Gode plantearter som skjulesteder til sommerfuglecichlider?

Postet under : Akvariesiden.dk - Cichlider
Visninger : 560

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger TinaT - 02/04-2018 23:10 02/04-2018 23:10
Vi har et 96 L akvarium, hvor der pt. bor 6 sterbai pansermaller og 10 blå neon, samt lidt indslæbte små snegle. :P
Vi overvejer på sigt at tilføje en tredje fiskeart til akvariet og overvejer i den forbindelse, om det skal være et par sommerfuglecichlider. Så vidt jeg har kunnet læse mig til i artsbeskrivelserne, burde de tre arter kunne gå sammen i et 96 L. Ret mig gerne, hvis jeg tager fejl.
Jeg kan dog læse mig til, at sommerfuglecicliderne har behov for et godt beplantet akvarium med masser af huler og gemmesteder, hvilket vores akvarium endnu ikke lever op til.

Jeg vil derfor høre, om jeg kan få nogle forslag til planter, der kunne bruges som skjulesteder af sommerfugleciclider, og som passer størrelsesmæssigt til vores 96 L akvarium.

Pt. har vi et træstykke midt i akvariet, hvorpå der vokser javabregne og Anubias nana. I forgrunden vokser Cryptocoryne lucens og i baggrunden Hygrophila polysperma. Jeg kunne godt overveje at anskaffe en lille trærod også til det ene hjørne og plante et eller andet ved eller på træroden, der kunne indgå som et godt skjulested.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger nyberg - 03/04-2018 08:45 03/04-2018 08:45
Det lyder som om, at i allerede har de planter, der skal til. Mere behøves ikke. Hvilke typer planter, der er tale om, er fisken praktisk talt ligeglad med. Hvis bare fisken har et par steder, den kan trække sig hen, behøver akvariet ikke er være pakket med panter.

Hvis du derimod selv mener, at akvariet mangler planter og rødder, ville de være nemmere at komme med forslag, hvis vi kunne se et billede af akvariet :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger TinaT - 03/04-2018 21:13 03/04-2018 21:13
Jeg synes, at der mangler et eller andet i venstre hjørne - enten en rod med anubias på eller en god baggrundsplante, som kunne bruges som skjul af fx sommerfuglecichlider. Måske også en mellemhøj plante foran pumpen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger TinaT - 03/04-2018 21:14 03/04-2018 21:14

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger moggeb - 03/04-2018 22:35 03/04-2018 22:35
Jeg vil foreslå du køber en del konusnødder sav dem over på midten og sæt dem rundt omkring huse at lave en indgang ikke meget større end fisken. Eller kan du placere dem i en til to bunker evt i venstre baghjørne. Dette giver lidt fylde.

Hvis du putter nødderne i uden at koge dem så bliver vandet lidt gult. Fiskene har ikke noget mod farven.
Alternativ så kog nødderne i 30 min så koges farven ud.

Du kan også samle nogle sten. Husk dog at disse sten skal koges for at undgå parasitter.

Dette er en billig måde du kommer langt for 30-40kr. Og fiskene er ligeglad om du selv laver dem eller køber noget dyrt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger KimJ - 04/04-2018 01:22 04/04-2018 01:22
Må jeg foreslå at du planter dine planter sammen i lidt tættere grupper? Det vil virke bedre rent visuelt og give mere læ for fiskene. Som ekstra beplantning bagest i akvariet, kan du evt. bruge Cryptocoryne undulatus som bliver rimelig høj uden at overtage hele akvariet på en uge.

Det vil også give dit akvarium et løft, hvis du sørger for en baggrund. Det kan bare være et stykke mørkt papir bag akvariet, som dækker for tapetet og ledningen. Det vil også være med til at give fiskene lidt ekstra tryghed.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger TinaT - 04/04-2018 18:31 04/04-2018 18:31
Tusind tak for inputs til akvariet. Så har jeg noget at tage fat på i den kommende tid. :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Sølz - 05/04-2018 00:44 05/04-2018 00:44
Indlægget er rettet 05/04-2018 00:45 05/04-2018 00:45 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Vil blot lige gøre dig opmærksom på, at hvis dine sommerfuglecichlider yngler, så bliver hunnen en FURIE, der kan finde på at jagte alt og alle - herunder også hannnen, men ikke mindst de stakkels corydoras sterbai, der ikke fatter en skid - de får bare bank :( - så det er måske en uheldig kombination. Med mindre, du har mulighed for at flytte hunnen i den situation ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger KimJ - 05/04-2018 07:51 05/04-2018 07:51
Det lyder som en atypisk hun?

De gange jeg har haft ynglende sommerfuglecichlider har de fulgt det typiske biparentale substratleger mønster (i den udstrækning de overhovedet gennemfører yngelplejen). Jeg oplever at det største problem netop er at mange par slet ikke er i stand til at få yngelplejen til at fungere, og selv når de gør, er de temmelig slatne i forhold til mange andre arter.

Det der kan være i spil her, er at der sikkert er betydelig forskelle mellem de mange, ofte stærkt indavlede, akvariestammer der findes i handelen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger TinaT - 05/04-2018 17:13 05/04-2018 17:13
Det vil jeg have i baghovedet til hvis det bliver aktuelt.
Nu vil jeg lige starte med at øge beplantningen, så der er nogle gode skjulesteder i akvariet. :P

Annoncører
Annoncører