Helt ny i akvarieverdnen

Postet under : Akvariesiden.dk - Nybegynder
Visninger : 302

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger rfjensen - 28/03-2018 11:48 28/03-2018 11:48
Hej alle på forum

Vi har givet sønnike et akvarie i fødselsdagsgave her den anden dag. Vi er begge helt nye/blanke i forhold til at have et akvarie.

Vi har forsøgt at læse lidt om meget forskellige steder på nettet, og der er nogen ting som er rimelig ens og andre ting hvor det er mest et tros/erfaringsspørgsmål, men når vi nu ingen erfaring har og derfor heller ingen tro, så er vi nødt til at prøve og høre om der er nogen der kan dele lidt erfaringer med os på et par spørgsmål.

Vi har givet ham et 112 Liters startersæt, da vi kunne læse at jo større jo bedre/nemmere, og så syntes vi også at sådan et 54 Liters er noget klein.

Har vedhæftet et billede hvor vi er nået til, der skal et par planter mere i, samt noget gemmested til maller. Det ser lidt sløret ud på billedet, men det er vinklen og luftboblerne på billedet der gør det. Vandet er helt klart.

Og så lige lidt spørgsmål i punktform for en nemheds skyld.

1. Hvad skal vi mere have i akvariet? (foruden fisk:-))

2. Vi blev rådet til at lade planterne stå i deres potter, da det så ikke var nødvendigt med yderligere gødning, da de så fik deres nøring fra det "indpakning" de havde, det syntes jeg ikke at have læst andre steder, er den god nok?

3. Har givet det sådan noget Aqua start, for at hjælpe det lidt på vej, men sønnen kan jo ikke vente med at få fisk i, bare så der er noget der bevæger sig, han er blevet fortalt at vi ikke kan komme alle fisk i på en gang, så hvad er det første vi kan komme i og hvornår, havde selv tænkt på et par pansermaller og lidt rejer, ud fra hvad jeg har læst, men er det en god ide?

4. Og så ville vi vente en uge mere inden vi putter flere fisk i. Men han vil gerne have følgende fisk foruden de i punkt 3 nævnte
- Neonfisk
- guppyer
- Platyer
- Og så har han set en smerling som havde sådan antydning af at ligne en rokke, ved ikke hvad den hedder, men den skulle ikke blive så stor

Men hvor mange af hver og i hvilke rækkefølge skal det gøres?

På forhånd tak for alle input

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Andersen01 - 28/03-2018 14:11 28/03-2018 14:11
De eneste ting som ikke er rigtigt er det med at lade planterne stå i deres potter , ud med dem og fjern så meget uld som muligt.
Nemmest under rindene vand fra vandhanen af.

Og neonfisk vil jeg ikke anbefale til et 112 liters.

Men ja evt køb 5 guppyer og 5 platyer. De skal nok yngle så der kommer flere ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger TangaThomas - 28/03-2018 16:35 28/03-2018 16:35
Velkommen til akvarieverdenen!

Først og fremmest lyder det som en rigtig fornuftig beslutning at vælge et 112 liters fremfor et 54 liters - det giver trods alt nogle flere muligheder.

1. Som du selv nævner, vil lidt flere planter gør underværker og evt. en lille trærod, som samtidig kan være en "hule" for mallerne

2. Jeg ved ikke hvor dyrehandleren har fået den opfattelse fra - planterne skal ud af potten. Planter er i sig selv en hel videnskab og der er stor forskel på hvor meget lys, gødning og CO2 de har brug for. Hvis I holder jer til dem, der er markeret som easy fra Tropica behøver I, i langt de fleste tilfælde, ikke at tænke mere over de førnævnte faktorer. I kan evt. hurtigt slå planterne op på Eksternt link http://tropica.com/da/ , hvis deres sværhedsgrad ikke er angivet i butikken.

3. Først og fremmest, så har jeg aldrig brugt noget aqua start i mine akvarier, og det er trods alt stadig altid gået godt :-) Som sådan kan der komme fisk i vandet så snart vandet har den rette temperatur. I skal dog være klar over at det tager tid at etablere en god bakteriekultur (den der fjerner giftige stoffer fra vandet), så I skal skifte vand oftere i starten. Min 25% i ugen - gerne lidt oftere indtil den er helt på plads.

4. Pansermaller er stimefisk, så I skal minimum have 6 i akvariet og gerne flere. Desuden foretrækker de et finere og uskarpt bundlag, da deres skægtråde kan blive slidt af ved uegnet bundlag. Det er fornuftigt at lægge ud med at putte rejer i akvariet.
Guppyer og platyer har knald på farverne og er nemme at holde, så det lyder som et godt valg. Neonfisk er lidt mere sarte (der er i øvrigt en del forskellige varianter, men jeg går ud fra at du taler om almindelige neon tetra) og er også en stimefisk. Så hvis I skal have alle fiskene bliver akvariet hurtigt fyldt.
Violinsmerlingen, som jeg går ud fra at du taler om, vil gerne have masser af strøm i akvariet, så den er nok ikke egnet til dette setup.

Held og lykke - og spørg endelig hvis I er i tvivl!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger RuneCPH - 29/03-2018 23:43 29/03-2018 23:43
Indlægget er rettet 29/03-2018 23:45 29/03-2018 23:45 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Med mindre i er rigtig glade for store vandskift ofte så vil jeg anbefale et lidt tykkere bundlag og dertil en del flere planter.

Et godt tykt bundlag bagerst som skråner fremand. Og så en god sending planter, der ikke er for krævende. Easy kategorien fra Tropica er fin guidesnor. Måske i også kan snige et par medium kategori med.

Forklaring:
Jo flere planter i har (som trives vel og mærke) desto bedre vandkvalitet kan i holde. Det betyder færre/mindre vandskift.

I starten er alle OK med vandskifte da det er nyt og spændende men med tiden bliver det for mange en træls opgave, hvis det er for omstændigt.

Et filter af fornuftig størrelse som skaber god cirkulation er også med til at sikre længere tid mellem vandskifte. Det fremgår ikke hvad i har.

Hvis det skal holdes lidt ikke-teknisk kan man sige, at det handler om at få skabt en bakteriekultur i bundlag og filter som kan omdanne skidt og møg til noget planterne kan optage.
Kan man opnå perfekt balance er vandskift reelt ikke nødvendigt...men det er ret svært og kun realisk med meget lille fiskmængde pr. liter. Men kan man på sigt begrænse de nødvendige vandskift er man i mål...synes jeg.

Og må på det kraftigste anbefale nogle Amano rejer eller Siamesiske Algeædere. At undgå alger 100% er yderst svært. Ovennævnte vil håndtere de fleste mindre algeudbrud.

Annoncører
Annoncører