Hjælp til kampfisk

Postet under : Akvariesiden.dk - Nybegynder
Visninger : 312

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger FVM - 18/03-2018 15:10 18/03-2018 15:10
Indlægget er rettet 18/03-2018 15:36 18/03-2018 15:36 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hejsa,
Min kæreste og jeg besluttede at vi ville købe os en kampfisk. I går var det 2 uger siden at vi købte den, men allerede 2 dage efter vi købt den, begyndte den at mistede noget at halen. Jeg kontaktede dyrehandleren, og spurgte ind til hvad det kunne skyldes, men hun kunne ikke rigtig komme med et svar. Min kampfisk er en han og går sammen med 3 guppyer. Akvariumet er på 22L. Han begyndte at stoppe med at miste noget af sin hale, men de sidste par dage er det blevet værre og værre. Jeg har aldrig set at guppyerne har været efter ham, og han har heller ikke været efter dem. De kommer rigtigt godt ud af det med hinanden. Men vi synes heller ikke at at det ligner at han er blevet nappet i. Vi håber at nogle her inde kan hjælpe os.
Nedenfor kan ses billeder af hans hale, som blev taget i morges.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Sølz - 19/03-2018 12:19 19/03-2018 12:19
Umiddelbart er det ikke til at se på dine billeder, at der skulle være nappet i hans hale.
Generelt så er der jo en risiko for, at fisk, som holdes under forhold, som ikke er optimale, ikke trives og dermed får en adfærd, som kan være skadelig.
En kampfisk har brug for en del varmere vand end dine guppyer, der til gengæld har brug for noget mere svømmeplads. Din kampfisk vil helt have et godt tilplantet akvarium med så mange skjulesteder som mulig/emner, den kan svømme rundt om o.s.v. samt et langsomt flow i vandet Det modsatte gør sig gældende for dine guppyer.
Jeg ville aldrig selv placere en kampfisk og guppyer i et 22-liters akvarium - heller ikke, at det umiddelbart ser ud til, at de kommer rigtigt godt ud af det med hinanden. Det skal bestemt skifte meget pludseligt, hvor kampfisken agerer som dens vavn antyder - KAMPfisk - og det kommer til at gå udover jeres guppyer.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger FVM - 19/03-2018 16:37 19/03-2018 16:37
Tusind tak for dit svar - vi vil købe os nogle flere planter, og skaber nogle flere gemmesteder til ham. Men har han det okay med at være helt alene, hvis nu vi skiller os ad med guppyerne?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Sølz - 20/03-2018 00:07 20/03-2018 00:07
Ja, i langt de fleste tilfælde i naturen, vil en kampfisk være alene, så det er nærmest et livsvilkår for dem.

Han vil trives helt fint med at være alene. Køb ind i mellem lidt levende fordel til ham (ikke røde myggelarver) han vil formentlig elske at jagte det levende foder, som i øvrigt er sundt for ham.

Der er nogle kampfisk, som sagtens kan være sammen med andre fisk, hvorimod nogle i den grad lever op til deres navn som KAMP-fisk og andgriber både andre arter og også deres egne.
Når hannerne er i parringshumør, så angriber de ikke umiddelbart hunnerne, men de kan godt finde på det. Hunnerne kan så iøvrigt være mindst lige så aggressive, men ved kampfisk er der intet, der er som er forudseeligt eller forventeligt.
De er store personligheder og ofte meget temperamentsfulde, så alt kan ske - fra både udtalt aggressivitet til lad dovenskab og ligegyldighed overfor andre fiskearter.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger FVM - 21/03-2018 12:06 21/03-2018 12:06
Igen tusind tak for dit svar :-)

Vi har fået købt nogle flere plant osv., og kommet af med gyppyerne. Så nu krydser vi finger for at det vil hjælpe.

Vi skal huske på dit råd med det levende foder.

Annoncører
Annoncører