiver co2 når det er mørkt.

For at planterne kan vokse skal de bruge næringsstoffer - disse tages fra enten vand eller bundlag.

Kunstige planter har ikke fotosyntese og vokser ikke - du kan opnå en smule biologisk effekt fra kunstige planter ved at lade dem blive overbevokset af alger.

I langt de fleste akvarier er det spild at opsætte foderautomater for 1 uge - det kan faktisk være godt for både fisk og akvarie at gennemgå en kort fasteperiode (i min optik er 1 uge en kort fasteperiode). Der bliver renset godt ud i de mange smådyr der over tid etablerer sig i akvariet, samtidig bliver fiskene aktive og disponerede for at føre slægten videre når fodring genoptages.

Hvis jeg var i dine sko ville jeg overveje om jeg fremover skal modtage vejledning fra de samme handlende. De har prakket dig varer på som du ikke har brug for og sendt dig i retning af en akvarieindretning som rammer ved siden af.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger scn - 18/01-2018 15:06 18/01-2018 15:06
Naturligvis er der forskel på plastik og planter, spørgsmålet er bare om det gør en væsentlig forskel.

Det er to af de bedste butikker (der er enkelte andre der også ligger i samme liga) i storkøbenhavn, så der er ikke mange andre steder at gå hen. Jeg er dog helt enig i at en foderautomat for en uges ferie er unødvendigt (med mindre der er noget særligt yngel)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger MortenDAD - 19/01-2018 10:05 19/01-2018 10:05
#8 ligegyldigt hvor store og velansete butikkerne er kan vi vel hurtigt blive enige om at der er rådgivet med omsætning for øje?

Til TS:
Pas dine vandskifte, hold igen med fodringen (det er meget begrænset hvor meget 4 små killier kan æde) behold dit lys (med mindre der er en produktionsfejl i det burde det holde minimum 1 år) anskaf eventuelt nogle hurtigt voksende planter til at trække næringsstoffer ud af vandet.
Overvej om du skal have nogle amanorejer - en af de bedste alge bekæmpere du kan få fat i, bemærk dog at amano gerne æder rest foder, så hvis du fodrer for kraftigt vil amanoerne ikke æde alger; men foderrester.

Annoncører
Annoncører