Totalt nybegynder ??????

Postet under : Akvariesiden.dk - Nybegynder
Visninger : 309

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Maiken79 - 04/06-2018 22:43 04/06-2018 22:43
Indlægget er rettet 04/06-2018 22:55 04/06-2018 22:55 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej
Vi er totalt nybegynder i det her.... min mand har fået/taget ansvaret for et akvarium på hans arbejde (han arbejder i en SFO) som nogen har stillet ned i sfo’en efter en stor ombygning. Der er ciklider i og ungerne syndets at de er lidt kedelige at se på. Så min mand har forhørt sig lidt omkring oh har gået at vide at han kunne komme 1-2 dværg kuglefisk i. Men men men han kan ikke kunne få fat i nogen voksne. Så nu har vi et lille akvarium på 18 L stående her hjemme med 3 dværg kuglefisk, 1 algespiser (der var 2) og 10 neonfisk. Men kugle fiskene har spist næsten alle neonfiskenes hale og en algespiser er død og vi fik alle fisk i lørdags ??
Vi var godt klar over at de var agressive og derfor de kunne gå med ceklider. Men ikke at de æder de andre fisk. Jeg har læst at de skal have med 2 gange om dagen, vi her indtil videre giver dem myggelaver, men de vil ikke spise det og vi har også prøvet med en optøet reje som de heller ikke ville have. Så nu er de flyttet over i et midligertidige akvarium indtil vi kan købe et nyt på onsdag??
Hvad gør vi forkert??

PS det er meningen at de skal over i et 500 L akvarium når de er fuldvoksne.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Maiken79 - 04/06-2018 22:51 04/06-2018 22:51
Indlægget er rettet 04/06-2018 22:55 04/06-2018 22:55 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Alpina - 04/06-2018 22:57 04/06-2018 22:57
Indlægget er rettet 04/06-2018 22:58 04/06-2018 22:58 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

En lille film med info om kuglefisk
https://www.youtube.com/watch?v=XGtlJP91t18

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Administrator Sponsor ken kætbak - 05/06-2018 05:33 05/06-2018 05:33
Jeg ikke cichlider er det de skal gå med?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger kalaila - 05/06-2018 07:39 05/06-2018 07:39
Hvis det er Carinotetraodon travancoricus I har (den der typisk kaldes dværgkuglefisk), så bliver de altså ikke meget større end de er i butikken, dvs. 2-3 cm. Kuglefisk er generelt ikke begynderfisk og egner sig heller ikke voldsomt godt til selskabsakvarier, så jeg vil sige, at I er blevet dårligt vejledt.

Afhængigt af størrelsen på cichliderne, så vil jeg foreslå at putte nogle levendefødende i (guppy eller platy, sejlfinnemolly hvis de skal være større). De vil yngle og cichliderne vil nok tage noget af ynglen, men sørg for gemmesteder og nogle af dem burde overleve. Så kan børnene da se lidt om naturens gang.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Administrator Sponsor ken kætbak - 05/06-2018 07:45 05/06-2018 07:45
Jeg tænker på at det kan være nogle store og/eller hidsige cichlider, hvis det er en algeæder og nogle neonfisk der er tilbage.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Flagg - 05/06-2018 12:17 05/06-2018 12:17

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Maiken79 - 06/06-2018 10:09 06/06-2018 10:09
Tak for svar. Vi var igår ude i en akvarie butik i Brønshøj og fik snakket med en som vidste en masse om dværgkuglefisk og han fortalte at vi nok hat fået fat i den argrasive slags der fundet åbenbart 2 slags en sydamerikansk og en sydasiask og den ene er meget argasiv, mens den anden er mere stille og rolig.???? Og så sagde han at de nok skulle have levende føde så vi fik også lige købt og nogle levende myggelarver med hjem. Og dem har de spist ??
Men ja min mand er blevet dårligt vejledt. Så nu skal der købes et til akvarium så de kan gå for sig selv og så har vi neornfisk og guppyer i det andet. Og så må ungerne på SFO’en bare leve med cichliderne.

*uhh*
kalaila skrev :
Hvis det er Carinotetraodon travancoricus I har (den der typisk kaldes dværgkuglefisk), så bliver de altså ikke meget større end de er i butikken, dvs. 2-3 cm. Kuglefisk er generelt ikke begynderfisk og egner sig heller ikke voldsomt godt til selskabsakvarier, så jeg vil sige, at I er blevet dårligt vejledt.

Afhængigt af størrelsen på cichliderne, så vil jeg foreslå at putte nogle levendefødende i (guppy eller platy, sejlfinnemolly hvis de skal være større). De vil yngle og cichliderne vil nok tage noget af ynglen, men sørg for gemmesteder og nogle af dem burde overleve. Så kan børnene da se lidt om naturens gang.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Maiken79 - 06/06-2018 10:13 06/06-2018 10:13
Det er kulgefiskene der har spist neronfiskebes haler og en “dræbt” en algeæder. ?? Cichliderne går i et stort akvarium på 500 L over på sfo’en.
ken kætbak skrev :
Jeg tænker på at det kan være nogle store og/eller hidsige cichlider, hvis det er en algeæder og nogle neonfisk der er tilbage.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Administrator Sponsor ken kætbak - 06/06-2018 10:18 06/06-2018 10:18
Men skulle kuglefiskene ikke flytte sammen med cichliderne?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger kalaila - 06/06-2018 10:59 06/06-2018 10:59
Først og fremmest, der findes mange flere end to slags kuglefisk, så lad os være helt sikre på, hvilke fisk I har. Her er nogle af dem, der typisk sælges i handlen.

Dværgkuglefisk, Carinotetraodon travancoricus:
Eksternt link http://www.seriouslyfish.com/species/carinotetraodon-travancoricu...

Colomesus asellus, nok den sydamerikanske art, ham fra Brønshøj mente. Den kaldes dog ikke dværgkuglefisk:
Eksternt link http://www.seriouslyfish.com/species/colomesus-asellus/

8-tals kuglefisk, Tetraodon biocellatus:
Eksternt link http://www.seriouslyfish.com/species/tetraodon-biocellatus/

Tetraodon fluviatilis og Tetraodon nigroviridis, der ligner hinanden meget:
Eksternt link http://www.seriouslyfish.com/species/tetraodon-fluviatilis/
Eksternt link http://www.seriouslyfish.com/species/tetraodon-nigroviridis/

I mellemtiden er det dog godt, at de har spist. Deres nuværende akvarie er meget lille, også for lille til neonfisk, og jeg gætter på at det ikke er kørt ind, så det hjælper nok heller ikke på appetitten.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Marc T - 07/06-2018 07:01 07/06-2018 07:01
Maiken79 skrev :
Så nu skal der købes et til akvarium så de kan gå for sig selv og så har vi neornfisk og guppyer i det andet. Og så må ungerne på SFO’en bare leve med cichliderne.

Hvorfor ikke bare skille sig af med de ekstra fisk frem for at bruge flere hundrede kroner på endnu et akvarie? De kan typisk sælges eller foræres væk.

Annoncører
Annoncører