250l ingen peak?

Postet under : Akvariesiden.dk - Nybegynder
Visninger : 289

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger jeppesen98 - 22/03-2018 23:32 22/03-2018 23:32
Hej :)

Jeg startede D. 7/3 mit store 250l akvarie op, efter at have kørt den nye pumpe(den til 250l) i et andet akvarie, sammen med den gamle pumpe. Det gamle akvarie havde lige overstået nitrit og nitrat peaker.
Men nu er jeg kommet i problemer. Jeg målte vandværdier i går, men de har simpelthen ikke rykket sig siden akvariet blev sat op. Der er levende planter der i(vandpest og Vallisnera).

Hvad er der gået galt her? Kommer der en peak, eller skal der bare lidt fisk i?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Alpina - 23/03-2018 22:19 23/03-2018 22:19
Indlægget er rettet 23/03-2018 22:19 23/03-2018 22:19 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Når den nye pumpe har kørt 2-4 uger på det gamle akvarie, så er der etableret bakterier som kan omdanne ammonium og nitrit.

Når du flytter pumpen til det nye akvarie kan du samtidig sætte fisk i akvariet, så bakterierne får ammonium og nitrit til at leve af og formere sig.

Hvis den indkørte pumpe sættes i helt rent vand uden fisk, så dør bakterierne af sult.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Sølz - 25/03-2018 00:35 25/03-2018 00:35
Indlægget er rettet 25/03-2018 12:42 25/03-2018 12:42 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Egentlig er det lidt uklart, hvad dit spørgsmål egentlig er.
Har du etableret et nyt akvarium med en pumpe, som her kørt sammen med en anden pumpe i et etableret akvarium?
Og derefter sat den til at køre i et nyt 250-liters akvarium? Uden fisk? Uden fodring?

Hvis din nye pumpe har kørt med i et etableret akvarium i ca. 10-14 dage og derefter er placeret i et nyt akvarium, så bør den nye pumpe sagtens kunne få det nye akvarium til at køre fint - forudsat, at der både er lidt fisk og, at der fodres.

Hvis der er fisk i - de ser godt ud - alt ligner noget, der fungerer - så undlad div. målinger. Brug dit kliniske blik ;) :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger KimJ - 25/03-2018 07:42 25/03-2018 07:42
Selv ved brug af helt nyt filter, er det slet ikke sikkert at der kommer et målbart peak i et ferskvandsakvarium, og som de andre nævner, er filteret jo allerede kørt mere eller mindre ind.

Du kan roligt gå i gang med at tilføre fisk, men vær lidt tilbageholdende med fodringen i starten.

Hvorvidt man vil måle på sit vand eller bare gætte sig frem er nok en smagssag. Det første er jo i hvert fald det sikreste når man ikke har årevis af erfaring at falde tilbage på, og selv da er der faktisk en hel del at lære af at følge hvordan de usynlige processer i akvariet skrider frem.

En NO3 (Nitrat) test er i den forbindelse nok det mest relevante. Den kan hjælpe med til at fastslå om dine vandskifterutiner er tilstrækkelige (eller for meget for den sags skyld).

Annoncører
Annoncører