Er det gatorm?

Postet under : Akvariesiden.dk - Sygdomme
Visninger : 245

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Rasmussenvw - 03/02-2018 17:51 03/02-2018 17:51
Jeg mistænker at mit akvarie kan være ramt af gatorm. Er der nogen kloge hoveder der ud fra dette billede kan bekræfte dette?
50? Af fiskene ser sådan ud i gattet, det var bare denne Ellioti der var nemmest at fange.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Alpina - 03/02-2018 19:34 03/02-2018 19:34
Ja, røde trevler tyder rigtig meget på gatorm.
Nematol kan tage det.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Janne - 03/02-2018 20:48 03/02-2018 20:48
Jep. Gatorm ;( Var så uheldig at få det stads med ind med nogle killifisk sidste år, og det var selvfølgelig den variant der smitter fra fisk til fisk. Da jeg kun havde ganske få fisk i det, valgte jeg at tømme det for fisk og lade det stå tomt i månedsvis. Hvis du har mange og/eller kostbare fisk ville jeg også prøve at behandle.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger brib - 04/02-2018 21:10 04/02-2018 21:10
Indlægget er rettet 04/02-2018 21:17 04/02-2018 21:17 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Fræserorm

Jeg havde aldrig nogen sinde hørt om dette fænomen, men så kom jeg i tanke om, at jeg havde læst om dette underlige fænomen i en gammel akvariebog fra 1975.
Bogen hedder "Så frisk som fisken i vandet". Den er skrevet af Frickhinger-Herkner, og den har noget om denne sygdom.

SYGDOMSBILLEDE:
Ud af gattet på fisken rager nogle op til en halv centimeter lange, rosarøde eller gullig-hvide *nålespidser* frem. Ekskrementerne afsættes kun som lange, garnformede tråde.

DIAGNOSE:
Fræserormesyge.

ÅRSAG:
En orm der tilhører gruppen af trådorme (Camallanus (gullighvid), Philometra(rød)). Den har med sin regnormelignende forende boret sig ind i endetarmen. Bagenden rager undertiden ud af gatåbningen, formodentlig for at lade ungerne komme fri ude i vandet - ormen er levendefødende.
Ungerne synker til bunds og når ved næringsoptagelsen frem til en ny værtsfisk, hvor de slår sig ned. Skønt den er meget produktiv i formeringen, er der dog kun få akvarier, den har kunnet få fodfæste i.

MODFORHOLDSREGEL:

Hvis man kunne se det med det blotte øje:
Ved obduktion af en død fisk vil man i mavehulen se en ubevægelig langagtig fremtoning, som er påfaldende ved sine tydelige indsnævrede, halvrunde ender.
Det er ægget fra en orm, og ser man godt efter, vil man opdage en næsten gennemsigtig glasklar orm. Hvis man forstørrer denne orm meget, vil man kunne se æggene, der ligger som perler på en snor. Det er kendetegnende for alle de forskellige former for trådorme.

Hvis man har en god dyrlæge, kan man muligvis få vedkommende til at udskrive midlet : Levaject.
Virkemidlet i dette er : Levamisol. Levaject er 100% effektivt og virker indenfor 48 timer og har den fordel at man ikke skal stoppe pumpen og fjerne filtermatriale. Midlet tåles af Rejer og snegle samt andre bundlevende dyr uden problemer . Dosering : 1 milliliter Levaject pr. 20.l vand. Alternativt kan midlet Nematol købes i Tyskland. Her SKAL man skifte 80% vand efter 2-3 døgn . Dosering : 1 ml. pr 40.l vand . AntiWurm Fra Aquarium Munster kan også bruges , men er knap så effektivt som de 2 andre nævnte midler . Dosering : 1 ml. pr 20.l vand .

Fælles for Nematol og Antiwurm er , at midlerne ikke tåles af snegle og rejer .

Kilde: ZOOMEDICA FRICKHINGER.

Denne artikel er skrevet og redigeret af:
Brian Jensen ( Opdateret – redigeret sidst: 16-07-2017

Annoncører
Annoncører