Skybjerg linni yngel og efterlysning

Postet under : Akvariesiden.dk - Karpefisk
Visninger : 722

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Jubel-Bille - 26/08-2018 12:34 26/08-2018 12:34
Jeg kan ikke få yngel af mine linni. Jeg gør ellers som
med Galaxy -som virker, - altså lille balje med masser mos, 3 dage i osv...
Men det virker ikke. Ej heller en sommerferie i en murerspand i haven virker :(
Er der nogen der sidder med et guldkorn eller 2?

Hvis nogen ved hvor de forhandles på Sjælland vil jeg da også gerne vide det... :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger plesner - 28/08-2018 02:05 28/08-2018 02:05
Med den nært beslægtede Tanichthys micagemmae gjorde jeg lidt det modsatte. Jeg flyttede først et par hunner til et 25 liters akvarium, hvor de blev fodret med levende foder i en uges tid. Derefter flyttede jeg 3-4 hanner over til dem. I akvariet var der 3 ynglemopper, som jeg udskiftede hver anden dag (i stedet for at flytte fiskene). Når mopperne blev fjernet fra akvariet, røg de over i et større akvarium. Efter få dage begyndte jeg at finde bitte små unger rundt i akvarie nr. 2.

Med denne metode kom der vel omkring 20 unger om ugen - min fornemmelse er, at forældrene åd de fleste af æggene. Efter en god uges tid røg forældrefiskene tilbage til resten af de voksne T micagemmae, jeg havde.

Jeg brugte præcis samme metode til at lave flere forskellige mindre danioer og lignende fra Lake Inlé, herunder Celestichthys erythromicron, som er meget nært beslægtet med galaxy'en.

Mine ynglemopper var i øvrigt lavet af 3 af de her meget farvestrålende plastic-grydesvampe, som er lavet af noget plasticnet, der nærmest er rullet sammen. (i øjeblikket er den type på de første tre billeder, hvis man søger efter 'platik grydesvamp' på Google og ser under 'Images').

De blev bundet sammen med et stykke fiskesnøre og der kom lidt glaskugler i den nederste. Det var en fidus, jeg lærte i Fischhaus Zepkow, som på det tidspunkt var umanerlig dygtige til at opdrætte stort set hvad som helst.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Jubel-Bille - 28/08-2018 20:37 28/08-2018 20:37
Tak for den fine beskrivelse :-)

Jeg kan forstå at jeg skal ha fat i de grydesvampe!
Godt du lige skrev at man ku google dem - fandt det :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger plesner - 29/08-2018 00:29 29/08-2018 00:29
Andre ynglemopper er sikkert også gode, men jeg syntes selv, at der kom flere unger ud af det, når jeg brugte ovennævnte type.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Roland - 31/08-2018 03:07 31/08-2018 03:07
Plesner
Prøver at google, men finder ikke billeder ? Gidder Du lægge et billede op, af de svampe *rødmer*

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger scn - 31/08-2018 08:34 31/08-2018 08:34
Det er nok dem her han tænker på:
Eksternt link http://maj-isenkram.dk/site/varebilleder/image/2797.jpg

her kan man se pris uden at skulle logge ind som ved maj-isenkram:
Eksternt link http://tk-shopping.dk/kokken/415-grydesvamp-6stk-nylon.html

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Jubel-Bille - 31/08-2018 12:10 31/08-2018 12:10
Jeg har lige købt en pakke med plastiksvampe i Menu :)

Fodrer også med levende,
så det varer ikke længe før de svampe skal prøves.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger plesner - 31/08-2018 14:06 31/08-2018 14:06
scn skrev :
Det er nok dem her han tænker på:
Eksternt link http://maj-isenkram.dk/site/varebilleder/image/2797.jpg

her kan man se pris uden at skulle logge ind som ved maj-isenkram:
Eksternt link http://tk-shopping.dk/kokken/415-grydesvamp-6stk-nylon.html

Det er lige præcis dem. Metoden var 3 stk blev bundet sammen med fiskesnøre. Da jeg kun brugte mine til mindre fisk (de største var vel Melanotaenia parva og Inlecypris auropurpurea), havde jeg en lodret afstand mellem hver af de 3 etager på omkring 7 cm. Glaskugler i den nederste gjorde, at de lidt lignede et juletræ, der stod på bunden. Bruger man dem i højere akvarier eller til store fisk, kan man sætte en ekstra etage på eller øge afstanden mellem lagene lidt.

Både i førnævnte Fischhaus Zepkow og hos en af mine venner, blev de brugt til at lave store mængder regnbuefisk af mange forskellige arter. I mange tilfælde blev de bare brugt direkte i forældrefiskenes akvarier. Det mindskede udbyttet (da der var flere fisk i akvarierne) men krævede også færre akvarier.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Roland - 05/09-2018 18:04 05/09-2018 18:04
Indlægget er rettet 05/09-2018 18:06 05/09-2018 18:06 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Tak ;)
Lægger de æggene direkte i svampen ? eller bare ind i mellem ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger plesner - 06/09-2018 01:34 06/09-2018 01:34
Jeg så aldrig et æg i de svampe, jeg flyttede. Der er ufattelig mange gemmesteder i dem, så det er jeg ikke overrasket over. Jeg så flere gange, at de udviste yngleadfærd, mens de svømmede tæt sammen mellem de enkelte 'etager'.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Jubel-Bille - 06/09-2018 08:52 06/09-2018 08:52
Jeg er i gang med første forsøg med juletræet.
De har gået med det 2 dage i dag... jeg er meget spændt :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Jubel-Bille - 07/09-2018 16:11 07/09-2018 16:11
Hmm... ikke skyggen af yngel endnu *skeptisk*

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Jubel-Bille - 08/09-2018 10:23 08/09-2018 10:23
Indlægget er rettet 08/09-2018 10:26 08/09-2018 10:26 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hvor lang tid går der, før man kan slutte,
at der ingen yngel kom ud af det?

Jeg må indrømme at jeg er utålmodig her :D

Der er gået over to døgn nu, man burde da kunne spotte dem ik *uhh*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger plesner - 08/09-2018 13:31 08/09-2018 13:31
Jeg opdagede mine unger, når de efter klækningen (2-2½ døgn efter at de blev lagt) hang rundt omkring som meget små glassplinter.

Du er sikker på, at dine hunner er hunner, er i god stand og at fiskene ikke er så gamle, at de mere eller mindre er holdt op med at producere unger?

Alternativt kan de - som så mage fisk - snydes ved at komme noget lidt køligere vand i - f.eks. i forbindelse med vandskifte. Efter vandskiftet må temperaturen gerne være 17-18°C. Når temperaturen når op til først i tyverne igen, plejer de at forstå, hvad planen er.

Hvis temperaturen i akvariet er alt for høj, får du dem formentlig slet ikke i gang. Med for høj vil jeg skyde på omkring 25°C. De kommer jo naturligt fra ganske køligt vand.

Under alle omstændigheder ville jeg fortsætte med at udskifte ynglemopper, til der er gået en uge og så give mopperne yderligere 3 dage i det akvarium, de bliver flyttet til, før jeg ville forsøge at gøre noget som helst.

Det er en smule irriterende ved vores hobby, at det langt fra altid er en eksakt videnskab - men også lidt charmerende. Held og lykke med dem.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Jubel-Bille - 08/09-2018 14:23 08/09-2018 14:23
Jeg må starte med lidt tålmodighed så :)

Jeg har mindst en hun.
Desværre har jeg kun 4 tilbage.
De var 6 da jeg satte dem i haven i foråret,
og faktisk ikke i super foderstand efter sommeren i haven, selvom jeg fodrede lidt.
Der har ikke været så mange myggelarver i år. :(

De har jo været en del flere, men har mistet mange det seneste år.
De er vel omkring 4 år gamle, så helt unge er de ikke længere.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger plesner - 08/09-2018 17:01 08/09-2018 17:01
Og varmen har helt sikkert heller ikke bekommet dem vel. Jeg ved ikke, om 4 år er for høj alder til stadig at yngle. Jeg købte mine hos en opdrætter, så jeg vidste helt præcis, hvor gamle de var. Jeg lavede unger på dem indtil de var små to år gamle. Jeg stoppede, fordi jeg havde mere end rigeligt af dem på det tidspunkt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Jubel-Bille - 16/09-2018 17:04 16/09-2018 17:04
Så er der spottet 3 stk, der hænger på glasset :)

Hvad er overleveldelsesraten? *uhh*

Kan jeg skifte vand som jeg plejer - de vel ikke sarte?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger plesner - 18/09-2018 02:59 18/09-2018 02:59
Når du ser 3, er der nok flere.

Jeg plejer at skifte vand hos så små unger ved forsigtigt at suge en passende mængde ud samtidig med, at jeg støvsuger bunden. Derefter stiller eller hænger jeg en beholder med vand højere end akvariet med yngel. Jeg tilstræber at vandet har de samme vandværdier så vidt det overhovedet er muligt. Dette lader jeg langsomt dryppe tilbage i akvariet med ungerne gennem en luftslange med en klemme eller lignende, så jeg kan styre, hvor hurtigt det løber.

Annoncører
Annoncører