Erfaringer med kina powerheads og filtermedie?

Postet under : Akvariesiden.dk - Gør det selv
Visninger : 662

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Basviola - 04/11-2018 00:36 04/11-2018 00:36
Hej nogle der har erfaring med powerheads og andet akvarie tilbehør fra Kina?

Jeg overvejer at gå efter det her powerhead til mine næste setups, men tænker stadig over om jeg skulle smide ca. 3 gange merepris for noget tilsvarende fra Eheim?

Eksternt link https://www.aliexpress.com/item/Ultra-silent-Submersible-Water-Pu...

Hvad med de her filtermåtter, hvilken "tykkelse/struktur" tror i jeg skal gå efter, for at bygge HMF filter? De opgiver ikke PPI.

Skal jeg gå efter "PPI" benævnt som: small, medium eller large? Og kan jeg bruge den samme måtte som grovfilter i en intern sump?

Filtermedie BIO, hvad ville du gå efter her, hvis du skulle udvælge et 2-3 forskellige, suppleret af grov filter og evt filtervat?
1)
Eksternt link https://www.aliexpress.com/item/-/32848430010.html?spm=a2g0s.1301...

2)
Eksternt link https://www.aliexpress.com/item/100-PCS-Aquarium-Bio-Balls-w-Spon...

3)
Eksternt link https://www.aliexpress.com/item/50-100pcs-36mm-Aquarium-Bio-Ball-...

4)
Eksternt link https://www.aliexpress.com/item/Gray-Lava-beads-Natural-Stone-Vol...

5)
Eksternt link https://www.aliexpress.com/item/10pcs-Ceramic-Biochemical-Ball-Fi...

6)
Eksternt link https://www.aliexpress.com/item/ISTA-100pcs-COMPACT-BIO-BALL-S-26...

7)
Eksternt link https://www.aliexpress.com/item/-/32880229589.html?spm=a2g0s.1301...

8)
Eksternt link https://www.aliexpress.com/item/100-15-5-1-5cm-fish-tank-filter-s...

9)
Noget helt andet?? Eller supplerende? Regner med at lande på et sted mellem 5-10 liter kapacitet til filtermedie på et internt baggrundsfilter, til et 250 liters akvarie.

Bliver iøvrigt de her poser jeg vil putte medierne ned i:
Eksternt link https://www.aliexpress.com/item/1PC-Mesh-Bag-Acqurium-Pond-Filter...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Alpina - 04/11-2018 09:18 04/11-2018 09:18
Plastic-biobolde har cirka samme lille overfladeareal som HMF-svampe.

Sintret glas har normalt meget stor overflade, så der kan sidde mange bakterier, men sintret glas skal holdes fri for slam, hvis det store overfladeareal skal være til nytte. Sintret glas er derfor godt til spandpumper, men ikke til f.eks. baggrundsfilter som aldrig eller sjældent renses.

Der er ikke anført overfladearealer på produkterne ovenfor.

HMF i gavl eller hjørne etableres normalt i 20 ppi svarende til medium.

I Danmark sælges 10 ppi = grov, 20 ppi = medium og 30 ppi = fin
Der kan være forskel i butikkernes oplysninger. Jeg har f.eks. købt HMF 30 ppi, som viste sig at være ca. 45 ppi

Flere detaljer om filtermaterialer:
Eksternt link http://arentoft.eu/wordpress/filtre/

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Administrator Sponsor ken kætbak - 04/11-2018 10:07 04/11-2018 10:07
Mht. Powerheads.
Så er der sikkert mange procent at spare ved at købe Kina powerheads.
Men når man tænker på hvor mange du skal bruge og at du får 3 års garanti og øjeblikkelig ombytning ved at købe en eheim i Danmark.
Så synes jeg at det giver bedst mening at købe gennemprøvet kvalitet lokalt.
Feks. Eheim compact koster ikke meget..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Basviola - 04/11-2018 23:58 04/11-2018 23:58
Er det rigtigt forstået at du egentlig ikke anbefaler plastik biobolde som bio filtermedie... uanset mærke? Ved mindre det er til et baggrundsfilter, som jeg netop har i tankerne, for her er det man går efter for at undgå hurtig tilslamning?

Angående HMF filtersvampe, der anbefaler du dem de kalder "medium" på siden jeg linker til, ud fra hvad du kan bedømme ved at se på det billede de har af deres produkt? Og ikke fordi vi en Danmark kalder en 20 ppi for medium?
Til MHF er 5 cm den bedste tykkelse ik? Noget med bakterierne kun sætter sig ca. 4-5 cm ind i svampen?

Du prikker lige til det der gør jeg overvejer de Eheim powerheads, eller noget fra en tilsvarende top producent. Men arhhh det er så fristende... men det er måske gode penge givet ud, for ik at tænke på den her tråd og tænke satans imens jeg løber med hoved først ind i væggen!
Håber der kommer noget på banen der har købt "no name" billige powerheads...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Basviola - 05/11-2018 00:00 05/11-2018 00:00
Sintret glas, kan det så bruges sidst i et baggrundsfilter, evt med lidt filtervat under og lige før udpumpning til akvariet, eller bliver det samme hovedpine med at det slammer til?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger scn - 05/11-2018 14:37 05/11-2018 14:37
Ang powerheads, så er Ken jo kendt for at sværge til Eheim Compact, personligt syntes jeg de bruger for meget strøm til et baggrundsfilter/HMF filter. Jeg bruger Hydor Pico til mine HMF'er (akvariebutikken.dk, AkvarieWest.dk, malawi-amager.dk for at nævne et par butikker). skal der mere bevægelse, så er jeg glad for Eheim StreamOn (der er andre stream pumper der ude)

Hvorfor skal tingene gøres så pokkers besværligt, når det kan gøres så nemt?
filtervat skal relativt ofte skiftes da det har en tendens til at slamme til, så er det ikke smart at have de liggende under et andet filtermedie.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Administrator Sponsor ken kætbak - 05/11-2018 15:11 05/11-2018 15:11
Jeg må indrømme at jeg er svært begejstret for de eheim powerheads.
Men udelukkende fordi de kan løfte og pumpe gennem en meter slange, og stadig pumpe dét de er angivet til.

Det kunne ingen andre af de "billige" powerheads jeg prøvede.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Kristian Paaske - 05/11-2018 15:38 05/11-2018 15:38
Jeg bruger billige Kina PH's i mine HMF filtre og i min regnvandstønde. De virker alle samme, men er ikke lige lydsvage. Ca. Halvdelen er lydsvage men den anden halvdel skramler lidt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Administrator Sponsor ken kætbak - 05/11-2018 20:27 05/11-2018 20:27
#8 hvilke mærker kan du anbefale Kristian?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Kristian Paaske - 05/11-2018 21:09 05/11-2018 21:09

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Basviola - 06/11-2018 09:25 06/11-2018 09:25
og evt andre med erfaringer

Jeg er mest bekymret for hvor meget de larmer...

Vil du være så venlig at angive støjnivauet af dine kina powerheads, og derefter Eheim eller andre top kvalitet mærker du har erfaring med, eller har "lyttet" andetsteds.
Gerne på en skala fra 0-10, hvor 0 er lydløst, 5 så kan det høres når man sidder foran akvariet, 10 er meget larmende og kan høres i hele rummet, dog uden andre støjkilder til at overdøve.

F.eks.
Kina powerheads (gennemsnit vurdering): 4 til 5, (Flere af dem jeg har kan ofte høres lige foran akvariet)
Eheim: 1, (stort set lydløs, man skal lægge øret mod glasset for at fornemme en summen)

Tusind tak på forhånd, hvis du gider give din vurdering!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Basviola - 06/11-2018 09:39 06/11-2018 09:39

Ja god pointe med filter vatten, må nok krybe til korset og erkende jeg har en tendens med at tænke lidt for meget over tingene, og endda gøre lidt for meget ud af det til tider. Heldigvis mest i situationer hvor jeg også synes det er sjovt og spændende!
Forstår det du skriver som at droppe sintret glas i baggrunds filteret, eller acceptere det fulde overflade areal ikke vil blive benyttet og blot lægge noget let tilgængeligt filtervat sidst i filteret, som hurtigt og let kan skiftes efter behov.

Vil rigtig gerne bede om anbefalinger til hvilke typer bio medier jeg skal putte i det baggrunds filter/sump jeg er ved at strikke sammen.
Gerne nogle af dem jeg linker til, eller noget helt andet, hvis i skulle mene at de der Kina udgaver ikke skulle virke så godt, men for mig ligner de sgu alle sammen (uanset producent) plastik bolde med stort eller noget større overflade areal.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Administrator Sponsor ken kætbak - 06/11-2018 20:42 06/11-2018 20:42
Find unimati's opskrift på opbygning af baggrunds filtre og kopier den 1/1.
De gutter har simpelthen det sorte bælte i baggrundsfilter.
Og lad mig gentage, du skal bruge ét powerhead.
En eheim koster under 200 kroner og kører lydløst i årevis. Og du kan ha det imorgen tidlig ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Administrator Sponsor ken kætbak - 06/11-2018 20:44 06/11-2018 20:44
Jeg kan se du er fra Amager.
Besøg malawiamager på Øresundsvej.
Han har både ekspertise og alt der skal bruges til at lave et uovertruffent filter. Og MEGET overkommelige priser..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Basviola - 08/11-2018 16:23 08/11-2018 16:23
Ja det lader virkelig til at Unimati har styr på det med baggrunds filter, og at jeg muligvis har misforstået hvordan sådan et skal opbygges.

Jeg tror jeg laver noget der minder om deres opbygning.
De har i for nyligt uploadet en video til deres Youtube kanal angående opbygningen af dem, ganske belejligt!

Og tak for jeres input, baggrund så vel som hmf filterne skal stk drives af noget eheim.

Der er ikke nogen der kommer med forslag til bio medie, skal jeg forstå det som at det et lidt til som hap, så længe de er synkende?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Palle Hansen - 12/11-2018 22:23 12/11-2018 22:23
Hvordan er det med told hvis man bestiller på Ebay.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Kristian Paaske - 12/11-2018 22:38 12/11-2018 22:38

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Basviola - 12/11-2018 23:08 12/11-2018 23:08
Gælder både Ebay og aliexpress, køb for under 80 kroner (tror nok det inklusiv porto, selvom forsendelse ofte er gratis). Del derfor dine bestillinger op i flere pakker, når det kan lade sig gøre.

Og husk nu at kom igang med aliexpress, ebay osv. hvis du ikke allerede er det, miljøsvineriet slutter om et års tid, når Kinas aftale om at kunne sende "gratis" til de fleste steder i verden er slut! Det giver nemlig så meget mening at få fløjet en poser skruer til 3,5 danske kroner gratis til Danmark, og leveret ved døren af en postnord man på 5 sal i København!!! *uhh*

Angående powerheads er jeg kommet frem til en af følgende 3:
Tunze Silence 1073.008
Eheim compact.
Hydor pico.

Har lige købt en 5 cm filtersvamp på 50 x 50 cm, og Hydor pico på 1000 liter pr time, som måske er lige voldsom nok, men der kan lukkes for spjældet.

Tror for eksperimentets skyld jeg køber en Eheim til det andet af de to 128 liter akvarier jeg skal have sat op. Og er der alt for meget knald på den 1000 l/h pumpe, så kan den trække baggrundsfilteret i mit 250 liters akvarie når den tid kommer.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Principia - 13/11-2018 16:27 13/11-2018 16:27
Nu når jeg ser dine mange spørgsmål, i tråden, kan jeg passende spørge, hvor i al verden det hale skal være så avanceret og eksotisk. Nå ja ok, vi har alle været der et sted en gang, men er jo også blevet lidt rigere på erfaringer under vejs.

For at svare på dit første spørgsmål, om 1000 L/T er nok til et 128L. Så vil jeg nok mene at det er det. den kommer nok til at hive fisk og planter og hvad du nu har, rundt i akvariet. Den passer bedre til din 250L.

Hvad angår biobolde, og keramikrør´. jeg har prøver begge dele gennem tiden. Og mine erfaringer siger mig, at der ingen forskel var, om de er der eller ej. Den bakteriekultur, de skulle gøre godt for findes i akvariet alligevel, i bundlag, og dekorationsgenstande, og filter, Så at begynde at lave filterkamre specielt til det, er spild af god plads. Det kan være det er en fordel på meget store akvarier. men på en almindelig hyggebalje, på op til 500L er det lige meget.

Det er vigtigere at finde den rigtige balance, og kunne holde akvariet kørende med mindst mulig vedligeholdelse.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Administrator Sponsor ken kætbak - 13/11-2018 17:05 13/11-2018 17:05
Jeg mindes at man kører vandet forholdsvis langsomt igennem baggrunds filtre?

I mine hmf hjørne filtre kører jeg vandet gennem 3-4 gange i timen.

Prøv at test hvor meget den hydor FAKTISK pumper i timen hvis den skal løfte vandet eller trykke det gennem et stykke slange.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger Basviola - 14/11-2018 23:00 14/11-2018 23:00
Min nuværende børnebalje på 56 liter kører også med ret så stor belastning, ca. 50 guppy, 3 maller, 30 rejer. Filteret er småt, og med så lidt skub i, at luftboblerne fra min Apump egentlig skaber mere bevægelse i vandet. Der er så også mange planter, og ca 15 liter bundlag, massere af dekorationer m.m. Der bliver skiftet 1/3 vand med 4-6 ugers mellemrum, hvor pumpen også rensens.
Så ja, mindre kan bestemt godt gå an, og endda uden problemer!

Men jeg har nu svært ved at forestille mig et filter der virker lige godt med og uden filtermateriale. Om filtermaterialet så består af svamp, keramikrør, bolde eller gamle sokker. Så skal der vel være noget, ved mindre man forsøger at opretholde en biologisk balance helt uden filter! Eller kun med cirkulations pumpe eller hvad det er du mener??

Desuden er jeg jo netop kommet frem til at vælge HMF filter, og et baggrundsfilter fordi jeg ønsker først og fremmest et godt filter, og dernæst et filter med minimal vedligeholdelse.

Ja, i følge den der tyske hjemmeside der linkes til flere steder herinde, har jeg også beregnet at pumpen skulle ligge på mellem 300-600 liter timen. Men ham fra malawi butikken på amager mente det var godt at komme op på en 8-10 cirkulationer af baljen i timen.
Nu må jeg se, måske den 1000 liter timen pumpe, ender med at trække baggrundsfilter i 250 liters akvariet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger Principia - 15/11-2018 17:40 15/11-2018 17:40
Hmf, er nok vejen frem. jeg rehner selv med at lave et hmf igen, når der skal ombygning til alligevel. det er nok det nemmeste, i længden. Samt er det meget simpelt at bygge ind hvis man ønsker det, så det faktisk ikke ses.

Jeg mente ikke man ikke skulle have et filtermedie. Jeg mente bare at det ikke er nødvendig med bolde og rør. Men man skal bruge den mekaniske filtrering for at holde akvariet klart.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger Basviola - 15/11-2018 20:52 15/11-2018 20:52
Ok så forstår jeg, men jeg skal jo fylde et eller andet i det baggrundfilter, når nu jeg har besluttet mig for at prøve det.
Men jeg er da glad for at have valgt HMF til de to 128 liters akvarier... fuck bygge det ind, du kender mig for godt efterhånden, fucker du med mig? ;) Sådan en tanke må du ik så i mit sind på nuværende tidspunkt, jeg har jo hele tiden tænkt mig at skjule det med høje planter!!!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger Principia - 16/11-2018 14:54 16/11-2018 14:54
Sidst jeg havde HMF, var det til konstant irritation, at det for det første, fyldte en del, og for det andet, at have en blå måtte stående i akvariet. Men det har slået mit flere gange, at det setup jeg har nu, kunne jeg lige så godt, have haft lavet med HMF, og fået større filtervolumen, på samme plads. Samt større fleksibilitet, hvor det skulle placeres

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger Kristian Paaske - 16/11-2018 17:52 16/11-2018 17:52
Man kunne jo vælge at købe en sorte måtter :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger Basviola - 17/11-2018 00:06 17/11-2018 00:06
Ja HMF fylder sgu... nu har jeg også valgt 5 cm tyk svamp, selvom ham fra malawi amager anbefalede 3 cm til hjørne HMF. Men jeg fårsgu svært ved at få en radius på mindre end 12 cm. Men tænker det er meget godt givet ud.
Massere af planter og lidt kreativitet til at skjule det.

Må man gro mos op sin HMF måtte? Eller blokerer det for meget?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger Principia - 17/11-2018 10:04 17/11-2018 10:04
#25 Det er rigtigt. Men nu brugte jeg lige hvad jeg kunne få fingrene i på daværende tidspunkt.

Annoncører
Annoncører