Erfarne øjne på mit kommende setup søges

Postet under : Akvariesiden.dk - Nybegynder
Visninger : 750

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Jonas_ACJ - 11/03-2018 11:11 11/03-2018 11:11
Hej

Jeg har også besluttet mig for at hoppe over i akvariehobbyen, og har i den forbindelse læst stolpe op og stolpe ned på nettet, så jeg får startet det ordentligt op, men inden jeg hopper ud i det, kunne jeg godt tænke mig, hvis der var nogen, der vil hjælpe med at 'godkende' min indkøbsliste, så jeg ikke ender med at begå en brøler, der kan blive dyr for både mig og de stakkels fisk, der skal opleve en nybegynder på tynd is.
Akvariet bliver et nyt Juwel Vision 260. Det er med indbygget pumpe, og alt umiddelbart udstyr følger med fra starten. Jeg har læst, at nogen synes, at indblikket bliver lidt forvrænget pga den buede front, men det er nu engang det akvarie, jeg har lagt mig fast på.
Så har jeg læst omkring 12 mio artikler omkring planter, og er blevet så forvirret, så jeg er endt op med at tage et færdigt layout forslag fra Tropica (Eksternt link http://tropica.com/da/inspiration/layout/Layout95/5299 ).
Og nu begynder spørgsmålene så at melde sig:
I bunden vil jeg ligge to sække Tropica substrat (Eksternt link https://www.lavprisdyrehandel.dk/tropica-substrat ) og 20 kg Råda akvariesand 0,7-1,4 (Eksternt link https://www.lavprisdyrehandel.dk/akvariedekoration--bundlag/raada... ).

1) Lyder det fornuftigt?

Når jeg nu engang har fået anbragt diverse grus og sten/rødder i akvariet, så er jeg i tvivl om, hvordan jeg skal behandle planterne. Nogle steder står der, at det er bedst at fylde 10-20 cm vand i og plante, for derefter at fylde resten af vandet i.

2) Får planterne ikke et kuldechok, når de pludselig står i 200L 8°C koldt vand? Det tager vel varmelegemet noget tid, at varme det op.

Jeg har tænke mig at følge Tropicas egen indkøringsguide (Eksternt link http://tropica.com/da/guide/kom-godt-i-gang/indkoering/ ).

3) Nogen tips/ændringer ang opstart? Bør jeg tilføre et opstartsmiddel (Eksternt link https://www.lavprisdyrehandel.dk/tetra-safestart ), eller er det spild af penge? Jeg ser jo nødigt, at mine fisk dør, når jeg efter et par uger kommer dem i, fordi der ikke er den rette kultur.

Jeg har tænkt mig at have nyttedyr i akvariet. RCS rejer har jeg læst mig frem til er gode til at hjælpe med alger. Jeg tænker de skal i hurtigst muligt. Jeg tænker, at en aller anden form for snegl også kan hjælpe.

4) Hvornår kan jeg sætte RCS rejer ud i vandet? Først når det er klar til fiskene?

5) Nogen forslag til snegle)

Og så skal der fisk i. Jeg planlægger at starte med 10 guppier, så jeg er helt sikker på, at jeg ikke slår for mange fisk ihjel, hvis nu kvaliteten ikke er i orden.
Bliver det en stor succes, vil jeg også en 10 neonfisk i, da de også er nemme fisk. Og et par dværgsugemaller (Eksternt link http://cichlidebaljen.weebly.com/otocinclus-sp-dvaeligrg-sugemall... ).
Fortsat succes så vil jeg også have et par lidt større fisk i. Jeg har endnu ikke besluttet mig for hvilke.

6) Lyder rækkefølgen af fisk fornuftig?

7) Forslag til større fisk, der kan gå i denne akvarieopsætning?

8) Hvilken temperatur skal jeg have i vandet?

Og så har jeg spekuleret på, om der findes en smart måde at skifte vandet i akvariet ud, når det regelmæssigt skal gøres.

9) Er det bare at tage en spand og skovle det op, og hvad synes fiskene om, at der pludselig kommer 50-70L vandhanekoldt vand oveni? Og er det en god ide at tilsætte vandplejemiddel, hver gang at noget af vandet udskiftes? (Eksternt link https://www.lavprisdyrehandel.dk/tetra-aquasafe-plus-400421875933... )

Slutteligt et spørgsmål mere ang planterne.

10) Skal der tilføres gødning og/eller co2, med det layout, jeg har valgt fra tropica. De beskriver det selv som "easy".

Det endte med at blive en hel roman, men er der nogen, der har nogle input til de forskellige spørgsmål, så er jeg taknemmelig.
Det er umiddelbart en lidt tricky hobby, og en af de få hobbyer, hvor man risikere at slå dyr ihjel, hvis man ikke har lavet sine lektier ordentligt, så derfor henvender jeg mig herinde.

Fortsat god dag.

Mvh Jonas

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Principia - 11/03-2018 11:33 11/03-2018 11:33
Som begynder, lyder indkøbet nogen lunde fornuftigt. 2 sække substrat lyder at meget i et akvarium i den størrelse. vandet kan tempereres, så det er 20-25 grader når du kommer det i. Gå efter nemme planter, som vokser hurtigt i starten, du kan altid skifte lidt ud under vejs.
Snegle plejer at komme af sig selv med planter, det ser straks lidt værre ud med at holde lortet ned på et fornuftigt plan. men jeg kan godt lide din holdning med at der skal være nogen som nyttedyr.
I et helt nystartet akvarium, kan det være en fordel, med vandtilberedning.
Om man sætter planter i og fylder op, eller man fylder op, og venter til vandet er klaret op, med at tilføre planter er lidt et religions spørgsmål, som der nok er delte holdninger til.
Jeg vil som begynder droppe co2, det findes alle steder i luften alligevel, og mange planter har ikke brug for ekstra tilførsel. Men det kan være en fordel at gøde lidt, og tilføre noget jern til planterne.
Når akvariet er klaret op og beplantet, og man har set der ikke er alt for mange alger at slås med, for de er svære at undgå, i en opstart, ville jeg vente ca. 14 dage med at tilføre dyr. Når der kommer dyr i skal man lige være lidt opmærksom i starten, og skifte lidt vand med mellemrum, indtil man kan se dyrene trives og algerne er væk, så man er sikker på at akvariet passer sig selv, med et minimum af pleje. man bruger kun vandtilberedning / vandpleje under opstart. Når akvariet kører er det unødvendigt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger ThomasBallerup - 11/03-2018 13:52 11/03-2018 13:52
jeg fylder altid vand på, der har tæt på rigtig temperatur,
på den måde kan jeg stikke arme i det med det samme,
og man smadre ikke planter eller dyr som du selv er inde på,
senere når du skal skifte vand, fortsæt med at bruge tempereret vand,
da du undgår kulde chock, mange tror at der er farlige bakterier i det varme vand,
har du ikke modtaget nogle advarsler fra varmemesteren fornyeligt kan dine børn roligt bade i det,
og det kan også sagtens fyldes i dine akvarier.
i øvrigt kan et normalt størrelse varmelegme kun opvarme så meget vand 2-4 grader pr døgn,
husk på at det er beregnet til at holde temperaturen konstant, dvs den energi man putter ind
er den samme som tabes til omgivelserne.
Når du har flere hundrede liter vand, kan du sagtens smide en lille bitte stak guppy i,
de går fint i postevand, og du skifter jo en spand eller 2 hver 3 dag, de første par md,
hvis du bor i nærheden af Hvidovre, kender jeg en der vil give dig en pose med guppy helt gratis.

Det er rigtigt nok at man ikke skal fiske belaste et ny startet akvarie,
men 10 stk guppy er ikke en belastning for sådan et stort akvarie,
hvis du udfylder din profil med hvor i landet du bor, kunne nogle lokale lettere tilbyde dig hjælp,
feks kan man vride dit filter i et indkørt filter, samt fylde en spand snask fra filteret i dit akvarie,
så vil du have et kørende akvarie på markant kortere tid.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Hragour (Inaktiv) - 13/03-2018 22:52 13/03-2018 22:52
Nu vil jeg ikke kalde mig erfaren, men kan da dele den erfaring jeg har fået da jeg startede op for ca. 6 uger siden. Jeg kan kun give Thomas ret, du kan roligt sætte 10 guppyer i tidligt. Guppyer er meget hårdføre og 10 styks vil ikke påvirke vandet voldsomt til det antal liter.
Alternativ til CO2 så er der et produkt der hedder easycarbon, du eventuel kan tilsætte sammen med gødningen.
Husk at koge dine sten og grus(ved ikke om Tropica substrat kan koges uden det ændre næringsværdien). Tjek grundigt dine planter for snegle/æg. Tænker du kun vil have de snegle du selv vælger i(Jeg har min kamp nu :-( ).
Fortæl din omgangskreds du skal have akvarie, en del mennesker har haft akvarie før i tiden. Scorede et yngel akvarie plus noget grej på det.
Skal du have små planter som tæppe, så køb et pincet til at plante den med. Og følger der ikke et net med, så køb ikke større end du har behov for, så undgår du nemmere ikke at komme til at skubbe til noget.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Marc T - 16/03-2018 07:16 16/03-2018 07:16
Bare køb/få de guppyer fra private der har en stærk stamme og har haft dem længe. Det er lidt som om at alt hvad du kan købe af guppy i forretninger er nogle svagpissere der dør inden for den første måned eller to.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger KimJ - 16/03-2018 08:40 16/03-2018 08:40
Indlægget er rettet 16/03-2018 08:51 16/03-2018 08:51 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Nu nævner du selv at der er mulighed for at lave dyre brølere. I den forbindelse vil jeg lige nævne at akvarier, også dem med planter, sagtens kan køre uden specielt bundlag, gødning eller CO2 anlæg.

Faktisk kan man sige at man fjerner nogle oplagte fejlkilder ved at droppe dem, og man får langt bedre muligheder for at finde frem til nogle grundlæggende metoder og færdigheder som på den lange bane vil komme de fisk man holder til gavn.

Jeg vil klart anbefale et mere simpelt setup, uden for meget teknik som i virkeligheden INTET godt gør for dine fisk.

Filter, varmelegeme, evt. en ekstra pumpe til vandbevægelse og lys er alt hvad du har brug for. Resten kan være helt fint at have når man ved hvordan tingene hænger sammen, men kan også gøre det helt uoverskueligt at fejlfinde noget som helst når det går skævt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger nyberg - 16/03-2018 09:08 16/03-2018 09:08
#1 Kør det helt lavpraktisk og glem til en start tilsætninger som Easycarbo, CO2, filterstartere og vandplejemdiler. Det sidste er, efter min mening, spild af penge. Easycarbo er ikke en 100% erstatning for CO2 og der er tilmed planter, der ikke kan tåle det.

Mht. bundlag og dekorationsmaterialer er der ingen grund til at koge det. Det skal blot skyldes og skrubbes fri skidt i lunkent vand. Og man behøver ikke engang at være super hysterisk med at få dekorationer 112% rene. Hvad de måtte sidde tilbage af bakterier vil allerhøjest fungere som filterstarter, selvom effekten nok er begrænset.

Annoncører
Annoncører