Mange spørgsmål til opsætning af 500l Malawi akvarie.

Postet under : Akvariesiden.dk - Nybegynder
Visninger : 314

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Velsing - 30/03-2018 11:01 30/03-2018 11:01
Hej.

Som far/søn projekt har jeg investeret i et brugt akvarie på ca 500L med en del udstyr.
Jeg har for mange år siden haft et 325L med sydamerikanske cichlider, så det er ikke helt nyt for mig. Men så alligevel, så er det mange år siden efterhånden.

Akvariet formoder jeg er et ældre Juwel. Det har buet front, med sorte fuger i hjørnerne, 3 flade sorte plastiklåg og en alufront øverst i guld/messingmeleret.
Det midterste låg holder armaturet til lysstofrør, men tidligere ejer har haft fuget LED strips til armaturet, med meget løs fugehånd. Jeg har derfor pillet alle (defekte) strips af og renset alt ned, og vil så investere i nogle nye LEDs som jeg vil fuge på med lidt fastere hånd.

Tidligere ejer har desuden boret to huller i bunden af akvariet, lidt inde fra hver side, som han enten har brugt til vandskift, eller muligvis til filter/pumpesystem. -Han var polsk, så jeg forstod ikke alt hvad han sagde. Der sad pakning og balufix under hvert hul således at man kunne kontrollere vand til- og afførsel. Om det er en god idé ved jeg ikke. Det kommer jeg tilbage til.

Til akvariet fulgte mange pumper, store og små. Jeg har smidt en del ud, men gemt hvad jeg mente var noget værd.
Der fulgte desuden en murerbalje fuld med lyst kvartssand, samt en murerbalje med koralagtige kalksten.
Alt i alt stort set alt hvad der skal til for at få et flot stort akvarie op at køre.

Her følger billeder af de pumper der fulgte med:

1:

Rund Eheim 2217 spandpumpe, med lidt fittings og skumfiltre samt 'etager' til filtermateriale

2:

Firkantet Eheim 2226 Professionel spandpumpe, med 'etager' og diverse fittings, men uden skumfiltre.

3:

Hanza Aquaristic HW-303B stor spandpumpe, med filtre, etager samt lidt blandet filtermateriale. -Tidligere ejer havde sidst kørt med denne pumpe.

4:

Diverse rør, slanger etc..

Målet er at få et flot Malawiakvarie med lyst sand, hvide sten og farverige fisk der trives. Jeg tænker der med tiden kan komme en 3D baggrund, men til at starte med vil jag bare sætte lyseblå folie bagerst, så der kommer et flot, lyst strand/trope-agtigt udtryk. Lyset må gerne være til den kølige (saltvandsakvarie-agtige) side, og få farverne godt frem i fiskene. Der må gerne være planter, men er det ikke noget med, at malawierne spiser dem?

Og så spørgsmålene:

1: Hvilken pumpe skal jeg vælge? Jeg hælder til den firkantede Eheim, da det er en Eheim, og den ser god og velholdt ud. Men hvor køber jeg skumfiltre til den, samt filtermateriale? Jeg kan selvfølgelig bruge det fra pumpe 3, men der skal nok lidt mere til. Bliver dette filtermateriale i øvrigt slidt op, ligesom aktive kul? Og kan det ligge blandet, eller skal rør ligge på en etage, kugler på en anden, etc..?

2: Hvilke LEDs skal jeg bruge? Jeg vil som sagt gerne have et lidt køligt lys (høje kelvin?) som får farverne godt frem i fiskene. Har kigget på danske sider, og undrer mig over at man nærmest skal over 1.500kr, for lys til akvarie i den størrelse. Flere nævner dog at man for 3-4-500kr kommer langt på ebay i fx Tyskland. Jeg skal som sagt bare have stripsene og så sætter jeg dem selv fast. Men lyset skal selvfølelig være godt. Akvariet er 150cm bredt, men er det nødvendigt med lys i hele bredden, eller kan 120cm fx gøre det?

3: Filtrering af vandet. Jeg overvejer at bruge de to huller i bunden af akvariet som ind/ud for filterpumpen. Jeg vil således bygge en stenopsætning op over ind og udgang og evt. dække med finmasket net så evt. unger ikke ryger i filteret. Men vil det give for lidt flow og bevægelse i vandet? alternativ kunne jeg bruge en af de andre pumper til at lave bevægelse i vandoverfladen? Men det kan være jeg blot skal proppe de to huller og så filtrere fra toppen af akvariet?

4: Jeg tænker en malle eller to skal rense akvariet, men er der andre fisk der kan supplere malawierne?

5: Anbefalet sted at købe malawier, eller er der nogen der vil sælge?

6: Hvor mange Malawier i ca 500L?

7: Bor der nogen i Svendborg eller omegn, som kunne have lyst til at kigge forbi med en håndfuld gode tips. Taknemmeligheden vil udtrykke sig i kaffe/kage samt rødvin.

Der vil nok komme lidt yderligere spørgsmål henad vejen.

-Takker på forhånd for jeres hjælp (y)

Vh Emil

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Principia - 30/03-2018 11:31 30/03-2018 11:31
Det er mange ting på en gang.

Dit bud med at bruge Eheim pumpen er ikke helt skævt. Dog ville jeg for god orden skyld teste og tjekke alle pakninger og tilslutninger for utætheder, og evt. udskifte dem helt eller delvist. Der til ville jeg nok vælge at sætte ekstra cirkulation på.

Om det er en god ide, at bruge tilslutningerne i bunden, er lidt en smagssag, og alt efter hvordan de er udført. Tjek også om det er tæt. Det kan være lidt ærgerligt at fylde 500L i stuen, for at finde ud af noget drypper et eller andet sted.

Malawi er ikke bare Malawi. Hvis det er Mbuna du går efter siger man som tommel regel, en fisk pr 10-15 liter. Så det er plads til en god flok. Hvis det er fritsvømmere, er det noget mindre. mange af dem skal have god plads.

Du kan få stort set alt på nettet. Vær dog opmærksom på pris og kvalitet ofte hænger sammen. Samt bliver alt lidt dyrere når det skal kunne tåle det våde miljø.

Akvariebutikken er et godt bud, til alt hvad du mangler. Men når du er fynbo, ville jeg nok af hensyn til broafgift, tage en tur til Unimati, og få personlig vejledning af Ole. Han har alt du skal bruge, og er ikke kendt for at proppe alt muligt i din kurv som du ikke vidste du havde brug for.

Du kan sagtens have nogle robuste maller, sammen med dine cichlider, men du skal lige tænke på at det jo ikke er skraldemænd

Jeg vil nok ikke sætte andre der ned, for de bliver nok enten ædt, eller stresset til døde. Du kan dog med fordel, hvis det skal være lidt anderledes supplere op med nogle Victoria.

Billigt lys Outlight.dk

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Velsing - 30/03-2018 12:03 30/03-2018 12:03
Hej.

Tak for hurtigt og godt svar.

Jeg må dykke lidt mere ned i de specifikke arter..

Ole fra Unimati har lamper og andet godt til salg, men det er stadig oppe i den lidt højere ende rent prismæssigt.
Er faldet over denne flere steder: Eksternt link https://www.vidaxl.dk/e/8718475500735/vidaxl-led-akvarielampe-120...

Men ved ikke om det er noget l...
Tænker hvis der ikke skal være den store plantevækst, at lampen ikke behøver at være den dyreste på markedet..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Principia - 30/03-2018 12:11 30/03-2018 12:11
Den der kender jeg ikke. men billig er den jo heller ikke. Du skal huske men også skal have transfo typisk ved siden af.

Eksternt link https://www.akvariebutikken.dk/shop/144-led-lys-til-akvarier/2809...

Jeg tror jeg havde nappet den her med en passende transfo, selvom det er dobbelt op. Men så får jeg også noget som virker, og har lang levetid.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Velsing - 31/03-2018 17:07 31/03-2018 17:07
Tak igen..

Ja, det ser lidt ud til at budgettet til lys, ryger lidt over forventet. Jeg læser mig pt. en pukkel på mht. lystyper, kelvin etc.. Det er lidt, eller lidt meget en jungle.
Er det korrekt forstået at ca 10.000Kelvin imiterer dagslys meget godt?
Du linker til et armatur på 12.000 kelvin som, kan jeg forstå, vil give et lækkert køligt og skarpt lys der får farverne til at træde flot frem.

Nu har jeg kigget lidt her og der, og der var bl.a. et armatur af samme type, men med controller og strømforyning til salg på dba for 1.200kr, -men kun på 8.000 Kelvin. Vil det blive for varmt i lyset/tungt/dovent om man vil?

Tak (y)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger KimJ - 31/03-2018 18:53 31/03-2018 18:53
Man kan ikke helt overføre sammenligningen direkte, men lyset på en solskinsdag i Danmark ligger typisk omkring de 5000K. På en overskyet dag er den ca. 6500K.

En blanding af varmt (rød) og koldt(blå) lys er det der giver den bedste "farvelade" effekt. Rigtig gode LED-akvarielamper er desværre stadig meget dyre, så de fleste vælger "bare" et rimeligt kompromis.

Heldigvis er det langt fra så vigtigt som mange af eksperterne giver udtryk for, og da slet ikke hvis udseende er det eneste hensyn.

Det smarteste er nog at vælge en lampe som enten kan indstilles inden for et rimeligt bredt spektrum (dyrt), eller vælge en lampe med udskiftelige LED-rør, så man evt. kan prøve nogle kombinationer af, før man tager den endelige beslutning. Dette vil også gøre det let at opgradere til bedre lys, efterhånden som der kommer bedre typer på markedet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Administrator Sponsor ken kætbak - 01/04-2018 06:16 01/04-2018 06:16
Er det et ultimativt krav at det skal være led?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Principia - 01/04-2018 08:48 01/04-2018 08:48
#7. For mit vedkommende da jeg byggede om, og skulle investere i lys alligevel, læste jeg også stolpe op og stolpe ned. Der var LED ikke rigtigt til at komme uden om, hverken hvad angår kostpris, eller vedligeholdelses pris. Man kan ikke komme ud over de fakta, at det ganske enkelt giver et godt lys, med et meget lille watt forbrug, i forhold til lysmængde. Samt vil de gode LED, kun miste ca. 10% i løbet af deres levetid, som er ca. 30,000 timer, som igen er ca. 6 år, ved en daglig belysning på 12 timer. Der er nogen producenter som skriver op til 50000 timer. Men det tror jeg er meget optimistisk. Men samlet set, lav vedligehold, og strømforbrug, gør det er en god ide at kigge på.
Led har dog stadig begrænsninger i forhold til rør. Der er færre lysfarver at vælge mellem, samt er lyset typisk ensrettet, så det er sværere at finde en kombination. Men jeg har lagt mærke til, at efterhånden som LED har overtaget, er mange rør udgået.

Jeg syntes ikke det skal være ultimativt med Led. Men med de fordele som er efterhånden er de svære at komme uden om.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Administrator Sponsor ken kætbak - 01/04-2018 11:02 01/04-2018 11:02
Jeg har personligt ikke set noget led der er lige så godt som mine banale t8 rør.
Slet ikke holdt op imod hvad det koster.
For mit vedkommende giver det ingen mening at skifte til led.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger KimJ - 01/04-2018 13:20 01/04-2018 13:20
Smag og behag er jo forskellig. Jeg er enig i, at når det gælder om at lave det perfekte farveladelys, er der stadig ikke noget der kan overgå lysstofrør (min favorit er en kombination af GroLux og Aquastar).

Alligevel er jeg for et par år siden gået over til LED i forbindelse med opsætning af et koralrevsakvarium, og nu giver det til gengæld ingen mening at skifte tilbage, da forskellen i udseende trods alt er ret lille og bliver mindre år for år, og lysstofrørene ganske enkelt ikke kan hamle op med LED på nogen andre måder.

Hvorvidt man overhovedet kan regne med at de rør man er mest glad for, også er til at få om nogle få år, er måske også noget man skal overveje, hvis man alligevel skal starte forfra?

Annoncører
Annoncører