Opgradere fra 54 liter til.....ja....hvor går grænsen ?

Postet under : Akvariesiden.dk - Nybegynder
Visninger : 333

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger gotskov - 15/10-2018 17:14 15/10-2018 17:14
Jeg skal på et tidspunkt have opgraderet mit 54 liter til et større. Det kommer til at ske i forbindelse med køb af hus, hvor mit 54 liter alligevel skal flyttes. Tanken er at flytte så meget som muligt over det det nye akvarier.

Planen er, at holder fisk/rejer i en murespand med det gamle vand. I samme spand vil jeg lægge trærødder, planter, filter samt varme fra det gamle akvarie. Der kan de kære små vel godt leve nogle dage, hvis man ikke fodre for hårdt?

Resten af vand, bund, planter og rødder vil blive smidt i det nye akvarie, hvor der også tilsættes mere bund, flere planter og naturligvis mere vand. Størrer filter og varmelegme skal der selvfølgelig også til.

Når det er klart, "hældes" indholdet fra murespanden i det nye, altså fisk/reje, vand, planter og rødder. Det gamle filter smides også med. (Det vil naturligvis ske langsomt, så fiskene vænner sig til vandet).

Jeg har søgt her på forummet og er ret sikker på, at ovenstående skulle kunne lade sig gøre. Dog er jeg usikker på, hvor stor et akvarie man kan gøre det med. Jeg har set en tråd, hvor der er tale om at gå fra 54 til 270 liter. Men kan man gå højere? I så fald hvor højt?

Kan man ikke, hvis man vil gå helt amok, gøre det med et 720 liter, som kun fyldes halvt op og hvor man så tilsætter det sidste vand over en periode? F.eks. 19 liter pr dag?

Er jeg helt væk?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Kristian Paaske - 15/10-2018 18:59 15/10-2018 18:59
Gammelt vand har ikke nogen særlig værdi. De vigtige bakteriekulturer sidder typisk i filtrene og andre flader som eksempelvis bundlag. Så du vinder umiddelbart ikke noget ved at tilsætte gammelt vand til et nyt akvarie. Det du skal/kan holde ved lige er bakteriekulturen i filteret. Så lad pumpen køre i baljen imens du sætter det nye akvarie op.
Du kan gå lige så meget af amok med størrelse som pengepungen giver dig mulighed for :) Jeg ville ikke rende og fylde vand i dagligt. Men blot se at få det fyldt op :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Administrator Sponsor ken kætbak - 15/10-2018 19:18 15/10-2018 19:18
Jeg ville også gå direkte efter det STØRSTE der overhovedet kunne lade sig gøre.
Måske med det forbehold at indhold og beboere fra et 54 liters ikke fylder meget i et bare 250 liter.
Endsige hvor mange rejer og div små fisk der skal til at fylde en 530 eller 720 liter.
Større akvarier giver jo større muligheder ;)
Måske muligheder der æder rejer...

Hvis du bruger almindelig hanevand, så er det som Kristian skriver, mere et spørgsmål om at få gang i et nyt filter.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Alpina - 15/10-2018 19:20 15/10-2018 19:20
Hvis du f.eks. skal have en spandpumpe på det nye, så køb den og lad den køre 2-4 uger på det gamle akvarie.
Så vil den kunne omdanne ammonium og nitrit straks når den flyttes til det nye akvarie og fiskene kan komme i med det samme.
Gammelt vand har ingen værdi.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger gotskov - 15/10-2018 19:47 15/10-2018 19:47
Tak for input, rart at høre at jeg har frie hænder mht størrelse. Dog er konen ikke så glade for jer længere ;)

Ideen med at tage den nye pumpe i brug nogle uger før flytning, kan jeg lide. Er der noget man skal være opmærksom på? Den må vel bare ikke står for varmt/koldt eller tørre ud, under flytningen?

Og et totalt newbie spørgsmål, jeg ved at man kan have for få planter og for mange fisk, men kan man have for mange planter og for få fisk? Mit mål er en stor tank med MASSER af planter, gerne nogle specielle, og få men specielle fisk. Jeg er færdig med guppier.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Kristian Paaske - 15/10-2018 19:55 15/10-2018 19:55
Man behøver ikke at have planter for at holde fisk :) og man behøver heller ikke have fisk for at holde planter.
Men hvis man vil holde specielle planter kræver det ofte CO2 og rigeligt lys.
Angående konen, så har jeg fået sat et 840 liters op i stuen under forudsætning af at det altid står pænt, rent og grønt. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Administrator Sponsor ken kætbak - 15/10-2018 20:48 15/10-2018 20:48
Bare pas på med ny og større pumpe i det gamle akvarie.
Der kan blive over middel heftig strøm i baljen når du kører feks. 1000 liter i timen igennem.
Sørg for at du kan skrue ned for en evt. Spandpumpe.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Falkenlund - 15/10-2018 23:39 15/10-2018 23:39
Da jeg købte mit 530 liters med baggrundsfilter tog jeg filtersnask fra mine små svampe fra de mindre akvarier og hældte ned over elementerNe og lod det gro fastt. Denne podning var ekstremt effektiv og filteret var hurtigt indkørt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger scn - 16/10-2018 08:41 16/10-2018 08:41
Nu er der en del ting at se til i forbindelse med flytning. En mulighed er at du i første omgang blot flytter dit 54 liters og så stille og roligt sætter et større op når du er kommet på plads.

et 54 liters kan flyttes med bundlag og fisk ved at du fjerner vand, så der kun er 5 cm tilbage, så har fisk og planter det egentlig OK under transporten. Jeg antager at du ikke har store discus eller andet mystisk i akvariet :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger gotskov - 17/10-2018 19:44 17/10-2018 19:44
Tak for alle de gode råd, det var meget lærerigt.

Men i det sidste dage har jeg været igennem et akvarie helvede, så når tiden kommer VIL der, til at starte med, blot blive flyttet et 54 liter.

I forgårs fik jeg en god ide omkring en lille ændring i min tank, den ledte til at par bedre ideer, der sammenlagt med den første gode ide, blev til en fuldstændig tåbelig beslutning. Næste gang jeg skal have et akvarie, bliver der brugt mere tid på planlægning end på at dumme sig. Håber jeg ikke fik slået for meget ihjel med mine dumme beslutninger :(

Annoncører
Annoncører