En stille undren

Postet under : Akvariesiden.dk - Nybegynder
Visninger : 739

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Principia - 12/02-2018 17:34 12/02-2018 17:34
Der kommer flere og flere spørgsmål om alger og opstart og sådan ting. Jeg ved godt vi lever i en internet tid, hvor mange duelige, og lige så mange uduelige oplysninger kan erhverves. Men det er de færreste sider, som beskriver tålmodighed og omtanke.
Når jeg kigger lidt på hvad der dukker op, er det ikke ligefrem sparebugetter folk kører med der ude. Og når man er villig til at smide 4-5-6000kr efter et akvarium med alle mulige og umulige test, som egentligt er overflødige, og eller en masse udstyr som man har tænkt sig at, starte op med som co2, og andet, med det samme, i stedet for at lige slå koldt vand i blodet, og lære at holde liv i et akvarium, og skabe en balance, før man kaster sig ud i vilde ting.
Der findes mange planter som vokser fint uden tilskud. Og man skal vel lige kravle før man kan gå. Når man har taget beslutningen om at investere, bør det første skridt være at gå ned i boghandlen, og købe f.eks. politikkens Akvariebog, som er et udmærket opslagsværk, med en masse billeder af alger osv. Samt beskriver den opstart, og mange af de faldgrupper man kan komme ud for. Det koster ca. 300kr og give sig selv den nødvendige viden, så det er en dråbe i sammenhæng med øvrige udgifter.
I dette forum vil vi meget gerne hjælpe så godt vi kan. Men det er lidt svært at drage nogen fornuftige konklusioner, ud fra et billigt testkit fra Bonnies dyrhandel, som sælger mente var absolut nødvendig på dagen. Det er super ærgerligt, og ikke særlig godt for vores hobby, at mange begynder at bygge huset med taget, for at knække nakken på det.
Husk der er lang ved til en Brib eller KimJ. Det kræver mange års erfaring, og husk de er også startet et sted, uden alt muligt skidt, men bare med en glaskasse, og glæden ved at se nogle fisk som ellers ikke var muligt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Fdmar65 - 12/02-2018 17:58 12/02-2018 17:58
Synes det er "farligt" at generalisere som du gør.

Jeg betragter mig ikke som ekspert (som dem du nævner) - men omvendt heller ikke som nybegynder. Om man køre low-tech eller high-tech er jeg for så vidt ligeglad med. Begge dele kan være sjovt (og jeg har prøvet begge dele).

Men at man griber til tasterne og spørger herinde på AS - er vel også et af formålene med dette forum.

Jeg spørger måske nogle gange dumt, men gør det bestemt ikke for at irritere nogle. Men blot fordi der er så megen god viden og erfaring - at det er FEDT når man får/kan få et godt råd med på vejen.

De bedste akvarist-hilsner
René

Ps.: Du høre jo også selv til den erfarne gruppe (y)

Pps: Og så i øvrigt tak for dine råd mv. du har givet mig *rødmer* de er værdsat

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Principia - 12/02-2018 18:08 12/02-2018 18:08
#2. Er besvaret. B)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger perniel - 13/02-2018 20:12 13/02-2018 20:12
Enig med 2: det er vel det forum her lidt er godt til.
Så jeg syntes da det er dejligt med alle de spørgsmål??

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Janne - 13/02-2018 20:19 13/02-2018 20:19
Det er bestemt en god ting at folk spørger herinde. Jeg synes bare det er så ærgerligt at se nybegyndere spørge om "Hjælp, alle mine fisk dør!", når der ofte er tale om problemer der kunne være undgået hvis folk havde købt en god grundbog INDEN de købte noget som helst andet. Det er en del fisk der går til på den konto. (Ikke kun baseret på den her side, men helt generelt synes jeg det er et problem at folk bider over for meget når de starter ud som akvarister).

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger brib - 13/02-2018 20:44 13/02-2018 20:44
Indlægget er rettet 13/02-2018 20:48 13/02-2018 20:48 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#2 : Hov hov : Mit motto er : Der findes ingen dumme spørgsmål - Kun dumme svar :)

Vi er alle startet et eller andet sted . Ok - Jeg indrømmer gerne at jeg er Low-Tech.

Deraf min tekst i min profil Akvarist efter naturmetoden.

Det betyder dog ikke at jeg ikke har kendskab til en del vedr. testsæt og jeg må tilstå at jeg er varm fortaler for LED.

Min force er nok fiskesygdomme, som jeg har arbejdet med de sidste 14-15 år. Jeg har også lavet en del artikler om samme. Rep. af akvarier og teknik, samt tips og tricks er også lige noget for mig .

At jeg er fornæret ved de fleste :) - Dog deler jeg gladeligt ud af min viden, hvis det er noget jeg har forstand på.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Principia - 13/02-2018 21:22 13/02-2018 21:22
#6 gir du en reje ????

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger brib - 14/02-2018 08:53 14/02-2018 08:53
Principia skrev :
#6 gir du en reje ????

Vi har 1000+ . Så èn enkelt reje kan vi vist godt undvære :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Principia - 14/02-2018 16:47 14/02-2018 16:47
Se så er du jo ikke fornæret. :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Principia - 17/02-2018 13:56 17/02-2018 13:56
Er mal-ta-vi lukket ??? syntes ikke jeg kan finde dem mere. Eller har de skiftet navn.

Annoncører
Annoncører