Søges - Gødning med nitrat og evt fosfat

Postet under : Akvariesiden.dk - Vandpleje og Kemi
Visninger : 492

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger RuneCPH - 18/12-2018 22:06 18/12-2018 22:06
Indlægget er rettet 18/12-2018 22:10 18/12-2018 22:10 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hejsa

Jeg har et godt beplantet akvarie og jeg døjer med lavt nitratindhold i akvariet. Det er svært at sige præcist hvor lavt (strip test) men det ser ud til at være tæt på 0 ppm. Jeg har kun få fisk så det giver også fint mening.

Udvalget af gødning med nitrat er er dog yderst begrænset. Det eneste jeg har fundet er Tropica Premium.

Nogen der ved ved om der er alternativer til ovennævnte?

Jeg kæmper lidt med at en del af planterne ser lidt sløje ud (gullige). Det er årsagen til at jeg gerne vil se om lavt nitratindhold er forklaringen.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Alpina - 18/12-2018 22:17 18/12-2018 22:17
USB har gødning med nitrat

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Kristian Paaske - 18/12-2018 23:38 18/12-2018 23:38
Godaften
Det billigste er at bestille det hjem som pulver og så selv blande vand i. Der er flere der sælger, så det er bare at tjecke deres indhold af nitart.
Er der gang i USB 's gødning igen, Jørn har i lang tid ikke solgt gødning mig bekendt?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger RuneCPH - 19/12-2018 11:17 19/12-2018 11:17
USB er vist ikke en mulighed.

Det med at bestille pulver og blande selv har jeg også kigget lidt på men det er ikke så nemt anno 2018.
Der er vist ret strenge krav til hvad der må sælges til hvem pga. skærpede regler. Jeg er dog ikke bekendt med detaljerne.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Kristian Paaske - 19/12-2018 14:44 19/12-2018 14:44
Jeg har selv ganske fornyligt købt et "alt i en" pakke med gødning i tørform fra CO2supermarked. Og det fungere ganske fint. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Basviola - 10/01-2019 21:35 10/01-2019 21:35
Hvad kom du frem til Rune?

Der er ihvertfald pt udsolgt hos CO2supermarket af det Kristian Paaske snakker om.

Jeg ved ik søger også en god gødning, som ...ja ved sgu ik helt, om jeg søger med eller uden nitrat. Har mange fisk og desværre fået en del tråd alger, måske er det en slags rød alge, den er ihvertfald sort (eller meget mørkegrøn og sætter sig fast på bladenes kant. Helst på cryptocoryner. Ud fra hvad jeg kan læse, og se på billeder ligner det 'Sort penselsalge'

Desværre har jeg også fået en anden slags Alge, som sætter sig oven på bladene, som en slags belægnings alge, hvis man kan sige det. Rigtig gerne på Anubias.

Det er så fu.... irriterende, synes det hele gik så meget lettere i mit 60 liters, men nu er dette akvarie omlagt til et 128 liters med spagnum, rødler, rexolin, og fint akvarie grus på toppen. Og algerne hygger sig. ;(

Men jeg må vel igang med at gøde... måske også skifte vand lidt mere flittigt, tror kun jeg har skiftet 30% 2-3 gange på lidt over 2 måneder. Men det gik ellers fint i det mindre akvarie?? *rødmer*

Skal jeg teste vandet før jeg ved hvilken gødning jeg skal have? (med eller uden N)
Bør jeg under alle omstændigheder investerer i et hold Amano Rejer, og dværg sugemaller, siamesiske algeædere osv?
Jeg er fristet til at prøve nogle de alge bekæmpelses produkter. Nogle gode erfaringer?

Sorry jeg lige kaprede tråden.

Er der nogen særlig grund til at folk ikke benytter div. gødningsprodukter til planter der dyrkes hydroponisk? De fås jo ofte i 3 komponents flydende, to af dem er så typisk forskellige blandinger makro, hvor den ene indeholder meget N og den anden af de to, meget P. Den 3. af de 3 komponenter er så micro gødning. Alle sammen flydende.

Hvis der zoomes ind kan algerne ses lettest på cryptocorynerne i midten og anubias i midten. (Anubias planterne helt ude i siderne, er nogle jeg lige har smidt ned for nyligt, så de er ikke ramt. Endnu!! *uhh*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Basviola - 10/01-2019 21:40 10/01-2019 21:40
Akvariet får iøvrigt ca. 1/3 liter CO2, fra en sodavandsflaske jeg fylder nedefra, med min sodastream. Helt sikkert ikke noget der nærmer sig optimale mætning i vandet, men det bliver helt klart optaget i vandet når det passerer forbi, da jeg må fylde den 2 gange dagligt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Alpina - 14/01-2019 18:06 14/01-2019 18:06
USB Jørn Ullits sælger stadig gødning, som kan bestilles via mail

Eksternt link http://akvariegoedning.dk/index.php/goednindssalg

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger RuneCPH - 16/01-2019 11:40 16/01-2019 11:40

Jeg er ved at teste lidt med Tropicam Specialized. Da jeg dog samtidig har omlagt akvariet går der nok lidt tid før jeg ved om det har den ønskede effekt.

Der er en årsag til at det er KNO3 er væk de fleste steder. Det er ikke kun i DK.

Jørn har noteret at han forbeholder sig ret til at nægte salg hvis der er tvivl om hvad det skal bruges til. Det er klogt og noget jeg støtter op om. Men om det er nok at handle i god tro tør jeg simpelthen ikke sige. Hvis nogen derude ved mere om det må de gerne byde ind (rent juridisk). Det ville være synd hvis nogen kom i klemme fordi de vi have flotte planter...

@Basviola. Jeg ville helt klart få nogle algeædere. At opnå helt perfekt balance er umådeligt svært. De hjælper lid.
Hvis man bruger RO vand, skifter 50% om ugen og doserer gødning iht. EI (Estimatice Index) så er det sikkert muligt at klare sig uden men hvem har tid til det...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Basviola - 16/01-2019 12:55 16/01-2019 12:55
Tak for svar rune, jeg må have fat i nogle algeædere...

Jeg er lige ved at lave en post angående de f..... alger under alger her på forummet, håber nogle kan komme med nogle bekæmpelses strategier.

Angående KNO3 og andre gødnings komponenter, kommer jeg lige til at tænke på min farfar som blandede sin egen gødning dengang han brugte drivhuset som væksts hus. Jeg er ret sikker på han stadig har store bøtter af det stående i sit skur. Bliver sådan noget for gammelt, bliver helt høj ved tanken, men det er nok et sted mellem 40-50 år gammelt.
Og nej, jeg har selvfølgelig ikke heller ikke tænkt mig at lave krudt!!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Kilnakorr - 16/01-2019 21:59 16/01-2019 21:59
Hej Rune

Jeg har en rest Tropica stående efter jeg skiftede til pulver.
Der er nok 1L tilbage.
Bare hvis du skulle være i nærheden af postnr. 3500 på et tidspunkt :D

Annoncører
Annoncører