Cichlide unger både t-bar og Ellioti

Postet under : Akvariesiden.dk - Cichlider
Visninger : 457

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Luihov - 27/01-2018 10:57 27/01-2018 10:57
Hej alle.
Vores ellioti cichlider, har flere gange haft unger, som dog ikke har fået lov til at leve, selvom forældrene vogtede dem nidkært. Nøglehullerne var simpelthen så frække. Derfor startede vi et ekstra 98 l op for en sikkerhedsskyld. Så for 6. Uger siden, fik vores t-bar cichlider unger. Mor og far virkede ret stressede, så vi samlede dem op sammen med unger og puttede dem over i 98l efter ca. 1 1/2 uge begyndte far og mor og skændes og der forsvandt unger. Så vi tog mor og far tilbage i det gamle akvarie- mor og far er ikke blevet venner endnu og svømmer nærmest i hver sin ende. Mødes de, bider de ud efter hinanden og flygter.
Ungerne er jo nu en 6 uger, og ca. 1 cm de har taget mere på i volumen. Der er godt strøm i vandet og de svømmer lystigt rundt. De står i kontoret og følger os når vi går ind og sætter os ved computeren, så svømmer de hen i enden af akvariet og kigger. Hvor lang tid går der, før de er mere udvokset og man kan/ skal begynde at tænke på at sælge dem?
Nu har vores ellioti fået unger igen, men vi tør ikke sætte dem over i 98l til vores t-bar unger. Ellioti mor og far ville jo nok spise dem. Så der er altså blevet gjort kort process med nøglehullerne. Så de har større chance for overlevelse. Men hvor lang tid går der med ellioti før de er vokset mere til?
Hvor længe plejer jeres babyer at gå med forældrene i det heletaget.?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger dave (Inaktiv) - 27/01-2018 14:10 27/01-2018 14:10
Indlægget er rettet 27/01-2018 14:11 27/01-2018 14:11 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

En fornuftig størrelse til salg er ca. 3-4 cm. Men du kan sagtens sælge dem før, hvis du i det heletaget kan komme af med dem.
Jeg flytter ikke fisk med mindre det er meget nødvendigt.

Det lyder som om du har fået stresset dem godt og grundigt. Normalt går de fint sammen med ungerne. Det lyder til at du har alt for mange cichlider sammen. Hvis du vil have glæde af dem bør du holde enten ellioti, eller nøglehul eller T-bar. På den måde kan du observere deres yngelpleje og der er bedre chance for at ungerne overlever.

Hvor stort er akvariet og hvad er der ellers i?

mvh
David.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Luihov - 27/01-2018 15:52 27/01-2018 15:52
Hej David.
Det er et 350l med huler rock solid, en stor og lille rod, en kunstig træprodukter og en enkelt kokosnød( det var den t- baren valgte.) og godt med planter.
Vi har en hun og en han ellioti, en hun og han t-bar, en han og to hunner af nøglehulscichlider, 5 neon- rest fra køb, og 3 hanner og 6 hunner af regnbue tetra nogle amanorejer og en malle der spiser alger (- har ikke styr på denne- det interesserer min mand sig for) 3 pansermaller. Også et levn fra forlig ejer. De passer sig selv og virker ikke til at genere cichliderne.
Tre små flyingeniør Fox nyligt pga. Alger. Pga. julen, fik min mand ikke støvsuget, skiftet vand og tilført gødning, som han plejer og vi fik alger.

Det går for os at se fint. De kommer ofte i leg. Har godt smæk på farverne som selvfølgelig skifter under legen. T- baren og ellioti virkede til at være ok med hinanden og respekt for hinandens unger. Nøglehullerne derimod svømmede hen bag om, hvor forældrene ikke kigged, når så de opdagede nøglehullerne og svømmede hen for at jage dem væk, lagde nøglehullerne sig hurtig om på siden og nogle gange med bugen opad, som om de var døde, så svømmede elliotien væk og så rettede nøglehuls cichlider sig hurtigt op på siden og snuppede en unge og spurtede væk. Nøgle hullerne kom mest frem for at spise, ellers holdt de sig meget for sig selv i den store hule. Det gjorde de også inden vi fik de andre to hold cichlider. Så vi synes de var ret kedelig.
T- baren og ellioti er mere snakkesagelige. Og kan stort set findes hele tiden. Så nøglehullerne er ikke mere i akvariet.

Ift. Stress af T - baren, så gik det jo godt i 98l akvariet i 1 1/2 uge, før de kom op at toppes. Vi tænkte, om en af dem var begyndt at spise nogle af ungerne og den anden forsvarede dem?

Hvorlang tid er ungerne om at vokse til 4 cm. Vi er selvfølgelig klar over at det måske bliver svært at afsætte så mange, men vi håber at hvis de er gratis, så er der måske nogle, der vil være glad for at få dem- vi synes jo at de er så fine både farvemæssig og især adfærdsmæssig,er de jo vild sjove.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger dave (Inaktiv) - 27/01-2018 17:10 27/01-2018 17:10
Indlægget er rettet 27/01-2018 17:12 27/01-2018 17:12 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Ok... Det er da dejligt I synes det fungerer og at I tydeligvis er glade for hobbyen :D . I et 350 l ville jeg stadig anbefale et eller til nød max. 2 par cichlider af de små som I har plus en stimefisk. Så ville jeg tilføre en del flere rødder og sten, som en jaget fisk kan gemme sig bag.

Det er i øvrigt ikke et tegn på trivsel at de yngler. Jeg har haft fisk som var syge og ynglede for få dage efter at dø.

Det er meget afhængi af hvor meget man fodre, skifter vand, temperatur m.m. hvor hurtigt ungerne vokser. men måske 3-4 måneder.

Jeg har selv et par Cryptoheros Sajica (T-bar) og de kan godt finde på at spise ungerne når de er klar til at yngle igen. Hunnen kan også være rigtig hård ved hannen nogle gange.

Jeg ville lade ungerne gå med forældrene og hvis de bliver spist, så yngler de hurtigt igen. Når I så har et ledigt akvarie til yngel igen, så tag ca. halvdelen af ungerne fra når de er ca. 1 cm. Så når forældrene at passe dem lidt og de bliver ikke forvirrede over at miste alle ungerne.

Der har været studier der har vist avancerede sociale strukturer i cichlideflokke og et par reagerer typisk på den måde I beskriver, hvis de pludselig mister alle unger. Næsten som om de bliver deprimerede eller frustrede.

Held og lykke med fiskene og dejligt at I får glæde af at se dem yngle. Og vildt facinerende med nøglehullernes rovdyr adfærd. Det lyder som om de er ret intilligente.

mvh.
David

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Luihov - 27/01-2018 18:53 27/01-2018 18:53
Tak for svar. Ja nøglehullerne flyttede vi, så nu er der kun t-bar og ellioti. Nøglehullerne virkede virkelig meget mere intelligente, end ellioti`erne. Cichliderne er faktisk interessante. Vores akvarie står lidt forskudt fra hvor vi ser TV. Jeg har bemærket at især T-bar hannen ligesom kigger med når TV`tændes. Han burde jo ikke kunne se så langt, men han står stille tæt på glasset og kigger ud mod fjernsynet. :)

T-bar forældrene flyttede vi sammen med ungerne og de var ved ungerne. Men det kunne jo godt tænkes at de havde lyst til leg igen.
Jeg glæder mig så`n til de små pus bliver lidt større.
Må jeg spørge om dine T-bar: er det den gule og blå variant eller den lilla?

Vi synes at akvariet næsten ville blive overfyldt med flere ting i. Der er masser af kroge og afskærmninger, det ser man måske ikke så godt på billedet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger dave (Inaktiv) - 27/01-2018 19:25 27/01-2018 19:25
Man kan bruge indretningen til at skabe naturlige territorier for på den måde at minimere kampe. Men det er jo også en smagssag og det er jo jer der skal kunne lide at se på det :) .

Mine T-bar følger også godt med i hvad der foregår i stuen. De har lige været i totterne på hinanden, netop fordi deres unger er blevet spist, men her er de.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Luihov - 29/01-2018 15:35 29/01-2018 15:35
Indlægget er rettet 29/01-2018 15:38 29/01-2018 15:38 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Så fik jeg dem lige tættere på igen. Hannen har gravet lidt planter op og er begyndt at svømme hen til hende, hvor han stopper lodret op og snurrer rundt.
Din ser noget større ud end vores. Hvor gammel er han?
N.b. Bagkroppen på vores han ser lidt blegere ud, men det er pga. Lyset rammer lidt sjovt. Ser man ham fra siden er det sammefarve

Annoncører
Annoncører