Filter til mit 720`er hvad gør jeg?

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 363

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Frank - 27/11-2018 22:02 27/11-2018 22:02
Hej

Jeg har mistet tålmodigheden med mine 2 rockzolid filtermoduler , i mit 720 liters med malawier i. Mit vand er ikke klart nok, og jeg syntes ikke min løsning er god, da de også er nød til at være klodset op, for at komme op til overfladen.

Men hvad vælger jeg så?
Baggrund med filter og sump er ikke en mulighed.

Så er der spandpumper..... eheim 2080 og fuvalfx6 hvilken støjer mindst? Det er nemlig et krav, da jeg ikke gider brummelyde. Jeg har en stream5000 som hjælper med flow pt. Skal spandpumpen så nødvendigvis køre max? Eheim er jo noget dyrer end fx6 , men er den så meget bedre?

Jeg overvejer også et hjørne hmf, kan jeg nøjes med 1 stk? Jeg ville jo også gerne kunne skjule filtret , og det er svært med et hmf . Man kunne evt skære en af mine store moduler igennem på midten og gemme hmffilteret bagved.

Er der flere ider til hvad jeg kunne gøre?
Nu har jeg en del rockzolid moduler i akvariet, ellers havde jeg også tænkt på enten et par btnmoduler limet på glasset med filter i, eller slimline sat skrå i de bagerste hjørner . Men de 2 slags passer ikke godt sammen.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger scn - 28/11-2018 14:08 28/11-2018 14:08
Hvis der er svæv i vandet skyldes det vel at det ikke bliver fanget i dine filtre, løsningen er at sikre filtermateriale der fanger svævet.

Hvorfor skal modulerne med filter op til overfladen? (du har en stream5000 som sikkert sørger for fornuftig bevægelse i overfladen)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Frank - 28/11-2018 16:35 28/11-2018 16:35
Jeg kan jo ikke have dem stående på bunden , der er jo hul i toppen af modulet, og det skal jo være over vandet.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Alpina - 01/12-2018 10:28 01/12-2018 10:28
Indlægget er rettet 01/12-2018 10:46 01/12-2018 10:46 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Eheim 2080 og Fluval FX6 har cirka samme filtervolumen.
Størrelsen af filtervolumen er afgørende for hvor rent vandet bliver.

Langsom vandgennemstrømning giver bedre filtrering end hurtig gennemstrømning i filteret.

Omvendt vil FX6 give bedre cirkulation i et akvarie som er 200 cm. langt og god cirkulation kan bedre trække skidtet ud af akvariet.

Eheim 2080 er den mest stille og den bruger kun 25 watt i modsætning til FX6 som bruger 41 watt.

Eheim 2080 er dyr i anskaffelse og FX6 er dyr i strømforbrug.

Det hjælper ikke på støjen at skrue ned for pumpen ved at lukke hanerne delvis.

Hvis du ønsker stilhed, så kig på den dyre Eheim 2078, som elektronisk kan skrues helt ned til f.eks. 10 watt. Jeg har Eheim 2078 som jeg har kørende på ca. 20 watt svarende til en netto-hastighed på ca. 700 liter i timen (reel måling). Du bør så have 2 stk. på et 720 liters og de skal tilsluttes i samme akvarie-gavl for at sikre god cirkulation.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger scn - 02/12-2018 10:08 02/12-2018 10:08
Hvorfor skal hullet være over vandet?
Det kunne da fint være indsug, smid et stykke filtermåtte i hullet og læg modulet så du ikke kan se filtermåtten.

Ang filtrene i #4, så har jeg ikke erfaring, men hvis du kigger på driften, så koster Eheim (25W) 438,- om året mens Fluval (41W) koster 718,- om året (ved 2kr/kWh), altså en besparelse på knap 300,- om året ved Eheim, så kan man let finde ud af hvor lang tid der skal gå før en højere indkøbspris og lav drift er en fordel.

Personligt er jeg til stream pumper når det kommer til cirkulation, de flytter meget vand til billige penge (du er vist af samme opfattelse at dømme ud fra billedet)

Annoncører
Annoncører