Akvarie igen

Postet under : Akvariesiden.dk - Nybegynder
Visninger : 477

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Tina02 - 02/04-2018 14:12 02/04-2018 14:12
Hejsa :)

Nu har jeg haft en længere pause fra at have fisk, og må indrømme at jeg savner det liv det giver :) Så jeg er så småt begyndt at kigge på akvarier og selvfølgelig fisk. Jeg har førhen haft et 60l akvarie med guppyer i, hvilket var rigtig hyggeligt, men jeg kunne godt tænke mig at prøve noget andet denne gang :)
Kampfisk har jeg længe haft en forkærlighed for, og har siddet og læst en del om dem, men kunne en han godt gå i et 60l? :) Der står nemlig nogle steder at de har bedst af mindre akvarier. Men hvis han får et 60l, hvor der er godt med planter i, ville det så ikke også kunne gå? :)

Eller der nogen der har andre idéer til, hvilke fisk jeg kunne have i et 60l? Jeg ved godt det er lidt begrænset fordi det er småt, så jeg vil helst være på den sikre side og spørge herinde, da mine fisk skal have det godt og jeg vil ikke ende med at komme til at købe en art som ikke ville trives :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger KimJ - 02/04-2018 19:24 02/04-2018 19:24
En kampfisk er et udmærket valg, og selvfølgelig er akvariet ikke for stort. Kræet er jo selv herre over hvor meget energi der skal lægges for dagen.

Faktisk kunne du sagtens kombinere medlidt andre fisk og/eller rejer og snegle af forskellige slags. Bare sørg for at dyrene ikke æder hinanden og stiller samme krav til temperatur og vandbevægelse.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Tina02 - 02/04-2018 20:53 02/04-2018 20:53
KimJ skrev :
En kampfisk er et udmærket valg, og selvfølgelig er akvariet ikke for stort. Kræet er jo selv herre over hvor meget energi der skal lægges for dagen.

Faktisk kunne du sagtens kombinere medlidt andre fisk og/eller rejer og snegle af forskellige slags. Bare sørg for at dyrene ikke æder hinanden og stiller samme krav til temperatur og vandbevægelse.

Super! Jeg blev bare i tvivl fordi flere steder anbefalede langt mindre akvarier. :)
Hvad angår andre fisk, så er jeg noget nervøs for det, eftersom mit kendskab ikke er så godt og derfor ikke ved, hvilke fisk der ville kunne gå med en kampfisk.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger DPedersen - 02/04-2018 21:48 02/04-2018 21:48
Indlægget er rettet 02/04-2018 21:55 02/04-2018 21:55 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hvis du nogensinde høre en person snakke om, at en kampfisk naturligt lever i en lille vandpyt, så lyt aldrig til den person igen, hvertfald hvad fisk angår. Tænk logisk, kom en kampfisk virkelig fra en lille vandpyt, ville den så ikke dø ligeså snart solen kom op og tørrede vandpytten ud? Hvorfor kan kampfisk ikke leve sammen, hvis deres naturlige hjem var en lille vandpyt? Logikken siger det hele.

Kampfisk lever naturligt i aflange små bække, med stillestående vand. Det er rigtigt, at mange af disse ikke er særlige dybe, men de strækker sig i stedet over flere kilometer. Så det mest naturlige for en kampfisk, ville nok være hvis dit akvarie var på et par millioner liter, spredt ud i en lang linje, med en lav dybde. Med det i mente, og med mine egne erfaringer, vil jeg sige at ca. 50cm er mindste længde for den.

Jeg siger ikke, at den ikke kan overleve i mindre, men den vil værdsætte den ekstra længde i akvariet :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger KimJ - 03/04-2018 08:05 03/04-2018 08:05
Tanken bag "det lille akvarium" teorien er, at de kampfisk vi typisk ser i butikkerne er kulturfisk som er udstyret med en unaturlig tung og besværlig finnepragt. Det gør dem til meget dårlige svømmere, som ingen glæde har af mere plads, da de bare bliver udmattede af at skulle bruge den!

Der kan jo nok være noget om snakken, men et 60L vil nu aldrig komme i nærheden af at blive et problem, hvis man sørger for at holde vandbevægelsen nede i et roligt tempo, og indretter det som du selv foreslår. Man kan jo også, hvis man er meget bekymret, undlade at vælge varianter med ekstra lange finner.

Jeg, eller rettere husets frue, har såmænd 2 akvarier stående på hver 10L, med en kampfisk i hver. De trives fint og viser ingen tegn på at mangle plads. At sammenligne naturens kampfisk med de fisk vi typisk har til rådighed giver ingen mening. Selv i naturen svømmer fiskene jo heller ikke rundt i hele åens længde, men holder sig til et begrænset område.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Tina02 - 03/04-2018 18:00 03/04-2018 18:00
#4 Nu har jeg jo aldrig selv påstået at de ville leve godt i små forhold. Mit spørgsmål kom blot fordi jeg undrede mig om der var en grund til, at de fleste sider osv anbefalede mindre end 60 liter. Så kunne jo være der var en grund (: Og da jeg ikke vil gøre noget forkert når jeg får en fisk, ville jeg bare være på den sikre side.

#5 Ah ja det giver god mening :) jeg har været ude og se på forskellige akvarier i dag, hvad der faktisk bekymrer mig mest er styrken på pumpen. Er der nogen måde at kunne "dæmpe" for styrken, eller skal jeg bare ud og anskaffe en ny pumpe som er mindre kraftig?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger KimJ - 04/04-2018 01:17 04/04-2018 01:17
Der er mange forskellige måder at dæmpe en pumpe på. En del pumper har muligheden indbygget, men ellers kan man typisk klare sagen ved at vende udløbet mos en rude eller sætte noget dekoration op foran det. Det gør jo heller ikke noget at der er nogen vandbevægelse, bare en rimelig del af akvariet har roligt vand med steder hvor der er læ for den svage strøm der er.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Tina02 - 04/04-2018 13:58 04/04-2018 13:58
#7 Okay mange tak. Jeg må prøve mig lidt frem og se hvad der virker.
Jeg har lige et sidste spørgsmål: Er det fuldkommen ligemeget hvilket bundlag jeg bruger? Jeg overvejer nemlig en af disse:
- Eksternt link https://www.petworld.dk/akvariedekoration--bundlag/akvastabil-hal...
- Eksternt link https://www.petworld.dk/akvariedekoration--bundlag/akvastabil-cic...
- Eksternt link https://www.petworld.dk/akvariedekoration--bundlag/akvastabil-mil...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger btech - 04/04-2018 16:06 04/04-2018 16:06
hvis du gerne vil have masser af planter i akvariet vil jeg fraråde cichlidesandet... det er alt for fintkornet og du risikerer at få iltfattigt miljø omkring planterødderne hvilket ikke noget ønske.

Generelt for så vidt det gælder meget hvidt bundlag risikerer du også meget hurtigt at det bliver grimt at se på pga. alger.

Derfor vil jeg anbefale at du bruger mørkt bundlag eller blot flodsand.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Tina02 - 04/04-2018 20:55 04/04-2018 20:55
#9 Super, tak for det :) Jeg vil nemlig gerne have godt med planter deri, da jeg har læst at de godt kan lide at have en del planter i akvariet. Så jeg kigger nærmere på noget mørkt eller flodsand.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Mistahbrock (Slettet) - 05/04-2018 13:21 05/04-2018 13:21

Annoncører
Annoncører