Justering af Co2 m.m.

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 511

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Fdmar65 - 07/03-2018 18:22 07/03-2018 18:22
Indlægget er rettet 07/03-2018 18:26 07/03-2018 18:26 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hejsa

Har lidt udfordringer med mit Co2 anlæg på mit 530l akvarie

Min KH svinger mellem 10-12 og for at få ca. 25mg/l (gerne 30mg/l) skal min pH ligge på 7,03 (har jeg fået besked om) B)

Problemet er at jeg med min gamle JBL Taifun reaktor ikke kunne presse min pH derned!! Uanset hvor meget jeg skruede op for Co2. Eneste resultat var at jeg brugte en 2 kg's flaske på ca. 70 dage (faktisk lidt under!! :( )

Efter anbefaling fra min akvarie-pusher indkøbte jeg derfor en JBLdirect som skal monteres på returløbet fra min pumpe. Og da jeg ikke kunne få en der passede til min Fluval FX6 - fandt jeg den gamle Emheim pro3 (2075) frem og monteret JBL direkt på den...

Ak og ve - jeg har nu i en periode kunne køre med ca. 7,05-7,15 i pH hvilket er det jeg skulle ned på - MEN flaske (2kg) er nu tom efter 41 dage!!! og da en opfyldning koster mig ca. 275,- her på Sydsjælland bliver det lidt dyrt i længden.

HVAD gør andre som anvender Co2???

Findes der nogle tips og tricks???

Skal måske nævne at min co2 blandes med vandet via returløbet fra pumpen (tryksiden) og sidder i mit akvarie i højre side med et standard eheim udstrømmerrør med 6 små huller. Den sidder ca. 3-4 cm under overfladen og "peger" lidt nedad.

Udstrømmeren fra FX6 sidder lige under bageste i samme siden og "hjælper" med en fordeling af vandet (cirkulation)...

Gør jeg noget forkert eller skal jeg bare acceptere at jeg ikke kan få mere co2 i vandet end ca. 20mg/l (pH 7,25-7,3)?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger madsjeppe01 - 07/03-2018 19:29 07/03-2018 19:29
Da jeg havde CO2 på mit 250 liters akvarie, kørte jeg med en reaktor fra Co2supermaket.
Eksternt link https://www.co2supermarket.dk/turbo-co2-reaktor-diffusor-12-16-sl...
Det kørte perfekt, og brugte næsten ikke noget Co2. Jeg kunne ihvertfald ikke se på manometeret af jeg havde brugt noget, på de 3 måneder af det kørte..

Jeg har selv en ret høj KH værdi her hvor jeg bor.. faktisk omkring 18. CO2 niveauet lå på omkring 30 mg/l.

Jeg tror personligt at du har en utæthed på dit anlæg, for det lyder vildt af du kan tømme en flaske så hurtigt.. Godt nok er dit akvarie større end det jeg havde kørende, men stadig - det lyder vildt.
Jeg ville personligt tjekke anlægget for utætheder hvis det var mig. *blink*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Fdmar65 - 07/03-2018 22:15 07/03-2018 22:15
Hej Mads

Tak for info. Synes jeg har tjekket alle forbindelse for utætheder og har ikke fundet nogen ;-)

Men jeg må jo tjekke igen... Synes også det lyder mærkeligt. Og rigtig træls...

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Stender (Inaktiv) - 07/03-2018 23:00 07/03-2018 23:00
Indlægget er rettet 07/03-2018 23:02 07/03-2018 23:02 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Ved ikke hvad du kan gøre for at få Co2'en optaget bedre evt. en god reactor... men du kan jo skifte dine flaske ud med 6 kilos fra Peter Skafte de koster 800,- i pant og "kun" 495,- at gen fylde, det er jo klart billigere i længden.

Eksternt link https://skafte.dk/kulsyre-til-eget-anlaeg.php

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger lars.moana (Inaktiv) - 08/03-2018 00:11 08/03-2018 00:11
Jeg har et 720liter plante akvarie. Jeg bruger 6 kg på ca 3 mdr. Jeg køre med en pH på 6,9 ift min hårdhed i vandet. Med andre ord synes jeg faktisk ar du køre langt på to kg flaske. Under alle omstændigheder ville jeg nok skifte til 6 kg. Jeg bruge gammel brandflasker som CO2 og har en kontakt herpå til 250 kr ved udskiftning af flasker.
Jeg køre i øverligt med en meget stor reaktor, den er vel 4-5 gange så stor som eks. Reaktor 1000. Har også kørt med en reaktor lign. 1000 hvor min oplevelse var stor set samme forbrug. Har flere gange overvejet andre muligheder for at få CO2 knust og fordelt.
Fra reaktoren køre det videre via min eheim 2028 ud genne defuser med en stråle. Under den har jeg yderligere en står strøm pumpe sættende således CO2 kommer helt ned i den anden ende af mit to meter lange akvarie. Modsatte ende sidder en 2080 eheim pumper og sprøjter den anden vej. Således et godt cirkulation i akvariet.
Jeg har elektronisk styring via probe på mit anlæg, da jeg blev træt af at tælle bobler.
Denne skal dog skiftes en gang om året. Så det koster at køre med co 2, men du får mega flotte planter og akvarie at se på.
Endelig er der også udgiften til strøm, du skal have lys, CO2 og mikro og makro gødning til at spille sammen.
Jeg har ikke CO2 på om natten, det er der ingen grund til. Jeg formoder du ligeså kun har det kørende sammen med dit lys.
Der er rigt mange måder at bygge ens anlæg og akvarie op på, men i sidste ende handler det alt sammen om det samme, god fordeling af CO2 i vandet, god udnytttelse af co 2 og så nyde når det hele spiller sammen, trods de udfordringer det kan give løbende.
Spørg endelig ved spørgsmål eller giv mig et kald så kan vi tage den over tlf.
Mit nr er 28706661 såfremt du har yderligere spørgsmål
Mvh
Lars

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger KimJ - 08/03-2018 00:56 08/03-2018 00:56
Jeg tror ikke at der er noget galt med din første reaktor. Hvis den ikke virker effektivt, vil det let kunne ses, da der så vil boble CO2 ud i toppen af den.

Ud over utæthed i systemet (checkes lettest med sæbevand) er den største kilde til for højt tab, at der er FOR meget vandbevægelse, især hvis det er i overfladen. En omlægning/reduktion af flowet, kan måske hjælpe?

En anden måde at reducere forbruget af CO2 og have samme virkning, kan være at sænke KH niveauet i akvariet.

Som #5 er inde på, er det simpelthen bare dyrt at køre med CO2 i store akvarier, men man kan jo sagtens vælge at køre med en mindre koncentration (eller med mange plantearter helt uden) og stadig have et velfungerende akvarium.

Jeg har selv reduceret koncentrationen i mit akvarium til langt under det halve af det "optimale" og samtidig reduceret gødningen til næsten ingenting. Det eneste jeg egentlig kan konstatere med de planter jeg har, er at jeg smider halvt så mange friske plantedele væk, som jeg gjorde før.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Fdmar65 - 09/03-2018 00:01 09/03-2018 00:01
Hejsa

Tak for Jeres input. Faktisk synes jeg ikke det var voldsomt med forbrug på 2 kg på 71 dage (1.9-11.11 2017) og i heller ikke 2. periode som var fra 11.11 til 26.1 2018 (77 dage) i den periode blev akvariet lagt helt om og opstartet på ny med en ned periode på 7 dage. Så begge perioder er meget identiske ca. 70 dage...
Men efter det seneste skifte synes jeg det er gået vildt stærkt på den kedelige måde. i dag har den kørt i 42 dage og er nu på ca. 40bar (i det røde felt) og så plejer der at være 3-4 dage tilbage...

Og specielt havde jeg sat lidt lid til at tabet ville være mindre med brug af en direkt "insprøjtning" direkte i vandet... men det ser ikke sådan ud.

KimJ jeg synes ikke der er for meget vandbevægelse i overfladen - men lidt. Der sidder jo 2 pumper og sammenlagt har de vel omkring de 4.700 l/t. FX6 har vist nok 3.500l/t og eheim pro3 2075 1.200l/t

Så det giver noget bevægelse.

Overvejer nu at flytte udstrømmen fra eheim (med Co2) over i ventre side - modsat FX6 udstrømmen og håber derved at få en bedre fordeling af Co2 og dermed måske reduceret mit forbrug lidt fremadrettet... Ellers bliver det sgu lidt smådyrt :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger KimJ - 12/03-2018 08:01 12/03-2018 08:01
Uanset om du selv synes du har "for meget" overfladebevægelse eller ej, er det en af de primære kilder til tab af overskydende CO2 (overskydende betyder i denne forbindelse alt over det niveau der ville være helt uden tilsætning).

Jeg oplever selv at jeg må bruge godt og vel den dobbelte mængde CO2 efter at have sat en pumpe på som laver lidt synlig overfladebevægelse. Somme tider må man jo bare afveje om fordelene står mål med prisen, hvilket den i mit tilfælde gør.

Jeg tror ikke på at en direkte indsprøjtning i sig selv gør nogen forskel i dette tilfælde, forudsat at der er tilstrækkelig vandbevægelse omkring reaktoren, men det er sikkert mindre følsomt m.h.t. fordelingen.

Annoncører
Annoncører