Går det? Mit akvarie knaser!!

Postet under : Akvariesiden.dk - Gør det selv
Visninger : 416

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Basviola - 23/10-2018 21:41 23/10-2018 21:41
Har fået fingrene i et 128 liters akvarie.

Har renset det, og fjernet over 99% af den gamle silikone i bund og sider, men top rammen var ikke rigtigt fuget fast.

Det jeg var ik lige så eftertænksom da jeg skulle tømme det, og vendte bunden i vejret på det får at få noget vand ud, det er så kommet lidt grus op og sætte sig fast mellem ramme og toppen af glasset. Jeg har fjernet alt det jeg kunne se med en tynd pind, og da jeg lagde nye fuger, forsøgte jeg også at få fuget top rammen fast til glasset, fuck noget bøvl. Kunne slet i komme ordenligt til med fugepistolen, og måtte forsøge at køre det op påplads med fingeren.

Nu efter det hele er hærdet (tager lang tid når man lægger alt for meget silikone (for 2. gang!!)) så knaser den ene top ramme når jeg tager fat i den, jeg tænker der måske ligger en smugle grus deroppe. I værste fald kunne det være faldet ned over toppen af glasset og være fanget mod fronten af akvariet. Top rammen sidder heller ikke ordenligt fast til glasset.

Er det meget kritisk, bør jeg skaffe et andet akvarie?
Eller skal jeg bare fylde vand på og teste om det er tæt, samt hive og flå lidt i toprammen... og se hvad der sker, hvis der ik sker noget er alt vel ok?
Ps. vi har et badeværelse med sænket gulv og afløb!! *doh*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Principia - 24/10-2018 18:04 24/10-2018 18:04
Det er lidt svært at komme med et entydigt svar på dit spørgsmål. og beskrivelse, hvis det skal gøres nogen lunde ordenligt.

Først og fremmest er det ens eget ansvar at putte vand i stuen, så man må selv lade fornuften råde. Og da jeg kun har en beskrivelse, og svare ud fra, og ikke selv har set det, vil jeg ikke garantere noget. Men det som taler for at du kan bruge akvariet, er dets ringe størrelse. men sand mod glaskanter er altid noget skidt. Men så længe det er toppen, ville jeg nok godt turde bruge det, da det er begrænset hvor stort trykket er i toppen, så længe sandet er på kanten af glasset.

Omvendt. Hvis sandet ligger mellem glasset og rammen på ydersiden, kan et par sandkort på glasset til at lave en spændingsrevne, da trykket på sandkornet er stort i forhold til det areal det trykker på.

Når man roder med sådan noget, er forarbejdet 95%, så rengøring er vigtig, for at få succes. Ud fra det du beskriver, ville jeg nok hive fugen af, og rense det helt op, og give det en ny tynd fuge. Og en lille fidus hvis du ikke kan komme til, er at lime en slange på studsen, så du kan holde pistolen normalt, og afsætte silikonen, der hvor du vil have det.

Håber det giver lidt mening.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Basviola - 25/10-2018 01:45 25/10-2018 01:45
Tak for dit fyldestgørende svar. Det gav bestemt mening!

Fantastisk ide med at lime/montere en slange på silikone tuben!! (y) (Det burde jo stå i alle guides)

Det var nok lige det jeg gerne ville høre og ikke ville høre på samme tid, har brugt fucking lang tid på det ..... akvarie, og hvis bare jeg havde indset at jeg var mere en 20 kr. værd i timen, så havde jeg for længst købt et pænere akvarie i samme mål!!! *rødmer*

Og det kan jeg sgu næsten blive fristet til at gøre, nu hvor jeg ikke rigtig ved om det er på "kun" er på top kanten af glasset, eller om det er røget ned mellem ramme og glas.
Jeg tror der er en relativ stor risiko for det er røget ned mellem glas og ramme.

Kan man overhoved skille alu rammen ad, hvis man synes det var arbejdet værd? eller få det væk på en anden måde, hvis det altså ligger inden i rammen?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Principia - 25/10-2018 15:50 25/10-2018 15:50
Rammerne plejer at være samlet med nogle små beslag, som er trykket i. jeg tror godt man kan skille det ad. Men om man så kan samle det igen bag efter er en anden sag. :D

Jeg tror hvis det var mig, ville jeg vride lidt i rammen og trykke lidt på glasset, og så sætte en ispind eller noget andet i mellem, og skylle det godt ud. Tingene kan give sig forholdsmæssigt meget.

Og tag det som visdom. Det næste bliver nemmere. Nu har du jo fundet ud af hvad man ikke skal gøre. ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Basviola - 25/10-2018 16:18 25/10-2018 16:18
Ja... Jeg vil prøve at gøre som du forslår, og når det ik lige er så sjovt, kan jeg koncentrerer mig om at omlægge børnebaljen, til det andet 128 liters jeg har stående. Og hvad der skal ske med det 250 liters jeg har til stuen :)

Tak for hjælpen Principia, glæder mig i øvrigt til at høre hvad du har af kommentarer til den gør der selv tråd jeg starten lige om lidt angående vores 250 liters

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Principia - 26/10-2018 16:44 26/10-2018 16:44
Selv tak. Det bliver sikkert en sjov tråd at følge, for du virker som en der tænker lidt ude for normerne som mig selv. De billeder du har lagt op i anden tråd med dit børnebassin, ser godt ud, så dit 250L, er sikkert lovende og inspirerende. .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Basviola - 27/10-2018 01:14 27/10-2018 01:14
Takker. Hvis jeg ik fik skrevet det tidligere, fandt jeg utroligt meget inspiration i din lange tråd omkring opbygningen af dit akvarie, med hjemmelavet baggrund og ja, stort set hjemmelavet alt... super fedt! (y)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Principia - 27/10-2018 08:40 27/10-2018 08:40
Nå ja. Tak. Det eneste det kræver er en forstående bedre halvdel, når man startet stiksav og overfræser op midt i stuen. Resten er sådan set nemt nok :D

Annoncører
Annoncører