Red cherry shrimps skyld i uklart vand?

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 215

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger SteenB - 31/10-2018 16:08 31/10-2018 16:08
I mit 530 L akvarie går foruden fisk en større (50 - 75 +) gruppe RCS-rejer. De hygger sig gevaldigt med foderrester og div. alger, der sidder på bladene af bl.a. Mine cryptocoryner.

Jeg har to spandfiltre kørende med et samlet, nominelt gennemløb på ca. 1.800 l/t. Lys består af dels et LED-rør og et GroLux-rør.

Mit problem er, at jeg ganske enkelt ikke kan få vandet klart! Pumperne er renset og i orden, og lige meget hjælper det; der er tydeligt "svæv" i vandet = ganske små partikler på 1/2 - 1 mm's størrelse.

Når jeg sidder her og kigger på akvariet, og hvis jeg skal give klarheden i vandet en karakter på mellem 0 og 100, hvor 0 er totalt plumret, og 100 er krystalklart vand, så vil jeg sige at vandet er på 70 - 75.

En tanke; kan det være mine mange RCS-ere, der laver en masse "naller" i forbindelse med at de æder alger, og at det er årsagen til svævet/uklarheden??

Har andre oplevet tilsvarende, eller kan give gode råd?

Mvh
Steen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger perniel - 31/10-2018 19:55 31/10-2018 19:55
For meget flow, jeg havde før 2 store eheim i mit 530, rimeligt klart men med svæv i vandet.
Idag 1 eheim i 576 krystalklart vand, nogenlunde ens fiskesammensætning
Men meget af små og større urenhederne bundfælder
Men hvis det er alger eller ubalance er det self. Ikke det der er problemet

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Sølz - 31/10-2018 22:45 31/10-2018 22:45
Jeg har ikke fantasi til at forestille mig, at det skulle være dine RCS, der giver problemet.
Jeg har haft masser af RCS i både store/små akvarier uden at opleve problemet. Overfodring kunne være en forklaring- selve foderets sammensætning; hvor meget spiser fiskene af det - levner de mange rester - er der mon meget fyld i foderet?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger SteenB - 01/11-2018 18:20 01/11-2018 18:20
Indlægget er rettet 01/11-2018 18:23 01/11-2018 18:23 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Om det er RCS der er årsagen ved jeg ikke - men jeg vil blot ikke udelukke det.

Jeg tror ikke at jeg overfodrer; dels bliver langt hovedparten af foderet spist inden det når bunden og det, der når helt ned bliver spist af netop mine RCS eller mine Panda-maller. Og uden at lyde "hovski-snovski" så har jeg mere end 50 års erfaring med akvarier, så jeg tænker at jeg har nogenlunde tjek på fodersituationen. ;)

Hvad angår selve fodertypen, så tror jeg heller ikke at det er her, at årsagen til problemet ligger; jeg fodrer primært med TetraMin og TetraRubin, som jeg mener er foder i "den gode ende" = uden ret meget fyldstof, der kan plumre vandet. :)

Annoncører
Annoncører