Brintoverilte dosering til algebekæmpelse

Postet under : Akvariesiden.dk - Alger
Visninger : 840

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger tosaa - 28/01-2018 11:20 28/01-2018 11:20
Hejsa. Jeg nogen der kender doseringen med brintoverilte hvis man vil af med blågrønne alger?? Jeg har læst på akvariegødning.dk at man skal bruge 10 ml pr 100l vand. Det så jeg vil lave mørklægning og brintoverilte i 4 dage og herefter brintoverilte i en uge til 14 dage. Jeg men da der blive mindre og mindre i akvariet som brintoverilten reagere med vil jeg høre om nogen vidste om man skulle sætte mængden af Brintoverilte ned for hver dag. Jeg aner ikke hvad std et og har ingen måleegenskaber til mit akvarium.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger SteenB - 31/01-2018 12:48 31/01-2018 12:48
Hejsa

Det er nok et spørgsmål om tilgang til emnet alger, men jeg kan sige så meget at for mit vedkommende, så vil jeg aldrig bekæmpe alger med kemikalier!

Samtidigt så synes jeg at det lyder lidt vovet at gøre det, hvis det jeg forstår du skriver er rigtigt; nemlig at du ikke har mulighed for at foretage præcise mål (muligt at det er noget andet du skriver til sidst - det er ikke helt nemt at forstå).

Jeg ved at det lyder nemt, men det vigtigste er af finde årsagen til dine alger; for lidt/for meget lys - for meget næring i vandet osv. Du har langt bedre muligheder for at bekæmpe algerne hvis du tager fat i selve årsagen til deres fremkomst. Hvis du "bare" hælder kemikalier i vandet, så kan du opleve at algerne blot kommer igen, når kuren er slut - hvis ikke du har fjernet årsagen til deres fremkomst. Samtidigt løber du jo risikoen for at skade dine fisk.

Mvh
Steen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger btech - 02/02-2018 12:42 02/02-2018 12:42
Hej til jer begge

#1. det korte svar er: det kommer an på....

...hvilket brintoverilte opløsning du køber. Der er nemlig 2 forskellige opløsninger på butikkernes hylder. Køb den ene og så spørg igen :O)

Jeg vil ikke komme ind på om det er en god eller dårlig ide at putte "farlig kemi" i akvariet for det er nok en anden diskussion end din forespørgsel.

Personlige erfariger: Det fungerer fint på det korte sigt. Jeg vil ikke anbefale det til bekæmpelse af blågrønalger men bruge f.eks. algin extra. Så selv om du ikke spørger vil jheg tillade mig at foreslå følgende fremgangsmåde:

Min foretrukme metode vil være følgende:
1. Fjerne det værste snask ifm. vandskifte (hvis angrebet er særligt slemt)
2. Op til dobbel dosis algebekæmpelsesmiddel.
3. Sikre iltning af vandet (vandbevæglese i overfalden) samt
4. Sikre vandbevægelse i selve akvariet

Så er der andre faktorer der kan spille en rolle - blågrønalger favoriserer iltfattige og næringsfattige forhold. Så har du en masse planter i akvariet uden at du gøder tilstrækkeligt eller
vandet er relativt stillestående eller
akvariet ikke er velindkørt (den sædvanlige bakterieflora manger) kan det skabe forhold der favoriserer cyanobakterierne. Så desværre er der rigtigt mange knapper man kan/skal skrue på før balancen kan findes.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger parachromis (Inaktiv) - 02/02-2018 20:46 02/02-2018 20:46
Jeg har haft stor succes med Colombo Aerocol, har ikke set skyggen af cyanobakterier siden jeg brugte det.
Flyttede dog fiskene til et andet akvarie i en måneds tid imens

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger tosaa - 14/02-2018 11:54 14/02-2018 11:54
Jeg prøvede 3% brintoverilte I 14 dage 1ml pr L. Jeg skiftede vand 50% gør og efter og jeg havde helt mørkelagt de første 4 dage. Men bagefter kom de igen. De er dog kun på min rod. Men de er der mere nu end før, men bare 4 dage efter jeg gjorde alt det. Måske er der slet ikke cyano bakterier.
Kan du se hvad der er ud fra billederne??

Annoncører
Annoncører