Mere og mere aggressiv han sommerfuglecichlide

Postet under : Akvariesiden.dk - Cichlider
Visninger : 362

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger TinaT - 14/08-2018 21:36 14/08-2018 21:36
Indlægget er rettet 14/08-2018 21:37 14/08-2018 21:37 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Da jeg købte mine sommerfuglecichlider for cirka ½ år siden, stod jeg længe i forretningen og betragtede alle sommerfuglecichliderne i håbet om at finde et par, der allerede havde valgt hinanden som mage. Jeg syntes selv, at jeg var heldig, da jeg valgte en han og hun, som sammen var gået i gang med at grave en redefordybning i det ene hjørne af akvariet.

De første måneder virkede det også til, at de trivedes godt med hinanden. De har lagt æg cirka hver 2.-3.uge - men har dog desværre endt med at opgive yngleforsøget efter 1½-2 dages tid hver eneste gang. Jeg gætter på, at vandets hårdhed (18-23 dH jf vores vandforsyningssselskabs oversigt) nok har noget at sige. Plus at fiskene går i et selskabsakvarium på 96 L med blå neon, sterbail pansermaller og rejer med de forstyrrelser, det medfører.

De seneste måneder virker det til, at han cichliden er blevet mere og mere aggressiv overfor hun cichliden, på nær de få dage hver 2.-3.uge, hvor de gør klar til et nyt yngleforsøg. Jeg har derfor sat flere rødder op og plantet flere planter, samt kommet catappablade hist og her i akvariet for at skabe flere skjulesteder.
Er der andet man kan gøre for at skabe mere harmoni mellem sommerfuglecichliderne (Anskaffe et større akvarium? Lave markant om på indretningen? Sætte dem i et akvarium for sig selv uden forstyrrelser fra andre fisk?). Eller er det ganske normalt, at et til at starte med harmonisk par ender med ikke at kunne være sammen i samme akvarium, fordi hannen bliver mere og mere aggressiv over for hunnen?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Mutti1 - 15/08-2018 08:44 15/08-2018 08:44
Du har gjort hvad du kan for at give dem optimale forhold. Din han-sommerfugl er tilsyneladende utilfreds med, at hun "kun" har overskud til at forsøge at yngle hver 2.-3. uge - eventuelt fremtræder hun svag i perioden imellem deres forsøg og der er ingen nåde fra hannens side - kun den friske, stærke hun, er god nok til ham, da hans eneste mission her i livet er at formere sig. Måske kunne hun få gejsten tilbage, hvis du har mulighed for at sætte hende i sit eget akvarie i nogle uger!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger TinaT - 15/08-2018 21:34 15/08-2018 21:34
Hm, ja, det kunne godt se ud til, at jeg må prøve at adskille dem i nogle uger og se, om det hjælper på deres forhold.
Da jeg købte sommerfuglecichliderne, var hannen en lille smule større end hunnen. Over de forløbne måneder, er han vokset markant, så han nu er omtrent dobbelt så stor som hunnen. Så der er vel ikke noget at sige til, at han kan tryne hende. Desværre.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Kristian Paaske - 15/08-2018 21:48 15/08-2018 21:48
Du kunne jo overveje at flytte hannen istedet for hunnen. Det ville give hende et lille forspring når du sætter dem sammen igen.en anden mulighed kunne være at sætte to par mere i :D
Nogle holder dem i kolonier men jeg ved ikke om 100 liter er for lidt og om tre par vil skabe andre end et kæmpe slagsmål...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger TinaT - 15/08-2018 22:54 15/08-2018 22:54
#4 Jeg tænker, at du har ret i, at det vil give bedst mening af flytte hannen midlertidigt, så det er hende, der har hjemmebanefordelen, når de bliver sat sammen igen.
Jeg tænker desværre umiddelbart ikke, at jeg har plads til flere fisk i mit akvarium, da der også bor ni blå neon og seks sterbai pansermaller sammen med de to sommerfuglecichlider.

Annoncører
Annoncører