Hjælp til valg af biotop

Postet under : Cichlider - Andet - Cichlider - Generelt
Visninger : 659

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger calon (Inaktiv) - 10/03-2018 14:53 10/03-2018 14:53
Hej jeg ku godt tænke mig at få et cichlide akvarium hvor der er godt med variation i str og farver mm. Noget der ka måle sig i farverne på mbuna
Vi har et 250 l stående som vil blive lagt om til de fisk vi vil have, da jeg pt. Ik har mulighed for at få mit 530 l akvarium op skal vi finde nogen fisk der er lige sp flotte som mbuna, det skal være biotop mæssigt korrekt og ku lade sig gøre i et 250l.
Hvad kan jeh vælge at cichlider og hvad ka gå sammen .?
Gerne flere forslag i retninger og arter, så konen kan overtales.
På forhånd tak.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Principia - 10/03-2018 15:39 10/03-2018 15:39
Det er måske ikke optimalt. men du kan godt holde et par arter Mbunaer i et 250L Du skal bare udgå de største og mest hidsige.
Internt link http://cichlids.akvariefisk.dk/species/show/foto/?ArtID=14181 De her kan gå, og findes i mange varianter. Du kan nok have 10-15 stykker.

Alternativ kan måske være et par rødstrubet Internt link http://cichlids.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=14114 , som kan hygge sig lidt med et par maller. De kræver dog en helt anden biotop end Mbunaerne.

Det kommer jo lidt an på hvad du selv kan lide, og hvilken vej det skal gå, om der skal være planter eller ej. Jeg ville nok ikke vælge noget med for stor forskel i størrelse og temperament, da de små hurtigt bliver ponket. Ellers er der dværgcichliderne at vælge i mellem.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger scn - 10/03-2018 15:59 10/03-2018 15:59
Hvis man er til sten, så Tanganyika. Her er en fin artikel der kommer med forslag til hvilke arter der kan gå sammen i forskellige akvarier:
Eksternt link http://www.kim-jakobsen.dk/Freshwater/Articles/Tanganyikaartikel/...

Et par Tangaer med kraftig farve:
Internt link http://www.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=13466
Internt link http://www.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=13503

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger calon (Inaktiv) - 10/03-2018 21:49 10/03-2018 21:49
Jeg vil ikke ha mbuna i, vil ha nogen flotte cichlide arter fuld af farver, som vil egne sig i et 250l.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger calon (Inaktiv) - 10/03-2018 21:53 10/03-2018 21:53
Måske amerikanske cichlider. Det vigtigste er derver farver på og man ka blande så der er både små og store fisk i, gerne med planter og gerne 4-5 forskellige arter.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Principia - 11/03-2018 11:17 11/03-2018 11:17
Det der er næsten umulige krav at stille. Så der er kun en vej frem, gå på opdagelse, og prøv dig frem. Der findes mange dværgcichlider som har farve. men skal de gå i noget som minder om et selvskabsakvarium, bliver mulighederne mindre, fordi selv de små kræver et territorium i en hvis størrelse for at trives og yngle. Jeg vil kraftigt anbefale dig, at holde dig til en art, som så kan dominere, blandet med nogle stimefisk de kan jage rundt med, samt måske nogle maller. Du skal dog være opmærksom på, hvis du bevæger dig ud i syd / mellemamerikanere, er der en del som bliver store. Til et 250L, er der så lidt begrænsninger på hvad man kan tillade sig, eller rettere gøre.
Desuden, hvis det er farver du går efter, vil jeg ikke udelukke Mbuna, eller Afrikanere generelt. Der findes fisk fra alle de tre store søer, som har knald på farverne, men de har så en tendens til at æde planter.
Du bliver nød til at være lidt realistisk omkring dit projekt og sætte dig ind i tingene, for at opnå succes. Ellers kan det blive en lidt ærgerlig affære.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger KimJ - 15/03-2018 18:21 15/03-2018 18:21
Tilslutter mig helt og holdent #6. Der er ingen ferskvandsbiotop som generelt producerer fisk med tilsvarende farveintensitet.

Find hellere en enkelt cichlideart som du synes er flot, og som kan gå i et 250L. Hvis det er en fisk som ikke slår alt omkring sig i stykker, kan du så supplere med nogle andre fisk som ikke kræver et territorium.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger calon (Inaktiv) - 15/03-2018 19:29 15/03-2018 19:29
#6 der er en grund til jeg spørg.
Jeg har kigget og læst mm. Og ja ik selv finde noget der opdylder det jeg vil have når baljen kun er 250l.
Og når jeg så finder noget der passer, så passer de ikke ind med andre arter ovs.
Syns det rigtigt svært at finde.noget der har farver og som ka gå på så lidt plads, når man gerne vil have mere en en art.
Dette er grunden jeg spørg.
Havde håbet det kunne lade sig gøre, og der sad nogen der ude et sted der viste om jeg ku ætte 2-3 flotte arter samnen i et plante akvarium og jeg ku ha lidt stime fisk så der også var en go blanding i størrelserne.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Kong K - 15/03-2018 21:12 15/03-2018 21:12
Sæt nogle af de mindre syd/mellemamerikanske cichlider sammen. Så får du også en rigtig interessant adfærd med i købet. For eksempel meeki, elliotti eller blå acara. Sidstnævnte findes også i nogle blå pang farver.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger KimJ - 15/03-2018 21:21 15/03-2018 21:21
Jeg vil stærkt anbefale at man nøjes med en enkelt art af disse "mindre" arter i et 250L akvarium. Jeg er til gengæld helt enig i at et par af en af disse arter, kombineret med nogle passende (læs: robuste) tetra arter. vil kunne give nogle fantastiske og meget anderledes oplevelser i forhold til Mbuna.

I tillæg til de nævnte arter, synes jeg også at denne art skal nævnes:

Eksternt link http://www.kim-jakobsen.dk/Freshwater/Fiskegallerier/Amerika/Mult...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Kong K - 17/03-2018 19:50 17/03-2018 19:50
:D :D :D :D . Ja, alt er jo relativt når man skriver mindre. De syner nok større hvis man er en neonfisk men mindre hvis man er en “Oscar”.

Annoncører
Annoncører