Køb af nyt akvarie

Postet under : Akvariesiden.dk - Nybegynder
Visninger : 2168

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Slapz - 21/04-2018 21:21 21/04-2018 21:21
Hej med jer.
Jeg fortsætter min undersøgelse af om jeg skal have mig et akvarie - og selvfølgelig skal jeg det :)
MEN jeg kan ikke finde ud af om der bare skal købes helt nyt, forsøge at finde et brugt etc (Alle de overvejelser, man burde jo bare hoppe ud i det...)

Er der nogen der har et par ord ift. akvariestartersæt, købe brugt etc? Synes at mange af de brugte bliver desværre solgt med fisk, og ønsker ikke at fortsætte nogens projekt, eller tage livet af fiskene, så den løsning er lidt meeeh.

Med venlig hilsen
Rasmus

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Alpina - 21/04-2018 22:16 21/04-2018 22:16
Hos aquabase.dk kan du købe et splinternyt 200 liters 100x40x50 cm for 1.123 kr.

Akvarier bliver hurtigt for små, så jeg vil foreslå et "startersæt" på 200 liter

Køb et ordentligt filter og undgå et lille indvendigt filter med kun 1 lille svamp.
Køb HMF til gavl eller hjørne, hvis det skal være billigt.

Brugte akvarier kan købes billigt, men måske skal du så bruge mange timer på rengøring og afrensning af kalk.
Det billigste er at foretage et samlet køb brugt, hvis du kan finde noget der passer dig.

Jeg så for et par dage siden et 375 liters med Porsabord, Eheim 2075 spandpumpe, varme, lys, 4 Discus plus andre fisk for 1.000 kr. i alt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger chrhag01 - 21/04-2018 22:20 21/04-2018 22:20
dba eller gul og gratis... Det er bare at vælge hvilken størrelse og så presse lidt på prisen. Hvis jeg var dig ville jeg dog starte med at finde ud af hvilke fisk du vil have og derefter finde akvariet så det bliver den rigtige størrelse fra start

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger KimJ - 22/04-2018 09:21 22/04-2018 09:21
For en nybegynder er det i mine øjne bedst at købe et nyt akvarium. Der er som regel en grund til at den nuværende ejer vil af med sit gamle akvarium, og rigtig mange af dem involverer den "pasning" det har modtaget.

Med mindre man selv er meget tolerant over for ridser, skal man i hvert fald se sig MEGET grundigt for, da tomme akvarier kan være vanskelige at bedømme og oftest ser mindre ridsede ud end de reelt er når der kommer vand i og lys på...

M.h.t. størrelse er jeg helt på linje med Alpina, men hvis man ikke har pladsen og vælger standartstørrelsen på de 54L, er der stadig gode grunde til selv at sætte et "startersæt" sammen i forhold til at købe et fardigt sæt. Jeg har skrevet et indlæg i denne debat, som også dækker her: Internt link http://www.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1686424#SiteEnd

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Principia - 22/04-2018 11:49 22/04-2018 11:49
Ofte er brugt så dyrt at det ikke kan svare sig. Man kan være heldig, at finde noget godt brugt udstyr, men ofte bliver det solgt så dyrt, at det bedre kan svare sig at købe noget nyt. Jeg er meget på linje med #4, at brugt godt kan blive bøvler for begynderen.
Hvis du vælger et brugt sæt, er der typisk nogle meromkostninger du skal tage højde for. Det er langt fra sikkert at en pumpe som har stået stille kommer til at køre optimalt igen. Samt hvis det er en udvendig, skal man nok påregne et pakningssæt. Lysenheder skal også typisk skiftes. Og så skal akvariet testes for utætheder, og evt. omfuges.

Men når det er sagt, kan man forhandle sig frem til nogle gode tilbud, hvis man har mod, og tålmod til at gå i gang. De gode sæt bliver dog solgt til priser, hvor folk gerne ser man betaler for affektionsværdi, og alt muligt andet, som gør at det ikke er det værd.

Et nyt derimod, har du muligheden for at, sy det som du vil have det. Der er mange muligheder alene inden for standart størrelserne, og i forskellige prislag. Man skal dog være forsigtig med at vælge for småt, da det hurtigt kan gribe om sig i denne hobby, og et for lille akvarium giver ganske enkelt for mange begrænsninger. Samt er et lille akvarium forbundet med mere arbejde, samt sværere at ballancere. Jeg vil ikke anbefale dig at gå længere ned en 160L, og det må helst gerne være større.

Eksternt link http://www.aquabase.dk/?Akvarier::Bred_Ramme_35mm_bred

Det her er et godt bud på en nyt akvarium til fornuftige priser. jeg ville nok vælge et 250L til at starte med, for det er en god mellemstørrelse, som giver lidt fleksibilitet hvad angår dyr og planter.

Eksternt link https://www.dba.dk/akvarium-250-liter-b-100-d/id-1043765349/

Er et bud på brugt til fornuftig pris. læg mærke til vandstanden, og det faktum at det er Akvastabil. Det er sikkert utæt i topforseglingen.

Men her er du kørende for under en tusse, med en omgang knofedt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Slapz - 22/04-2018 12:25 22/04-2018 12:25
Indlægget er rettet 22/04-2018 12:41 22/04-2018 12:41 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Principia skrev :
Ofte er brugt så dyrt at det ikke kan svare sig. Man kan være heldig, at finde noget godt brugt udstyr, men ofte bliver det solgt så dyrt, at det bedre kan svare sig at købe noget nyt. Jeg er meget på linje med #4, at brugt godt kan blive bøvler for begynderen.
Hvis du vælger et brugt sæt, er der typisk nogle meromkostninger du skal tage højde for. Det er langt fra sikkert at en pumpe som har stået stille kommer til at køre optimalt igen. Samt hvis det er en udvendig, skal man nok påregne et pakningssæt. Lysenheder skal også typisk skiftes. Og så skal akvariet testes for utætheder, og evt. omfuges.

Men når det er sagt, kan man forhandle sig frem til nogle gode tilbud, hvis man har mod, og tålmod til at gå i gang. De gode sæt bliver dog solgt til priser, hvor folk gerne ser man betaler for affektionsværdi, og alt muligt andet, som gør at det ikke er det værd.

Et nyt derimod, har du muligheden for at, sy det som du vil have det. Der er mange muligheder alene inden for standart størrelserne, og i forskellige prislag. Man skal dog være forsigtig med at vælge for småt, da det hurtigt kan gribe om sig i denne hobby, og et for lille akvarium giver ganske enkelt for mange begrænsninger. Samt er et lille akvarium forbundet med mere arbejde, samt sværere at ballancere. Jeg vil ikke anbefale dig at gå længere ned en 160L, og det må helst gerne være større.

Eksternt link http://www.aquabase.dk/?Akvarier::Bred_Ramme_35mm_bred

Det her er et godt bud på en nyt akvarium til fornuftige priser. jeg ville nok vælge et 250L til at starte med, for det er en god mellemstørrelse, som giver lidt fleksibilitet hvad angår dyr og planter.

Eksternt link https://www.dba.dk/akvarium-250-liter-b-100-d/id-1043765349/

Er et bud på brugt til fornuftig pris. læg mærke til vandstanden, og det faktum at det er Akvastabil. Det er sikkert utæt i topforseglingen.

Men her er du kørende for under en tusse, med en omgang knofedt.

Det var sku lækker info, som jeg slet ikke havde overvejet. Nice spottet ift vandstand - kan vel godt være de ikke har fyldt det op...

Så må jeg vel lige overveje om jeg ikke bare skal op med den store pengepung - Går ud fra man vasker et helt nyt akvarie af med vand, før man går igang?

Edit: Skal det forstås som at Akvastabil er et dårligt mærke?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Principia - 22/04-2018 12:26 22/04-2018 12:26
Et nyt er plug and play.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Slapz - 22/04-2018 12:55 22/04-2018 12:55
Så har I desværre lige prikket mig i vejen af et helt nyt akvarie - FEDT! Er sku også lækkert at pakke det hele ud...

Hvor vigtigt er et dækglas til akvariet? Er det mosthave?
Sidder og kigger på Aquabase, da de har nogle fine priser :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger KimJ - 22/04-2018 13:11 22/04-2018 13:11
Der er ikke noget galt med Akvastabil akvarier, men ældre modeller var ofte lidt utætte mellem ramme og overkant.

Aquabase akvarier er efter min mening rigtig fine (skal selv ud og hente et 530L om nogle få måneder).

Hvorvidt du har brug for dæksglas afhænger af flere ting; Lampen skal jo kunne tåle vand eller være hævet så højt over vandet at den ikke bliver våd, hvis du ikke har dæksglas på, og en hel del fisk har tendens til at springe ud hvis man ikke dækker akvariet over.

Når det er sagt, er "topløse" akvarier rigtig fede på mange måder.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Slapz - 22/04-2018 13:17 22/04-2018 13:17
Ved du om Aquabase har levering? Synes ikke jeg kan finde noget på deres hjemmeside - Også er det sku dumt at sidde og drømme i Jylland :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger KimJ - 22/04-2018 13:20 22/04-2018 13:20
Du kan formentlig få det sendt, men det koster. Tal evt. med Aquabase selv om det, eller hør om der er nogen der kan tage det med til dig.

Ellers kan du da høre Tropeakvarier, som laver lige så gode (nogle vil sikkert også sige mere elegante) akvarier og ligger i Jylland.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Slapz - 22/04-2018 13:27 22/04-2018 13:27
Mange tak :) Synes kun Google viser Juwel og Akvastabil...
Forsøger at skrive rundt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Principia - 22/04-2018 16:47 22/04-2018 16:47
Aquabase har overtaget de gamle Akvaline armaturer / lampekasser. Der behøver du ikke dækglas. De har mulighed for fragt, også til rimelige priser. Send dem en mail, med hvad du skal bruge. De plejer at svare hurtigt, og levere en god service.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Slapz - 23/04-2018 20:18 23/04-2018 20:18
Så nærmer jeg mig sku!

Tænker jeg bestiller et 200L fra Aquabase, samt bord til det.
Derudover er jeg kommet frem til følgende:
Pumpe:
- (Nothing yet)
Varmelegeme:
- Jäger Varmelegneme
Lys:
- Tænker noget LED
Bund:
Sort sand

Fisk:
Corydora
Tetra
Måske fisk:
6 Otocinclus
Cherry Shrimps

Planter:
Java Fern
Anubias

Tænker det er vigtigt for mig at kunne sætte dem fast på træ/sten, så Cory og jeg selv kan rode i sandet en gang i mellem.

Er der noget jeg har glemt at forholde mig til?
Har I konkrete forslag til lys og pumpe?

/highfive

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Alpina - 23/04-2018 20:58 23/04-2018 20:58
Hvis man har Pansermaller bør kornstørrelsen være højst 1,3 mm og kornene skal helst være afrundede, så Pansermallernes munddele ikke bliver slidt væk.

Hvilken type sort sand har du kig på?

Hvis du ønsker planter, så læg bundlagsgødning som beskrevet nederst på denne side.
Det vil også holde nitrat nede
Eksternt link http://arentoft.eu/wordpress/bundlag/

LED-lys har lavt strømforbrug og de holder længere end lysstofrør.
Eksternt link https://outlight.dk er et godt at starte

Eheim 2075 spandpumpe kan købes brugt for ca. 600 kr. men der er mange andre muligheder.
Siporax filtersten i spandpumpen kan huse særlige bakterier som fjerner nitrat biologisk.
HMF er en billig alternativ indvendig løsning.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Slapz - 23/04-2018 21:08 23/04-2018 21:08
Tak for et hurtigt svar :)

Havde ikke lagt så mange andre tanker i det, end at det skulle være sand. Troede det var fint nok at det ikke var grus, men må hellere undersøge hvordan man finder ud af om de er afrundede.
Har fundet:
Silikat sand 0,2-1,5mm Eksternt link https://www.dyrecenter.dk/shop/silikat-sand-0-8211p.html
Så tanken var en meget lille kornstørrelse, netop pga pansermallerne.

Ift. planter, så HOV! :) troede at hvis jeg valgt Java Fern og Anubias, så kunne jeg lime/binde dem fast til sten og træ, og dermed undgå de skulle så meget i sanden. Og derfor undgå at skulle gødning i sandet - går ud fra der måske skal noget i vandet?

Tak for det link til lys, det vil jeg undersøge i morgen.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger scn - 23/04-2018 21:15 23/04-2018 21:15
Det nævnte "sand" er knus, og derfor har det ret skarpe kanter, det ødelægger skægtrådende på pansermallen, så det kan ikke anbefales. Find eks "flod sand/grus", det er slidt af vand og af at gnubbe sig op af andet sand, og er derfor afrundet. En fornuftig forhandler ved godt hvad du skal have hvis du siger du skal have bundlag til pansermaller.

ps. java fern kaldes på dansk java bregne (blot så du ikke risikere at stå over for en forhandler der ligner et stort spørgsmålstegn)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Alpina - 23/04-2018 21:25 23/04-2018 21:25
Jeg har set Pansermaller som fik høvlet munddelene væk af kornstørrelse 1,5 mm så derfor er mit forslag at du køber højst kornstørrelse 1,3 mm og mindst ca. 0,5 mm så bunden ikke bliver for tæt.
Knust quarts lyder ikke som noget der er afrundet.

Ja, Java Fern og Anubias kan fastgøres til træ m.v. og de er ikke så krævende og heller ikke lyskrævende.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Kristian Paaske - 23/04-2018 21:55 23/04-2018 21:55
Jeg har lige købt et akvarie fra tropeakvarie og der kostede det 1000 kroner at få det sent. Det er lidt dyrt, men det skyldes at akvriet er 220 cm langt fra og skal på to paller.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger Jubel-Bille - 24/04-2018 06:19 24/04-2018 06:19
JBL Sansibar Dark

Det er fint sand og super til pansermaller.
Men ved ikke om det er for fint til planter?!

Det har en mørk grålig farve

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger KimJ - 24/04-2018 06:39 24/04-2018 06:39

Du har helt ret i at Javabregner og Anubias er helt ligeglade med bundlagsgødning! Faktisk er betydningen af både bundlagsgødning, lys, CO2 og gødning i det hele taget, stærkt overdrevet.

Det er langt vigtigere at sørge for at fiskene får optimale vilkår (som faktisk på mange punkter går imod planternes bedste forhold), så skal planterne nok sørge for sig selv, hvis man bare undgår de mest krævende.

Dette er der selvfølgelig meget delte meninger om, men det plejer at hjælpe, hvis man skelner mellem dem som har planteakvarier og dem som har akvarier med planter i...

M.h.t. bundlaget, er jeg enig med scn. Flodsand eller noget andet som er dannet i naturen og af sig selv er blevet slebet rundt er sagen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger Slapz - 24/04-2018 08:38 24/04-2018 08:38
Indlægget er rettet 24/04-2018 08:42 24/04-2018 08:42 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Rough!
Alpina og scn : Så troede man lige man havde regnet noget ud, også har man ikke det mindste styr på det *rødmer"rødmer"rødmer*
Da det var småt sand, tænkte jeg det var nok. I har da helt ret i at knust quarts ikke lyder vildt afrundet - ØV.
Så står den på flodsand (y) (y)

Kristian Paaske: Hvor stort har du købt? Jeg forsøgte at kontakte dem, også sagde de at de kun laver akvarier i specialmål - hvad end det så lige betyder. Ville være MEGET nemmere for mig at købe hos dem, da jeg selv er fra JYlland, og kunne hente det i Silkeborg. Er lidt presset med at skulle betale 1000,- i fragt for et akvarie fra Aquabase til 1300...

Jubel-Bille: Fedt tip, mange tak. Det vil jeg undersøge :)

KimJ: FEDT! Så har jeg fået LIDT ud af de uendelig mange Youtube videoer jeg har set ;P

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger KimJ - 24/04-2018 09:12 24/04-2018 09:12
"Akvarier på specialmål" betyder sådan set bare at du selv vælger de mål akvariet skal have. Det kan sagtens være et standartmål fra f.eks. Aquabase, men måske er der alligevel noget som kunne være smartere i forhold til den plads du har til det?

Det er jo oplagt at det er bedre at købe et akvarium til 2300,- end et til 1300,- + fragt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger Slapz - 24/04-2018 09:23 24/04-2018 09:23
KimJ skrev :
"Akvarier på specialmål" betyder sådan set bare at du selv vælger de mål akvariet skal have. Det kan sagtens være et standartmål fra f.eks. Aquabase, men måske er der alligevel noget som kunne være smartere i forhold til den plads du har til det?

Det er jo oplagt at det er bedre at købe et akvarium til 2300,- end et til 1300,- + fragt.

Det var også det jeg troede det betød, også fik jeg en kort afvisning. Har spurgt ind til det igen, og venter på svar. Mon ikke vi bare har misforstået hinanden :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger Kristian Paaske - 24/04-2018 11:41 24/04-2018 11:41
Jeg har handlet akvarier hos Claus fra tropeakvarier et par gange og jeg er vældig tilfreds. At det er på specialmål betyder som Kim skriver, at du selv sætter målene og at Claus så sender et tilbud til dig.
Jeg har købt et akvarie på 45 cm højt X 35 cm dybt x 220 cm langt. Det koster ca. 3.100 plus levering. jeg har også et 840 liters på 60 cm dybt X 70 cm højt X 200 cm langt. Det gav jeg ca. 6.000 for.
Jeg skal bruge akvariet til et planteakvarier med Pseudomugil'er af en eller anden slags og så rejer. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger Slapz - 24/04-2018 13:20 24/04-2018 13:20
Kristian Paaske: Mange tak, og spændende! Jeg må have fat i ham og høre ham.. Føler jeg snart må få bestilt det akvarie, også komme igang. Tænker uanset hvad, så vil der komme en masse nybegynder fejl *rødmer* *rødmer* *rødmer*

Men fantastisk med dette forum, hvor man kan låne lidt af andres viden.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger Slapz - 24/04-2018 14:47 24/04-2018 14:47
Hvor meget sand smider man i til 200L?
3-5 cm over det hele? Vil det sige at 10L sand er too much, eller perfekt?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger scn - 24/04-2018 15:04 24/04-2018 15:04
Hvis vi siger 4cm i gennemsnit og 100 cm langt og 45 cm bredt, så skal du bruge 0,4*10*4,5 = 18 liter

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger Slapz - 24/04-2018 19:11 24/04-2018 19:11
Indlægget er rettet 24/04-2018 19:15 24/04-2018 19:15 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

scn skrev :
Hvis vi siger 4cm i gennemsnit og 100 cm langt og 45 cm bredt, så skal du bruge 0,4*10*4,5 = 18 liter

Er ikke sikker på jeg forstår tallene, men jeg er solgt :) Og lyder ikke til at andre har andre erfaringer. Så det er det jeg går efter =)

Tror jeg er kommet frem til at jeg vil lave et filter med HMF-Filter, i hjørnet.. Så er igang med at finde ud af hvordan jeg skal holde det på plads. Mon 2x 50cm linialer kan gøre det, eller vil det kunne skade fiskene?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger Alpina - 24/04-2018 19:18 24/04-2018 19:18
Indlægget er rettet 24/04-2018 19:24 24/04-2018 19:24 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Eksternt link https://akvarieroden.dk/produkt-kategori/filtre/hmf-hjoernefilter...

Hjørnefilter med plasticbaggrund

Sandet:
100*45*4/1000 = 18 liter gange vægtfylde ca. 1,5 = 27 kilo

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger Slapz - 24/04-2018 19:24 24/04-2018 19:24
Alpina skrev :
Eksternt link https://akvarieroden.dk/produkt-kategori/filtre/hmf-hjoernefilter...

Hjørnefilter med plasticbaggrund

Men synes den største er kun 40 cm høj. Tænker ikke det er optimalt hvis det ikke går op til vandkanten. Håber akvariet får en højde på 50 cm

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Bruger Alpina - 24/04-2018 19:26 24/04-2018 19:26
Ja, det bliver for lille

Her er en norsk vejledning
Eksternt link http://akvaforum.no/text.cfm?id=1992

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Bruger scn - 24/04-2018 19:29 24/04-2018 19:29
En liter = 10x10x10 cm = 1x1x1 dm (decimeter) Så ved at ændre de ønskede mål fra cm til dm får vi 4/10 = 0,4 , 100/10 = 10 og 45/10=4,5.

Siden du ikke ønsker at have planter i bundlaget kan du fint reducere tykkelse. Man laver dog ofte en vis skråning på bundlaget ned mod frontglasset, da det giver en øget dybde i akvariet, så det for dig ser lidt dybere ud. Du kunne eks. have 1cm i fronten og så 3-4 måske 5cm bagerst i akvariet.

Hvis du vil lave det selv, så find noget glas eller plexiglas på ca. 5 mm tykkelse. Jeg tror ikke på at en lineal vil fungere, det bliver for svagt i samlingen mod akvariglasset. Fordelen ved at købe sådan et færdigt filter som #30 linker til er at du ikke skal til at lime noget fast på glasset. Det kunne jo være du blev træt af HMF.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
Bruger Slapz - 24/04-2018 19:37 24/04-2018 19:37
Indlægget er rettet 24/04-2018 19:46 24/04-2018 19:46 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Alpina: Er ellers vild med at den ikke skulle limes :)

Sco: Så er jeg lidt mere med. Tak for det. Men ja, tænker ikke det er stort nok :(

Tænker lidt om man kunne bygge en holder selv ud af 3x vinkellister til PVC
Eksternt link https://www.jemogfix.dk/vinkelliste-sort-pvc-30-x-20-mm-x-2-m/414...

Ellers må jeg lige i tænkeboks o.O

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #35
Bruger scn - 24/04-2018 19:47 24/04-2018 19:47
Man skal tænke sig godt om. Det handler om at få et materiale der kan binde på silikone (det oplagte valg til akvarier). Godt nok binder silikone ikke pokkers godt på plexiglas, men jeg har da HMF hjørnefiltre der har kørt +5 år med silikone og plexiglas.

Du kan ofte finde rester af plexiglas i byggemarkeder, så du eks. slipper med 50,- for en rest efter deres "savværk" har været i gang med at skære til for folk. Di kan save i plexiglas med en fintandet sav, du skal bare lade saven gøre arbejdet og ikke presse, så flækker plexiglasset. En anden teknik er at lægge en række snit med en hobbykniv, og så knække det (lidt som med glas).

Jeg har lavet et par hjørne HMf med en plade plexiglas hvor jeg så har skåret et stort hul. Det gør at det ikke er løse lister, men en "plade" der limes i hjørnet. Den nederste "tværafstiver" holder bundlaet på plads hvis/når man med mange års mellemrum skal skifte måtte, og så hjælper det til at undgå at måtte der, hvis den sidder lidt for meget i spænd blot vil vikke listerne rundt. Det er nok lidt overkill, men jeg er egentlig godt til freds med det.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #36
Bruger Slapz - 24/04-2018 19:50 24/04-2018 19:50
Sco Har du lavet en holder, eller blot limet plexiglas fast på akvariet?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #37
Bruger Slapz - 24/04-2018 19:50 24/04-2018 19:50
Sco Har du lavet en holder, eller blot limet plexiglas fast på akvariet?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #38
Bruger Alpina - 24/04-2018 19:56 24/04-2018 19:56
Nogen bruger 2 stykker kabelkanal hvor låget fjernes.
Kabelkanalerne limed på hver side af et hjørne og HMF-måtten presses ind i kabelkanalerne
Eksternt link https://www.greenline.dk/k/elartikler/kabel-ledning/kabelkanaler

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #39
Bruger Kristian Paaske - 24/04-2018 19:59 24/04-2018 19:59
Hvis du køber et akvarie hos aquabase eller tropeakvarie så få da dem til at sætte glaspuster i :D det har jeg gjort. Og ellers så ja så kan du sætte vinkel lister af plast i. Det er rimelig nemt. Selve måtterne kan man bestille på eBay noget billigere end dem man får her hjemme.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #40
Bruger scn - 24/04-2018 20:03 24/04-2018 20:03
Blot limet plexiglasset fast. Det er et hjørne HMF. Hvis du lavet et HMF i gavles kan du, hvis du syntes lime en enkelt liste fast i bunden af hensyn til bundlag, eller blot sætte en filtermåtte i spænd mellem bag- og frontglas.

Jeg har dog planer om et 350 liters akvarium med lidt sjove mål hvor jeg vil lave et forvokset filter ala det fra akvarieroden. Fordelen er jo at hvis det bliver noget bras kan jeg blot fjerne det, og der er ikke det mindste spor efter silikone. Det bekymre jeg mig ikke så meget om i et akvarie på mindre end 80 liter, de koster ikke meget, så kan altid skrottes hvis man bliver træt af det.

Det er ret let at bukke plexiglas. Du skal blot have en varmepistol (de koster vel 150-200kr) og så tålmodighed hvis det skal blive flot. Der skal varmes langsomt op og over hele det felt der skal bukkes. Hvis du varmer for hurtigt op begynder det at boble og blive grimt. Samtidig er det svært at styre meget blød plexiglas, så hellere bruge lidt ekstra tid og få et pænt resultat.

Jeg har en 5mm plexiglasplade fra silvan på 30x40 cm liggende, der var prisen 30,- Så et par stumper og du har et ret billigt filter hvis du har mod på det. Hvis det går galt har det været billigt at prøve.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #41
Bruger KimJ - 24/04-2018 20:24 24/04-2018 20:24
Hvis akvariet skal specialbygges, er det da ret oplagt at få den slags bygget med fra starten. I stedet for et åbent HMF filter, kunne en overløbskasse med filter måske være en ide? Det er noget mere diskret og virker rigtig godt!

Jeg har skrevet lidt om det her, hvor overløbskassen også er vist:

Eksternt link http://www.kim-jakobsen.dk/Freshwater/Articles/Current%20tank/liv...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #42
Bruger Slapz - 27/04-2018 20:11 27/04-2018 20:11
Åååh for fanden.
Jeg kan sku ikke finde ud af hvilket filter jeg skal gå med - Og nu har jeg anskaffet mig et akvarie, så bliver jo nødt til at finde ud af det hurtigst muligt :D
Mangler en side eller artikel, hvor jeg kan finde fordele og ulemper ved de forskellige slags.
Tænker lidt at et AquaClear hængefilter er billigere, men holder det i længden, er det bedre bare at købe en filterspand.
Eksternt link http://www.tropeland.dk/webshoppen/105-haengefiltre/13008-aquacle...
Hvordan ville det gå til mit 200L?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #43
Bruger Principia - 28/04-2018 09:36 28/04-2018 09:36
Hvad der er fordele og ulemper ved forskellige filtertyper, er der nok delte meninger om. Men en ting er sikker der er fordele og ulemper ved dem alle.

Der er mange som sværger til HMF, for det er en billig og stabil løsning. Det er jo en klar fordel. men ulempen er så at det optager meget plads i akvariet. Et velfungerende HMF tager hurtigt 10%, hvis det skal dimensioneres ordenligt i et mindre akvarium.

Udvendige filtre, optager minimal plads i akvariet, men er bøvlet at vedligeholde. Der er så nogen som er fortaler for, at man kan overdimensionere, så pumpen / filteret ikke skal renses så tit. Men uanset hvad kommer der vedligehold med alt, og de udvendige filtre kan godt være lidt bøvlet. Samt er det besværligt at rode med slanger og div., så det ser fornuftigt ud, ude fra, med mindre man bygger et møbel til formålet. Samt er der den lille ulempe at man tager vandet ud af akvariet, og sætter det i et skab. som typisk ikke er beregnet til vand.

I mindre akvarier vil jeg anbefale, et godt indvendig motorfilter. De er støjsvage, og relativt prisbillige. Ulempen er så at der er mere vedligehold, end de to andre. Et indvendigt motorfilter, skal renses efter behov, dvs. når vandtrykket går ned. Det er typisk et interval på 1-2 uger mellem, i et velfungerende akvarium. Men de er typisk nemme at gå til og du holder vandet i akvariet. De optager heller ikke så meget plads. Her er et bud.

Eksternt link https://www.akvariebutikken.dk/shop/15-akvariefilter/109-eheim-bi...

Jeg kan se du spøger til lys længere oppe. Jeg kører med Outlight, og er rimelig tilfreds. Vær dog opmærksom på, at de ikke helt holder hvad de lover, hvad angår lumen. Så du skal påregne en ekstra skinne i forhold til hvad Søren selv anbefaler. Men de er billige så udskrivningen er minimal i forhold til konkurrenter. De planter du nævner er alla langsomt voksende og ikke lyskrævende planter. Jeg vil anbefale dig at smide en eller to hurtigt voksende planter i også, i hvert fald til at starte med, eller kan der komme alger, indtil det er ordenligt indkørt. Jeg vil anbefale 2 hvid 5000K, og en større strømforsyning, i tilfælde af, du skal udbygge senere, hvis behovet melder sig.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #44
Bruger scn - 28/04-2018 09:54 28/04-2018 09:54
Filteret er ifølge akvariebutikken lidt for lille, de angiver fra 96-175 liter. De mener du skal op i Aquaclear hængefilter 70:
Eksternt link https://www.akvariebutikken.dk/shop/16-haengefilter/

Fordele og ulemper... Det er nok ret personligt. Jeg er rigtig glad for HMF, og lever med at de fylder lidt ekstra da de kræver meget lidt vedligehold.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #45
Bruger Kristian Paaske - 28/04-2018 10:35 28/04-2018 10:35
Jeg er også meget glad for mine HMF filtre og jeg synes også det er den manglende plads i akvariet værd, i forhold til at skulle have en spandpumpe. Men som der allerede er skrevet, så er det et spørgsmål om smag eller temperament.
Hvad angår lys så er jeg blevet rigtig glad for chihiros a-series.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #46
Bruger Slapz - 28/04-2018 13:33 28/04-2018 13:33
I taler sku alle meget godt om HMF, så må hellere ende ud i det :)
Afsted og fixe noget plexiglas til at holde det.

Jeg har fået købt mit et 200L akvarie, som er omkring 6 år gammel. Er blevet fortalt at det er tæt, men tænker jeg lige så godt kan skifte fugerne nu, imens det er tomt.

Er det rigtig forstået at denne silikone nemt kan bruges, både til fugerne, og til at lime plexiglas fast til mit HMF filter:
Eksternt link https://www.jemogfix.dk/pattex-silikone-glasklar/6121/9039283/

Principia: Har du et forslag til hvilke hurtig voksende planter det kunne være :) Tænker jeg er mest frisk på planter der kan vokse på træ/sten, og altså ikke behøver have roden i jorden. Men hvis dette ikke er muligt, må jeg finde ud af det :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #47
Bruger Principia - 28/04-2018 13:40 28/04-2018 13:40
Du slipper ikke for rødder i bunden, hvis de skal have noget vækst. Men der er flere som sagtens kan klare sig uden alt muligt diller daller, som du bare kan proppe i bunden.

Internt link http://cichlids.akvariefisk.dk/planter/show/?id=1
Internt link http://cichlids.akvariefisk.dk/planter/show/?id=41
Internt link http://cichlids.akvariefisk.dk/planter/show/?id=174

Bare for at tage et par stykker.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #48
Bruger Slapz - 28/04-2018 13:48 28/04-2018 13:48
Fantastisk :)
Kan dog ikke få dine links til at virke

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #49
Bruger scn - 28/04-2018 14:35 28/04-2018 14:35
Indlægget er rettet 28/04-2018 14:40 28/04-2018 14:40 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

I forhold til silikone, så vil jeg altid kun købe en silikone hvor der står at den kan bruges til akvarier.

Jeg mener at denne er OK til akvarier:
Eksternt link https://www.silvan.dk/bostik-silikone-glas-patron-klar-klar-03-lt...
Men det står ikke i beskrivelsen. Der er dog et akvarium på tuben, men smut forbi dit lokale byggemarked eller akvarieforhandler og se hvad de har.

Der er en her:
Eksternt link https://www.harald-nyborg.dk/p9022/dana-akvariesilicone
Men det er jo samme pris som i den lokale akvariebutik.

Personligt ville jeg ikke skifte fuger bare for at skifte fuger. Hvis det er tæt, så er det tæt. Jeg har et akvarie der vist er ca. 15 år gammelt, og det er tæt, der er ingen grund til at skille noget ad som virker blot for at samle det forkert igen :D

Hvis det er fordi du bliver bedt om brugernavn/password, så skal du bare klikke "Annuller" 2 gange, så kommer du til siden. Linksne er til:
Egeria densa
Hygrophila difformis
Vallisneria americana var. asiatica

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #50
Bruger Slapz - 28/04-2018 17:02 28/04-2018 17:02
Indlægget er rettet 28/04-2018 17:03 28/04-2018 17:03 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

scn: Takker. Det åbner et hvidt vindue op, hvor der ikke sker mere - kan være den computer jeg sidder ved.
Kan være du har ret i bare at lade fugerne være - man vil bare så gerne have et godt akvarie :)

Tænker min liste over basis 'to buy'-stuff er ved at være lidt lang. Mon der er et sted jeg kan finde en lister over hvad man skal have.
Fx
- Mad
- Net

Har alle et kit til at måle vand værdier?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #51
Bruger scn - 28/04-2018 17:47 28/04-2018 17:47
Hvad du skal have:
* Et akvarium
* Noget at stille det på (som minimum gulvet)
* Vand i akvariet
* mad til fiskene
* en eller anden måde at skifte vand på (spand og 1,5 m vandslangevandslange er populært, men mange bruger vandslange der kobles på vandhane og så tømme direkte i afløb i bad kræver en kobling til vandhane og lang nok vandslange)

Alt der ud over er faktisk blot ting som vil gøre tingene lidt lettere for dig, men folk har typisk:
* et filter
* lampe med lys
* fangstnet
* termomenter så man ved om temperaturen er korrekt
* Varmelegeme (Hvis fiskene kræver varmere vand end vandet bliver ved rumtemperatur)

Kit til at måle parametre i vandet er som udgangspunkt ikke nødvendigt. Du kan læse meget på dit vandværks hjemmeside, men det er også kun "for sjov", ikke noget man SKAL.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #52
Bruger Principia - 28/04-2018 18:25 28/04-2018 18:25
#51 Du glemte bundlag. Det er en klar fordel, hvis man vil have lidt salat i baljen.

Langt de fleste ting man skal bruge kan man finde gratis, hvad angår dekoration. Det er bare ud og lede ved stranden og i skoven.

Og så en sidebemærkning. Det er længe siden jeg har droppet det der testhalløj. Hvis det vand der kommer ud af vandhanen er godt nok til mig, er det også godt nok til mine fisk. Der er mange som bliver unødig bekymrede over de vandtest som de køber og bruger, i stedet for at bruge deres øjne og fornuft.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #53
Bruger Slapz - 30/04-2018 19:18 30/04-2018 19:18
Øv.
Tog chancen med et brugt akvarie, men optagede da jeg gjorde det rent at det ikke holder tæt. Så jeg må igang med at skifte de fuger alligevel.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #54
Øv.
Tog chancen med et brugt akvarie, men optagede da jeg gjorde det rent at det ikke holder tæt. Så jeg må igang med at skifte de fuger alligevel.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #55
Øv.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #56
Bruger Principia - 30/04-2018 20:06 30/04-2018 20:06
Ak ja ekstra arbejde. Det er godt at kunne holde sig selv beskæftiget. :D .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #57
Bruger Slapz - 01/05-2018 19:21 01/05-2018 19:21
Indlægget er rettet 01/05-2018 19:25 01/05-2018 19:25 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Ehh.. Træt af der bliver lavet dobbeltposts...

Må igang med at fjerne mine fuger - hold da op det er et arbejde.
Skal man bruge kemikalier til at fjerne klor m.m. i vandet? - Eller kan man købe sig fattig i det uden nogen virkning?
Og flere spørgsmål :)
Når man endelig kommer til at der skal fisk i akvariet - Giver det mening at købe fisk fra forskellige butikker? - Jeg forestiller mig at når de får fisk ind, er det ofte brødre og søstre der kommer ind, hvordan fungerer det med fisk. Er der indalv, hvis man håber på at få små fiskeunger? :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #58
Bruger scn - 01/05-2018 19:35 01/05-2018 19:35
Det er ulovligt for vandværker at tilsætte klor i DK. Omvendt er det mere reglen end undtagelsen mange andre steder i verdenen, derfor kan man på nettet se folk som er nød til at gøre noget ved klor i drikkevandet.

Den dag der er forurening i drikkevandet kan det være at vandværket skyller igennem med klor, men der har folk typisk allerede i flere dage været uden vand mens man arbejder med at finde kilden til forureningen (en fuglelort i et vandtårn kombineret med en revne i beton eller blot nogle der kobler spildevand på vandværksnettet!!!).

Nej, det giver ikke mening at købe fisk fra forskellige butikker for de flestes fisk vedkommende. Det er masseproduceret fisk ala svineopdræt i DK gange 1000.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #59
Bruger Principia - 01/05-2018 19:40 01/05-2018 19:40
det første. Hvis det ikke er slemt, kan du nøjes med at fjerne det som er løst. Og så ellers give det en tynd fuge oven på. Bare for at lette arbejdet en del.

Til fiskene, er svaret både ja og nej. Mange dyrhandlere bruger de samme grosister. Og hvis man ikke er sart med t det skal være noget linieopdrættet speciel farve hale halløj, tror jeg ikke der er noget at være nervøs for hvad det angår. Samt kan man normalt avle et par generationer uden de store udskejelser.

Problemet opstår hurtigere ved selektiv avl

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #60
Bruger Slapz - 01/05-2018 19:51 01/05-2018 19:51
Indlægget er rettet 01/05-2018 19:55 01/05-2018 19:55 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Mange tak for gode, og hurtige svar :) I er fanme seje.

Principia: Er gået lidt igang, og er fint at have et lille projekt jeg kan gå lidt til og fra på :) Krydser fingre for det bliver godt. Hvis ikke, så har jeg måske lært noget andet :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #61
Bruger Slapz - 17/05-2018 20:34 17/05-2018 20:34
Efter en travl tid har jeg igen taget projektet op :)
Er endt med at ville lave et hjørne HMF filter. Hvor stort powerhead skal der bruges til 200L?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #62
Bruger Slapz - 17/05-2018 20:34 17/05-2018 20:34
Efter en travl tid har jeg igen taget projektet op :)
Er endt med at ville lave et hjørne HMF filter. Hvor stort powerhead skal der bruges til 200L?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #63
Bruger Principia - 18/05-2018 14:47 18/05-2018 14:47
ca. 650-750 L/T

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #64
Bruger Slapz - 19/05-2018 19:13 19/05-2018 19:13
#63 Mange tak endnu engang. Fantastisk med lidt hjælp.

En sidste (håber jeg) ting, som jeg lige vil have jeres mening om. Der fulgte et armatur med til akvariet. Overvejer stærkt at give det væk, også købe denne:
Eksternt link https://outlight.dk/shop/akvarie-cichlide-ledlys-489p.html

Kan jeg bare købe et dækglas til akvariet, også lægge mit nye LED lys oven på, eller skal det hænges op?

... Håber snart jeg er igang med at få fisk i vandet :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #65
Bruger Slapz - 19/05-2018 19:14 19/05-2018 19:14
Indlægget er rettet 19/05-2018 19:14 19/05-2018 19:14 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Edit: Forstår ikke hvorfor jeg laver dobbelt posts hele tiden(!)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #66
Bruger scn - 19/05-2018 19:45 19/05-2018 19:45
Jeg tror ikke det bliver kønt hvis du bare lægger skinnen oven på dækglas. En eller anden form for lampe hvor den monteres vil være at foretrække. Når den bliver beskrevet som den gær, så ville jeg ikke undvære dækglas.

Kan det være fordi du kommer til at trykke 2 gange på "Send"?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #67
Bruger Slapz - 19/05-2018 20:07 19/05-2018 20:07
Indlægget er rettet 19/05-2018 20:37 19/05-2018 20:37 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Er ikke den store elektrikker.
Men er det muligt at tage alt lys ud af det gamle armatur, også sætte en skinne på fra Outlight?
Må forøsge at være mindre ivrig :)

Eller køber man noget ala:
Eksternt link https://www.petworld.dk/akvarielamper--lysstofroer/akvastabil-oph...

Eller er denne en bedre mulighed:
Eksternt link https://ledsale.dk/aqua-classic-led-akvarielys-60cm-90cm-120cm.ht...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #68
Bruger scn - 19/05-2018 20:57 19/05-2018 20:57
De skriver: "?Ved montering i armaturet følger der nogle små clips med som man kan fastgøre i armaturet, enten med silikone eller monteringslim." Det står lige efter punktopstillingen her: Eksternt link https://outlight.dk/shop/cms-/shop/vejledning.html.html

Den fra LedSale egner sig ikke til et akvarium med dækglas, men er perfekt til et åbent akvarium. Den fra Petworld kender jeg ikke.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #69
Bruger Slapz - 19/05-2018 21:33 19/05-2018 21:33
Mange tak : )
Synes sku det er en jungle - men må nok også bare indse det er ok at købe forkert sometimes :)

Takker for svarene.. LedSale lyder også cool, og tror Petworld blot er ophæng til armatur..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #70
Bruger Principia - 20/05-2018 10:44 20/05-2018 10:44
Jeg har lys fra Outlight. Og er rimelig tilfreds. Der er mange måder at montere lyset på. Du kan sagtens montere det direkte i en gammel lamkasse, efter du har hevet indholdet ud. To små dutter silikone pr skinne klarer tricket. Samt behøver du ikke dækglas til de skinner. Mine sidder monteret ca. 50mm over vandspejl uden dækglas.

Internt link http://cichlids.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1659474

Du kan evt. se denne tråd.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #71
Bruger Slapz - 20/05-2018 13:33 20/05-2018 13:33
Indlægget er rettet 20/05-2018 13:37 20/05-2018 13:37 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#70: Ser sku flot ud..

Faldt lige over:

Det virker nemt, og billigt at finde en ligende profil at sætte LED på.
Nogen der har en ide til hvor jeg kan opstøve sådan noget :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #72
Bruger scn - 20/05-2018 13:54 20/05-2018 13:54
LED bånd kan købes på Ebay i 5 m ruller, til ca. 80-100kr Dertil kommer så udgiften til en passende strømforsyning.

Men de er IKKE vandtæt. Kineserne skriver godt nok at de er vandtætte, men det er lodret løgn. Bagsiden er på ingen måde vandtæt. Den tape/lim der er på båndet kan ikke holde båndet på plads, det falder af i løbet af minutter/timer. Så hvis du vil, så skal det limes fast, og bare lad være med at købe den "vandtætte" version.

Tagrende kan du finde i de fleste byggemarkeder, men kig dig for, priserne er fra ca. 20,- per meter til 600 ,- per meter

En lampe jeg har lavet:
Internt link http://www.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1643733

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #73
Bruger Slapz - 22/05-2018 20:06 22/05-2018 20:06
Hvor ser det godt ud.
Tror jeg er ved at have GODT styr på det meste.. Har fået samlet mig et helt LEGO sæt, så skal bare lige sætte det hele sammen nu :D

Eksternt link https://www.bauhaus.dk/el-belysning/elinstallation/kabelstyring/p...
Vil de rør kunne bruges til at lave et HMF filter? Eller er der noget knap så heldigt i de rør? :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #74
Bruger Slapz - 22/05-2018 20:06 22/05-2018 20:06
Indlægget er rettet 22/05-2018 20:08 22/05-2018 20:08 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

... Yup.. Did it again :(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #75
Bruger Slapz - 22/05-2018 20:18 22/05-2018 20:18
...Og Hmmm.
Har fået købt en Hydor Pico Evolution 750, fungerer den overhovedet til et HMF filter? Så meget for at have godt styr på det meste... *rødmer*

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #76
Bruger KimJ - 23/05-2018 09:00 23/05-2018 09:00
Der er ingen grund til at det ikke skulle virke. Det vil være bedst hvis du anskaffer en 90 graders bøjning og noget passende slange, så du kan have pumpen et stykke nede mod bunden og stadig lede vandet ud i overfladen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #77
Bruger Slapz - 25/05-2018 18:07 25/05-2018 18:07
Forsøgte at søge råd på Facebook, men virkede knap godt..

Når akvariet har stået i en 14 dages tid, har jeg læst man ikke skal fylde det op med fisk på én gang, da filteret ikke kan følge med så. Hvor mange kan man tilføje til at starte med?
Skal have Corydoras og Otocinclus og senere neon tetra.

Kan man starte med at købe 6 Corydoras og 6 Otocinclus eller er det for mange?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #78
Bruger scn - 25/05-2018 20:37 25/05-2018 20:37
Jeg ved ikke helt hvad du vil bruge det rør til?

Jeg bruger Pico Evolution i flere af mine HMF filtre. Du kan altid skrue lidt ned for det, hvis der er lidt for meget blæs på pumpen i forhold til filterstørrelsen.

Som Kim Nævner, så er en slange og en 90 graders bøjning en fiks løsning til at sætte filteret fast lidt nede bag filtermåtten. Et stump slange i korrekt størrelse presses på studsen på pumpen, så 5-10 cm oppe en bøjning med samme udvendige diameter som pumpens udstrømmer, og så et stykke slange til at føre igennem filtermåtten.

Jeg ville blot starte med pansermallerne, og så et par uger efter tilsætte flere fisk. Jeg har lige mistet overblikket over hvilken størrelse akvarium du endte med, men hvis du har pladsen, så ville jeg senere tilføre endnu 6 pansermaller, at se sådan en flok tøffe rundt er en fornøjelse.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #79
Bruger Slapz - 25/05-2018 20:53 25/05-2018 20:53
Jeg tænkte røret skulle sættes fast på pico og fører vandet op over HMF filtret - Men jeg har måske misforstået noget :)

Jeg har fået et akvarium på 200L, så tænker der er masser af plads. Så planen var også at tilføje nogle flere pansermaller når filteret var klar.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #80
Bruger scn - 25/05-2018 22:22 25/05-2018 22:22
Jeg tror du tænker på en tjekkisk hævert:
Eksternt link http://paradisfisken.dk/tjekkiske-luft-haeverter/192-tjekkisk-luf...

Du får nok et problem med at få røret til at sidde fast på pumpen, der er det meget bedre med akvarieslange, som fås i størrelse der passer perfekt til pumpen.

OK, der er masser af plads. Jeg ville starte med 6 pansermaller og så kan du eller hver uge tilsætte lidt flere fisk, eller vente lidt længere og sætten en lidt større gruppe i akvariet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #81
Bruger Slapz - 25/05-2018 23:27 25/05-2018 23:27
Super. Endnu engang tak for hurtige, brugbare og gode svar. Skønt at være nybegynder herinde

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #82
Bruger Slapz - 25/05-2018 23:27 25/05-2018 23:27
Super. Endnu engang tak for hurtige, brugbare og gode svar. Skønt at være nybegynder herinde

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #83
Bruger Slapz - 02/06-2018 19:44 02/06-2018 19:44

Så starter ventetiden...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #84
Bruger Slapz - 24/06-2018 19:51 24/06-2018 19:51
Indlægget er rettet 24/06-2018 21:31 24/06-2018 21:31 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej med jer.

Så fik jeg brug for hjælp/inspiration igen.
Mit akvarie på 200L kører rigtig fint, og har en lille flok pansermaller og lidt rejer til at gå et par uger nu.

Derfor skal der mere i.
Tænker mit mål lige nu er:
Nogle RCS
9-10 Pansermaller
6 Otocinclus
10-15 Neon Tetra

Også kunne jeg godt tænke mig et par af noget lidt større. Lige nu tænker jeg et par Gurami, Bolivian Rams eller Sommerfuglecichlider, da jeg er vild med de alle er peaceful. Kunne være lidt sjovt at fortsætte temaet med sydamerika

Vil det gå at have et par Gurami gående i det. Eller har I et forslag til noget andet spændende?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #85
Bruger Slapz - 24/06-2018 19:51 24/06-2018 19:51
Indlægget er rettet 24/06-2018 19:51 24/06-2018 19:51 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Dobbelt post :(

Annoncører
Annoncører