Guppy tung i rumpen....

Postet under : Akvariesiden.dk - Sygdomme
Visninger : 174

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger DanHansen@Denmark - 01/06-2018 09:24 01/06-2018 09:24
Hej,

Jeg vil høre om der skulle være een af jer, som evt. kan guide mig i hvad jeg skal købe af “medicin” til mine fisk eller hvad jeg kan gøre for at hjælpe dem.

Lidt forklaring om forløbet...

Jeg har et par guppy hunner, som er tunge i rumpen. Den ene står lodret ind imellem. Hun spiser fint og kan fint svømme normalt også. Men jævnligt står hun næsten lodret. Den anden er nærmest tunge rumpen. Det har hun været nogen tid. Jeg tænkte at det måske var en “handicap’et” fisk. (Ja, hvis det forekommer altså). Jeg har måtte aflive en neonfisk, som svømmede skævt. Jeg vil mene den havde røde gæller fortil. Eller nærmere betegnet, under munden hvis man kan sige det sådan.

For nogen tid siden havde jeg problemer med alger. Først brune alger og så grønne. Det fik jeg rettet lidt op på med lys i den rigtige mængde. Jeg mistede i den periode mine fine store maller, som åbenbart var meget følsomme over for alger. Jeg købte et stort dyrt eksternt filter, som virkelig har været effektivt. Eneste ulempe er indsugningen som jeg har måtte dække med tilskåret blåt filt fra, ja, filteret. Ynglen gik i filteret fandt jeg ud af, og det var noget af en omgang at få dem tilbage..

Jeg har i de sidste 2 uger skiftet 1/3 vand med et par dage imellem. Skiftevand samme temperatur som i akvariet. Simpelthen for at få udelukket snavset vand som en årsag.

Jeg har for 2 gang, på et par måneder, købt fine nye planter og sat ned til fiskene. Virkelig lækre planter i alle størrelser. Jeg har kun købt planter dette sted 2 gange. Første gang holdt de meget kort. De var lidt kedelige, hvis jeg skal være helt ærlig. Brune kanter, stødte blade. Her 2 gang var de pænere. Eneste ting at bemærke denne gang, var at der lå 2 små maller i bunden af posen med planterne, som ufatteligt nok havde overlevet næsten 2 timer, i 0.5 cm vand. Lidt sjusket mener jeg iøvrigt
Første gang jeg købte planter, var der hvor jeg købte alt udstyret. De planter holdt længe og nogle af dem har jeg endnu. Om det er typen af planter eller om der er tale om bedre kvalitet, ved jeg ikke..

Nu søger jeg så forslag til hvilken sygdom der kan være tale om her og hvilken medicin jeg kan købe til fiskene!? Eller hvad gør jeg evt. ellers galt? Jeg har netop bestilt et større akvarie. Jeg vil give dem 120l istedet for de nuværende 80l. Jeg synes ikke det aflange akvarie virker optimalt for fiskene. Jeg tænker at et mere kvadratisk akvarie giver dem bedre forholdt. Men først vil jeg meget gerne problemet til livs.

Kunne det tænkes at være iltmangel? Manglende økologi? Kan man give StartPlus med fisk i akvariet, i tilfældet af at det er pga økologien?

Jeg håber der er nogle af jer der kan hjælpe mig...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger brib - 01/06-2018 09:37 01/06-2018 09:37
Mulighederne er mange . Først ville jeg nok lige chekke vandkvaliteten . Røde gæller kan være tegn på at du har for meget nitrit i vandet . Nr. 2 : Guppyer er grovædere og kan de ikke komme af med afføringen , så virker deres maver som fyldte svømmeblærer . Nr: 3 : Svømmeblærebetændelse , men det plejer kun at ramme en enkelt fisk .

Jeg ville nok lige måle No2 og No3 inden jeg ville fortage mig nogle drastiske skridt .

En luftpumpe med en luftsten på til at lave ekstra cirkulation i overfladen var måske også en ide .

Mht. planterne , så er det af og til lidt af et lotteri , hvilke der trives og gror helt vildt , og andre kradser bare af . Men det må plante nørderne komme med en forklaring på .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger DanHansen@Denmark - 01/06-2018 17:17 01/06-2018 17:17
Hejsa,

Takker ;-)

Jeg har en separat luftpumpe. Med en 8-10 cm lang blå sten på. Massere af luft den vej fra i hvert fald.

Måle.... det er nitrit og nitrat ikke sandt?! Har netop læst om et testkit. Kører ind og henter det nu her. Og et større akvarie. Så kan det stå en uge for sig selv og blive klart.

De fleste af de tossede guppyer går i toppen af vandlinjen. De har godt nok lige fået mad næsten, men det ser nærmere ud som om de napper luft ind imellem!?!?

Vh
Dan

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger brib - 01/06-2018 18:20 01/06-2018 18:20
#3: Jeps Nitrit og Nitrat .

Stop lige med fodringen en uges tid . Der er flere fisk der dør af fedme end af sult . De fleste voksne fisk kan sagtens klare sig uden mad i op til 14 dage .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger enirt - 08/06-2018 12:57 08/06-2018 12:57
Indlægget er rettet 08/06-2018 13:02 08/06-2018 13:02 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Med hensyn til planterne....
Førhen oplevede jeg det samme som dig... nogle døde og andre trivedes. Nu er jeg begyndt at tilsætte flydende carbon og gødning og siden har jeg ikke haft problemer med at planter kradser af. De vokser godt og stå super flot. Vær dog opmærksom på at hammerslået cryptocoryne ikke bryder sig om det (har jeg hørt men ikke oplevet da jeg ikke har den plante) og derfor godt kan sygne hen.

Annoncører
Annoncører