Baggrundsfilter/intern sump med bevarelse af dybde

Postet under : Akvariesiden.dk - Gør det selv
Visninger : 826

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Basviola - 25/10-2018 17:19 25/10-2018 17:19
Det her er ikke set før, hvad jeg ved af, jeg har ihvertfald fået en fantastisk idé jeg gerne vil dele med jer og samtidigt få jeres feedback og hjælp.

Et baggrunds filter der i visse områder bevare akvariets fulde dybde.

Fik ideen fordi jeg gerne vil have en traditionel sump, for minimal vedligeholdelse og bedste vand kvalitet til de små.
Samtidigt vil jeg gerne have presset et 500 liters ind på de 104 længde cm jeg har til rådighed, hvilket naturligvis ikke kommer til at ske.
Så mit udgangspunkt er et 250 L Akvastabil med aluramme.

Jeg har chiklider, pansermaller og en stime et eller andet småt i tankerne angående besætning, og ideen kom fra ønsket om flere huler, og niveauer bakker osv i akvariet. Bl.a. for at give tryghed for chikliderne.

Herunder følger mit løsningsforslag, tegningerne skulle gerne tale for sig selv:

2d tegning af det grundlæggende princip.

Ca. Det samme som ovenfor, blot med lidt perspektiv.

Her en hurtig skitse af hvad man kunne få ud af det efter der er arbejdet med flamingo, cement, det der skum, maling og forsegling.

For at man kan få et plateau over hulen er der nød til at være låg på det mellemliggende filterrum. Hvis altså man vil have mulighed for at kunne rense og ellers have ordenlig tilgang til det rum i filteret.
Jeg tænker et relativt løst 'pressfit' der slutter tæt og sidder fast pga. en silikone liste hele vejen rundt om låget.

Har ik lige brainet Så meget videre på låget, men tænker at det skal være en slags plantekasse med soil i, der fungerer som låg til filterkassen, med silikone listen rundt om bunden af kassens sider. Samtidigt skal 'flyde' sammen med resten af baggrunden så æstetikken er naturlig og i orden.

Jeg har ik så meget forstand på flow mekanik, og ingen erfaring med hverken baggrunds filter eller sumpe. Har dog brugt alt tilgængelig fritid på at nørde de sidste mange måneder.

Så her et par spørgsmål: (og flere kommer nok til undervejs :) )

Vil det her filter virke virke?

Hvilken rækkefølge og hvilke filter medier bør der kommes i?

Det skal vel nok komme til at gå med det eller de her låg ik? Flowet fra vand gennem filteret vil vel kun holde løbet yderligere på plads.

Kan jeg lave filterets indtag både i top og bund med det formål bedre at undgå døde områder, og dermed både skimme overfladen og tage vand ind tæt ved bunden?

Alle kommentarer er mere end velkommen, ris så vel som ros! *santa*

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger scn - 26/10-2018 08:41 26/10-2018 08:41
Pas på med indsugningsdelen, du vil ikke have at den bliver stoppet, så alt det der med "små" huller vil jeg erstattet af en "kam" som ikke sidder for højt. Du skal ikke have filtervat i starten, det skal sidde til sidst, det slammer til med det samme hvis du har det som det første i filteret.
Generelt virker det yder kompliceret rent geometrisk.

Jeg er ret glad for HMf filtre, har du overvejet sådan et, evt. blot et hjørne, der skal blot være plads nok til varmelegeme og pumpe bagved, det er effektivt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Principia - 26/10-2018 16:50 26/10-2018 16:50
Din tegning er ikke målsat. Jeg tror når projektet skrider frem, optager det mere plads end traditionelle løsninger. Men ellers spandene tanke. men hvis det "kun kommer ud på 35-40mm bliver det sikkert noget rod at vedligeholde, samt en evig kamp mod forstoppelse. Men prøv, det kan være du kan starte et nyt koncept.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger KimJ - 27/10-2018 00:36 27/10-2018 00:36
Filteret skal nok virke i starten, men som Principia nævner, bliver der nok noget udfordring med vegligehold.

Med mindre projektet er et mål i sig selv, ville jeg nok mene at en mere simpel løsning ville være mere nærliggende.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Basviola - 27/10-2018 02:04 27/10-2018 02:04
Ok, det skal helt sikkert være kam til indsugningen. Tak for det, det har jeg jo også set på adskillige videoer, billeder m.m.
Angående filtervat, så var min tanke at det vil være hurtigt at udskifte når det ligger i starten, for at holder vandet ekstra klart, med frisk vat. Det er heldigvis også tilfældet lige før udpumpningen til akvariet!
Tak jeg har overvejet, HMF filtre, og det var egentlig planen for alle 3 akvarier jeg går og hygger mig med. Men nu bliver det kun i to af dem! :) Glæder mig til at prøve dem af, de bliver mine første.
Den her ide, med at bevare den fulde akvarie dybde i lokale områder, og samtidigt have et baggrundsfilter kan jeg ik lade passere. Jeg altid fået mange ideer, men den her lægger sig op af min genfunde hobby og relaterer sig til min uddannelse. Jeg bliver nød til det! Den "komplicerede" geometri er netop det gør det muligt at bevare den fulde dybde. Så den kommer jeg ikke uden om. Man kunne vælge kun at have plateau eller grotte, men jeg er all in fra start!

Er 35-30 mm standard/typisk dybde bag baggrundsfiltre? Sorry, det er så let lige at spørge her, har selvfølgelig tænkt mig at se nærmere på den slags inden jeg beslutter mig for endelig dybde til filteret.

Tegningerne er blot nogle hurtige skitser til at formidle min ide, til sparring med jer kære akvarister. Når mit koncept er er færdigudviklet, tegner jeg det i CAD. Jeg har heldigvis stadig adgang til laserskærere, 3D printere, og akryl plader på DTU! :P

Men du udpeger en virkelig vigtig detalje, vedligeholdelse. Min motivation for den type filter, er netop minimalisme på den front, men uden om kommer man selvfølgelig ikke.
Min største udfording, er at akvariet er med aluramme. Hvilket i sig allerede stjæler et par cm som gør at poser med filtermedie ikke kan løftet lodret ud.
Men i mit udkast til designet, har jeg allerede tænkt over det, og alle steder i filteret kan tilgås oppe fra og ned.
Det store spørgsmål er hvor dybt det (eller de) indvendige mål på filteret skal være. Havde umiddelbart forestillet mig noget i størrelses orden af en pejefinger. Men jo mindre jo bedre. Jeg tænker at ekstra store poser til filter medierne, vil gøre det relativt let at liste poserne på plads i de lodrette "kamre", så kan det jo egentlig lade sig gøre så længe f.eks. én bioball kan passere alurammen ned i kammeret.
Angående en større omgang vedligeholdelse, forhåbentlig med en frekvens der er længere end 1 år, så skal jeg vel bare kunne få en slange ned og suge fra, og evt. en pind med lidt skuresvamt/klud monteret. Det burde sagtens kunne lade sig gøre, jævnfør den alle steder mulige tilgang til filteret oppefra og ned.

Du skriver: "Filteret skal nok virke i starten,"
Jeg forstår det du skriver som, at hvis vedligeholdelse ikke er muligt, så vil filteret naturligvis stoppe med at virke før eller siden... sikkert først efter mere end 1 år?
Som beskrevet ovenfor har jeg gjort mig en del overvejelser angående vedligeholdelse. Flere ideer, og input hertil modtages med glæde!!

Men ja, hvis det ik fremgår ovenfor, så er det et mål i sig selv. Sådan lige ud af poser, tænder jeg nok lidt på at have noget andre ikke har!

Håber fortsat i har lyst til at dele jeres erfaringer, give mig gode råd, sparring og stof til eftertanke. (y)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Principia - 27/10-2018 08:34 27/10-2018 08:34
Altså. Hvis jeg forstår det korrekt, vil du lave det så fladt som muligt, så det optager minimalt plads. Det er noget vi alle er ude efter, men det har sine omkostninger, på bøvlekontoen. Jeg tror du skal tænke meget over, hvordan du har tænkt dig at komme til de forskellige ting. Små arealer tilstopper hurtigere end store, det er simpelt logik. Samt et filter er beregnet til at ophobe, og fange div. uønskede ting. Prøv at kigge på skitsen igen, og tænke over hvordan du evt. kommer til overgangene, hvor der også er mulighed for tilstopning, mellem de forskellige beholdere og filtermaterialer. Ganske enkelt fordi slammet, vil stoppe efter bare et par cm, pga. ringe gennemstrømning. Det er de færreste filtre, som kører med 100% udnyttelse, og man vil kunne se, i en eller anden grad, at gennemstrømningen har sine begrænsninger.
Jeg ville nok overvejer at lave det så så meget som muligt, vil kunne adskilles, og renses, uden at man skulle vælte interiøret hver gang.

Et andet tvivlsspørgsmål, er din tanke om intervaller. Det kan være du udnytter hele akvariets bagvæg, men den ringe dybte ( nu ved jeg ikke hvor stor pegepinger du har ) gør at filteret ikke har den store volumen, så du kommer mok til at rense og arbejde mere med det en først antaget. Arealer vil nok være det samme som en traditionel cylinderformet løsning, hvilket heller ikke imponerer på nogen måde. Men det er til gengæld nemt at rense, så det tager 5 min om ugen. Igen hvis jeg skal kigge på dine skitser, kræver det, at du udvikler noget værktøj, der kommer rundt i de forskellige beholdere, og det giver lidt bøvl.

Men du har da helt klart sat nogle tanker igang og jeg tror på dit projekt. Men der er ( undskyld mit håndværkersprog ) satme mange ting at tage hensyn til, hvis det skal blive en succes.

Alene teknikdelen, fylder mere som en knytnæve end en finger, med varme og powerhead. Samt burde du også gå i tænkeboks, over hvordan du vil skjule skidtet. En masse gennemsigtige akrylplader, som indeholder kort, er ikke den fedeste dekoration jeg kan komme i tanke om.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Basviola - 04/11-2018 01:13 04/11-2018 01:13
Altså ja du har sådan set forstået det nogenlunde korrekt. Men der kommer ik til at være nogle gennemsigtige akrylplader nogen steder, jeg har tænkt mig jeg skal lege med cement, inspireret bl.a. af din tråd hvor du bl.a. laver hjemmelavet baggrund. Jeg vil slet ik se noget som helst teknik i akvariet, er en af dem der slet ik kan forstå hvordan man kan vælge ikke at sætte en høj plante foran indsugningen til f.eks. et spandfilter!

Så med andre ord, når akryl pladerne er limet op og testet, vil jeg pakke indersiden af akvariet ind i papir/malertape, for så at gå igang med at lime flamingo op, skære til/modellere, for derefter at lege med cement, måske mase trærødder ind i sidste lag cement, eller spagnum hvis det kan lade sig gøre i akvarie, og så måske lidt akrylmaling.
Måske en coating efter akrylmaling, for at forlænge holdbarheden af det hele.

Principia skrev :
Prøv at kigge på skitsen igen, og tænke over hvordan du evt. kommer til overgangene, hvor der også er mulighed for tilstopning, mellem de forskellige beholdere og filtermaterialer. Ganske enkelt fordi slammet, vil stoppe efter bare et par cm, pga. ringe gennemstrømning. Det er de færreste filtre, som kører med 100% udnyttelse, og man vil kunne se, i en eller anden grad, at gennemstrømningen har sine begrænsninger.

Vil du være så venlig at uddybe, forstår ik helt... mener du at der vil samle sig slam under diverse netposer med filtermedie, og hvis det kun er 2-3 cm "frirum" under disse til gennemstrømning så vil det stoppe til?

Jeg skal nok komme med en "rigtig" tegning med mål osv. men har ik haft så meget tid på det seneste. Men på grund af alurammen, kan jeg ik lave det så smalt som jeg egentlig gerne ville. Går derfor efter noget mere vedligeholdelses "venligt" hvor de indre mål i filter rummene, bliver omkring 8 cm i akvariets dybde. Eller deromkring, alene akvariet aluramme, sluger 3 cm. Eller det vil vel sige ca. 2, når glasset er trukket fra.

Mængden af plads til bio medie i filteret, vil med en hurtig estimeret beregning, løbe op i 5-10 liter, og skulle minimum dække ind til 2 gange normal belastning (1cm små fisk per liter vand), med 1 liter biomedie per 100 liter vand.

Nu kan jeg iøvrigt se på din profil du bor i Roskilde, er det sådan du havde lyst til at gå lidt mere i dybden, hvis jeg kom forbi med en 6 pack eller noget? :P

Nogle der har et forslag til hvordan jeg kan lave et låg til den nedsænkede "bio medie beholder", som holder tæt?

Indtil videre er jeg selv kommet frem til:
Nuppe noget fra noget ikea opbevaring til mad.
Eller måske lettere, lime en plastik liste fast så den stikker ca. 45 grader ud fra de to lodrette side der skal udgøre lukningen, og bagefter gnubbe listen ind i et så jævnt lag silikone som muligt.

Tror mest jeg er til sidstnævnte, forslag? :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Principia - 04/11-2018 08:42 04/11-2018 08:42
Du skal være velkommen. Men den tager vi lige over PB, når det bliver aktuelt. B)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Principia - 04/11-2018 09:26 04/11-2018 09:26
Så er der igen noget jeg har misforstået. Mine tanker var ude i, at det skulle optagetage minimalt plads i akvariet, for at give mere plads til dyr og planter. 8cm, er ikke ligefrem smalt i et 250liter, og så begynder det at ligne et traditionelt baggrundsfilter. der ligger flere forslag til hvordan et sådan er opbygget så det spiller maks. KimJ, har konstrueret et som virker upåklageligt, bare for at tage et eksempel.

I mit hoved, lød projektet meget mere spændene, og samtidig problematisk, at holde det hele nede, eller så meget som muligt på ca. 30mm, så det ikke fylder noget af betydning. Og der kommer dine overgange ind i billedet i følge din skitse.

Det med tilstoppelse og udnyttelse, kan jeg prøve at forklare med mit eget filter. jeg har gennem tiden prøvet luftdrevet filtre, spandpumper, fluval intern, Eheim intern og spandfilter, samt HMF men har altid vendt tilbage til Hydor rt 20 intern, da dette filter efter min mening giver den bedste udnyttelse, samt driftsikkerhed. Alle filtrere har deres fordele og ulemper, og der sidder sikkert en masse som har andre erfaringer end mig, og sværger til andre produkter.

Mit valg går på, at det ikke fylder en masse. samt det er nemt at genne af vejen. I mit nuværende setup, har jeg valgt lige som det gamle, at ganske enkelt bare gemme det bag dekorationen. Ulempen med tilstoppelse er, at der kun er en filtervolumen på 0,7 liter. opbygningen gør at det kan tilstoppes på 2 måder. Det første er indsugningen, som er ca. 25x50mm rist i toppen, direkte under motorhovedet. dette var ikke et problem, mens jeg havde cichlider, men er blevet det lidt efter det er kommet i et planteakvarium, hvor det æder planterester. det næste er så, at jeg har pillet svampen ud, og kører med almindeligt filtervat, da jeg fandt svampen utilstrækkelig. Det gør så at jeg har en udnyttelse på ca. 60% af kapaciteten. Men det er nok fint nok, da stort set alle producenter opgiver tallene efter optimale forhold. Mit filter kører 7-10 dage inden jeg skal rense det, og det tage 5 min at tage det op, skylle indsugningen og skifte hvad jeg finder nødvendigt af vat. så jeg ser det ikke som et problem, selv om det selvfølgeligt kunne være mere optimalt.

For at vende tilbage til din skitse, er der indsugning, samt tre overgange i beholderen som kan udløse en tilstoppelse. Det er så klart et jo større overgangene er, jo mindre er risikoen. Det som gjorde dit projekt indlysende interessant, var tanken om less is more, og det ikke skulle optage unødvendigt meget plads. Men det giver samtidig nogle udfordringer.

Måske man kunne prøve at lave filteret som moduler, overgange som slange gennemføringer, og det hele sat med sugekopper. Så kan man "bare" klipse problemet af bagruden, og tage det op og skylle det, uden at skulle bokse med alukanten som du nævner. Men det bliver lidt af en ingeniørkunst at få det til at gå op i højere enhed.

Håber mit svar giver bare lidt mening.

Eksternt link http://www.camillasdyrecenter.dk/produkter/196-filterpumperluftpu...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Basviola - 04/11-2018 23:43 04/11-2018 23:43
Ja, 3-4 cm var også min oprindelige tanke, og det er da helt sikkert også mest interessant. Hvis jeg antager glasset er 1 cm. Så er fylder den skide aluramme stadig 2 cm. Så med indvendige mål i filterkamrene på 3 cm, bliver det sgu svært at få netposer op og ned.
Synes dog stadig det er interessant, da det giver mulighed for de her "haver" højere oppe i akvariet, som så bliver en del af klippen/bjerget som filteret skal skjules af.

Jeg kan kunne selvfølgelig stadig opnå begge dele ved at lade de lodrette filterrum, skråne udad i toppen, som en slags tragt. Det er der jo også nogle bjerge der gør. Eller evt. gøre dem trekantede (set oppe fra) i begge baghjørner.
Du sætter tanker igang, det er virkelig guld værd der er nogle der gider sætte spørgsmålstegn ved løsningsforslagene og planerne som de skrider frem. Det skaber virkelig et større løsningsrum, ligesom det først er nu jeg tænker på den trekantede form for at skabe plads lige under alurammen.

Jeg forstår nu hvad du mener angående tilstoppelse, og ja det er jo ganske enkelt sund fornuft. Har dog ingen erfaringer på området.

Er det kun arealet under poser med filtermedie, eller er det rumfanget?
Altså hvis f.eks. det første rum hvor vandet løber ind i toppen, har et grundareal på 3x15 cm, vil det så først stoppe til i selve "bio boldene" eller i overgangen under bioboldene, som er afgrænset af en rist?
Og hvis det typisk vil stoppe til under bioboldene, så er det vel fra bunden af overgangen og op mod toppen slammet fyldes op? I så fald vil et overgangsrum der er 6 cm højt være længere tid om at slamme til, end et der kun er 3 cm højt.

Kunne det yderligere være en ide, for at øge tiden mellem større filterrengøring, at køre med en kraftig pumpe til at drive filteret. Pumpen kører under almindelig drift så på minimum effekt, men f.eks. ved vandskift af og til skrues op på fuld blæs, for skubbe slammet gennem filteret?
Eller vil slammet aldrig komme blæsses gennem filteret, for at blive samlet i noget filtervat i før udløb til akvariet?

Iøvrigt, fed ide med modulet der kan klikkes af... bare for at braine videre på den, hvis man vil gå den vej, så kunne man evt. lime en lille L-formet list på bagglasset, og udforme filter-modulerne således at de kan hænges herpå, og stadig hænge helt op af bagglasset på langt størstedelen af deres flade, for dermed at undgå at "miste" den plads sugekopper kræver i hele fladen...

...men lige for at være helt sikker på at have forstået korrekt, så slammes et baggrundsfilter til i indsugning, og overgangene mellem filterrum, før det slammes/stoppes til i selve poserne med filtermedie?
I så fald, burde problemet også kunne løses hvis man "blot" har adgang til overgangene inde i filteret, ved at kunne stikke en slange ned, og suge slam ud med den?
Hmmm i så fald skal den så mases forbi filtermediepose nummer 2, vandet mødes gennem filteret, og låget skal tages af... *uhh* Det vil nok svine en del at løfte det lg nede i akvariet!!!
Måske jeg kunne lave en silikone prop i hver side af låget, lige akkurat stor nok til at få en slange ned og suge op. Hmm, men så bliver det sgu nok svært at komme fordi den filtermediepose. Hvad er det jeg har rodet mig ud i! :D

Spørgsmålet er så hvor smerte grænsen på dimensioner af af de her overgange så ligger, så ikke der skal suges slam i de her overgange meget mere end måske højst 4 gange om året. *uhh* Nogle kvalificerede bud?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger scn - 05/11-2018 14:42 05/11-2018 14:42
Mængden af slam der skal suges fra dit filter er styret af akvariet. At skulle rode så grundlæggende rundt hver 3. måned var ikke noget for mig. Jeg har et HMF som får suget slam bag filteret en gang imellem ved vandskifte, det har kørt i +5 år uden anden vedligehold. Bonus er at man slipper for at fange yngel under vandskifte.

ps. Inden du når for langt, så lav en papmodel, gerne i akvariet for at se hvor bøvlet/umuligt det bliver at sænke poserne ned, og hvor dårligt filtermaterialet kommer til at ligge når der er så lidt plads. (afhænger naturligvis af størrelsen af filtermediet, men jeg vil sige du skal holde dig på filtermedie på maks 0,2x bredden af rummet)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Basviola - 06/11-2018 11:31 06/11-2018 11:31
Indlægget er rettet 06/11-2018 11:37 06/11-2018 11:37 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Når du siger filter mediet skal være 0,2 x bredden af rummet, har jeg så forstået det rigtigt at bredden er rummet grundareal's korteste længde?

F.eks.
Bioboldenes maksimale diameter i et rum på 150 x 100, beregnes: 0,2 x 100 = 20.

Som det også ses på tegningen, havde jeg et ultra tyndt baggrundsfilter omkring 40mm dybt i tankerne, men den skide aluramme komplicerer tingene yderligere... jeg har ligesom allerede selv gjort mit for at komplicere det!!

Tror måske det ender med nogle dybere 'filter medie rum', som til gengæld ikke dækker så meget af bagglasset totale areal. Disse vil til sidst blive dekoreret med Makemake, så de fremstår som klipper/bjerge i baggrunden af akvariet.

Med dybere filterrum kan jeg, jævnfør scn - bio-bold størrelse iforhold til "rummets" størrelse, også have nogle større bio-bolde, som jeg mener at have læst skulle være at fortrække. Hvorfor ved jeg ikke, men går ud fra der er mindre chance for at de slammer til.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Principia - 06/11-2018 17:45 06/11-2018 17:45
Nææ, der er en som har hygget sig med AutoCAD. Der er ikke et øje tørt. I følge din nye skitse, er du ved at bevæge dig derhen hvor alle andre også er. Det er på en måde lidt ærgerligt. Prøv at tage til et par dyrhandlere og se hvordan filterne er opbygget. I sær vil det være en ide, at kigge på Juwel. Samt når vi snakker 250L, kan jeg ikke se hvorfor der skal være forfilter. Samt efter billederne i en anden tråd du har lavet, bliver akvariet fritstående. Så har du muligheden for at placere dit filter hvor du vil, som en integreret del af dekorationen, og holde enderne fri til indkig.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Basviola - 06/11-2018 19:26 06/11-2018 19:26
Ja jeg hygger mig! :D
Jeg har nu stadig ik set et baggrunds filter der efterlader den fulde dybde i akvariet, selvom det skulle undre mig at det ikke allerede er lavet.
Hoved formålet med dette filter er, hvis man kan sige der sådan, en kombination af et planteakvarie med en slags klippe baggrund lidt i stil med hvordan børn vil tegne det.. bakke op og bakke ned, med frit udsyn til glasset mellem bakkerne. Og evt under dem, eller blot hule under.

Tænker du at lave baggrunden så den ikke stikker ud 'foran' side glassene, med selve filter delen i midten, det er stk også en meget sjov konstruktion.

Har også overvejet at omgå aluramme, ved enten noget trekantet i hjørnerne eller en slags tragt form i toppen af baggrunds filteret.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Basviola - 06/11-2018 19:26 06/11-2018 19:26
Ja jeg hygger mig! :D
Jeg har nu stadig ik set et baggrunds filter der efterlader den fulde dybde i akvariet, selvom det skulle undre mig at det ikke allerede er lavet.
Hoved formålet med dette filter er, hvis man kan sige der sådan, en kombination af et planteakvarie med en slags klippe baggrund lidt i stil med hvordan børn vil tegne det.. bakke op og bakke ned, med frit udsyn til glasset mellem bakkerne. Og evt under dem, eller blot hule under.

Tænker du at lave baggrunden så den ikke stikker ud 'foran' side glassene, med selve filter delen i midten, det er stk også en meget sjov konstruktion.

Har også overvejet at omgå aluramme, ved enten noget trekantet i hjørnerne eller en slags tragt form i toppen af baggrunds filteret.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger scn - 07/11-2018 08:46 07/11-2018 08:46

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Basviola - 07/11-2018 11:33 07/11-2018 11:33
Oh my god, alle de muligheder... Det er vel nok også en fin løsning han har lavet der, meget inspirerende, takker! Det kunne bestemt laves med det look jeg gerne vil have, og det vil være mindre kompliceret at lave, samtidigt er det gennemtestet. Det minder jo meget om et traditionelt internt filter.

Er der nogle ulemper ved at have sin udstrømning fra filteret i bunden af akvariet?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger scn - 07/11-2018 12:11 07/11-2018 12:11
typisk har man udstrømmeren i toppen, det sikre bevægelse i overfladen. Hvis du vil have udstrømmer i bunden, så skal du også have en slange fra pumpen til bunden, da du ikke ønsker pumpen helt i bunden da du så blot få blæst slam fra filteret ud i akvariet.

Som du kan se er der allerede mange der har gjort sig en masse overvejelser og fået praktisk erfaring, så alt det der med at prøve at opfinde den dybe tallerken på ny er lidt spild af tid.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Basviola - 07/11-2018 18:57 07/11-2018 18:57
Jeg vil nu heller ikke påstå det er
en genopfindelse af den dybe tallerken, det er jo sådan set blot en variation af et traditionelt baggrunds filter, med en 'nedsænket' afdeling. Men netop den nedsænkede afdeling giver samtidigt nogle væsentligt andre muligheder for aquascaping.

Men jeg ser mulighederne nu hvor ingen har sagt den nedsænkede afdeling ikke kan lade sig gøre :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger skj62 - 08/11-2018 11:42 08/11-2018 11:42
Hej
Jeg har et baggrunds filter i mit 360 liter, det gør i store træk det du efterspørger med dybde virkning og en hylde til planter. Eksternt link http://www.unimati.biz/product.asp?product=6251

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger Basviola - 08/11-2018 16:29 08/11-2018 16:29
Det er jo stort set lige præcis det jeg er ude efter, blot med noget klippe landskab.

Jeg tror :) jeg er kommet frem til at følge Unimati's opskrift på et baggrunds filter. Det bliver så desværre uden fuld akvarie dybde i bunden for at slammet kan passere hele vejen hen til pumpen og pumpes ud i akvariet igen. Det skulle give en selvrensende effekt som de snakker om i deres relativt nye video 'gennemgang af et baggrundsfilter fra deres Youtube kanal.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger Basviola - 12/11-2018 22:57 12/11-2018 22:57
Kan jeg lime en baggrund af Makemake og flamingo på en akrylplade? Og med hvad, almindelig akvariesilikone?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger Principia - 13/11-2018 16:03 13/11-2018 16:03
Kort svar ja.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger Basviola - 15/11-2018 15:28 15/11-2018 15:28
Jeg ved du har erfaringer med Makemake, så må jeg være så ydmyg at bede dig om det lange svar?!

Jeg har tænkt mig at bygge et traditionelt baggrunds filter i 3 mm akryl plader, naturligvis i en lidt utraditionel form, som et bakket landskab.
For at maksimere mængden af filtermedie og skabe flere huler/gemmesteder vil jeg lade det nederste af et eller to 'bjerge' strække sig længere frem i akvariet.

Og især her, men også i det hele taget, er jeg lidt bekymret for hvor effektivt flamingoen/makemake vil hæfte på akryl pladerne.
Især hvis der ender med af være opdrift i baggrunden, hvilket der nok gør. Bør jeg krasse flamingoen ud, inden jeg limer 'bjerg' delene op på akrylpladerne?

Bør jeg også ridse, og bore lidt i akrylpladerne uden at bore helt igennem, for at optimere vedhæftningen?

Jeg vil ihvertfald rigtig gerne høre om dine og andres go's og no go's med Makemake. Selvom jeg allerede har støvsuget nettet for info, inden jeg går i gang med at støvsuge flamingofnuller!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger Principia - 15/11-2018 18:09 15/11-2018 18:09
Jeg tror ikke det gør den store forskel at ridse det. Men hvis der er en forskel er det nok til den negative side. Silikone hæfter bedst på rene glatte overflader.

jeg har faktisk ikke brugt Make Make, da jeg finder deres produkter for dyre til det jeg skulle bruge det til. Jeg har brugt i forige akvarium Lip fliseklæber, og før det, og nu igen Alfix. I begge tilfælde, blandet med oxydfarve.

Det er svært at forklare, sådan lige, uden at du ser på det. Men mit nuværende akvarium er bygget op som moduler, som er limet på glasset, med nogle dutter silikone. Jeg har lavet delene uden for akvariet, og der efter pålimning, påført Alfix i flere tynde lag, nogle med farve og nogen uden. Det er strøget på med en pensel, til et samlet lag på ca. 3mm.

Der er så steder, i sær i bunden hvor jeg har brugt PU skum, for at udfylde uønskede revner og sprækker. Selvfølgelig inden Alfix behandlingen.
Selve teknikhjørnet, har jeg lavet i net og PU skum og limet i med silikone. Så har jeg kunnet lave den ønskede form og størrelse, så det udførte sit job, oden at tage for meget plads. Det skulle jo sådan set bare skjule almindeligt udstyr, men stadig sikre almindeligt vandflow.
De trærødder jeg har i, er faktisk tre. De to som går ned i vandet fra toppen, at tilpasset op en båndpudser, og skruet på en 1,5mm rusfast plade, og limet på baggrunden.

Der er ikke meget hokus pokus i det, men det virker, og det er kun fantasien som sætter grænsen. Der i ligger forklaringen også på Odin figuren. Der er sådan set bare fordi det kan lade sig gøre. Det samme gælder Torshammeren i siden. jeg kan godt lide at give tingene en tvist, men uden at det virker påtrængende.

Og til sidst. Jeg vil håbe at din kone er meget tålmodig for det sviner helt vildt at skære ud. En god fidus er at inddrage børnene, så bliver fruen mere tålmodig.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger Basviola - 15/11-2018 20:38 15/11-2018 20:38
:D Haha, helt sikkert, tak for den uddybende forklaring. God ide med ungerne!!!
Har lige fået besked på at stille 250 liters akvariet i kælderen, hun gider ik se på et tomt akvarie, hun kan godt lide dem fyldt med liv og spil for øjet, men som hun siger, nu starter du lige med at flytte 56 liters "børnebaljen" over i det der står øverst på billedet, og så kan du jo samtidigt få gjort noget ved det andet 128 liters akvarie, som står og holder liv i din morfars gamle Anubias planter!

Hvis hun kunne bære det 250 liter tror jeg sgu hun smider det ud i morgen, hvis det stadig står i stuen, eller det der er værre! Hun er ude at rejse 3 dage fra torsdag næste uge, måske det kunne være god timing at have alle materialer hjemme til den tid! ;) og måske meget godt for mig, at jeg får "et skub" i røven!

Ned med dig, og snart frem igen... :)

Super gamle Anubias og cryptocoryne (ligger bagved) som min morfar engang to med hjem fra hans ekspeditioner. Har aldrig rigtig interesseret mig så meget for historie, men det er sgu sjovt det her, og så samtidigt eje nogle af de absolut første Anubias der kom til Danmark, og så ligefrem hentet af JJ. Scheel. Arvet af min moster, og nu af mig.

Angående makemake, cement, fliseklæber osv. tænke jeg at hvis der var et par huller, ud over glatte rene og affedtede overflader, hvor silikonen kunne sætte sig som en "prop/nitte/krog", der så skal knækkes af eller rives ud før modulet kan flyde op, ville den sidde bedre... det kan da også være det er overkill. Men kan ihvertfald godt se din pointe, i at holde overfladerne rene og glatte, når det nu engang er sådan silikone limen virker bedst.
Måske det også bare er rigelig fint, hvis jeg limer de der "bjergfødder" fast i bunden også... og på den anden side, det er de jo næsten allerede. Jeg har tænkt mig at lave akryl "indhegningen" til baggrundsfilteret ekstra bredt netop i de områder.
Ja... jeg kan godt fornemme det selv imens jeg skriver, jeg har måske overkompliceret det her, men hey jeg synes heldigvis næsten det her med planlægningen er den sjoveste del af det hele!!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger Principia - 16/11-2018 15:05 16/11-2018 15:05
Jeg har glemt en mindre detalje, kan jeg se på dit svar. Alle de elementer jeg har bygget er lavet i flamingo. hele mit setup, sidder med 15-20 kan ikke huske det nøjagtigt, med udtværede, 2kr størrelse silikone dutter og trykket fast på bagrude, og siderude. Du skal nok ikke forsøge dig med at bruge beton af en eller anden art, direkte på hverken glas eller plexiglas, de det ikke vedhæfter sig og bare skaller af.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger Basviola - 16/11-2018 18:59 16/11-2018 18:59
Ok vigtig detalje, så de steder der lumens op på akryl og glas, SKAL det være flamingo der sættes imod.

Har lige tegnet et færdigt layout til akryl puslespillet. Kan lige smide det op når børnene er puttet. Prøvede at holde det så simpelt som muligt og stadig ramme det udtryk jeg vil have i akvariet. Dog uden en hule med fuld dybde som først var planlagt, men argh ville sgu gerne det hele! Men er bange for det vil skabe en flaskehals. Da den skulle sidde der hvor der i forvejen er mindst gennemgang i filteret.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger Basviola - 16/11-2018 23:09 16/11-2018 23:09
Nå, hører gerne lidt forbedringsforslag, eller hvad I nu ellers måtte tænke...

På billederne ses akryl skelettet, som jeg vil lime op på bagglasset. Det går fra den ene "gavl" og over til den anden, med 1 cm frirum. Er det nok?
Bagved/inden i skillettet "installeres" baggrundsfilteret. Udenpå limes moduler af flamingo og Makemake, der skal evt. også bruges noget PU-skum.

Den super kreative del med Makemake, aka tilbage til formningslokalet i folkeskolen, er ikke planlagt fuldt ud. Men jeg har givet noget plads på skelettet til at lave noget klippehule noget. I højre side tænker jeg at bygge bjergtoppen færdig så den skråner lidt ud til venstre og også efterlader en "trekant" frit helt ude i højre hjørne... måske ligefrem fiskene skal kunne svømme rundt om :P

Apopo højre side har jeg lidt svært ved at stoppe mig selv i at ville integrerer et sandfald i klippen. Tror i ikke jeg kan lave en Makemake stensætning til venstre for indsugningsristen, således at sanden ik suges ind i baggrundsfilteret? Eller hvis jeg absolut skal have et sandfald, bør jeg så sætte det modsat indsugningsristen?

(Da jeg laserskærer alle puslespilsbrikkerne er tegningerne uden materialetykkelse)
Havde du valgt 3mm eller 6mm akrylplader?

Filteret rummer 21,7 liter når pumpe-rummet ikke er medregnet.

Front: Der er naturligvis ikke gavle på, akvariets sideruder udgør selvfølgelig den funktion. Rumopdeling i filteret skal laves 2 stænger grov filtersvamp, med filtervat imellem. Den store afdeling fyldes med synkende biomedie.

Bagfra

For at kunne fylde biomedie i højreside af filteret, har "rummet" i højre side et låg. Låget bliver bunden af klippen og er godt 1-2mm mindre en hullet. Låget (højre klippe) dumpes så ned gennem hullet, og stoppes 12 mm nede af de 4 lister der ligger foran filteret sammen med låget. Dette vil give en ekstra vej ind for vandet. Tænker at det er fint nok, hvad tænker i? Bør jeg få det til at slutte tæt/tættere?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger Principia - 17/11-2018 10:55 17/11-2018 10:55
Jeg tænker at det tager meget af akvariet, og at du ikke har vundet noget ved det. For mig at se er det mere eller mindre et avanceret HMF, som fylder godt op.

Jeg ved ikke hvad du skal bruge frirummet til, det brude kunne tilpasses inden for 3-5mm totalt, så du kan lukke den sidste lille sprække med en silikonestreng. Fisk er flotte men også dumme, og de kan godt finde der ind, men nok ikke ud, og så har du et kadaver liggende i sprækken som sidder fast.

Der er i dit layout også en masse store lige flader, som vil være besværlige at skjule, med mindre man laver nogle ret store moduler til formålet. Du ender med dit 250L akvarium reelt har en volumen som et 96L startkit.

Ideen er stadig god, men du bevæger dig længere og længere væk, fra de originale tanker bag ved projektet. Nemlig at lave en relativ flad konstruktion som udnytter akvariets flade som filter for maksimal udnyttelse.

Men til formålet er 3mm akryl sikkert rigeligt, da det bliver yderligere afstivet af dekorationen.

På din tegning er der også et nedsænket låg, som bliver meget svær at skjule, hvis det ikke skal miste sin funktion.

Jeg tror hvis jeg var dig, at jeg ville gøre en ud af to ting. Den ene er at gå baglæns og prøve sig frem med det oprindelige. Men det optimale vil nok være at lave et mere traditionelt filter/teknikrum, og koncentrere sig om at dekorere det op, så det ikke fylder og man får optimalt plads ud af akvariet.

Og hvis jeg skal være hudløst ærlig, syntes jeg tråden her er påfaldende stille i forhold til projekt. Det skyldes nok at du gør det unødig besværligt for dig selv, og folk som læser med sidder tilbagelænet og trækker på smilebåndet eller ryster på hovedet. Som håndværker, kommer man nogen gange ud for interessekonflikter med vores kære afdeling på tegnestuerne, og har udviklet et udtryk som hedder, hvorfor gøre det nemt, når nu det kan være noget lort.

Det kan være du bliver lidt fornærmet over bemærkningen, men det overlever vi begge nok.

Der er en bog som hedder spændene akvarier, der er alt i fra hjemmelavede filtre, til lamper borde og hele kabinetter. Den er værd at låne, eller købe hvis du kan finde den.

Og så lad være med at tænke så meget, og se at komme igang. Tag udfordringerne under vejs, og se hvor det driver hen. Man kan alligevel ikke tænke sig ud af alt. Når man laver et sådan projekt, har man en overordnet plan, for hvad man ønsker sig, og arbejder derhen. Man har et billede i hovedet, men må indstille sig på plan a, b, c, d, e, efterhånden som man måder en stopklods.

Så se nu at komme i gang, og lad os se hvor den bærer hen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger Basviola - 19/11-2018 07:09 19/11-2018 07:09
Hej Principia,

Tak igen for du tager dig tid til at kommenterer mit projekt. Og nej, det er guld værd for hvilket som helst projekt at få velbegrundet feedback.
Du har en pointe angående en stille tråd her, hvis der forholder sig som du siger, ville jeg ønske folk åbnede munden. Det er jo hele ideen, bag sådan et forum.
Jeg synes dog generelt det her forum er påfaldende stille trods denne fantastiske hobby.

Synes dog du overvurderer den nødvendige brug af Makemake for at skjule akrylen, overdrivelse fremmer selvfølgelig forståelsen, men jeg håber sgu ikke jeg skal op i nærheden af 125 liter Makemake og flamingo!!

Og ja, håber at komme godt i gang gang i dag... må det hele være med mig! :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Bruger Principia - 19/11-2018 16:51 19/11-2018 16:51
Så vidt jeg ved, er de tyndeste flamingoplader man kan få i byggemarkeder, 10mm De jeg har brugt er 10mm og 20mm bygget ud og skåret som jeg havde forstillet mig at det skulle være.

Der er intet i naturen som er helt fladt, og inden man ser sig om fylder det mere end man skulle tro, hvis man ikke tænker sig om. Og man kommer ikke til at bruge så meget make make. Jeg tror der er ca. 3 kg Alfix i min bagrund, inkluderet den ene siderude.

Og vær bevidst om, at uanset hvor meget man tænker, og hvor mange billeder man har i hovedet, er der mange andre parameter som spiller ind.
Den håndværksmæssige kvalitet, er en af dem. Der må man bare gøre sit bedste og drage nogle erfaringer. Det næste er uanset hvad man har tænkt sig bliver det aldrig 100% som man ønsker, men når man rammer 90 % er det godt nok. Og så er der det parameter, at akvariet er en levende organisme, som helt uundgåeligt forandrer sig over tid, så hav tålmodighed og lad tingene arbejde. Mit akvarium forandrer sig stadig, stille og roligt, det kan jeg se på de billeder jeg har smidt op, selvom jeg ikke lægger mærke til det i hverdagen.
De første 6 måneder vil man nok tænke, pokkers også, men så bliver det pænere, når der kommer lidt alger og bakterier, og andet som sætter sig i betonen. desuden når man arbejder med sådan noget, kan man have en ide om hvor det bærer hen, og hvad man syntes er pænt nok, indtil der kommer vand i. Så kan man godt nogen gange tænke pokkers også, der var noget man skulle have gjort anderledes, men det er ikke lige til at lave om, uden at destruere det hele, så tålmodighed og lad tingene arbejde selv, så kommer det stille og roligt frem.

Husk at lade være med at lave for mange huler og broer, og alle mulige tunneller og fremspring som bliver limet til bunden, det er et helvede at fange fisk og gøre rent, hvis alt er limet fast. Det trick har jeg fået lavet, og tro mig, har efterfølgende stået med et reb i hånden og stirret på et træ over mig egen uintelligens. For fuck livet blev besværligt med den opsætning.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Bruger Basviola - 19/11-2018 17:14 19/11-2018 17:14

Så er der puslespil til de længe nætter!! *doh* :)

Og HMF lister til de to 128 liters, samt lidt ekstra.

Stort set alt endte med at blive 6mm, da det var hvad jeg kunne få fingrene i.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
Bruger Basviola - 19/11-2018 23:52 19/11-2018 23:52
Indlægget er rettet 19/11-2018 23:54 19/11-2018 23:54 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Takker igen, for du så flittigt deler dine erfaringer.

Ja der er mange lige flader, jeg tog en beslutning om ikke at gøre selve filter afgrænsningen i akryl alt for kompliceret geometrisk, for så at kompensere med flamingo og Makemake. Har tænkt mig at lægge Makemake nærmest direkte på kanter, hvor det giver mening, for at flamingo/PU-skum mængden ikke bliver alt for omfattende.
:D Jeg vil prøve at undgå reb og træer, nu må vi se! Men god pointe der, kunne godt tænke mig at et, eller begge "bjerge" raver noget længere ud i akvariet når jeg når til den del. Men skal da helt sikkert forsøge om jeg kan gøre det modulbaseret, så det kan tages op ved en større rengøring af akvariet.

Men som du siger, nu må jeg se hvor det bærer hen, når jeg når til den del af processen. Men jeg har helt sikkert tænkt mig at forsøge at integrerer så mange huler og ligende i bjerget/klipperne.

Bør jeg lime flamingo sammen med PU-skum indendørs, når jeg har to børn sovende i vores soveværelse lige ved siden af stuen, jeg har tænkt mig at arbejde i? Eller vågner de/vi 5 år ældre med hovedpine?

Ham "akvarist og inspiration" gutten, limer flamingo med PU-skum direkte på glas, og bruger PU skum direkte på glas. Kan jeg også gøre det på direkte på akryl?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #35
Bruger Basviola - 20/11-2018 00:23 20/11-2018 00:23
Sorry ved godt jeg har mange spørgsmål!

Men nu hvor jeg har hevet mit 250 liters akvarie op nede fra storskraldsrummet, og blot har hørt på 2. hånd, at det kom fra en der havde rejst, og kun ville have 1 akvarie i lejligheden efter han kom hjem. Hvad gør jeg så lige?
Silikonen ser umiddelbart god nok ud, og jeg vil gætte på akvariet holder tæt.

1.
Tjekker om det om det er tæt ved at fylde vand i. Er der ikke sivet noget ud efter 24 timer bruger jeg det bare som det er.

Eller

2.
Der er plads til at lægge silikone oven på den gamle silikone, og videre ca. 1 cm før jeg når til alurammen, og det derfra vil kunne ses. Derfor affedter jeg glas og gammel silikone med acetone, og lægger en tynd ekstra fugning overden gamle fuge, og så langt ud på glasset som muligt.
Herefter laver jeg så en test om det holder tæt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #36
Bruger Principia - 24/11-2018 08:03 24/11-2018 08:03
Jeg vil altid tjekke brugt udstyr, som minimum. Eller give det en omfugning for en sikkerheds skyld. Dette arbejde tager lidt tid, men gør man kan sove lidt roligere. Der findes flere opskrifter på hvordan man gør det. Men jeg plejer at skære og skrabe de indvendige fuger af, og rense glasset helt, inden jeg limer det op igen. Det giver også det pæneste arbejde. Det er noget rod at bare smide en fuge oven på. Man kan lige så godt gøre det ordenligt, nu man er igang.

jeg har ingen erfaring med at lime PU skum direkte på glas. Jeg bruger det kun for at lime flamingoen sammen, eller lukke evt. uønskede sprækker mellem plader og moduler. Jeg har dog brugt det denne gang til at lave et buet element, hvor jeg ikke kunne bøje flamingoen, og til et par mallehuler.

Du kan godt bruge PU skum indendørs. Hverken datteren eller jeg fejler noget efter mine projekter, ud over spedalskhed, alzheimer, udtørrede slimhinder, tyndskid, og kronisk forkølelse, så det er ganske ufarligt. Spøg til side. Det kan man godt.

Annoncører
Annoncører