Hvad er der med min molly?

Postet under : Akvariesiden.dk - Sygdomme
Visninger : 478

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger JesperJørgensen - 14/02-2018 19:32 14/02-2018 19:32
Mine ene dalmatiner molly hun er begyndt ind i mellem at ligge helt stille på bunden i ca 5 min før den så igen svømmer rundt som om intet er galt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger JesperJørgensen - 14/02-2018 19:49 14/02-2018 19:49
Kan det være overfodring? Den bliver ved med at skide, der bliver fodret 2 gange dagligt og der er 5 mollyer og en kribensis, tænker i hvert fald de lige får en fastedag i morgen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Administrator Sponsor ken kætbak - 14/02-2018 21:14 14/02-2018 21:14
Det lyder som flagelatter?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger JesperJørgensen - 15/02-2018 12:09 15/02-2018 12:09
Pis også! Men jeg har ikke set nogle hvide tråde (endnu) så ser lige tiden an.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Principia - 16/02-2018 14:14 16/02-2018 14:14
Jeg tror nu ikke det er flagelatter. ungefødene tandkarper har det med at æde alt det kommer ned. De kan godt blive lidt oppustede, men det går over efter et par dage.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Administrator Sponsor ken kætbak - 16/02-2018 14:47 16/02-2018 14:47
Det er måske bare alderdom?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Principia - 16/02-2018 14:54 16/02-2018 14:54
Tror det kommer af overspisning. Oppustethed. Mine bliver også tykke nogen gange, og så kaver de en puha på 3 gange fiskens længde, og problemet er løst. jeg tror lidt det er som en labrador, som ikke kender til mæthedsfornemmelse, kombineret med de er opportunistiske spisere.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger JesperJørgensen - 16/02-2018 15:54 16/02-2018 15:54
#6 Det håber jeg godt nok ikke, har kun haft de 5 mollyer i et par uger.

Men tror det var overspisning, for der har ikke været noget hele dagen i går og heller ikke i dag, de fik en fastedag i går og så sætter jeg lige fodringen ned fremadrettet :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Katja Krøyer - 16/02-2018 18:21 16/02-2018 18:21
Jeg har et problem der ligner. Men det er bestemt ikke overspisning. Min gule Molly (han) een ud af 5, kan ikke engangholde sig oppe i overfladen ved fodringstid (en gang om dagen). Han orker lige at svømme op til vandspejlet og spise et par flager, men synker hurtigt igen og ligger mest sløvt på bunden. Resten af akvariet har det stålende, er aktive og spiser godt. Jeg har været ved at aflive ham flere gange, men nænner det ikke, så længe han forsøger. Jeg synes han er blevet meget bleg i farven (lidt glas-agtig) Han skulle ikke være mere end højst 1 år. Nogen bud?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Principia - 16/02-2018 19:21 16/02-2018 19:21
Glasagtig har jeg aldrig set, der skal vi have fat i Brian ( Brib ). men jeg har set fisk som hænger med ørene nogle gange, og han dør nok i løbet af et par dage. Det er svært at se hvor gammel en fisk er. Men med ungefødene, skal man ikke regne med de bliver helt vildt gamle. Jeg tror normalen ligger på ca. 3 år. Måske lidt kortere. Der er individer som opnår en højere alder, men der er mange parameter som spiller ind. #9 jeg tror du har en gammel.

#8 Det er svært at bedømme hvor gamle fiskene er hos handleren. Jeg tror sku ikke engang, en dygtig forhandler kan bedømme det, når de kommer hjem. Så selvom du kun har haft fiskene i en uge, kan der sagtens være nogle i mellem som er et par år, eller mere, og altså er gamle individer.

Min erfaring med tandkarper, er at det godt kan betale sig at køre lidt efter dem og handle privat. Der kan man ofte få halvvoksne unger, i en rigtig god kvalitet, som med garanti kun er 4-6 måneder gamle. De er så heller ikke så store ved anskaffelse, men store nok til man kan kønsbestemme dem.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Katja Krøyer - 17/02-2018 03:53 17/02-2018 03:53
Jeg har i hverfald, som forholdsvis ny "fiske-mor" erfaret, hvilke forhandlere jeg skal holde mig fra, men har ellers stor tiltro til min nuværende, hvor alle mine Molly'er nu er fra, og han er den eneste syge. Jeg går ellers ofte på DBA, bare for nysgerrighedens skyld, men har indtil videre ikke kunnet finde Molly- eller Platy-unger i nærheden (rent geografisk) .

Min Mollyhan har nu været sløj i 14 dage, kun til det værre. De andre Molly'er går ned og puffer til ham, når han har været inaktiv for længe eller klumper sig simpelthen sammen om ham på bunden i løbet af dagen.
Så der er kærlighed i vandet. Men jeg synes naturens gang går langsomt, når der ikke er tegn på bedring.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger JesperJørgensen - 17/02-2018 18:52 17/02-2018 18:52
Indlægget er rettet 17/02-2018 18:53 17/02-2018 18:53 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Det skriver jeg lige bag øret :)

Der har ikke været noget i 3 dage nu, så krydser fingre for den bare lige havde grovædt en tand for meget, så de får lidt mindre foder ad gangen nu og så kun én gang om dagen, og fandt så også lige ud af at det flagefoder jeg fik med akvariet var 3 år for gammelt, så har købt noget nyt til dem :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Principia - 17/02-2018 20:07 17/02-2018 20:07
#11. Det kan godt betale sig, at oprette en annonce herinde for at se hvem der byder sig til, med den art man vil eje. langt hen af vejen er det prima kvalitetsfisk man får tilbudt for en god pris. Men de mest almindelige arter er nok ikke dem du finder i annoncer ellers, med mindre du selv spørg.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger brib - 20/02-2018 11:13 20/02-2018 11:13
Katja Krøyer skrev :
Jeg har et problem der ligner. Men det er bestemt ikke overspisning. Min gule Molly (han) een ud af 5, kan ikke engangholde sig oppe i overfladen ved fodringstid (en gang om dagen). Han orker lige at svømme op til vandspejlet og spise et par flager, men synker hurtigt igen og ligger mest sløvt på bunden. Resten af akvariet har det stålende, er aktive og spiser godt. Jeg har været ved at aflive ham flere gange, men nænner det ikke, så længe han forsøger. Jeg synes han er blevet meget bleg i farven (lidt glas-agtig) Han skulle ikke være mere end højst 1 år. Nogen bud?

Når det kun er "en enkelt fisk der viser tegn på sygdom, så ville jeg aflive den .

Uden et billede, kan jeg ikke stille en diagnose og evt. behandling .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger JesperJørgensen - 23/02-2018 17:05 23/02-2018 17:05
Så er den gal med en af de andre molly hunner, den er begyndt at sveje når den svømmer, men den er stadig lige så aktiv som normalt, det ser bare underligt ud, kan det være fordi jeg ikke lige har fået lavet et vandskift denne uge (er i gang lige nu) plejer at gøre det om onsdagen. Har nemlig ikke lige det mest optimale filtersystem til et 530 liters endnu.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Principia - 24/02-2018 09:39 24/02-2018 09:39
Hvis akvariet ellers kører som, et normalt akvarium plejer at køre, burde det ikke have noget med vandskifte at gøre. Fordi den ændrer lidt adfærd i en kortere eller længere periode, og det ellers kun er en enkelt fisk, ville det ikke være noget jeg ville bekymre mig om. Hvis den er gammel eller syg, eller svækket på anden måde, vil de andre begynde at vise interesse for den, og måske nippe til den.
Så længe den svømmer rundt, er det sikkert nok ikke alvorligt. Man skal lige overveje situationen, og holde øje med de andre, men ellers ikke bekymre sig for meget.

Annoncører
Annoncører